Gå til innhold
Hundesonen.no

Tynn hund - fetes opp?


Lemen

Recommended Posts

Sølve er blitt en del tynnere den siste tiden og nå står hoftekulene synlig opp og det er veldig lett å telle ribben. Han er frisk og rask, men jeg tror ikke han får i seg nok fett(?) rett og slett. Aktivitetsnivået er tidevis veldig høyt. Han og Turbopuddelen (på nabohytta) løper og leker dagen lang - bokstavelig talt - han har selvfølgelig slappe dager også - men det er så gøy å leke..! Han har tatt av mellom 3-400 gram, men så var han ikke tykk fra før av heller. :)

Hva kan jeg gi som supplement aller helst på maten? Han spiser mellom 0- 100-300 g V&H om dagen + ca samme andel i grønnsaker, jeg tilbyr mat 3-4 ganger om dagen - oftere om han ikke spiser stort. Jeg kan ikke kutte ut grønnforet. Vil han ikke ha mat så spiser han ikke og matlysten varierer veldig. Han kan ikke få fiskeprodukter og tørrfôr. Han har akkurat fått ormekur.

Jeg mener å ha hørt at det går ann å gi smør? Usaltet da eller? Eller noe annet bra? :)

Og jada, jeg vet at hunder skal være tynne, men han var tynn - nå er han skeletor-tynn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får han olje? Om du ikke kan kutte ut grønnfôret (hvorfor ikke forresten? Nysgjerrig), kan du kutte ned på det? Kan du gi han egg, rått kjøtt (med fettslintrer/fett kjøtt), innmat..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får han olje? Om du ikke kan kutte ut grønnfôret (hvorfor ikke forresten? Nysgjerrig), kan du kutte ned på det? Kan du gi han egg, rått kjøtt (med fettslintrer/fett kjøtt), innmat..?

Han får en liten dæsj selolje et par ganger i uka, han er ikke veldig glad i det.

Ang grønnsakene så er det veterinæren som anbefaler 50% grønnsaker i en V&H diett. Sølve har hatt trøbbel med kløe og eksem og grønnsakene i kosten har hjulpet mot det. Så jeg kan ikke kutte ut grønnsakene av den grunn.

Egg har jeg ikke tenkt på! Kresen som han er liker han best kokt egg (og bare eggeplommen - fint skal det være), men kokt egg er vel like bra som rått eller? Han får en del lever som godbit, men skal helst ikke ha for mye av det, da magen kan bli litt løs.

Jakthundtilskudd?

Hva er det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får en liten dæsj selolje et par ganger i uka, han er ikke veldig glad i det.

Ang grønnsakene så er det veterinæren som anbefaler 50% grønnsaker i en V&H diett. Sølve har hatt trøbbel med kløe og eksem og grønnsakene i kosten har hjulpet mot det. Så jeg kan ikke kutte ut grønnsakene av den grunn.

Egg har jeg ikke tenkt på! Kresen som han er liker han best kokt egg (og bare eggeplommen - fint skal det være), men kokt egg er vel like bra som rått eller? Han får en del lever som godbit, men skal helst ikke ha for mye av det, da magen kan bli litt løs.

Hva er det? :)

Har han hatt problemer med kløe og eksem selv på ren V&H-diett uten fisk (siden han ikke tåler fisk)? Innmat kan også være andre ting enn lever, trenger ikke være tørket heller ;) Men kan ikke nok om hundefôring til å uttale meg om hvpr mye det evt har å si å gi innmat av forskjellige typer egentlig.. Ang egg, så vet jeg ikke hvordan det er å bare gi plomme, noen andre kan sikkert svare på det :) Men spiser han ikke rått egg om du heller det over fôret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å byttet ut 1/3 av V&H hundefór med ren storfevom. Det er mye mer fett i storfevomen enn det er i hundefóret. Eventuelt gikk han V&H sprint. Han blir ikke tynn av grønnsakene i seg selv, så du kan vel fortsette å gi det, samtidig som du gir en kraftigere type fór.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, f.eks har V&H Sprint for aktive hunder.. Eller du kan prøve å tilsette ren storfevom.

Sprint inneholder laks og er derfor utelukket dessverre. Storfevom får han innimellom om han er ekstra matlei, men det stinker så..

Som nevnt over har V&H et for for aktive hunder, og det har også andre forleverandører.

Jeg vet dessverre ikke om andre forlevrandører enn V&H som har såpass rene produkter uten korn og mye laks? NP er heller ikke aktuelt pga laks i fôret.

Har han hatt problemer med kløe og eksem selv på ren V&H-diett uten fisk (siden han ikke tåler fisk)? Innmat kan også være andre ting enn lever, trenger ikke være tørket heller ;) Men kan ikke nok om hundefôring til å uttale meg om hvpr mye det evt har å si å gi innmat av forskjellige typer egentlig.. Ang egg, så vet jeg ikke hvordan det er å bare gi plomme, noen andre kan sikkert svare på det :) Men spiser han ikke rått egg om du heller det over fôret?

Kløen er betydelig redusert etter at han begynte å få grønnsaker og i følge vet kommer det av at han tåler protiner bedre i komb med grønnsaker. Sølve har ikke lest boken om altetende hunder for rått egg over maten vil han ikke ha - dessverre.

Jeg ville prøvd å byttet ut 1/3 av V&H hundefór med ren storfevom. Det er mye mer fett i storfevomen enn det er i hundefóret. Eventuelt gikk han V&H sprint. Han blir ikke tynn av grønnsakene i seg selv, så du kan vel fortsette å gi det, samtidig som du gir en kraftigere type fór.

Jeg har alltid trodd at Storfevom er veldig fett, men nå sjekket jeg nettopp fryseren og av de pølsene jeg har er ikke storfevom den med mest fett i?

  • Storfevom: 17% fett
  • Kylling: 19% fett
  • Nr 33: 20% fett
  • Kjøtt og Ris: 11,5% fett

Men det er kanskje noe annet ved Storfevommen som gjør den næringsrik?

hvor gammel er hunden?

Snart 3 år.

Jeg ville kuttet ned på antall foringer hver dag. Det holder med 1-2 foringer om dagen og gi gjerne mest om kvelden. Da forbrenner de ikke så mye :)

En av årsaken til at jeg tilbyr mat ofte er for å holde blodsukkeret oppe - slik at han ikke får "småhundskjelvinger" og jeg trodde også det var bra for forbrenningen? Uansett høres det lurt ut å gi mat sent på kvelden, jeg skal prøve. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av årsaken til at jeg tilbyr mat ofte er for å holde blodsukkeret oppe - slik at han ikke får "småhundskjelvinger" og jeg trodde også det var bra for forbrenningen? Uansett høres det lurt ut å gi mat sent på kvelden, jeg skal prøve. :)

Ja, for å holde forbrenningen oppe. Det anbefales jo for de som slanker seg å spise lite og ofte. Færre og større måltider, gjerne et stort måltid på kvelden, er oppskriften for å legge på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for å holde forbrenningen oppe. Det anbefales jo for de som slanker seg å spise lite og ofte. Færre og større måltider, gjerne et stort måltid på kvelden, er oppskriften for å legge på seg.

Du fikk sagt det ja :) Det var det jeg mente med at det er en fordel å gi færre og større måltider hvis man vil legge på seg. Og størst porsjon på kvelden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja frysetørket VOM er et bra tilskudd. Det har mye fett i seg og det bløtes opp. Så kan du ha det i maten, og øk gjerne matmengden hvis det går. Og ha 2 måltider.

Aha, frysetørket vom har jeg ikke i fryseren. Skal prøves! :)

Ja, for å holde forbrenningen oppe. Det anbefales jo for de som slanker seg å spise lite og ofte. Færre og større måltider, gjerne et stort måltid på kvelden, er oppskriften for å legge på seg.

Akkurat! Jeg har jo alltid lært at det er få og små måltider som gjelder - men så trenger ikke jeg ekstra vom i maten akkurat, så det motsatte er da selvfølgelig bra for Skeletoren min.

Planen er nå å prøve å gi færre måltider og det siste største måltidet sent. Maten skal få litt ekstra av egg og/eller frysetørket vom. Høres bra ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh hør på bulldogforumet, de har nevnt noe der som er omtrent rent fett som man får kjøpt i dagligvarebutikker med godt utvalg. Ister eller noe i den duren. Kanskje han spiser det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Hei!

Siden jeg har (hadde) småspist og matsær dvergpuddel så kommer jeg her med tips om hva som funker for oss :)

Kutt ned til ett måltid. Dette har økt Stellas apetitt stort og hun spiser nå med liv og lyst, og større mengder enn hun spiste på to måltider tidligere. Hun er nå 4.5kg, som jeg anser som hennes matchvekt. I blant spiser hun mer enn hun trenger og vi må trimme av overskuddet! Det er en luksus hun aldri tidligere har hatt, vi har slitt med å få henne opp i rett vekt.

Stella tåler ikke vom, det er for kraftig. Det hun fungerer best på er faktisk valpefôret fra V&H, da er hun i kjempeform! Hun får dette rent. Det inneholder egg. Huff, også laks ser jeg nå... Men kanskje du kan blande inn egg i et av de andre fôrene?

Er du sikker på at du må fôre med grønnsakene? Sånn jeg ser det gir grønnsakene unødvendig vomfyll uten særlig energi, som jeg ville ansett som uheldig på en småspist og tynn hund. Jeg ville forsøkt å gi et fôr som hadde så mye næring som mulig per enhet, slik at selv om han spiser lite i mengde får han i seg mest mulig næring. Dette er hvordan jeg tenker hvertfall.

Håper det løser seg for Sølve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi ham karbohydrater. Han tåler ris? (Siden du hadde det i fryseren.) Gi ham ekstra ris hver dag. Tipper du ikke trenger å øke fettinnholdet engang. Evt å gi ham (mer) poteter i grønnsaksgugga kan også være et alternativ. Raske karbohydrater stimulerer fettlagring bigtime. Kombinasjonen med mye fett (V&H) og mye karbo er sånt som amerikanere er laget av. Bruk i allefall de grønnsakene med relativt høyt karboinnhold. Kanskje litt frukt om han tåler? Men om det ikke er nok så får du kjøpt ister i de gode dagligvarebutikkene, det er rent animalsk innvollsfett. Billig er det ofte også, og hundene synes som regel det er meganom.

Ellers kan det hende at han ikke er for tynn i det hele tatt? Om han har masse energi, trives, og får spise seg god og mett på en bra diett hver dag, så kan det hende han rett og slett bare er sånn? Men du sier jo skeletor, og de bør jo ha bittelitt å gå på selvsagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for å holde forbrenningen oppe. Det anbefales jo for de som slanker seg å spise lite og ofte. Færre og større måltider, gjerne et stort måltid på kvelden, er oppskriften for å legge på seg.

Et viktig poeng er vel at hunden totalt sett spiser mer når den får færre måltider. Hvis Sølve spiser mer jo flere måltider han får, ville jeg fortsatt med det, selv om det kanskje ikke er "korrekt". ;) Han høres litt ut som Aynï; hun spiser mer jo oftere hun får måltid. Hvis jeg trapper ned til kun ett om dagen, spiser hun like mye fra skålen som om hun får tre ganger om dagen. Den totale mengden blir selvsagt mest når hun får tre måltider. Ikke alle hunder leser bøker dessverre.. :) Ellers har jeg tro på Mari! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh hør på bulldogforumet, de har nevnt noe der som er omtrent rent fett som man får kjøpt i dagligvarebutikker med godt utvalg. Ister eller noe i den duren. Kanskje han spiser det?

Ister høres lovende ut jmf Maris forklaring. Takk for tipset ;)

Hei!

Siden jeg har (hadde) småspist og matsær dvergpuddel så kommer jeg her med tips om hva som funker for oss ;)

Kutt ned til ett måltid. Dette har økt Stellas apetitt stort og hun spiser nå med liv og lyst, og større mengder enn hun spiste på to måltider tidligere. Hun er nå 4.5kg, som jeg anser som hennes matchvekt. I blant spiser hun mer enn hun trenger og vi må trimme av overskuddet! Det er en luksus hun aldri tidligere har hatt, vi har slitt med å få henne opp i rett vekt.

Stella tåler ikke vom, det er for kraftig. Det hun fungerer best på er faktisk valpefôret fra V&H, da er hun i kjempeform! Hun får dette rent. Det inneholder egg. Huff, også laks ser jeg nå... Men kanskje du kan blande inn egg i et av de andre fôrene?

Er du sikker på at du må fôre med grønnsakene? Sånn jeg ser det gir grønnsakene unødvendig vomfyll uten særlig energi, som jeg ville ansett som uheldig på en småspist og tynn hund. Jeg ville forsøkt å gi et fôr som hadde så mye næring som mulig per enhet, slik at selv om han spiser lite i mengde får han i seg mest mulig næring. Dette er hvordan jeg tenker hvertfall.

Håper det løser seg for Sølve!

Takk. ;)

Jeg er omtrent hjernevasket til å gi mat 3 ganger om dagen (fra forrige hunden - det fungerte best) og jeg vet ikke om et måltid om dagen hadde fungert så godt.. Sølve er ingen slukhals, han må "motiveres" til å spise - helst rett etter tur eller etter en treningsøkt - han er av typen som ikke trenger mat og viser ikke sult, men lever fint på luft og kjærlighet. 2 måltider om dagen er det minst jeg kan gi han synes jeg. Tror dette er verre for meg enn for han i grunn.. :)

Grønnsakene tør jeg rett og slett ikke kutte ut siden han er blitt så bra av kløen ;), men jeg mistenker at grønnsakene gjør han mettere og gir mindre næring ifht tidligere da han bare fikk 100 V&H.

Gi ham karbohydrater. Han tåler ris? (Siden du hadde det i fryseren.) Gi ham ekstra ris hver dag. Tipper du ikke trenger å øke fettinnholdet engang. Evt å gi ham (mer) poteter i grønnsaksgugga kan også være et alternativ. Raske karbohydrater stimulerer fettlagring bigtime. Kombinasjonen med mye fett (V&H) og mye karbo er sånt som amerikanere er laget av. Bruk i allefall de grønnsakene med relativt høyt karboinnhold. Kanskje litt frukt om han tåler? Men om det ikke er nok så får du kjøpt ister i de gode dagligvarebutikkene, det er rent animalsk innvollsfett. Billig er det ofte også, og hundene synes som regel det er meganom.

Ellers kan det hende at han ikke er for tynn i det hele tatt? Om han har masse energi, trives, og får spise seg god og mett på en bra diett hver dag, så kan det hende han rett og slett bare er sånn? Men du sier jo skeletor, og de bør jo ha bittelitt å gå på selvsagt...

Ris tåler han fint og han har fått Hundemat m Ris fra V&H (kylling, storfe og ris) en lang stund nå. Jeg har tenkt at det kanskje var for lite fett i den varianten, bare 11,5 i motsetning til de andre variantene, men da er det bare bra med karbohydrater? Grønnsaksgugga er spinat + amerikanskblanding/selskapsblanding/brokkoliblanding og noen ganger blåbær. Poteter har han aldri fått faktisk, men det er jo fort gjort å gi. Frukt ol er han ikke så glad i, spytter epler, bananer og pære og senest i går markjordbær(!) rett ut. Ister skal absolutt prøves. ;)

Jeg synes absolutt slanke hunder er det peneste og Sølve har altid fått skryt for sine slanke figur, bortsett fra hos veterinæren som synes han har vært på grensen. Sølve er en høy spebygd dverg på 33 cm, men han veier ca 1 kg mindre enn andre dverghanner. Jeg liker han best når han ligger på 4,6 kg, nå veier han 4,3 og å klappe han er litt som å ta på en xylofon. Han er veldig knoklete og hofteknoklene står rett opp. Jeg skulle gjerne tatt et bilde og vist, men minnebrikken sitter fast i pc'n (blÅndt øyeblikk..), så Soppen får heller være mitt sannhetsvitne. Han er altfor tynn nå synes jeg. ;)

Et viktig poeng er vel at hunden totalt sett spiser mer når den får færre måltider. Hvis Sølve spiser mer jo flere måltider han får, ville jeg fortsatt med det, selv om det kanskje ikke er "korrekt". ;) Han høres litt ut som Aynï; hun spiser mer jo oftere hun får måltid. Hvis jeg trapper ned til kun ett om dagen, spiser hun like mye fra skålen som om hun får tre ganger om dagen. Den totale mengden blir selvsagt mest når hun får tre måltider. Ikke alle hunder leser bøker dessverre.. ;) Ellers har jeg tro på Mari! ;)

Jeg liker jo som sagt å gi mat flere ganger om dagen da det er mer riktig for fordøyelsen og det holder blodsukkeret stabilt slik at han ikke får småhundskjelving. Jeg kommer til å prøve et sent litt større måltid etter siste tissetur. Sølve har ikke lest en eneste bok dessverre, han mener han ikke trenger mat. Han kan faktisk sitte å tigge ved middagsbordet for så å få maten han så gjerne vil ha og deretter spytte den ut igjen. Oppmerksomheten er mye bedre enn maten selvfølgelig. :)

Tusen takk for alle innspill - jeg setter pris på det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker jo som sagt å gi mat flere ganger om dagen da det er mer riktig for fordøyelsen og det holder blodsukkeret stabilt slik at han ikke får småhundskjelving. Jeg kommer til å prøve et sent litt større måltid etter siste tissetur. Sølve har ikke lest en eneste bok dessverre, han mener han ikke trenger mat. Han kan faktisk sitte å tigge ved middagsbordet for så å få maten han så gjerne vil ha og deretter spytte den ut igjen. Oppmerksomheten er mye bedre enn maten selvfølgelig. :)

Tusen takk for alle innspill - jeg setter pris på det. ;)

Hehehe ... høres litt kjent ut! Bortsett fra tiggingen da. Dvs; Aynï kan fint stå og vise interesse for mat/tilbehør som de andre får (skalk, bein, osv), men når hun først får det spiser hun det ytterst sjelden opp - det er mye viktigere å passe på at de andre ikke blir feite (les: passe på det hun har fått så de andre ikke tar det). :) Du vet selv hva som passer din hund best; og spiser han mest når han får ett måltid, så er nok det veien å gå. Hvis han spiser mest når han får flere måltid, er sikkert det riktig. ;) Tror nok sammensetningen og den totale mengden er viktigere enn antall måltider, i alle fall når det gjelder hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Jeg hadde også mine tvil om at det skulle funke med bare ett måltid, synes liksom hun virket så sulten/svak når det var lenge siden hun spiste, selv med to måltider. Men det var helt omvent. Nå har hun mer energi, mer matlyst og er mye bedre i kroppen. Vi har nå akkurat vært ute på en times sykkeltur (!) og da jeg skulle sette sykkelen i garasjen etter å ha låst opp døra og lagt fra meg hjelmen inne spratt hun opp og løp mot porten, hun trodde vi skulle på mer tur! I går gikk vi 1.3mil i marka, og da vi hadde lunsjpause brukte hun tiden til å leke "klatre opp den bratteste skrenten" og "leke drepe kongla", ikke mye sliten hun nei!

Så kanskje det er verdt å prøve? Du ser jo fort om det ikke har ønsket funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...