Gå til innhold
Hundesonen.no

Dobbeltkommando


Ganzie

Recommended Posts

Skrevet

Vi var på lydighetsstevne i helgen, og jeg gikk meg på tre utrolig sure nuller i henholdsvis "dekk fra holdt", "innkalling fra sitt" og "stå under marsj". Jeg kan jo skjønne at jeg ble nullet for dekken og ståen, da det står at øvelsen underkjennes om ikke hunden adlyder på første kommando, men at jeg fikk null på grunn av dk under sitt? Jeg sa sitt og brukte tydeligvis hånda samtidig ubevisst, og dermed fikk vi null på øvelsen. Ganzie satt som en prest, og kom som en kule, med perfekt innsitt, så det var utrolig surt.

Jeg har gått klasse 1 noen ganger nå, og jeg har aldri fått null fordi jeg brukte dk. (har tydeligvis hender som lever sitt eget liv :ahappy: ) Nedsatt, ja, men ikke null. Surt, for Ganzie gikk en knallkonkurranse i et h... drittvær.

Men det jeg lurte på, hva har dere fått som kommentarer og karakterer ved dk?

Skrevet

Vi var på lydighetsstevne i helgen, og jeg gikk meg på tre utrolig sure nuller i henholdsvis "dekk fra holdt", "innkalling fra sitt" og "stå under marsj". Jeg kan jo skjønne at jeg ble nullet for dekken og ståen, da det står at øvelsen underkjennes om ikke hunden adlyder på første kommando, men at jeg fikk null på grunn av dk under sitt? Jeg sa sitt og brukte tydeligvis hånda samtidig ubevisst, og dermed fikk vi null på øvelsen. Ganzie satt som en prest, og kom som en kule, med perfekt innsitt, så det var utrolig surt.

Jeg har gått klasse 1 noen ganger nå, og jeg har aldri fått null fordi jeg brukte dk. (har tydeligvis hender som lever sitt eget liv :D ) Nedsatt, ja, men ikke null. Surt, for Ganzie gikk en knallkonkurranse i et h... drittvær.

Men det jeg lurte på, hva har dere fått som kommentarer og karakterer ved dk?

Du skulle hatt minst 7 poeng, slik det fremgår av reglene. Dette var ingen null-øvelse!

Skrevet

Jeg har gått klasse 1 noen ganger nå, og jeg har aldri fått null fordi jeg brukte dk. (har tydeligvis hender som lever sitt eget liv :D ) Nedsatt, ja, men ikke null. Surt, for Ganzie gikk en knallkonkurranse i et h... drittvær.

Men det jeg lurte på, hva har dere fått som kommentarer og karakterer ved dk?

Fra NKK's regelverkt til innkalling i kl1

Dommeranvisning: Uvillighet i denne øvelsen skal medføre kraftig senking av

karakteren. Er hunden ikke kommet fram til føreren på 1 innkallingskommando,

gis ikke høyere karakter enn 7. Øvelsen underkjennes om ikke hunden er kommet

fram til føreren på 2 kommandoer. Forlater hunden plassen sin med mer enn 3

ganger sin egen kroppslengde før føreren har gjort helt om og holdt, underkjennes

øvelsen. Forlater hunden plassen med mindre enn 3 ganger sin egen kroppslengde,

gis ikke høyere karakter enn 7. Starter hunden før innkallingsordre, etter at føreren

har gjort helt om og holdt, gis ikke høyere karakter enn 7. En hund som reiser eller

legger seg uten å forflytte seg, før kommando for innkalling er gitt, skal ikke gis

høyere karakter enn 8. Det skal legges stor vekt på at hunden velger korteste vei,

og at den kommer i god fart.

Jeg har da fått mine trekk på stevner jeg å, sist fikk jeg trekk fordi jeg brukte hånden litt vel kraftig :P Så pirkete da gitt, bikkja kom jo i full fart den *ler*

Du kan klage dette inn, men blir jo ikke noen forandring annet enn at man kan håpe at dommeren får seg en liten smekk og må lese regelverket en gang til.

(nesten så man lurer på hvilken dommer du gikk for. PM?)

  • 6 months later...
Skrevet

Fra NKK's regelverkt til innkalling i kl1

Jeg har da fått mine trekk på stevner jeg å, sist fikk jeg trekk fordi jeg brukte hånden litt vel kraftig :D Så pirkete da gitt, bikkja kom jo i full fart den *ler*

Du kan klage dette inn, men blir jo ikke noen forandring annet enn at man kan håpe at dommeren får seg en liten smekk og må lese regelverket en gang til.

(nesten så man lurer på hvilken dommer du gikk for. PM?)

Oi, denne tråden hadde jeg ikke sett at det var kommet svar på. Litt sent, men :blink:

Godt at det er flere som mener at det var i overkant strengt dømt, ergrer meg enda faktisk :D

Dommeren jeg gikk for var Hans Arne Marthinussen, en dommer jeg liker å gå for. Han er behagelig og (vanligvis) rettferdig med poengene. Denne gangen og forrige gang hadde han med seg dommerelev, og det virker som han ble veeeldig streng i dømmingen da...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...