Gå til innhold
Hundesonen.no

Helstrup?

trulte

Recommended Posts

Skrevet

- Bare ett kort spørsmål; hva syns dere om kjetting helstrup-halsbånd til en 8 mnd hund av liten str. ( ca 2 kg) på utstilling/ barn og hund-konkurranser?

Kan vel ikke være bruk for det..?

Skrevet

Jeg har alltid brukt helstrup på min på utstilling, aldri ellers. På tur foretrekker jeg halvstrup, men på utstillinger synes jeg at helstrup kjetting ser penest ut og kan være greit å bruke for å få opp hodet på en hund som "støvsuger". Hvis det er et veldig ungt barn som skal være med på utstillingskonkuransen så ville jeg ha sett an barnet, ikke noe poeng å strupe hunden unødvendig, heller ikke noe vits i at det nødvendigvis skal se så pent ut da et er en uofissiel konkurranse bare for moro skyld :blink:

Skrevet

På en såpass liten hund ville jeg nok brukt et annet utstillingsbånd, men har ellers ingen motforestillinger for bruk av strup som utstillingsbånd, så lenge det brukes fornuftig.

Skrevet

Hvorfor er strup greit i utstillingsringen, men ikke ellers? Det har da nøyaktig samme funksjon i ringen som hvor som helst andre steder?

Skrevet

Hvorfor er strup greit i utstillingsringen, men ikke ellers? Det har da nøyaktig samme funksjon i ringen som hvor som helst andre steder?

Kommer alltid ann på bruken og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det er bedre i ringen enn utenom. Strup skal aldri brukes som hovedhalsbånd og skal jo aldri brukes til strupe heller, tror det siste er lettere å få til utenfor en stresset utstillingsring...

Skrevet

Strup har en hensikt også, spesielt på pelshunder. Denne løsner av seg selv og henger seg ikke fast i pelsen på samme måte som f.eks. nylonbånd gjør. Det brukes (ihvertfall ikke for min del) for å korrigere, noe jeg har inntrykk av at mange bruker det til i andre sammenhenger.

Skrevet

Vanlig halsbånd er ofte brede og sjuler mye av nakken på hunden... Et struphalsbånd er mye nettere og kan ligge bak ørene til hunden :blink: Min går med tynn strup i ringen, men aldri ellers :wub:

Skrevet

Jepp, lik det eller ikke. Det betyr ikke at man bruker strupen heller.

Det gjør det jo ikke ellers heller? Selv om det ser pent ut?

Skrevet

Det gjør det jo ikke ellers heller? Selv om det ser pent ut?

Nå har strup i utstillingsringen en litt annen funksjon enn ellers. Jeg tviler på at folk flest bruker strup i hverdagen fordi det ser pent ut, men fordi det hjelper dem med å håndtere hunden.

I utstillingsringen bruker de aller fleste strup, fordi det ser pent ut. Putt på hunden et vanlig bånd og den løper like bra, men er det et vanlig halsbånd, så ødelegger den hele helheten til hunden og kutter nakken. Det ser kjempestygt ut, rett og slett. Dessuten er det mye, mye enklere å bytte av og på hunder strupbånd, for mange av oss har ofte dårlig tid mellom hundene som stilles.

Et vanlig bånd holder seg også kun èn plass. Bruker man f.eks et retrieverkobbel når man stiller, så kan man skjule det når man løper ved å ha det langt oppe på hundens hals, men når hunden står oppstilt kan det henge over skulderbladene.

Og det er også, tro det eller ei, forskjell på å ha strup på i 5 minutter hver helg, eller en gang i mnd, enn å gå med det i flere timer hver eneste dag :blink:

Skrevet
Og det er også, tro det eller ei, forskjell på å ha strup på i 5 minutter hver helg, eller en gang i mnd, enn å gå med det i flere timer hver eneste dag :blink:

Så hvis alle ville at hunden skulle sett penest mulig ut ellers også, så bør man bruke det 24/7, for man skal jo vite at man ikke bruker dens egenskaper, det er bare fordi den skal ta seg penest mulig ut og det er jo greit ellers også..... ikke bare ved utstilling. Hvorfor ikke bruke det 24/7 når grunnen er det dere sier?

Personlig tror jeg folk liker å vise seg fram og driter i sine prinsipper når de kan vinn noe på det.

Alle skulle gått der uten helstrup og da har alle hunder sett 'stygge' ut ved nakke - problem løst.

Skrevet

Det er ikke som at motstykke til strup nødvendigvis er brede, stygge plasthalsbånd... Det er da vinnere i ringen med pene, tynne halvstrup også, f.eks...

Skrevet

Så hvis alle ville at hunden skulle sett penest mulig ut ellers også, så bør man bruke det 24/7, for man skal jo vite at man ikke bruker dens egenskaper, det er bare fordi den skal ta seg penest mulig ut og det er jo greit ellers også.... ikke bare ved utstilling. Hvorfor ikke bruke det 24/7 når grunnen er det dere sier?

Personlig tror jeg folk liker å vise seg fram og driter i sine prinsipper når de kan vinn noe på det.

Alle skulle gått der uten helstrup og da har alle hunder sett 'stygge' ut ved nakke - problem løst.

Utstilling ER en skjønnhetskonkurranse uansett hvordan man vrir og vender på det. Jeg antar selv de flotteste modeller har dager der de bare går i joggebukser, men man ser dem ikke i sliten grilldress og gummistøvler på catwalken allikevel :blink:

Skrevet

En hund er noe annet, det ER mennesket som stiller ut dyret. Man må ikke ha helstrup for å få hunden fin i nakke - like lite som modellene trenger å pådra seg spiseforstyrrelser. Selv syns jeg en naturlig hund uten kunstig oppstilling ved nakke'hold' er finere på samme måte som at modellene har naturlig kjøtt på kroppen istedet for bare skinn og bein.

Skrevet

- Bare ett kort spørsmål; hva syns dere om kjetting helstrup-halsbånd til en 8 mnd hund av liten str. ( ca 2 kg) på utstilling/ barn og hund-konkurranser?

Kan vel ikke være bruk for det..?

Med fare for å virke "slem" her, men en 8 mnd valp burde etter min mening ikke gå i barn og hund uansett, den er for ung og urutinert til å takle evt "barneuoverenstemmelser". Bruk heller en voksen godt vant hund som vet hva den skal og også tåler litt "barnehåndtering" :blink:

Er det en voksen utstiller som vet hva de gjør og valpen er trent slik at man slipper ubehageligheter med et typisk utst bånd, ser jeg ingen problemer med å bruke det.

Selv starter jeg utst.trening med tykkere bånd, gjerne et retrivierbånd som ikke kjennes "klypete". Så tar jeg det derfra, noen valper er naturtalent og fikser fint å gå med vanlige utst bånd, andre igjen får lengre tid og da bruker vi mer hals"vennlige" bånd til den har lært hva den skal i ringen og båndet ikke kjennes ubehagelig.

*klønete forklart, tror jeg, men jeg håper du skjønner hva jeg mener*

*snip* Man må ikke ha helstrup for å få hunden fin i nakke *snip*. Selv syns jeg en naturlig hund uten kunstig oppstilling ved nakke'hold' er finere *snip*.

Det er jeg enig med deg i, men grunnen til bruk av utst bånd er for at båndet skal synes minst mulig, man skal ikke bli "synsforstyrret" av et vanlig halsbånd. Det tar vekk mye av "looken" på hunden. Personlig bruker jeg både kjetting og nylon, avhengig av hvilken hund jeg viser, men felles er at det strammes ikke, men ligger pent bak ørene og hunden vises på fri line.

Skrevet

Takk for alle svar. Ser de fleste tenker som meg at det ikke er nødvendig, og iallefall ikke når det er ett barn som går med hunden.

Er heller ikke en rase med mye pels, så det argumentet holder ikke.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...