Gå til innhold
Hundesonen.no

noen tips om hvordan man kan trene usikker hund?


Toya

Recommended Posts

toya har som de fleste har fått med seg at hu blei angrepet av en fullvoksen akita tispe for noen mnd siden, dte har gjort henne kjempe usikker på andre eldre hunder, noe hu viser ved å bjeffe masse når hu møter de, og så trekke seg unna når de prøver å hilse på henne...

hvordan kan man trene en hund til å bli "bra" av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund som jeg hadde før var veldig usikker på alt og alle. Kanskje spesielt andre hunder. Men til slutt klarte jeg og få vendt han av me dette "tulle" :)

Viss du starter med og la han hilse på en svært rolig og avbalansert hund kanskje en som er litt oppi årene. La hele tiden han ta intiative til og hilse på den og ikke tving han bort. Det letteste synes jeg var viss du satt deg ned me den andre hunden og klappet på den samtidig som du lokker på den andre me noen godbiter. Her er det veldig viktig at du belønner viss den tar om så det er bare noen steg mot den andre hunden og deg. Etter vert som dette går bra kan du ta og la den hilse på litt mer aktive hunder, du går da fram på samme måte. Håper dette kan være til hjelp for deg, det var det for meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være litt vanskelig det der siden hun antageligvis ikke er redd/usikker på noen av hundene du og hun kjenner. Hun må få flest mulig positive erfaringer med hilsen. Ros og belønn masse. Når dere er ute på tur så begynn med at hun ikke behøver å hilse på den hunden dere møter på engang. Ser du en hund som kommer så gå litt på "sidelinja" med toja, sett deg ned og ros og belønn henne for å være rolig og ikke bjeffe. Hold litt avstand i starten og etterhver nærme deg mer og mer de andre hundene dere møter på.

Prøv å forklar eier til møtende hund at din hund er redd etter et angrep og hvis du møter den rette og spør pent , kanskje eieren er villig til å sette av 20 sekunder til å stå rolig med hunden sin så du bare kan sitte i nærheten av hunden med toja og rose henne for det. Hunder sender ut masse signaler og språk uten å nødevendigvis være 2cm unna hverandre, så bare det å sitte på kanskje 5-10meters avstand gjør mye.

Mange nervøse hunder synes det også ofte er tryggt hvis de får en oppgave å jobbe med. F.eks sitte på avstand og lete etter en godbit i hånda til eier eller drive med kontakt. Da sender hunden ut signal at "hei, ikke forstyrr for jeg jobber, og de fleste møtende hunder da tar opp dette signalet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det hadde vært en idè å la henne gå LØS sammen med voksne, rolige tisper? Så blir ikke båndet en hemning, eller noe hun føler seg skikkelig tøff i siden mor står og støtter på en måte.

Høres veldig fornuftig ut :) Bare husk at du antakelig må gjenta dette flere ganger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde kanskje vært greit det... må finne de tispene og da... får høre med noen av de på hundehytta etterhvert... må få henne litt tryggere på selve båndet og sånn først... særlig det hvis noen andre enn meg skal ta i båndet hjennes så blir det kjempe rabalder.... det skal hu ikke ha noe av... er bare de som hun kjenner som får lov til å leie henne... hu dama som trente oss på torsdag tok hu med seg vekk fra meg, og hu roa seg etterhvert.. men masse jobbing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...