Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til aktiviteter i hundeklubber

Symra&Pippin

Recommended Posts

Undertegnede har allerede i et par måneder vært regionskontakt i beardisklubben, og da begynner det vel å bli på tide å få igang litt aktivitet. Hva gjør man i andre hundeklubber? Hva har vært vellykket? Hva trekker folk?

Jeg har lyst til å få til et sporkurs i høst en gang, ellers har jeg ikke så mange idéer foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I snuserklubben har vi i to år på rad hatt en aktivitetsdag, denne er også åpen for ikkemedlemmer med rasene og annonseres i avisen. Den legges til lørdag slik at de som bor lenger unna kan komme til. Da har man uhøytydelige konkurranser med premieringer, og avsluttes med grilling og sosialt samvær. Kjempeartig og godt mottatt.

Vi har ukentlige treff hvor vi varierer opplegget (tur, ringtreninger, lydighet osv).

Vi har også hatt sporkurs, pelsstellkurs, apellmerkekurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt fellesturer en fast dag og til et fast klokkeslett hver uke. I tillegg har vi hatt noen treff her hjemme. Vi er under planlegging av en helg med aktiviteter hvor vi leier et område hvor det finnes agility bane, og har en uofisiell utstilling - med "innleid" "dommer" :-) Problemet oppstår når ingen har lyst å være med å dele utgifter, så egentlig anbefaler jeg ikke å sette igang noe slikt med mindre du selv ønsker å betale for det, eller kan stole på at folk er med å spleiser på utgifter :)

Kanskje en tur med innlagt grillings for tobente kunne vært noe?

Edit: Linkr kom med noen gode forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste innlegget på bærbar bitteliten pc, så jeg så ikke hvem det var ifra..

Men startet svaret med:

I min rase er det jo veldig enkelt, da. Fellesturer, leketreff, løs-slipping av hundene!

(Heidi HAR min rase, liksom)

Så jo - jeg fastholder ved at det er det som de fleste beardisfolk liker. Stort jorde, trygt og inngjerdet - slippe løs hundene og la de løpe rundt, leke, "snakke" og ha det hyggelig.

Ha gjerne med noen beardisvante større hunder (selv har vi gleden av noen greyhounds når vi har slike slipp) - og beardisene får VIRKELIG kjørt seg.

Ang. økonomi, så har Heidi heldigvis en klubb med myyye penger i ryggen + at det er påpekt flere ganger at klubben nå faktisk må begynne å bruke litt penger på medlemmene sine..

Så det å leie instruktører, kursholdere, etc er jo ikke noe problem for henne.

Idè: snakk med en lokal hundeklubb som har agilitykurs - be om å få leie to instruktører + bane en helg, og kjør igang et AG-kurs kun for beardiser. (Vi gjorde det, her i Oslo for noen år siden, tok 500,- pr deltaker og det gikk "rundt" økonomisk i alle fall)

Leie inn en veterinær som kan snakke om sykdommer, førstehjelp eller annet.

Ha pelsstellskurs, handlingkurs, dressurkurs...

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spanielklubben har sosiale treff hvor vi har arrangert litt forskjellig: om vinteren kan vi ha "lavinesøk", dvs at eier graver seg ned i en snøhule, og hunden får søke og lete og grave etter eier. Spor er alltid en hit; "vanlig" eller blodspor. Apport-trening passer kanskje best for spaniels? Men vi har også en sokke-apport-konkurranse; eier skal stå inni en rocke-ring som ligger på bakken, hunden holdes i langline. Rundt omkring ligger det fylte sokker. Flest mulig skal apporteres i løpet av tre minutt (eller annen tid). Aner ikke hvordan beardis er på apportering, men kanskje det kan være noe? Poeng gies etter antall sokker hentet, og deltakerne er delt opp i lag. Dette kan kombineres med andre oppgaver. En gang hadde vi "rygge-konkurranse"; om å gjøre å rygge en bil nærmest mulig en benk. Minuspoeng for antall cm ifra benken, fast minus-sum hvis man veltet den. *kremt* :) Rødvinsspor? Spleisemiddag? Loddsalg - alle tar med gevinster; vi har hatt både hjemmelagde hundetepper, og kjøpt hundesnop, hudkremer og sjokolade - litt for enhver smak. :) Hundesprint. "Mann og Hund" - "utstilling"! ;) Matchshow. Diverse kurs; pelsstell er jo nevnt og sikkert veldig relevant, spesialsøkskurs er populært for tiden, spesielt her i Trondheim ;) triksekurs, rallylydighet, osv osv. Leie inn foredragsholder om atferd eller noe annet medlemmene synes er interessant. Kanskje noen som kan fortelle om skudd/torden/lydreddhet, og hvordan man kan trene på det? Miljøtreninger; felles vandring i byen. Skogsturer (med overnatting??) eller i alle fall med bålkos. Det finnes mange fine steder man kan leie, sånn at folk kan overnatte og dere kan ha lengre kurs over en helg. Klubbmesterskap i __fyll inn det som passer__. Naturrebusløype; poster hvor både folk og hunder kan bli utfordret; gjerne ting man må gjøre på hver post, eller spørsmål man må svare på. Hvis dere har noen rasespesifikke prøver, kan dere arrangere kurs i dette (for oss blir det jaktanleggsprøvekurs, jaktkurs, apportkurs eller blodsporkurs). Innkallingstrening og passeringstrening er sikkert også noe mange vil sette pris på? Hvis det er mange oppdrettere i klubben, kanskje noe rettet mot de også; foredrag i avl og genetikk osv? "Gjett rasen" - tegnekonkurranse fungerer sånn at en person har laget en liste over 20 raser. Deltakerne deles opp i lag, en person fra hvert lag kommer og får høre første rase. De skal da gå tilbake til laget sitt og tegne/mine rasen. Når den er gjettet, går den som klarte å gjette rasen frem og får neste rase. Første lag som har klart alle rasene vinner.

Slik vi har pleid å gjøre det, så samles folk en helg på et bestemt sted. Her er det overnattingsmuligheter, også for hunder. Vi har ett eller flere kurs gående om dagene, noen kurs går over to dager, andre går over en dag. På lørdagskvelden er det sosial middag; enten spleisemiddag eller så kjøper vi pizza. Her kommer loddsalget inn i bildet - og det er HØY stemning! ;) Kanskje har vi også en "gjett rasen"-tegnekonkurranse. God mat og god drikke i godt lag - en skikkelig slager! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...