Gå til innhold
Hundesonen.no

Pipskvikgjengen

Raksha

Recommended Posts

Kjempesøte er de!

Vi har også en Brahmahane. Han heter Klaus og er gårdens stolthet:

36395_411774331430_533231430_5174140_1165918_n.jpg

Han er enerådende over 12 høner av ukjent herkomst. De fleste har vi tatt over fra en gårdsbarnehage, mens noen har vi hentet her og der ettersom de ikke kunne ha de lenger.

Våre går løse på gården, mens Prikken må stå i kjetting, hun har allerede amputert hønseflokken med en... Og flere får hun ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Hihi ja, de begynner å se ut som fugler, ikke noe rart noe fra dinosaurtiden. Men nei, de var ikke så samarbeidsvillige, og myggen var ille, så ble litt fort og gæli. Men er kun den vi allerede vet om som skiller seg ut mye med kam og rødfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi ja, de begynner å se ut som fugler, ikke noe rart noe fra dinosaurtiden. Men nei, de var ikke så samarbeidsvillige, og myggen var ille, så ble litt fort og gæli. Men er kun den vi allerede vet om som skiller seg ut mye med kam og rødfarge.

Ja, det kan jo fortsatt hende du bare har en hane.. Det er den eneste plymouth rock-kryssede hanen ihvertfall. Er det flere må de ha svart brahma som mor. De andre krysningene gir ikke svarte haner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

På høy tid med oppdateringer fra Pipskvikgjengen. De har nå blitt høns! Ikke bare rare greier.

Fremdeles så er jeg bare hundre prosent sikker på at Kommandant Pipskvik er hane, men jeg lurer på om det ikke er en 91 Stomperud inni der også. Kanskje noen hønsekompetente klarer å finne en hane blandt svartingene?

Koser seg i høyet:

4939049288_a225d157ec.jpg

Denne lurer jeg på om er en hane:

4938456477_f7722ff5bc_z.jpg

Kommandant Pipskvik

4939035728_7ce61cf676.jpg

4938444005_ed78c6e162.jpg

4938437277_7ddd407f63.jpg

4939014006_ae9affe443.jpg

91 Stomperud?

4938420793_6a90b682bb.jpg

Syns de har blitt fine jeg. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 months later...

Denne tråden har jeg jo helt glemt. Shame on me. Komandant Pipskvik og damene har det bra, desverre døde 91 stomperud i løpet av vintern.

Men! Nå er det Pipskvik JR på gang, til gangs. 24 egg ligger HønePøne på - noe som er i overkant mye og litt til, men shit au. Gjennomlyste alle i stad, og av 24 egg er det kun 3 som er kommet merkbart kortere i utviklingen. :blink: Vrient å ta biler av sånt, men et lite illustrasjonsbilde av tomt vs "levende" egg må til:

Tomt:

5730111720_f4bafcc350_z.jpg

Levende ca 12 dager "på vei":

5729560989_e17b178430_z.jpg

It's alive. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro, det er så kos med kyllinger :wub: Har 2 klukkhøner her nå, ene ligger på luft og den andre på 4 befrukta egg... Har ingen hane, så da blir det jo vanskelig med alle disse klukkdamene altså, ser flere som øver seg :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får si fra om jeg skal sende deg noen befrukta egg, har en del liggende som ingen verper på - litt usikker på alder på dem, men ingen er er over 14 dager. Da får du blandingshøns med litt størrelse på da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Nååå har småtassene begynt å komme. :D

Foreløpig kommet 8. 6 svarte og 2 grå. La meg presentere "Dunballmafiaen"!

Litt ekstra rufsete siden det er den som klekket sist:

5768067847_05ea636e04_z.jpg

Innmari spent hvordan den blir når den vokser til

5768610614_87c92264f7_z.jpg

Svart 1,ekte dunball :wub:

5768068481_e71b9d3a8c_z.jpg

Grå2

5768068755_c9f5be3817_z.jpg

5768069091_f6ddb1e610_z.jpg

5768611880_9c7ab11f9c_z.jpg

Svart 2

5768069677_aa6d147049_z.jpg

svart3

5768612996_9d27eb378f_z.jpg

5768070793_1ff6e18794_z.jpg

Svart 4

5768613592_08d3512678_z.jpg

Svart 5

5768613908_aa7feedbe4_z.jpg

Svart 6

5768071603_7705cf08c5_z.jpg

Hele hurven:

5768072123_fc0c3af6d7_z.jpg

Nestemann ut?

5768612598_4cdafece63_z.jpg

Tryggest under mamman:

5768072547_a54c2eec38_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De der ville jeg nok brukt fargede halsbånd på, for å holde de fra hverandre :whistle:

Gratulerer med søteste små, jeg trodde nyfødte kyllinger var mer fjærløse og ekle, jeg :icon_redface: Disse er jo bare nydelige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De der ville jeg nok brukt fargede halsbånd på, for å holde de fra hverandre :whistle:

Gratulerer med søteste små, jeg trodde nyfødte kyllinger var mer fjærløse og ekle, jeg :icon_redface: Disse er jo bare nydelige!

:lol: Jeg har tenkt tanken, så blir nok fargede fotringer til dem, men vet ikke om man får fotringer til kyllinger eller om jeg må vente til de er ferdig med å voksen.

Og ja, de klekkes fiks ferdige, så etter litt tørking så er de søte små dunballer. :wub: Det er utrolig fasinerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...