Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva trener dere med deres hunder?


Martemor

Recommended Posts

Jeg fant ingen generell del under hundesport, så jeg legger tråden her jeg. Bare flytt den om den ligger feil.

Som titlene sier, så lurer jeg på hva dere trener med hundene deres.

Jeg er helt fersk på området, både som hundeeier, og selvfølgelig da også innen hundesport og trening. Jeg ønsker å bruke min hund til noe utenom bare kos, men når jeg driver og titter rundt på hundeskoler og forum ser jeg at det er et bredt utvalg innen grener for hund. Ikke vet jeg hva alt er heller... :flowers:

Hva trener dere med ders hunder?

Hva kan dere anbefale til en fersking med en aktiv og nysgjerrig hund? (Jeg har sett meg ut agility, for det ser veldig morsomt ut)

Hunden min er en 1 1/2 år gammel blandingshund av ukjente raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener mest lydighet med min ene hund, men vi går også spor og har prøvd oss på rundering. Lillehunden på 2,5kg får trene triks :flowers:

Ok. Jeg tror jeg har mest lyst til å gape over alt som er, men det er gret å starte et sted, og se hva hunden liker å drive med også. :banana:

Sportrening og rundering, er det noe alle typer hunder kan trene på, eller anbfales det spesielle raser for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg tror jeg har mest lyst til å gape over alt som er, men det er gret å starte et sted, og se hva hunden liker å drive med også. :flowers:

Sportrening og rundering, er det noe alle typer hunder kan trene på, eller anbfales det spesielle raser for dette?

Spor og rundering er veldig veldig morsomt og en flott måte å aktivisere hunden og seg selv på, og det fine er at de fleste hunder kan gjøre det selv om ikke alle hunder er gode konkurransehunder. Alle hunder kan gå spor og alle hunder kan lete etter folk i skogen, men det er jo ikke alle hunder det passer like godt for. En mops vil kanskje ikke synes rundering er like morsomt som en labrador f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spor og rundering er veldig veldig morsomt og en flott måte å aktivisere hunden og seg selv på, og det fine er at de fleste hunder kan gjøre det selv om ikke alle hunder er gode konkurransehunder. Alle hunder kan gå spor og alle hunder kan lete etter folk i skogen, men det er jo ikke alle hunder det passer like godt for. En mops vil kanskje ikke synes rundering er like morsomt som en labrador f.eks.

Det høres veldig artig ut da.

Tenkte uansett å melde oss på et lydighetskurs først, for det er vel greit å ha det i bunn uansett hva man skal trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rally-lydighet er en slags blanding av tradisjonell lydighet og agility. Veldig morsomt både for hund og eier! Trener med min første hund, og skal i gang med nr. 2 også. I tillegg trener vi litt klassisk lydighet, og skal begynne med weightpull, der hunden skal trekke mest mulig vekt i forhold til sin egen.

Rally-lydighet: www.rally-lydighet.com

Weightpull: www.norwegianwpclub.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går spor med Dina, og trener lydighet/hverdagslydighet og litt agility innimellom. Lillegutt skal jeg etterhvert begynne å gå spor med, og trene lydighet. Jeg synes også spor er utrolig gøy, og det er noe de aller fleste hunder synes er gøy. Også kan de det, det faller de veldig naturlig å bruke nesen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan så absolutt anbefale agility! Har akkurat begynt med det, og både jeg og pelsen synes det er kjempeartig :flowers: Grunnleggende lydighet er veldig greit når man skal drive med agility siden man har hunden løs, og det krever god kontakt mellom hund og fører. Ellers driver vi litt med (bruks)spor og har så vidt prøvd bittelitt rundering. Pelsen elsker å gå spor og er supermotivert når han skjønner at det er spor på gang, kjekt å se han så giret på noe, og det er veldig fascinerende å kunne samarbeide med han om noe som han jo tross alt er skapt til å gjøre :whistle: Rundering virker også veldig gøy, og vi kommer garantert til å drive mer med det. I rundering er det også greit med litt god lydighet før man begynner, bl.a bør innkalling sitte noenlunde :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rally-lydighet er en slags blanding av tradisjonell lydighet og agility. Veldig morsomt både for hund og eier! Trener med min første hund, og skal i gang med nr. 2 også. I tillegg trener vi litt klassisk lydighet, og skal begynne med weightpull, der hunden skal trekke mest mulig vekt i forhold til sin egen.

Rally-lydighet: www.rally-lydighet.com

Weightpull: www.norwegianwpclub.com

Disse to så jo også veldig morsomme ut. Er det et krav med noen form for "vanlig" lydighetskurs før man begynner med rally- lydighet med tanke på de ulike øvelsene/kommandoene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydighet vil jeg nok melde meg på i alle fulle fall, for det er vell et godt grunnlag å ta med seg videre i alle andre treningsformer. Jeg vil gjerne trene noe for gøy, for jeg har ikke lyst å konkurrere med hunden.

En mulighet for å fortsette å trene etter endt kurs er også fint. Jeg vet det er en agilitybane i nabokommunen her (det var i hvertfall), men ingen jeg kjenner til her i kommunen. Eller hundeklubb for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydighet vil jeg nok melde meg på i alle fulle fall, for det er vell et godt grunnlag å ta med seg videre i alle andre treningsformer. Jeg vil gjerne trene noe for gøy, for jeg har ikke lyst å konkurrere med hunden.

En mulighet for å fortsette å trene etter endt kurs er også fint. Jeg vet det er en agilitybane i nabokommunen her (det var i hvertfall), men ingen jeg kjenner til her i kommunen. Eller hundeklubb for den saks skyld.

Lydighet er litt avhengighetsskapende, kanskje får du lyst til å konkurrere du også etterhvert :flowers: Lykke til på kurs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydighet er litt avhengighetsskapende, kanskje får du lyst til å konkurrere du også etterhvert :flowers: Lykke til på kurs!

Hehe, kanskje det kanskje. Tusen takk i hvertfall. Nå må jeg bare finne "riktig" hundeskole så jeg får meldt meg på noe kurs. Har funnet en med kursing i nærheten her, men jeg venter på svar ang priser på kursene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse to så jo også veldig morsomme ut. Er det et krav med noen form for "vanlig" lydighetskurs før man begynner med rally- lydighet med tanke på de ulike øvelsene/kommandoene?

Det eneste kravet for rally er at man skal ha det gøy! Det passer for alle, uansett form, størrelse, farge og motivasjon. For å kunne gjennomføre en bane så bør hunden kunne "sitt", "dekk" og "fot" (med eller uten bånd). Kontakt er, som i de aller fleste hundesporter, alfa og omega. Et vanlig lydighetskurs evt. grunnkurs i forkant er ingen ulempe, men ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste kravet for rally er at man skal ha det gøy! Det passer for alle, uansett form, størrelse, farge og motivasjon. For å kunne gjennomføre en bane så bør hunden kunne "sitt", "dekk" og "fot" (med eller uten bånd). Kontakt er, som i de aller fleste hundesporter, alfa og omega. Et vanlig lydighetskurs evt. grunnkurs i forkant er ingen ulempe, men ikke nødvendig.

Takk for svar. Han kan noen grunnleggendde kommandoer, men ikke alt. Rally- lydighet virker jo morsomt med tanke på at det er litt mer enn "bare" generell lydighet. Etter at jeg har tatt et grunnleggende lydighetskurs, vil jeg nok gå for noe med fart i. Tror jeg... :flowers:

Det viktigste er jo at det er morro, og at hunden trives med det han gjør. Hvis ikke er jo vitsen borte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fersk hundeeier var jeg med på det meste av kurs innefor ulike hundesporter. Jeg ville prøve ut alt, for å finne ut hva jeg likte best. Den treningen jeg falt mest tilbake på, var lydighet. Men det har aldri vært på noe konkurranse nivå. Mest for aktiviseringens del.

Nå er det mest turer med hundene. Her jeg bor er det ikke så stort hundemiljø heller, så derfor blir trening ikke like motiverende.

Så jeg trives best med å gå turer med hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Djervekvinnen så har jeg hundene mest for kos. De er mye løs i skog og mark, stort sett daglig. En dag i uka går jeg lydighetskurs med boxertispa mi. En annen dag i uka har vi et treff med boxere. Da trener vi litt lydighet, kontakt, utstilling og miljøtrening. Innimellom så kaster jeg ut et godbitspor eller lignende.

Så jeg har få ambisjoner, koser meg mest med de og lar de få bruke seg på ganske varierende vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått valpekurs, grunnkurs og videregående kurs med Troika, til høsten går vi på vg kurs igjen, dattera mi skal gå Barn og hund med henne også. Ellers har jeg veldig lyst til å gå rallylydighet når vi har bronsemerket i lydighet i boks :flowers: Ellers blir det mest familieaktiveteter, tur i marka, trening av morsomme triks osv :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener ikke noe spesielt, men øver inn enkelt momenter fra lydighet-FVF, apportering , sitt,dekk,stå og utgangsstilling, Agility:bli ved start, slalom, hopphinder og handling, Trisk og freestyle momenter: snurre, rygge rundt fører, opp på to, utgangsstilling høyre side, slalom mellom beina, hoppe gjennom hendene, , m.m.

Ellers er de største aktiviteten daglige turer, sykkling, godbitsøk, svømming ( sommers tid).

Noe av det viktigste syns jeg også er hjemmealene trening og i-ro trening med valp/unghund.

Jeg bruker vel totalt 20minutter pr hund med konstruktiv trening(agility,triks,lydihet o.l) hver dag, med 1-10minutters repitisjoner. Følger ikke noen slavisk plan, men gjør det når jeg har lyst...og det har jeg som regel daglig :flowers:

Vi trener ikke særlig konkurranserettet.,men målet er jo å få en ferdig adferd, f.eks apport, akkurat slik den skal være i et lydighetsprogram.

Kida, som er nyeste tilskudd i familen ,10mnd omplasseringsund, driver jeg fortiden å betinger klikkeren på, og skal i helga prøve oss for første gang med klikkeren som redskap i innlæring at triks :whistle: gleder meg :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoren er pensjonert fra konkurranser nå, hun gikk agility i sine glansdager.

Nå blir det litt trening mest for morro skyld og da går det i blodspor, hobbyrundering, litt lydighet og agility på lave hindere :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å prøve agility; det er morsomt, og hundene synes ofte det er kjempegøy. Man trenger ikke har store amibsjoner selv om man trener agility. Jeg ville nok også prøvd lydighet, og kanskje kan du få noen til å vise deg hvordan du legger et spor og trener det?

Ting jeg i første omgang ville ventet litt med, er blant annet rundering (krever masse folk og miljø, og det er sikkert greit med litt stabilitet der, har også hørt de ønsker å prioritere hunder som virkelig har potensiale, og eiere som virkelig ønsker å jobbe med hunden sin - sånt vet du kanskje ikke enda, så da er det greit å begynne et annet sted). :whistle: Feltsøk ville jeg nok også ventet med. Noen synes lydighet er kjempegøy, andre synes ikke det er så gøy, men det er også en grei start å ta et lydighetskurs. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å prøve agility; det er morsomt, og hundene synes ofte det er kjempegøy. Man trenger ikke har store amibsjoner selv om man trener agility. Jeg ville nok også prøvd lydighet, og kanskje kan du få noen til å vise deg hvordan du legger et spor og trener det?

Ting jeg i første omgang ville ventet litt med, er blant annet rundering (krever masse folk og miljø, og det er sikkert greit med litt stabilitet der, har også hørt de ønsker å prioritere hunder som virkelig har potensiale, og eiere som virkelig ønsker å jobbe med hunden sin - sånt vet du kanskje ikke enda, så da er det greit å begynne et annet sted). :whistle: Feltsøk ville jeg nok også ventet med. Noen synes lydighet er kjempegøy, andre synes ikke det er så gøy, men det er også en grei start å ta et lydighetskurs. :wub:

Takk for tips. Jeg ønsker ikke å starte med noe for å drive med konkurranse (som sakt tidligere), men for gøy. Så da kan nok rundering og feltsøk virke litt krevende, ja.

Vi bor rett ved skogen, så kanskje spor etterhvert? Får se litt hva vi fr av tid og lyster.

Vi skaffet hunden i utgangspunktet for kos, så vi får se litt hvor langt vi strekker det med andre aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hva synes du er gjennomtenkt da? Har mye erfaring med hund. Jeg har to voksne hunder fra før av.
    • Hvis det er gjennomtenkt og du kan argumentere godt for det, så kan det jo være greit. Men du skulle vært ganske erfaren med hund og hatt bruk og konkrete planer å vise til hvis jeg skulle vurdert det som oppdretter.
    • Er det negativt å spørre en oppdretter om en kan kjøpe to valper fra samme kull? Virker jeg useriøs da sånn at oppdrtteren ikke velger meg i det hele tatt? Og ja vet om littermate syndrom.
    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...