Gå til innhold
Hundesonen.no

Kort kritikk


Djervekvinnen

Recommended Posts

I helgen var jeg på utstilling, og idag fikk jeg kun rød, men det jeg reagerte på var kritikken. Det stod følgende: good site, maskuline head, good topline and hindquarters.

Thats it. Ikke nok med at kritikken var veldig kort, men det stod heller ikke om hva som trakk ned. Jeg syns det er litt dårlig når man reiser langt og bruker tid og penger på dette, og så får man noe slik tilbake.

Hvor vanlig er det at dommere gir korte kritikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig fra dommer til dommer - i noen land skriver de ikke kritikker, og da er det en utfordring for dem å måtte diktere kritikk. I for eksempel England skrives kun kritikk til de beste, og det gjøres etterpå, så for noen dommere er det en utfordring å skulle si noe om alle, på kort tid (noen dommere føler det er uhøflig å påpeke hundens feil, vet jeg). Noen dommere er ikke gode med ord og/eller språk, og får ikke artikulert hva de mener. Og noen dommere er ikke erfarne nok til å kunne forklare hva de mener. Noen ganger kan ikke dommer rasen så godt, og har dermed ikke så mye å si om hunden. Dommerutdannelsene varierer fra land til land, det gir også forskjeller.

Men om du leser kritikken, kan du jo se nyansene - det står at alt er good, men ikke excellent, som jo er forskjellen på rødt og CK.

I de fleste tilfeller får en kritikker som er lengre enn som så, men jeg har fått kortere kritikk enn det der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :wub:

Skjønner poenget, men alikevel er det kritikkene jeg syns er mest spennende egentlig. At man får litt igjen for pengene, selv om man ikke får noen spesiell plassering. Men forstår at det kan være vanskelig for utenlandske dommere iblant hvis de ikke er vant til det.

Igår fikk jeg en lengere kritikk (utenlandsk dommer det og), og der stod alt som good, men da fikk han CK og Cert.

Det fikk jeg også på nkk Harstad, det stod for det meste good der også, og jeg fikk også CK og Cert der.

Tror jeg skal forhøre meg mer om dommere neste gang. Prøve å unngå hvis noen jeg kjent for å skrive korte kritikker. Glad jeg ikke kjørte 11 timer for dette :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo ikke være slik som jeg foreslår - dommers språkferdigheter og kritikkerfaring påvirker hvorvidt kritikken er nyansert. Noen ganger ser en jo at alle får good overalt i kritikken, uansett om det er blått eller CK.

En må bare akseptere at kritikkens kvalitet vil variere - en kan jo også få en lang og utbroderende kritikk en ikke synes passer på hunden.

Men en får erfaring jo mer en stiller, og vet hva en vil ha. Særlig i raser med liten konkurranse er det greit å vite hva dommer mener gjennom en god kritikk, når en ikke har så mange å sammenligne seg med og skjønne dommers prioriteringer ut fra. Det samme gjelder for store raser også - når jeg stiller i åpen klasse med 30 påmeldte kan det være mange og mange forskjellige som står igjen med flat rød, og da er det greit å skjønne litt mer via kritikken.

At det ikke gis ut kritikk på WDS i år har jo også vært en omdiskutert og kritisert punkt, mange føler utstillingen mister verdi og betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man drar jo på utstilling nettopp for å få bedømt hunden sin etter rasestandarden...

Da forventer man egentlig å få noe igjen for de 5minuttene eller mindre man betaler 350kr for...

Man drar ikke på EUkontroll med bilen å får beskjed om at dne ikke blir godkjent, hade, man MÅ få en vurdering/skjema på hvorfor liksom...

Første dagen på Oppdal også ble en kort kritikk, 3-4linjer eller noe, som like godt kunne passet på en helt annen rase,

i tillegg måtte vi betale 50kr for CERT-rosetten... :wub:

Synes man får litt lite for 350kr da + at man bruker 1000kr på reise å overnatting for de 5minuttene eller mindre..

Kan bare konkludere med at vi er gale alle man.... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev jo på Fuglehundutstillingen i år for vorsther. Der var dommeren utrolig detaljert og ønsket å skrive lange kritikker da hun syntes eierne fortjente det.

Vi var dog den siste ringen til å bli ferdig, selvom vi ikke hadde flest hunder.

Men det varierer nok veldig :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varier veldig, men som Emma sier - så lærer man mye om hvem som skriver lange og korte kritikker etter en stund. Selvom dette kan variere fra rase til rase og utstilling til utstilling. Rune Fagerström f.eks har begge gangene jeg har stilt for han brukt hele kritikkskjemaet. Det i seg selv gjør det verdt for meg å stille for han. Får en bedømmelse fra snute til hale - og som regel stemmer den også, men det er vel bare et pluss? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Hvor lange kritikkene er kommer helt an på dommeren. I enkelte land er det faktisk uhøfflig av dommeren å påpeke hva som er feil med hundene.

Jeg har sett kritikker hvor det har stått: "hunden er usunn" (og that's it :ahappy: ). Samt utstillinger hvor dommeren har bedt om at kritikken skal skrives over 2 skjema (spesialutstilling med mange hunder). Så det kommer helt an på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...