Gå til innhold
Hundesonen.no

allergisk reaksjon på brakkvann


Recommended Posts

Tidligere i vår her så sleit jeg skikkelig med kløe på Gry. Dette kom en dag ca etter hun hadde løpt rundt i masse brakkvann på en åker. Sjekket henne hos veterinær, fikk beskjed om å bade henne ofte med mild shampoo og se det ann. Tre uker senere ble hun på ny sjekket hos veterinær, hvorpå veterinæren fant noe hun kalte "et veldig utypisk lusegg", men satte oss på luskur fordi hun var 99% sikker på det var lus.

2 uker senere sluttet Gry å klø og hun har vært bra siden.

På søndag løp Gry (og 3 andre hunder) rundt i et myrområde på Dovrefjell og alle hundene var gjennomvåte av myrvann. Mandag kveld begynner Gry å klø igjen, og nå klør og klør og klør og klør hun. Ingen av de andre hundene klør. (Bridie klødde heller ikke sist, selv om de badet i samme brakkvann da)

Kan jeg konkludere med at Gry rett og slett ikke tåler myrvann/brakkvann? Eller er det noe annet på gang her?

Idag er bikkja badet heftig med 2 runder shampoo og en runde med conditioner (epi-soothe fra veterinæren) Men hun klør febrilsk enda.

Kan jeg forvente 5-6 nye uker med heftig kløe? Og hva skyldes dette evnt? Hva inneholder dette vannet som vanlig vann ikke inneholder? Som bikkja kan reagere på? Evnt hva annet kan jeg tro det er?

Evnt tips til hva je kan gjøre for å dempe kløen nå mens det står på?

Og tror dere konklusjonen min er rett? At det faktisk er vannet hun reagerer på?

Senere må jeg jo selvfølgelig evnt passe på at jeg alltid får vasket henne ren umiddelbart om hun plumper uti sånne dammer da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er slik kun på brakkvannet kan det være dette vannet trekker inn i pelsen bedre etc?

Min hund hadde også kløe og utslett etter en trening i vinter hvor han ble våt, og var våt ganske lenge, så han fikk et utslett pga fukt/være våt lenge. Når han bades og tørkes blir det aldri slik, og heller ikke om han blir våt på 2-3 timers tur og inn, men om han er ute lengre tid, og er fuktig. klødde da spes på områder med tynn pels hvor det er vanskelig å tørke seg selv.

Kanskje? Jeg har dekken og håndduk i bil nå, så jeg tørker doggis hver gang han skal i bilen igjen/etter turer etc (bruker det tynne bot-dekkenet, supert mot fukt)

vi fikk klødempende salve for å ha på plassene hvor vi kom til, ellers så har håndduk og tørking fungert best til oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres veldig rart ut å være allergisk mot brakkvann. Brakkvanner jo en kombinasjon av saltvann og ferskvann, og er det vannet man stort sett finner der elver munner ut i havet. Myrvann vil jeg tro er rimelig saltløst, ergo ikke brakkvann. MEN! I myrvann o.l. lever det utrolig mye rare dyr som ikke lever andre steder da. Sånt vann har en utrolig rik mangfold av ulike dyrearter, og det er også en del andre konsentrasjoner av mineraler i sånt vann enn annet type vann mener jeg å huske. Kan være slikt hun ikke tåler.

Støtter også teorien over om fuktighet over lengre tid. Hørt om mange slike tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Det er vel ikke brakkvann hunden har badet i, da brakkvann, som foregående post sier, er vann med lavt saltinnhold som man finner f.eks innerst i dype fjorder, i overganger fra elver til saltvann osv.

Blir hundene like kløete ved å bade i f.eks en elv/innsjø med klart vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Tidligere i vår her så sleit jeg skikkelig med kløe på Gry. Dette kom en dag ca etter hun hadde løpt rundt i masse brakkvann på en åker. Sjekket henne hos veterinær, fikk beskjed om å bade henne ofte med mild shampoo og se det ann. Tre uker senere ble hun på ny sjekket hos veterinær, hvorpå veterinæren fant noe hun kalte "et veldig utypisk lusegg", men satte oss på luskur fordi hun var 99% sikker på det var lus.

Syns det høres veldig rart ut å være allergisk mot brakkvann. Brakkvanner jo en kombinasjon av saltvann og ferskvann, og er det vannet man stort sett finner der elver munner ut i havet. Myrvann vil jeg tro er rimelig saltløst, ergo ikke brakkvann. MEN! I myrvann o.l. lever det utrolig mye rare dyr som ikke lever andre steder da. Sånt vann har en utrolig rik mangfold av ulike dyrearter, og det er også en del andre konsentrasjoner av mineraler i sånt vann enn annet type vann mener jeg å huske. Kan være slikt hun ikke tåler.

Støtter også teorien over om fuktighet over lengre tid. Hørt om mange slike tilfeller.

---

Brakkvann er som Puttiva skriver en blanding av saltvann og ferskvann...

Men jeg vet at det i mange norske vann finnes igler som gir utslett/kløe/og kanskje egg-rester i dyrepels (og som kan bli med flomvann i bekker o.l.). Har selv opplevd dette med en hund som badet i ei tjønn på Røros (igler altså *pjuke* Aldri om jeg har mine hunder i det området igjen!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, har hørt om hunder som har fått utslett fordi de har badet i litt lumske vann.. :whistle: Vil råde deg til å vaske bikkja godt, slutte å la henne bade på slike steder, og håpe det beste. En parasittsjekk er sikkert ikke dumt det heller. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke hund, men jeg er såpass rar at jeg klør som et hel*** når jeg bader i det ene vannet her med ferskvann, etter vanlig dusj så klør jeg ikke, så jeg kan godt tenke meg at hun reagerer på brakkvann når jeg klarer å reagere på vanlig ferskvann (ok, dette satt litt inne å innrømme, men men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, ser at jeg har bommet litt på hva brakkvann er... Sorry :-p trodde det bare var generelt navn på vann som definitivt ikke er "ferskt", men takk for opplysning. Stryk brakkvann fra hovedtråden og tenk myrvann bare ;-)

hum, men ja... Da kan jeg vel egentlig konkludere med at Gry ikke tåler sånn vann. Hun går like lenge våt etter bad i ferskt vann / dusjen hjemme som evnt etter en løperunde i myrområde uten å klø i det hele tatt, så det å gå våt er nok ikke temaet. Kun hva man blir våt av, tydeligvis.

Ikke lett å holde en aussiepåssi vekk fra alt av myrhull, men skal iallefall sørge for å få henne skyllet i rent vann så fort som mulig om hu plopper uti et sted.

Nå får hun kortison noen få dager for å dempe kløen, og jeg håper vi slipper 4 uker til med kløe når den kuren er over om to dager.

Men, BOT-dekken på våt hund ja? Er det effektivt? Og hvordan kan det være det? Trodde det bare ville hindre hunden i å tørke ved å pakke den inn jeg? Har jo både et tynt og et tykt BOT-dekken her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Ikke lett å holde en aussiepåssi vekk fra alt av myrhull, men skal iallefall sørge for å få henne skyllet i rent vann så fort som mulig om hu plopper uti et sted.

Vurdert å bruke pelsblåse på henne? Da får du blåst ut all dritt som setter seg i pelsen og helt inn til huden. Så vaske henne etterpå.

Har ei venninne som har py, og den ene hannen elsker å bade i myrhøl. Du kan selv tenke deg en stor, og til normalt nesten komplett hvit hund, med masse pels. Han er ikke mye hvit når han dukker opp fra slike høl. Hun blåser alt bort med ei pelsblåse og så bader hun hunden etterpå. For i vanlig vask så får man ikke bort all dritten (og utøy) som følger med myrvannet, hunden blir skikkelig fin i pelsen etter blåsinga men lukta henger jo i, så en liten vask etterpå tar bort lukta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...