Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat


Sanne

Recommended Posts

Ja, tenkte begynne å fore Shensi på VogH, men vi har ikke dypfryser. Noen som vet hvor lenge det kan ligge i sånn liten kjøleskapsfryser? De på dyrebutikken sa at det kunne ligge like lenge i en sånn fryser som i dypfryser, stemmer dette? Alt annet av mat har jo kortere holdbarhet i sånn fryser enn dypfryser, så da er det vel logisk at det samme gjelder VogH, eller?

Ellers er det jo bekymringen for at det skal være for mye fett i det da, siden de i lundehundmiljøet er veldig obs på at lundehunder ikke skal ha over 15% fett i foret. Hva tror dere? Blir det bare sjansespill å gå over på VogH, risikere IL liksom :D Tenkte i tilfellet at nr 33 måtte være den mest ideelle kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenkte begynne å fore Shensi på VogH, men vi har ikke dypfryser. Noen som vet hvor lenge det kan ligge i sånn liten kjøleskapsfryser? De på dyrebutikken sa at det kunne ligge like lenge i en sånn fryser som i dypfryser, stemmer dette? Alt annet av mat har jo kortere holdbarhet i sånn fryser enn dypfryser, så da er det vel logisk at det samme gjelder VogH, eller?

Det kommer litt an på hvilken type fryser du har i kjøleskapet. Er det bare et sånt rom som er INNE selve kjøleskapet vil ikke dette være godt nok, men er det fryser adskilt fra kjøleskapet (altså at kjøleskapet er todelt med en EGEN frysedel) så skal den fungere like godt som en vanlig fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker VH selv her i huset og eg oppbevarer dette i fryseren under kjøleskapet (delt) Eg kjøper 40kg omgangen og sålangt har eg ikkje merket noe forskjell på foret eller bikkjene. Hva fett inholdet i VH er vet eg ikkje men tviler på at dette vil være noe stort problem for ein hund da det for det meste er snakk om sunt fett fra tildømes laks og lakseolje.

Hva med og kjøpe ein liten prøvebit og sjå hvordan det funker? 5kg pølsene er jo ganske enkle og ha med og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det jo bekymringen for at det skal være for mye fett i det da, siden de i lundehundmiljøet er veldig obs på at lundehunder ikke skal ha over 15% fett i foret. Hva tror dere? Blir det bare sjansespill å gå over på VogH, risikere IL liksom :D Tenkte i tilfellet at nr 33 måtte være den mest ideelle kanskje?

Jeg kan veldig lite/ingenting om IL på lundehund, men jeg tenker litt sånn at det er viktig å se om IL faktisk er koblet til høyt fettinnhold i fôret eller om sånt først spiller en rolle om hunden blir syk. Hva finnes av direkte dokumentasjon (kontra synsinger) når det kommer til fettinnhold, klinisk friske lundehunder og IL? Sett deg litt inn i det og ta en avgjørelse basert på solid kunnskap vil være min første anbefaling.

Det sagt, skal du velge å råfôre lundehunden din er du helt avhengig av å ha et fôr med høyt fettinnhold. Når du kutter ut karbohydrater må du gi hunden din en ny energikilde, nemlig fett. Når du råfôrer skal du ikke tenke på å ha et lavt fettinnhold i fôret, du er helt avhengig av å tilføre hunden din mye fett, det er nemlig brennstoffet til hunden din og den skal ha rikelig av det. Selv gir jeg gjerne hunden min en ren fettkilde i tillegg til V&H. Det betyr ikke at hunden kommer til å bli tjukk for øvrig. Man blir ikke feit av fett alene (gammel myte vond og vende!), når du kutter ut karbohydrater så forandrer måten kroppen forbrenner energi på. Man får en langt høyere fettforbrenning, og en svært effektiv fettfrigjøring i cellene. (Kontra karbohydrater som stimulerer god fettlagring) Altså er det fullt mulig å gå ned i vekt kun ved å kutte karbohydrater, fortsatt ha samme energiinntak og uten å øke aktivitetsnivået. Det er også mange andre fordeler med å kutte ut karbohydratene, men jeg skal ikke gå for mye i dybden her.

Med andre ord, tilstrekkelig med fett er helt essensielt om du skal råfôre. Har du tenkt å supplementere med tørrfôr blir saken annerledes, men du vil sannsynligvis også miste endel av de positive forandringene du får med 100% råfôring.

Fett er for øvrig en veldig god og effektiv energikilde for hunder, så det er (i min mening) bare positivt å kutte ut karbohydratene. For de aller fleste hunder iallefall, selvsagt ikke alle. Men er det slik at lundehunder kan bli syke av å primært leve på fett som energikilde, så er det selvsagt noe å ta på alvor. Både for den enkelte hundeeier og for rasen som helhet. Det er trist om lundehunder blir syke av å få en naturlig kost liksom, og jeg ville sjekket nøye om det faktisk stemmer eller om det bare er spekuleringer.

Angående frysing. Jeg ville ikke oppbevart V&H over lengre tid uten at den var dypfryst. Klarer fryserskuffen din å håndtere en jevlig temperatur på ca -18 grader er du good to go. Det er muligens smart av deg å måle tempen i fryseren over tid, følg spesielt med hva som skjer når du bruker kjøleskapet mye og døra ofte går opp og igjen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...