Gå til innhold
Hundesonen.no

Bråstopp under innkalling med stå


Guest Snusmumrikk

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Jeg har kjørt meg skikkelig fast i denne øvelsen og sliter litt med å komme ut av et dårlig mønster, så jeg kunne godt tenkt meg noen tips til løsning. Ekko kan øvelsen i form av at han alltid stopper. Men han kan den ikke som jeg vil ha den. Å bli sittende, innkalling, videre innkalling fra stå og innsitt er bra. Det er bare selve stoppmomentet som er treeeeigt.

Hva jeg har brukt for innlæringsmetode? Ja, det er vel her problemet ligger. Jeg har bare sakt stå når han er på vei og belønna bakover. Så altså slurv og egen feil, men nå må det rettes opp. Jeg har prøvd å kaste ball bak hodet hans uten at stoppen egentlig blir så veldig mye bedre. Belønning bak kan jeg ha, men det har ingen betydning fra eller til. Om jeg sender han rundt en stolpe og kommanderer stå på tilbakeveien er stoppen bedre, uten at jeg har gjort noe for det og den er fortsatt ikke der jeg vil ha den.

Å kaste ball over hodet hans er ikke helt forkasta, og jeg lurer på om jeg skal gi det en ny sjanse, være nøye og ta meg god tid. Meeen noen flere ideer på problemet hadde vært fint.

Om jeg hadde hatt noen gode stopper innimellom kunne jeg bare feila han når han stopper treigt og belønna de bra, men så lenge alle er like treige vil han ikke forstå hvorfor han ikke får belønninga si og jeg vil bare ødelegge mer... Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopp-stå? Vet det er flere som bruker dette under innkallingen, og at det har fungert veldig bra. Selv har jeg ikke fått det til under innkallingen enda, men så skal jeg ikke skryte på meg noe veldig systematisk trening på det heller. Jeg er langt ifra fornøyd med stoppen på min hund, og det er vel derfor jeg har begynt innlæringen av hopp-stå. Jeg tror det er noe vi kan trenge etterhvert rett og slett... Men jeg vet jo ikke, så jeg tar ikke sorgene på forskudd - stå'en hennes kan jo for alt jeg vet gi nok med poenger for vår del når vi får prøvd den i konkurranse. Jeg er vel kanskje veldig kresen av meg også, og vil helst at hunden skal bråstoppe og nesten skli bortover marka pga den stopper så brått og låser beina.

Det "bildet" jeg har i hodet av My med hopp-stå under innkallingen ser veldig bra ut, men jeg vet jo ikke om vi får det til slik heller.

Jeg har også prøvd ball over hodet på henne, men har vel i bunn og grunn lært henne øvelsen ved å lære henne at ordet "STÅ!" betyr "stopp" - også i fart, men jeg føler at jeg mister både fart i selve stoppen OG i innkallingen når jeg trener det i øvelser. Mangelen på god fart under selve innkallingen tror jeg er at hun forventer stå-kommando, og derfor ikke gidder å løpe for "full pupp" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Takk for innspill, men hopp-stå er ikke aktuelt. Jeg burde kanskje skrevet det i hovedinnlegget. Jeg har hittil ikke sett et resultat av hopp-stå som jeg syns er bra. Det er rett og slett ikke en sånn bevegelse jeg vil ha.

Nå har jeg snakka med Mailin som foreslo å koble inn rygging for å få han til å bråstoppe og tenke bakover. Og det høres egentlig ikke så dumt ut. Det er ihvertfall verdt et forsøk. Om det ikke funker ødelegger jeg jo ingen ting. Men jeg er veldig åpen for flere forslag og erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt samme problem. Trente inn bråstopp med belønning bak og "stå-værsågod". Gikk for fort frem, og dermed ble det til at hun løp en stund etter at jeg sa "stå" før hun bråstoppet. Nå har jeg gått helt tilbake til begynnelsen, og i dag fikk vi gjennombruddet med en skikkelig bråstopp.

Jeg trente også mye stå under baklengsmarsj, og deretter stå under baklengs sprigmarsj for å få belønnet bråstoppene, også overførte jeg det til innkallingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se om jeg klarer å forklare hvordan vi lærte inn denne da... Vi har trent den inn med pipeballen (verdens beste leke i følge Norma!) og en ekstra person som står plassert et eller annet sted mellom Norma og meg når jeg kaller inn (eventuelt skjult).

"Ekstrapersonen" fikk ballen uten at Norma så det. Til å begynne med kalte jeg inn og da jeg kommanderte "stå" pep "ekstrapersonen" med ballen og kastet den bak henne. Dette bygget opp en forventning til ståkommandoen som var uavhengig av at belønningen skulle komme fra meg eller ligge synlig bak henne. Etter noen repetisjoner med stå = pip og kast, drøyde vi med å pipe/kaste til hun viste en reaksjon på kommandoen. Dette ble strukket lenger og lenger, til hun ikke fikk ballen kastet før hun reagerte momentant og bråstoppet.

Etter hvert måtte jeg begynne å belønne fra meg selv også, fordi hun ble litt låst på at belønningen alltid kom fra et annet sted og hun dermed så seg mye rundt etter ballen. Nå varierer vi hvor ballen kommer fra under trening - av og til kommer den fra meg, av og til kommer den fra en person hun ser, og av og til kommer den fra en skjult person.

Vi fikk tips om denne metoden fordi belønning bak og at jeg kastet ball ikke fungerte, og denne metoden har fungert veldig bra for oss. Nå har hun i de aller aller fleste av tilfellene et veldig bra ståmoment, og det tok veldig kort tid å lære det inn på denne måten.

Det er ikke sikkert det fungerer for dere, men det kan jo være verdt et forsøk :) Dog forutsetter det kanskje at dyret liker pipeball, samt at du har en person som kan hjelpe til...

Edit: jeg ser nå at dette ble tungvint og rotete skrevet, men jeg håper du skjønner hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes faktisk ut som det der kunne gjort mye bra for meg og My også! Tusen takk for at du kom med det innlegget, Anette! :)

Bare hyggelig, håper det fungerer for dere også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...