Gå til innhold
Hundesonen.no

Nekting av hund i skiløyper.


Izziebelle

Recommended Posts

Vi har flyttet og bor nå i umiddelbar nærhet til et skogområde hvor det går lysløyper og blir laget skiløype der om vinteren. Når jeg var en tur med bikkjene her i dag så jeg plutselig et skilt hvor det står noe sånt som "Kjøring er ikke tillatt, hester er ikke tillatt og videre er hunder ikke tillatt i vintersesongen"

Jeg aner ikke hvem som eier skogen eller hvordan lovene er omkring dette, men siden jeg synes det var så inderlig kjipt å tenke på at jeg ikke kan gå på lysløypa rett ved huset om vinteren ville jeg se om det kanskje var noen som visste om det på generelt grunnlag er lov å kreve sånt. Skal selvfølgelig sjekke det opp med kommunen senere, men er jo ikke noe hast er lenge til vinteren enda heldigvis :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det gis ofte et forbud i lysløyper som det arrangeres skikaruseller er mitt intrykk. Men hør med kommunene for dem er da rette instans hvis dem har gjort det i lovlige former. Skal forbudet gjøres i lovlige former må dem ha med grunneier og kommunene etter hva ejg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om de har retten på sin side, men jeg skjønner godt at de ikke ønsker hunder i lysløypene.

Vi sliter en del med det her også, ikke for at det er folk med SKI og hund som er problemet, men det bor folk i boligfelt i nærheten som lufter hundene sine i lysløypa på vinteren. Og da går de på FØTTENE! Altså, det er mørkt ute, i lysløypa er det lys. Så da går de en liten bit fra huset sitt og rett inn i løypenettet. Der slipper de både biler og bråk, samt at de kan gå i nypreparerte løyper uten å synke ned i snøen.. Tror de. Men om de hadde snudd seg og sett på sporene sine skulle de skjemmes! Og ikke klarer de plukke opp driten fra hundene sine heller.

Om man derimot har med seg hunden sin når man likevel er ute og trener på ski er det ingen som sier noe. For det er faktisk et menneske som har brukt hele fridagen sin på å kjøre løypemaskina sånn at området er i tipp-topp stand når folk har kommet hjem fra jobb og spist middag. Da ryr nemlig folk ut for å gå på ski, og da er det morsomt å få skryt for at skiløypene er så bra.. Og da blir liksom hele gleden borte når folk klager over dype hull i løypa pga folk som går på beina...

( jepp, jeg er både hundeier som går på ski og 'løypekjører-enke', så jeg ser saken fra begge sidene! )

Jeg synes folk med ski skal få ha med hunden sin ( men ikke om sporene prepareres til skirenn, da skal de være perfekte! ) på trening, men at folk kan finne andre steder og gå tur på vinteren ( vil de være i lysløypa, så får de kjøpe seg ski og bruke disse da.. hvor vanskelig kan det være??

Ble dette helt OT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt provosert jeg kjenner jeg. Skal ikke jeg som ikke går på ski få bruke turstiene (som jo gjerne er de det kjøres opp løyper på) på vinteren? Fordi det da ikke blir perfekt for de som går på ski? Når jeg leser det så får jeg nesten lyst til å trampe i sporet jeg, så barnslig er jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir samtlige turstier kjørt opp som skiløyper? Noen steder har man jo enda noen løyper til beina, og noen til ski, og da er det vel ikke så vanskelig å bruke de som er egnet til å gå på beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke midt i løypa, jeg tar hensyn. Om noen imidlertid skulle finne på å prøve å nekte meg å gå der om jeg ikke går på ski selv, så hadde jeg blitt veldig fristet til å gå i løypa. At jeg blir fristet til å være barnslig betyr ikke at jeg blir det dog :flowers: Men marka er for alle, også på vinteren, og også de av oss som ikke går på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg tar selvfølgelig hensyn, jeg plukker opp et bikkjene mine og går ikke midt i løypa. Jeg er ikke vanskelig og er det forbudt så er det greit. Jeg kan da saktens gå langs hovedveien eller kjøre til andre skogområder jeg, det er jo ingen selvfølge at man har lysløype rett i nærheten, men det var jo det store trekkplasteret som gjorde at vi falt så for dette huset så jeg synes jo det er litt kjipt. Men jeg ville bare høre om noen kanskje visste om det var tillatt å sette opp et sånt forbud uten videre. Skal ta kontakt med kommunen senere så jeg vet hva som gjelder :flowers: Men det er ikke forbud mot å gå i løypa altså, det er hunder det står ikke er tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbudet gjelder jo ofte bare lysløyper, og ikke vanlige spor. Man har det vel som regel ikke så utrolig mangle lysløyper? Kanskje tre stk på forskjellige distanser.

For hundeeiere til fots, og andre fotgjengere, er det ikke bare å ta på seg en hodelykt og gå i de løypene det ikke er lys? Det gjør jo også skiløpere som vil ha en litt mer spennende tur på kvelden.

Oppe ved lysløypa hos meg (som henger sammen med klubbhuset) er det ikke forbud mot hunder, men de skal være i bånd i klubbhusområdet, og under kontroll ellers. Selv drar jeg dit for å trene snørekjøring, så da er hunden i bånd til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt og holdent superenig med Anita og Jubi jeg da. Det finnes ikke noe på hele jorden som er mer irriterende enn fotspor i løypen. Det finnes da en million andre veier man kan gå på, enn akkurat de som er maskinpreparert for skigåere? ...og at man ikke kan plukke opp etter hunden sin hvis den gjør fra seg i løypen er skammelig! Rett og slett tragisk. Enten plukker man opp, eller så får man lære hunden å gå på do utenfor løypen.

Jeg har heller aldri hørt noen bli sinna for at man går på ski i preppet løype med hund. Ved hytten vår står det er skilt med ca. samme påskrift som hos TS, men jeg har aldri hørt om noen som har fått tilsnakk for å gå på skitur med hund i bånd og under kontroll...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke midt i løypa, jeg tar hensyn. Om noen imidlertid skulle finne på å prøve å nekte meg å gå der om jeg ikke går på ski selv, så hadde jeg blitt veldig fristet til å gå i løypa. At jeg blir fristet til å være barnslig betyr ikke at jeg blir det dog :flowers: Men marka er for alle, også på vinteren, og også de av oss som ikke går på ski.

Signerer dette jeg.

Jeg gikk med hundene mine i lysløypa en vinter, og passerte flere til fots og på ski. Langt oppi marka møtte vi en skiløper godt oppi åra (40-50år) som IKKE syntes vi hadde noe der å gjøre. Han begynte først å komme med sånne halvspydige greier og sa: "løypene er for folk på ski og ikke for hunder" osv, og når jeg prøvde å si at jeg har passert mange til fots og at jeg bruker å gå her ofte og at jeg møter hunder titt og stadig også.. Da blir han sur, og sier ar vi ikke er VELKOMMEN HER (?!), og da blir jo såklart JEG sur... Så da bestemmer jeg meg for å drite i hele mannen og bare gå før jeg eksploderer (det er ikke et fint syn), så jeg begynner å gå. Yngstehunden begynner å boffe på mannen da hun syns han ser truende ut, og når vi nærmer oss han så holder han ut armene med skistavene slik at han sperret veien for oss. DA kokte det over, og jeg hørte at jeg begynte å le irritert mens jeg sa: "du burde faktisk fjerne deg nå, ellers vet jeg ikke hva jeg gjør! Hunden min syns du er ekkel og det syns jeg også!" og så han rett inn i øynene... Da flyttet han på seg, utrolig nok, og jeg trampet forbi uten å snu meg før jeg var kommet laaaangt forbi...

Makan??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at marka er for alle, men man må vise hensyn. Nå snakket jeg om lysløyper, som er nypreparerte. Om vi får flere vintrer som den vi hadde i år er det jo ikke noe stort problem, for da var det så isete, at når maskina hadde gått en gang og det iset i sporet var det ingen som så om man hadde ridd der en gang.

Men som andre sier, så er det ofte løyper rundt selve lysløypa, eller andre upreparerte løyper man kan bruke om man må gå på føttene. Hodelykt er jo en fin ting :flowers:

Jeg tror ikke de fleste vet hvor mye jobb som legges ned i å lage et flott skispor engang.. I sommerhalvåret legges det ned utallige dugnadstimer. Trasseen skal ryddes for kratt, man må ofte fylle igjen dumper og hull, eller kanskje flytte litt på enkelte trasseer. Det er ganske tungt og gå flere timer med rydningssag :banana:

Så kommer det endelig litt snø, og da er det viktig og kjøre en tur sånn at man får en såle som man kan bygge videre på. Om denne sålen blir hullete må man faktisk ut og fylle igjen hullene fordi det ikke er nok snø der. Dette tar MYE tid om noen har tråkket gjennom sålen gjennom hele løypa.

Når man så endelig har fått på plass en god såle 'lever' man på denne gjennom hele vinteren. Jo mer snø, jo bedre er det. Men denne sålen blir liggende nesten til mai om den er bra. Så ja, om noen møter riktig person ( som vet hvor mye jobb det er ) så skjønner jeg om denne blir noe irritert og man får derfor en del leserinnlegg i lokalaviser og også tv-reportasjer.

Jeg blir også sur om jeg møter 'bedrevitere' langt inne på fjellet i scootertrasseen som er for alle. Men i lysløyper hvor man fakisk gjør sitt beste for at skisesongen skal være tilgjengelig for skiløpere når de kommer hjem fra skola/jobb, ja, der trenger man ikke tråkke i salaten :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer dette jeg.

Jeg gikk med hundene mine i lysløypa en vinter, og passerte flere til fots og på ski. Langt oppi marka møtte vi en skiløper godt oppi åra (40-50år) som IKKE syntes vi hadde noe der å gjøre. Han begynte først å komme med sånne halvspydige greier og sa: "løypene er for folk på ski og ikke for hunder" osv, og når jeg prøvde å si at jeg har passert mange til fots og at jeg bruker å gå her ofte og at jeg møter hunder titt og stadig også.. Da blir han sur, og sier ar vi ikke er VELKOMMEN HER (?!), og da blir jo såklart JEG sur... Så da bestemmer jeg meg for å drite i hele mannen og bare gå før jeg eksploderer (det er ikke et fint syn), så jeg begynner å gå. Yngstehunden begynner å boffe på mannen da hun syns han ser truende ut, og når vi nærmer oss han så holder han ut armene med skistavene slik at han sperret veien for oss. DA kokte det over, og jeg hørte at jeg begynte å le irritert mens jeg sa: "du burde faktisk fjerne deg nå, ellers vet jeg ikke hva jeg gjør! Hunden min syns du er ekkel og det syns jeg også!" og så han rett inn i øynene... Da flyttet han på seg, utrolig nok, og jeg trampet forbi uten å snu meg før jeg var kommet laaaangt forbi...

Makan??

:whistle: Okay, jeg kjenner at jeg blir forbanna bare av å høre det jeg... Jeg hadde ihvertfall ikke klart å holde meg noe roligere enn deg! At det går an å oppføre seg sånn.... :flowers: Møkkamann!

Nei, jeg syns at begge parter skal kunne ta hensyn til hverandre jeg. Må jo kunne gå an å dele!

EDIT: MEN, jeg er enig i at man ikke skal tråkke i skisporet... Man kan heller gå ved siden av sporet :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er slik her i kommunen at det er det lokale idrettslaget som kjører opp skiløyper. De får ikke noe støtte til dette, det finansieres på dugnad slik at mange som ikke er medlem av idrettslaget også kan glede seg over løypene. Jeg skjønner veldig godt at disse ikke ønsker å jobbe rompa av seg fordi noen hundeeiere ikke kan gå andre steder, men skal trasse på allemannsretten. Her er det ikke tillatt med hund i skisporet, noe som er synd, men fullt forståelig, MEN idrettslaget låner mer enn gjerne ut løypemaskinen for prepping av løyper andre steder OM folk dekker kostnadene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg bodde før hang det også et slikt skilt, men ingen sa noe de gangene jeg snørekjørte med hund ( nå gikk jeg aldri til fots der ). Så flere som også snørekjørte med hunder uten problemer. Hensyn skal man selvsagt vise - uansett hvor man er.

Jeg trodde egentlig at dette var et ganske standar skilt som ble hengt opp ved lysløyper men det kan være feil.

Forøvrig veldig enig med Gråtass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Lysløypene i dag har gjerne en trasse med spor og et trase for skøyting og det blir da like feil å gå på beina i dem begge..Her har vi flere lysløyper og en løype som går over jorder og er heldige san. Den ene står det at det ikke er lov med hund og hest og det regner jeg med er på vinteren. I den lysløypa blir det trent langrenn, skøyting på ski og skiskyttere også blir det arrangert skikarusell så jeg har ingen problemer med å akseptere at dem ikke ønsker noen hunder/hester dit på vinteren med snø. En anne lysløype trenes det hest i, der går også folk på beina midtvinters og mosjonerer hunder, så har du løypa jeg er glad i der er det folk fra ca åtte om morgenen til ca ti om kvelden alle er like hyggelige. Treffer du på bestemor med barnebarn eller kondomkammeratene og jeg selv er ute og snørekjører så hilser alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "min" dal blir absolutt ALT av stier, gangveier, turveier, sykkelveier, you name it, kjørt opp til skiløyper om vinteren. De eneste stedene fotfolket kan gå er to veier med noe biltrafikk. Så det sier seg selv, vi må på et tidspunkt gå i skiløyper, preppa eller ikke, eller holde oss i byen. I de 15 årene jeg har gått der oppe har vi hatt en ørliten veistubb vi har kunnet gå fritt og også ha løse hunder. Men jammen, nå har de søren meg tatt den også og preppet den opp. Jeg pleier ta veldig hensyn når jeg må gå i løyper, gå på siden og seff rydde opp etter hundene, men akk den stubben der, da driter jeg i det. Der får hundene springe og leke, men rydde opp gjør jeg altså. Og de skifolkene jeg møtte der i vinter var igrunn helt enig: "vi tåler denne lille stubben med fotspor i" sa de og suste videre med et smil om munnen :flowers:

Klart man skal ta hensyn til skiløyper og sånn, men er det nødvendig å skvise fotfolket ut av skogen på vinteren? Det hadde vært fint å ha noen steder vi kunne gå også, fritt for biler og ski. Lysløypa holder jeg meg unna, det er skifolkets løype og idrettslaget har lagt ned mye tid, arbeid og penger i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "min" dal blir absolutt ALT av stier, gangveier, turveier, sykkelveier, you name it, kjørt opp til skiløyper om vinteren. De eneste stedene fotfolket kan gå er to veier med noe biltrafikk. Så det sier seg selv, vi må på et tidspunkt gå i skiløyper, preppa eller ikke, eller holde oss i byen.

Samme her i byen! I tillegg settes det opp lys flere og flere steder langs stier for å ha større lysløypenett om vinteren.. Jeg tar VELDIG hensyn rundt Granåsen og Saupstad skytterstadion der det er forventet at sportsfolket går til alle døgnets tider, men i resten av ski/lysløypene går jeg med god samvittighet, da jeg betaler min skatt på lik linje med andre arbeidstagere, og det er kommunen som prepper løypene. Det er "debatt" hver vinter om hund er lov eller ikke i løypene, og kommunen sier ja, de er fullt lovlige i løypene, men man skal ta hensyn og ikke tråkke i skisporet, heller holde seg til skøytefeltet, samt plukke opp bais. Hunden skal også være i bånd om man ikke har stemmekontroll. Så nettopp det gjør jeg, med meget god samvittighet! Jeg har ALDRI opplevd å få skeive blikk/tilsnakk fra sportsfokene, det er kondommosjonisten som eier hele bymarka og litt til, tydeligvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man holder en løype uskadet, burde man da kunne farte rundt i de andre løypene eller hva?

Kanske de burde preppe opp en gå vei også, for de som ønsker å gå en tur i snøen, men ikke kan gå på ski (f.eks. dårlige hofter osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Så lenge man holder en løype uskadet, burde man da kunne farte rundt i de andre løypene eller hva?

Kanske de burde preppe opp en gå vei også, for de som ønsker å gå en tur i snøen, men ikke kan gå på ski (f.eks. dårlige hofter osv)

Kjempefint forslag det, men hvem skal betale for det? Så lenge ikke turgåerne i skiløypa danner sin egen forening og skaffer til veie midler for dette så er det vel ganske liten mulighet for at det skjer.

Ser stadig at folk referer til kommunen. Jeg har til gode å se et kommunalt budskjett hvor løypekjøring er vedtatt som egen post, men for all del fantastisk hvis det finnes kommuner som har økonomi til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint forslag det, men hvem skal betale for det? Så lenge ikke turgåerne i skiløypa danner sin egen forening og skaffer til veie midler for dette så er det vel ganske liten mulighet for at det skjer.

Ser stadig at folk referer til kommunen. Jeg har til gode å se et kommunalt budskjett hvor løypekjøring er vedtatt som egen post, men for all del fantastisk hvis det finnes kommuner som har økonomi til det.

Hvis kommunen prepper løyper til skiløpere, burde den kunne preppe en ekstra til turgåere, eller velge bort en skiløype til turløype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvis kommunen prepper løyper til skiløpere, burde den kunne preppe en ekstra til turgåere, eller velge bort en skiløype til turløype.

Nå er vel hele poenget mitt at det er IKKE kommunene som prepper skiløyper i det store og hele, det er det idrettslagene som gjør for midler de skaffer via lagets medlemmer som stiller opp for klubben. Og det er vel ikke disse som går på fottur med hund i skiløypa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel hele poenget mitt at det er IKKE kommunene som prepper skiløyper i det store og hele, det er det idrettslagene som gjør for midler de skaffer via lagets medlemmer som stiller opp for klubben. Og det er vel ikke disse som går på fottur med hund i skiløypa.

Derfor startet jeg setningen med HVIS :whistle: altså gjelder utsagnet mitt der kommunen prepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser stadig at folk referer til kommunen. Jeg har til gode å se et kommunalt budskjett hvor løypekjøring er vedtatt som egen post, men for all del fantastisk hvis det finnes kommuner som har økonomi til det.

Her i Trondheim er det faktisk sånn at kommunen betaler for skiløypeprepping, vedlikehold av stier, skilting osv i bymarka! Det er et utrolig mye penger som legges ned i det, nettopp fordi at marka er for ALLE Trondheims beboere, ikke bare skiløpere. Det er noen mindre løyper her og der, samt Saupstad Skistadion som er et relativt stort løypenett, som ligger under idrettslag, men selv her er det lov med hund, om ikke alltid så velkomment av enkelte. (det er skiltet med hund/hest/fotgjengere er velkommen i løypenettet, men vennligst hold til høyre/i skøytefeltet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...