Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighet Askim 26.06.2010


Guest Jonna

Recommended Posts

Guest Jonna

Noen som har tenkt seg dit?

Jeg har meldt på Blaze i Elite LP.

Dommere skal være: Stein Feragen og Anne-Marit Traaholt

PM går ut på søndag 20.06.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tenkt seg dit?

Jeg har meldt på Blaze i Elite LP.

Dommere skal være: Stein Feragen og Anne-Marit Traaholt

PM går ut på søndag 20.06.

Hvor i Askim er det?? Lyst til å dra å se på er jo bare ett kvarter unna :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, gjør det! Ta det som trening og en mulighet til å finne ut hvordan dere ligger an :)

Får vel det etterhvertMå bare se litt hva som skjer mellom hvert moment osv Jeg er litt pingle når det kommer til slike ting og atpåtil skille meg ut med GD :whistle:;)

Får se om jeg finner et bitte lite LP stevne i løpet av høsten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel det etterhvertMå bare se litt hva som skjer mellom hvert moment osv Jeg er litt pingle når det kommer til slike ting og atpåtil skille meg ut med GD :whistle:;)

Får se om jeg finner et bitte lite LP stevne i løpet av høsten :)

Noe OT, men jeg så en GD gå lydighet på NKK Kristiansand i fjor :)

Og i klasse 1 synes jeg det ofte er mye forskjellige raser, så bli med i det fargerike fellesskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Vi skal dit, og gjøre ting vi ikke kan :whistle:

..det skal vi også!

Noe OT, men jeg så en GD gå lydighet på NKK Kristiansand i fjor :)

Og i klasse 1 synes jeg det ofte er mye forskjellige raser, så bli med i det fargerike fellesskapet!

Klasse 1 er bingolott på høyt plan *ler* Men helt alvorlig, det var ikke så mye rart når jeg konkurrerte for noen år tilbake - kan liksom ikke erindre at jeg noen gang har vært med på at kleti og pleti reiser juvt i fellesdekken f.eks.

Vi gleder oss forøvrig til nevnte fellesdekk neste helg .... eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klasse 1 er bingolott på høyt plan *ler* Men helt alvorlig, det var ikke så mye rart når jeg konkurrerte for noen år tilbake - kan liksom ikke erindre at jeg noen gang har vært med på at kleti og pleti reiser juvt i fellesdekken f.eks.

Vi gleder oss forøvrig til nevnte fellesdekk neste helg .... eller ikke

Sånn bortsett fra at jeg ikke skjønner den nestsiste setningen din (kleti, pleti, reiser juvt?), er det jo interessant om det har vært en utvikling, og hva den utviklingen har vært, og hva det betyr for sporten.

Nå har ikke vi lang fartstid i lydighet, debuterte for et år siden, men på den tiden har vi nå rukket noen stevner, og hver gang er det et mangfold av raser. Jeg var forberedt på mye bc og schäfer, men de ser jeg jo så å si aldri (alle bc'ene er i eliteklasse :) ). Det er nok en del retrievere, men også mye forskjellig, og ofte kan det ligge seks hunder av seks forskjellige raser på fellesdekken. Selv om jeg synes det var vakkert på søndag med fem bernere av fem hunder i fellesdekken, på raseklubbens eget uoffisielle stevne :whistle:

Jeg kan ikke forstå annet enn at det må være en berikelse for sporten at mange raser kan delta, at det finnes sporter alle kan bruke hunden til utover utstilling - så lenge dommerne klarer å bruke litt rasekunnskap, og ikke forventer bc-reaksjoner på alle hunder. Jeg setter i hvert fall stor pris på at dommeren kommenterer at X'en løper så fort hun bare kan, selv om mange andre i klassen nok løper raskere enn henne. Derfor trener vi ikke LC... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Sånn bortsett fra at jeg ikke skjønner den nestsiste setningen din (kleti, pleti, reiser juvt?), er det jo interessant om det har vært en utvikling, og hva den utviklingen har vært, og hva det betyr for sporten.

Nå har ikke vi lang fartstid i lydighet, debuterte for et år siden, men på den tiden har vi nå rukket noen stevner, og hver gang er det et mangfold av raser. Jeg var forberedt på mye bc og schäfer, men de ser jeg jo så å si aldri (alle bc'ene er i eliteklasse ;) ). Det er nok en del retrievere, men også mye forskjellig, og ofte kan det ligge seks hunder av seks forskjellige raser på fellesdekken. Selv om jeg synes det var vakkert på søndag med fem bernere av fem hunder i fellesdekken, på raseklubbens eget uoffisielle stevne :whistle:

Jeg kan ikke forstå annet enn at det må være en berikelse for sporten at mange raser kan delta, at det finnes sporter alle kan bruke hunden til utover utstilling - så lenge dommerne klarer å bruke litt rasekunnskap, og ikke forventer bc-reaksjoner på alle hunder. Jeg setter i hvert fall stor pris på at dommeren kommenterer at X'en løper så fort hun bare kan, selv om mange andre i klassen nok løper raskere enn henne. Derfor trener vi ikke LC... :)

Det jeg forsøker å si er at jeg føler at det er skrekkelig mange som sliter med fellesdekk, langt flere nå enn det det var når jeg konkurrerte for en del år siden. Da var det liksom ikke bingolott å legge hunden i fellesdekk føler jeg - de fleste lå og om noen reiste seg så var de unntakene. Bare på de fem stevnene jeg har gått med Noah så har jeg enda tilgode å oppleve at alle hundene blir liggende i fellesdekk. Ikke skjelden reiser omtrent hele feltet også. Jeg sliter jo selv med øvelsen og jeg sliter fortsatt med å forstå hvorfor, jeg har aldri hatt problemer med å lære hundene mine at dekk er dekk tidligere - jeg har aldri behøvd å være nervøs for FD liksom.

Og ja, det er stor variasjon i rase - det har det alltid vært i klasse 1 og 2 - jeg har aldri følt at det har vært overvekt av BC på det nivået. De andre rasene fader ut når man kommer til klasse III og Elite de, og det handler jo om at en del raser blir for tunge å jobbe med når man kommer oppover i klassene.

Man ser jo det samme i Agility - klasse 1 er jo allsidig i forhold til raser - men oppover i klassene - i alle fall i mellom og stor så blir det færre og færre raser og flere og flere av enkelte raser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg forsøker å si er at jeg føler at det er skrekkelig mange som sliter med fellesdekk, langt flere nå enn det det var når jeg konkurrerte for en del år siden. Da var det liksom ikke bingolott å legge hunden i fellesdekk føler jeg - de fleste lå og om noen reiste seg så var de unntakene. Bare på de fem stevnene jeg har gått med Noah så har jeg enda tilgode å oppleve at alle hundene blir liggende i fellesdekk. Ikke skjelden reiser omtrent hele feltet også. Jeg sliter jo selv med øvelsen og jeg sliter fortsatt med å forstå hvorfor, jeg har aldri hatt problemer med å lære hundene mine at dekk er dekk tidligere - jeg har aldri behøvd å være nervøs for FD liksom.

Og ja, det er stor variasjon i rase - det har det alltid vært i klasse 1 og 2 - jeg har aldri følt at det har vært overvekt av BC på det nivået. De andre rasene fader ut når man kommer til klasse III og Elite de, og det handler jo om at en del raser blir for tunge å jobbe med når man kommer oppover i klassene.

Man ser jo det samme i Agility - klasse 1 er jo allsidig i forhold til raser - men oppover i klassene - i alle fall i mellom og stor så blir det færre og færre raser og flere og flere av enkelte raser :)

Jeg er jo hardbarka venstresvingsdame, og eneste lydigheten jeg så for inntil et år siden var den på rasespesialen - hvor det jo var 90 prosent bernere og en eller to lokale helter :)

Men som du sier, det skaller av oppover klassene, det ser jeg jo - men det hadde jo vært gøy om ting snudde. På belgerklubbens Ekebergstevne var det for eksempel fire bernere i klasse 2, det er jeg rimelig sikker på at aldri har skjedd før. To av dem har opprykket til tre'ern, den tredje debuterte der, og den fjerde SKAL videre har eier sagt, så vi får se hvor de er om et halvt års tid :whistle:

Har du noen formening om hvorfor fellesdekkene har blitt mer ustabile? Har konkurranseviljen hos folk økt, uten at nødvendigvis treningskompetansen har fulgt etter? Er stevner mer tilgjengelig, men ikke tilstrekkelig med kurs? Har det skjedd noe drastisk i treningsmetodene på fellesdekk?

Spør jeg i lufta, uten særlig til egne tanker, jeg kan jo ikke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen formening om hvorfor fellesdekkene har blitt mer ustabile? Har konkurranseviljen hos folk økt, uten at nødvendigvis treningskompetansen har fulgt etter? Er stevner mer tilgjengelig, men ikke tilstrekkelig med kurs? Har det skjedd noe drastisk i treningsmetodene på fellesdekk?

En interessant observasjon det der, egentlig. Jeg mener også at det var mer unntaket at noen reiste seg på fellesdekk før i tida enn det er nå. Det kan jo være mange årsaker - og du nevner jo noen av dem her.

Det er fullt opp av stevner folk kan melde seg på nå, og jeg tror kanskje mange starter før man strengt tatt er klar for det. I tillegg har det vel muligens blitt litt mer dilling på treningsfronten (se på "Nordenstam"-kursere - de lærer inn dønn sikre fellesdekker på en dag liksom) - man er redd for å KREVE at hunden ligger, man utfordrer dem ikke nok kanskje - evt trener man med for mye forstyrrelser sånn at hundene blir helt sjokkskadd når man på en konkurranse opplever dønn stillhet og en eier som omtrent ikke tør å puste...

Kanskje blir folk litt mer revet med av alt konkurransepratet (f eks her inne) - og føler presset fra omgivelsene om å starte ?

Nei, jammen om jeg vet altså *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En interessant observasjon det der, egentlig. Jeg mener også at det var mer unntaket at noen reiste seg på fellesdekk før i tida enn det er nå. Det kan jo være mange årsaker - og du nevner jo noen av dem her.

Det er fullt opp av stevner folk kan melde seg på nå, og jeg tror kanskje mange starter før man strengt tatt er klar for det. I tillegg har det vel muligens blitt litt mer dilling på treningsfronten (se på "Nordenstam"-kursere - de lærer inn dønn sikre fellesdekker på en dag liksom) - man er redd for å KREVE at hunden ligger, man utfordrer dem ikke nok kanskje - evt trener man med for mye forstyrrelser sånn at hundene blir helt sjokkskadd når man på en konkurranse opplever dønn stillhet og en eier som omtrent ikke tør å puste...

Kanskje blir folk litt mer revet med av alt konkurransepratet (f eks her inne) - og føler presset fra omgivelsene om å starte ?

Nei, jammen om jeg vet altså *ler*.

Har ikke mer å si! Siri sier det meste her, og jeg er 100% enig med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten så jeg får lyst til å dra med meg et av rynketrynene ut og starte LP. En blir jo inspirert av alt dette preiket!

Min første basenji kunne alle øvelsene til kl 1 utenat og baklengs, men utførte de kun om hun følte for det. Også kunne man aldri helt stole på at hun ikke ville smake på noen av de andre hundene underfellesdekken, så noe start gjorde vi aldri.

Men LYSTEN er der altså. *Skule bort på Dennis, som skuler tilbake med rynketrynet sitt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg forsøker å si er at jeg føler at det er skrekkelig mange som sliter med fellesdekk, langt flere nå enn det det var når jeg konkurrerte for en del år siden. Da var det liksom ikke bingolott å legge hunden i fellesdekk føler jeg - de fleste lå og om noen reiste seg så var de unntakene. Bare på de fem stevnene jeg har gått med Noah så har jeg enda tilgode å oppleve at alle hundene blir liggende i fellesdekk. Ikke skjelden reiser omtrent hele feltet også. Jeg sliter jo selv med øvelsen og jeg sliter fortsatt med å forstå hvorfor, jeg har aldri hatt problemer med å lære hundene mine at dekk er dekk tidligere - jeg har aldri behøvd å være nervøs for FD liksom.

Og ja, det er stor variasjon i rase - det har det alltid vært i klasse 1 og 2 - jeg har aldri følt at det har vært overvekt av BC på det nivået. De andre rasene fader ut når man kommer til klasse III og Elite de, og det handler jo om at en del raser blir for tunge å jobbe med når man kommer oppover i klassene.

Man ser jo det samme i Agility - klasse 1 er jo allsidig i forhold til raser - men oppover i klassene - i alle fall i mellom og stor så blir det færre og færre raser og flere og flere av enkelte raser :banana:

...æhem, synes å erindre at du faktisk kjente en viss cocker spaniel en gang som ikke lå på fellesdekk før han var fire år??? Han var født i 1983 han... men du har helt rett, han var et unntak :icon_redface: fineste cocker'n sin det. :banana:

I "gamle dager" hadde man dressur på hunden nemlig, så da lå de, hvis ikke ble det ikke noe hyggelig - på den andre siden synes jeg hunder nå blir trent til initiativ og avlet til alerthet, fart og spenning, før i tiden var ikke dette så viktig kanskje??? Litt mer sånn "øyeblikkshunder" i dag kanskje?

Lydighet så annerledes ut også, så hunden på fører hele tiden var det høy wow-faktor - men trene på det??!??

...og det der med andre raser som fader ut??? *putter fingrene i ørene* har jeg ikke hørt :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

...æhem, synes å erindre at du faktisk kjente en viss cocker spaniel en gang som ikke lå på fellesdekk før han var fire år??? Han var født i 1983 han... men du har helt rett, han var et unntak :icon_redface: fineste cocker'n sin det. :banana:

I "gamle dager" hadde man dressur på hunden nemlig, så da lå de, hvis ikke ble det ikke noe hyggelig - på den andre siden synes jeg hunder nå blir trent til initiativ og avlet til alerthet, fart og spenning, før i tiden var ikke dette så viktig kanskje??? Litt mer sånn "øyeblikkshunder" i dag kanskje?

Lydighet så annerledes ut også, så hunden på fører hele tiden var det høy wow-faktor - men trene på det??!??

...og det der med andre raser som fader ut??? *putter fingrene i ørene* har jeg ikke hørt :banana:

*ler* Du liker jo å skille deg ut du - og Nurket er unntaket liksom - han er avvikende rase, og det er jo ingen fare for at han fader ut egentlig.

Men jeg vet ikke når det gjelder trening, jeg tror ikke jeg trente noe annerledes med Timo, Bonita og Billy enn det jeg gjør med Noah - faktum er at jeg med de tre førstnevnte aldri hadde problemer med at de reiste seg - å lære de dekk var liksom ikke noen kunst og joda, jeg kastet jo baller og provoserte osv. - men jeg kan aldri huske at jeg ble forbanna på noen måte fordi de ikke lå - de lå de *ler*

Jeg tror imidlertid det har noe med kulturen å gjøre, jeg tror det der med at man ikke lenger har den der "alle hunder skal like alle og ligge anføttes å sove når vi ikke trener" har hatt innvirkning.

Kombinasjon av avl og miljø tror jeg - det som mye annet - jeg vet i alle fall at jeg føler at jeg snart er forbi punktet hvor jeg bør bli overlykkelig for hvert minste lille ekstra sekund han gidder å nedverdige seg til å bli liggende. Så mye dekk som jeg har trent så burde drittbikkja ha fatta poenget mener jeg *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Du liker jo å skille deg ut du - og Nurket er unntaket liksom - han er avvikende rase, og det er jo ingen fare for at han fader ut egentlig.

Men jeg vet ikke når det gjelder trening, jeg tror ikke jeg trente noe annerledes med Timo, Bonita og Billy enn det jeg gjør med Noah - faktum er at jeg med de tre førstnevnte aldri hadde problemer med at de reiste seg - å lære de dekk var liksom ikke noen kunst og joda, jeg kastet jo baller og provoserte osv. - men jeg kan aldri huske at jeg ble forbanna på noen måte fordi de ikke lå - de lå de *ler*

Jeg tror imidlertid det har noe med kulturen å gjøre, jeg tror det der med at man ikke lenger har den der "alle hunder skal like alle og ligge anføttes å sove når vi ikke trener" har hatt innvirkning.

Kombinasjon av avl og miljø tror jeg - det som mye annet - jeg vet i alle fall at jeg føler at jeg snart er forbi punktet hvor jeg bør bli overlykkelig for hvert minste lille ekstra sekund han gidder å nedverdige seg til å bli liggende. Så mye dekk som jeg har trent så burde drittbikkja ha fatta poenget mener jeg *ler*

Skille oss ut? Vi? Vi liker jo å være anonyme vi, i den grad det er mulig med en stooor tanteelskende mastiff... :banana: Er veldig enig i at kulturen kanskje er det som spiller mest inn - før i tiden hadde man faktisk ikke bil å putte bikkja i mellom øktene, og da fikk de pent ligge der man la dem fra seg - såh!

Vel, noen "sliter" med dekk - og noen "sliter" med andre ting - Noah tar jo alt annet så kjempehyperlett at jeg er væfall' misunnelig :icon_redface:

Kanskje Noahbarnet har fattet noen små poenger nå - kanskje han tilogmed har sett the big picture (dekk means dekk! til mamma sier noe annet); uansett er han en kjempehund med masse, masse potensiale, stooooore sosiale og estetiske pluss - vær glad han er så fiiiin du, drittbikkja... :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...