Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene opp et kne/bein/kropp?


Aya

Recommended Posts

Jeg har et kne jeg har hatt endel problemer med, og mr-bildene viste kroniske betennelsesforandringer bla. Fikk utført en artroskopi for straks tre uker siden, og de fant egentlig ikke veldig mye galt, og de som utførte artoskopien sier derfor at de ikke vet hvorfor jeg har vondt, selv om hevelser og smerter i og rundt kneet og veldig lite muskler i hele benet, tyder på at det ikke er helt i humør. Nå er det sånn at dette benet, og kneet, må trenes opp igjen. Det er mulig jeg får fysio, men det blir ikke før utpå høsten/vinteren engang tenker jeg, så jeg trenger å begynne fornuftig nå. Noen som har tips til hvordan jeg kan trene opp dette benet på egenhånd uten å risikere å gjøre så mye feil, samtidig som det faktisk er helt nødt til å belastes på en eller annen måte - jeg eier ikke muskler, og det gjør jo ikke kneet bedre akkurat ... Noen som har erfaringer med lignende treningsmessige utfordringer? :whistle:

(Resten av kroppen må også trenes, så kom med dine vidunderøvelser også hvis du har noen!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er helt på jordet, men etter at jeg knuste hele kneet og var på god vei inn i restitusjon så var det sykling som gjaldt. Det var for å bygge opp hele beinet etter halvannet år i gips og skinne. Det og slike dytte-på-brett-med-vekter-med-beina øvelser hihi... Sykle er det pr i dag som gjør minst vondt i benet mitt nå. Skal kanskje noe å begynne forsiktig med? Bare vær forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømming skal jo være den mest skånsomme treningsmetoden for leddene, eller kroppen generelt. Ville startet forsiktig med det jeg, om jeg hadde turt å gjøre noe som helst sånn på egen hånd.

Sykling høres litt voldsomt ut, du var vel friskmeldt i kneet Margrethe, og skulle bygge muskler? Når Aya ikke vet hva som er galt med kneet, og dermed heller ikke hva som kan forverre det, synes jeg sykling høres ut som stor belastning. Men for the record, jeg aner egentlig ikke hva jeg snakker om her.

God bedring Aya :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykling høres litt voldsomt ut, du var vel friskmeldt i kneet Margrethe, og skulle bygge muskler? Når Aya ikke vet hva som er galt med kneet, og dermed heller ikke hva som kan forverre det, synes jeg sykling høres ut som stor belastning. Men for the record, jeg aner egentlig ikke hva jeg snakker om her.

Ja det var jo under opptrening av bevegelighet det. Og det var under nøye oppsyn av fysiomannen. Men ja, enig i at det kan være tøft om man ikke vet hva som er galt. Så stemmer for svømming!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom fastlegen din kan du sikkert få en time hos fysioterapeut slik at du kan få et tilpasset treningsopplegg. Det fikk jeg nesten uten ventetid. Det er dumt hvis du overtrener eller trener feil. Lykke til i alle fall. Vonde knær er noe herk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjæreste som har fysioterapiutdannelse spør:

- er det noen i familien din med gikt?

- er det verre når du våkner om morran? (og blir bedre etterhvert, eller omvendt?)

- har noen leger gitt deg noen betennelsesdempende medisiner, og hjalp det i det hele tatt?

- gjør du noe sport/idrett?

- når er det verst? Føles det verre når du er varm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens! Supert med forslag, sykling og svømming er to ting jeg har tenkt på ja, og jeg tror at så lenge jeg sykler på underlag uten så veldig mye motstand så blir ikke belastningen såå stor heller. Men Pippin&Symra; det har jeg ikke tenkt på, at jeg faktisk bare kan ha en time for å få et treningsopplegg. Det burde ikke ta så mye tid nei!

IW: Har mor og mormor med leddgikt, og er selv under utredning for det. Det er ingen kliniske funn pr. i dag som tyder på leddgikt, men har noen flere symptomer som peker i den retning. Kneet er mest sannsynlig kranglete grunnet en skade, men alt er en smule tåkete ...

Tusen takk iallefall, skal svømme masse i sommer (og i hall når det blir kaldt), og ringe fastlegen i morgen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å trene opp muskelaturen rundt kneet, kan du stå på et balansebrett noen minutter flere ganger daglig. Legg en plankebit over en blikkboks, stå på planken med et bein på hver side av blikkboksen og dermed trener du knærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å trene opp muskelaturen rundt kneet, kan du stå på et balansebrett noen minutter flere ganger daglig. Legg en plankebit over en blikkboks, stå på planken med et bein på hver side av blikkboksen og dermed trener du knærne.

Det var et fint tips, det skal jeg prøve med mitt dumme, stive, verkende kne med slakke leddbånd. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ødela kneet, svømte jeg i motstrømsbasseng. Jeg satt også og dinglet med foten på en benk, hadde vekter på ankelen. I tillegg fikk jeg strøm som skulle stimulere noe inni der. Alt dette hos fysio. Jeg plages dog fremdeles, det viktigste for meg er å holde meg jevnt over aktiv, men det er jo nå i ettertid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...