Gå til innhold
Hundesonen.no

Helstrup?


trulte

Recommended Posts

- Bare ett kort spørsmål; hva syns dere om kjetting helstrup-halsbånd til en 8 mnd hund av liten str. ( ca 2 kg) på utstilling/ barn og hund-konkurranser?

Kan vel ikke være bruk for det..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt helstrup på min på utstilling, aldri ellers. På tur foretrekker jeg halvstrup, men på utstillinger synes jeg at helstrup kjetting ser penest ut og kan være greit å bruke for å få opp hodet på en hund som "støvsuger". Hvis det er et veldig ungt barn som skal være med på utstillingskonkuransen så ville jeg ha sett an barnet, ikke noe poeng å strupe hunden unødvendig, heller ikke noe vits i at det nødvendigvis skal se så pent ut da et er en uofissiel konkurranse bare for moro skyld :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er strup greit i utstillingsringen, men ikke ellers? Det har da nøyaktig samme funksjon i ringen som hvor som helst andre steder?

Kommer alltid ann på bruken og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det er bedre i ringen enn utenom. Strup skal aldri brukes som hovedhalsbånd og skal jo aldri brukes til strupe heller, tror det siste er lettere å få til utenfor en stresset utstillingsring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strup har en hensikt også, spesielt på pelshunder. Denne løsner av seg selv og henger seg ikke fast i pelsen på samme måte som f.eks. nylonbånd gjør. Det brukes (ihvertfall ikke for min del) for å korrigere, noe jeg har inntrykk av at mange bruker det til i andre sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er strup greit i utstillingsringen, men ikke ellers? Det har da nøyaktig samme funksjon i ringen som hvor som helst andre steder?

Vanlig halsbånd er ofte brede og sjuler mye av nakken på hunden... Et struphalsbånd er mye nettere og kan ligge bak ørene til hunden :blink: Min går med tynn strup i ringen, men aldri ellers :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det jo ikke ellers heller? Selv om det ser pent ut?

Nå har strup i utstillingsringen en litt annen funksjon enn ellers. Jeg tviler på at folk flest bruker strup i hverdagen fordi det ser pent ut, men fordi det hjelper dem med å håndtere hunden.

I utstillingsringen bruker de aller fleste strup, fordi det ser pent ut. Putt på hunden et vanlig bånd og den løper like bra, men er det et vanlig halsbånd, så ødelegger den hele helheten til hunden og kutter nakken. Det ser kjempestygt ut, rett og slett. Dessuten er det mye, mye enklere å bytte av og på hunder strupbånd, for mange av oss har ofte dårlig tid mellom hundene som stilles.

Et vanlig bånd holder seg også kun èn plass. Bruker man f.eks et retrieverkobbel når man stiller, så kan man skjule det når man løper ved å ha det langt oppe på hundens hals, men når hunden står oppstilt kan det henge over skulderbladene.

Og det er også, tro det eller ei, forskjell på å ha strup på i 5 minutter hver helg, eller en gang i mnd, enn å gå med det i flere timer hver eneste dag :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er også, tro det eller ei, forskjell på å ha strup på i 5 minutter hver helg, eller en gang i mnd, enn å gå med det i flere timer hver eneste dag :blink:

Så hvis alle ville at hunden skulle sett penest mulig ut ellers også, så bør man bruke det 24/7, for man skal jo vite at man ikke bruker dens egenskaper, det er bare fordi den skal ta seg penest mulig ut og det er jo greit ellers også..... ikke bare ved utstilling. Hvorfor ikke bruke det 24/7 når grunnen er det dere sier?

Personlig tror jeg folk liker å vise seg fram og driter i sine prinsipper når de kan vinn noe på det.

Alle skulle gått der uten helstrup og da har alle hunder sett 'stygge' ut ved nakke - problem løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis alle ville at hunden skulle sett penest mulig ut ellers også, så bør man bruke det 24/7, for man skal jo vite at man ikke bruker dens egenskaper, det er bare fordi den skal ta seg penest mulig ut og det er jo greit ellers også.... ikke bare ved utstilling. Hvorfor ikke bruke det 24/7 når grunnen er det dere sier?

Personlig tror jeg folk liker å vise seg fram og driter i sine prinsipper når de kan vinn noe på det.

Alle skulle gått der uten helstrup og da har alle hunder sett 'stygge' ut ved nakke - problem løst.

Utstilling ER en skjønnhetskonkurranse uansett hvordan man vrir og vender på det. Jeg antar selv de flotteste modeller har dager der de bare går i joggebukser, men man ser dem ikke i sliten grilldress og gummistøvler på catwalken allikevel :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund er noe annet, det ER mennesket som stiller ut dyret. Man må ikke ha helstrup for å få hunden fin i nakke - like lite som modellene trenger å pådra seg spiseforstyrrelser. Selv syns jeg en naturlig hund uten kunstig oppstilling ved nakke'hold' er finere på samme måte som at modellene har naturlig kjøtt på kroppen istedet for bare skinn og bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Bare ett kort spørsmål; hva syns dere om kjetting helstrup-halsbånd til en 8 mnd hund av liten str. ( ca 2 kg) på utstilling/ barn og hund-konkurranser?

Kan vel ikke være bruk for det..?

Med fare for å virke "slem" her, men en 8 mnd valp burde etter min mening ikke gå i barn og hund uansett, den er for ung og urutinert til å takle evt "barneuoverenstemmelser". Bruk heller en voksen godt vant hund som vet hva den skal og også tåler litt "barnehåndtering" :blink:

Er det en voksen utstiller som vet hva de gjør og valpen er trent slik at man slipper ubehageligheter med et typisk utst bånd, ser jeg ingen problemer med å bruke det.

Selv starter jeg utst.trening med tykkere bånd, gjerne et retrivierbånd som ikke kjennes "klypete". Så tar jeg det derfra, noen valper er naturtalent og fikser fint å gå med vanlige utst bånd, andre igjen får lengre tid og da bruker vi mer hals"vennlige" bånd til den har lært hva den skal i ringen og båndet ikke kjennes ubehagelig.

*klønete forklart, tror jeg, men jeg håper du skjønner hva jeg mener*

*snip* Man må ikke ha helstrup for å få hunden fin i nakke *snip*. Selv syns jeg en naturlig hund uten kunstig oppstilling ved nakke'hold' er finere *snip*.

Det er jeg enig med deg i, men grunnen til bruk av utst bånd er for at båndet skal synes minst mulig, man skal ikke bli "synsforstyrret" av et vanlig halsbånd. Det tar vekk mye av "looken" på hunden. Personlig bruker jeg både kjetting og nylon, avhengig av hvilken hund jeg viser, men felles er at det strammes ikke, men ligger pent bak ørene og hunden vises på fri line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Ser de fleste tenker som meg at det ikke er nødvendig, og iallefall ikke når det er ett barn som går med hunden.

Er heller ikke en rase med mye pels, så det argumentet holder ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...