Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannvisning


Gjest

Recommended Posts

Dette står i reglene:

Utførelse: Øvelsen starter med hundene i utgangsstilling. Dommeren stiller seg ca. 5 meter fra ekvipasjene, med front mot disse, og spør om de er klare. Så går dommeren bort til den første av ekvipasjene, føreren kommanderer hunden til å bli, og dommeren skal nå kontrollere hundens bitt. Øvelsen er obligatorisk for videre deltagelse.

Hvor kommer det med at dommeren hilser på fører inn? Hvor stor mulighet har dommeren til fritolkning av hvordan øvelsen utføres?

Jeg leste ikke reglene før nå, og de var egentlig litt annerledes formulert enn forventet, iogmed at nesten alle hilser på fører, sjekker tennene raskt og går igjen.

Grunnen til at jeg spør er at vi hadde en litt lite morsom opplevelse på stevne Lørdag. Jeg tar det helt på vår kappe, og er klar over at øvelsen er til først og fremst for å sjekke hundens tilgjengelighet - og at hunden min ikke var tilgjengelig er ikke dommerens feil.

Saken er at hun er miljøberørt / 'drittbikkje' (stryk det som ikke passer) på enkelte ting, noe som bl.a går på at hun er redd enkelte fremmede menn. Men hun kan øvelsen tannvisning, hun vet at dommeren hilser på meg - sjekker tenner og forsvinner igjen. Selve tryggheten hennes har ligget i det at hun vet at dommeren forsvinner raskt igjen. Dommeren på Lørdag derimot skulle 'holde henne fast til hun roet seg' og 'jeg måtte jo ha en hund som fungerer i samfunnet'..

Ja, det vet jeg - det jeg ikke er enig i er at trening mot det må skje nettopp i LP ringen, uten mulighet for egentlig trening (med å nærme seg forsiktig, bruk av godbit ect. når hunden er redd.)

Dette har vi trent på på forhånd, og hadde han utført en vanlig tannvisning hadde hun klart det.

Vet ikke hva jeg vil med tråden, høre deres synspunkter - og høre om hva slags forskjellige former for tannvisning dere har vært borti kanskje?

Bør jeg lære henne til å takle mer i tannvisningssituasjonen, eller kan jeg gå utifra at få andre dommere gjør det annerledes enn på den 'vanlige' måten?

For ordens skyld, vi fikk 5 på øvelsen og fikk fortsette stevnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært borti noe slikt. Jeg har sett mange stevner, og der hvor det er hunder som trekker seg, så setter dommeren seg ofte ned på huk, vender blikket bort og lokker på hunden, og når dommeren får tatt hunden ved munnviken forsvinner h*n igjen, med litt nedsatt karakter såklart. Men aldri har jeg opplevd at dommeren holder igjen hunden, og jeg syns det er veldig, veldig dårlig gjort. Med riktig hund kan det sette treningen ti skritt tilbake.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg fortsatt å trene på det Ellie er trygg på. Det er nok straks i klasse 2 og slipper å tenke på tannvisningen mer. Men for din, og Ellie sin del, så ville jeg allikevel ha forsøkt å fikse på det som skjedde i helgen. Prøv å bryte rutinene litt med mennesker hun kjenner, og vis at det også bare er positivt. Kanskje kan du lære inn et eget kommando-ord for nettopp tannvisning? Da vil jo Ellie forstå hva som kommer til å skje, selv om dommeren dropper å håndhilse først.

Øhm. Konklusjonen min blir at jeg ville ikke ha tenkt veldig mye over det mtp konkurranse. Jeg har som sagt aldri sett noe slikt, og øvelsen inngår jo bare i LP1. Men for din og Ellie sin trygghet, så ville jeg kanskje ha trent litt på at rutinene brytes noen ganger. Det kan være greit å andre sammenhenger også

Edit: Det jeg reagerer på er altså hvordan dommeren takler en hund som trekker seg, ikke at dommeren dropper håndhilsingen.

Jeg tror de aller, aller fleste håndhilser først, men jeg skal ikke si det for sikkert, da det er ting jeg ikke legger veldig merke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de stevnene jeg har vært på så har jeg vel aldri sett noen utføre tannvisning på den måten (altså holde fast). Det kan gjøre vondt verre, og hadde det vært meg i ringen da, så hadde nok det ødelagt MYE for min hund og vår trening fremover.

Men jeg ble utrolig glad av å se dere på søndag klare for ringen, og Ellie satt fint når jeg prøvde meg før stevnet, og hun utførte tannvisningen bra under selve stevnet :innocent:

Så at en skal kreve at de skal takle såpass, mener jeg ikke. Er nok et fåtall av dommere som utfører det på denne måten som dommer på lørdagen gjorde. Men som jeg må gjøre, bare jobbe med at det skal være greit å sjekke tenner, og så er man ferdig. Og som Benedicte sier, dere er nok snart ferdig med kl1 :banana: Og da er det ikke noe tannvisning mer :)

Edit:

Håper det går greit at jeg legger til et spm. Men kan man nevne for dommer at hund er skeptisk? Vil dommer ta mer hensyn da, eller vil det egentlig bare gjøre det verre for oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Av de stevnene jeg har vært på så har jeg vel aldri sett noen utføre tannvisning på den måten (altså holde fast). Det kan gjøre vondt verre, og hadde det vært meg i ringen da, så hadde nok det ødelagt MYE for min hund og vår trening fremover.

Men jeg ble utrolig glad av å se dere på søndag klare for ringen, og Ellie satt fint når jeg prøvde meg før stevnet, og hun utførte tannvisningen bra under selve stevnet :innocent:

Så at en skal kreve at de skal takle såpass, mener jeg ikke. Er nok et fåtall av dommere som utfører det på denne måten som dommer på lørdagen gjorde. Men som jeg må gjøre, bare jobbe med at det skal være greit å sjekke tenner, og så er man ferdig. Og som Benedicte sier, dere er nok snart ferdig med kl1 :banana: Og da er det ikke noe tannvisning mer :)

Edit:

Håper det går greit at jeg legger til et spm. Men kan man nevne for dommer at hund er skeptisk? Vil dommer ta mer hensyn da, eller vil det egentlig bare gjøre det verre for oss?

Jeg har ikke hørt på maken, det er virkelig ikke slik at man skal være "tysk dommer" og telle at tennene er 42 stk, sitter fast og i riktig posisjon.. Jeg er helt lamslått. Hvis noen kan sende meg en PM om hvem denne dommeren er så hadde jeg satt pris på det.

Jeg personlig syns det er bedre å si til dommer når man hilser under tannvisingen at hunden er litt sjenert el, slik at vedkommende ikke buser på, men tar hensyn. Det kan hende det gir ett poengtrekk eller to, men heller det enn at bikkja får en kjip opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monica: Det hadde jeg sagt dersom jeg hadde hatt skeptisk hund. Noen dommere spør om det er hunder som er skeptisk, og tar da ekstra hensyn.

Jeg har ikke hørt på maken, det er virkelig ikke slik at man skal være "tysk dommer" og telle at tennene er 42 stk, sitter fast og i riktig posisjon.. Jeg er helt lamslått. Hvis noen kan sende meg en PM om hvem denne dommeren er så hadde jeg satt pris på det.

Jeg personlig syns det er bedre å si til dommer når man hilser under tannvisingen at hunden er litt sjenert el, slik at vedkommende ikke buser på, men tar hensyn. Det kan hende det gir ett poengtrekk eller to, men heller det enn at bikkja får en kjip opplevelse.

Okei, takk, da vet jeg det :innocent: Var bare usikker på hva dommer tenker om man nevner det. Om de tenker litt sånn "men hva søren gjør du i ringen her da..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt på maken, det er virkelig ikke slik at man skal være "tysk dommer" og telle at tennene er 42 stk, sitter fast og i riktig posisjon.. Jeg er helt lamslått. Hvis noen kan sende meg en PM om hvem denne dommeren er så hadde jeg satt pris på det.

Håper ikke jeg har fått det til å høres verre ut enn det er, men det stemmer iallefall at han holdt hunden min fast da hun ble redd ham.

Kan godt sende PM, men var ikke meningen å starte noe rykte om at han er en dårlig dommer eller noe sånt.

Uansett glad for å høre det dere skriver :innocent:

Edit: Han var også veldig opptatt av at hunden måtte sitte, noe som også gjorde at situasjonen trakk ut, for hun ville jo ikke sitte når hun var redd. Hun har reist seg før, men dommeren sjekket tennene likevel og vi fikk da 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie, nå har vi startet ni ganger offisielt og en håndfull ganger uoffisielt, og jeg har heller aldri vært ute for en slik type tannvisning. Jeg ser at dommere gjør noe forskjellig, men ingen har vært så omfattende som den på lørdag.

Legg det bak deg, og gi Ellie positive opplevelser framover i treningen. Vi blir jo kanskje en gjeng på torsdag, vi kan kline litt med bikkja di da :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie, nå har vi startet ni ganger offisielt og en håndfull ganger uoffisielt, og jeg har heller aldri vært ute for en slik type tannvisning. Jeg ser at dommere gjør noe forskjellig, men ingen har vært så omfattende som den på lørdag.

Legg det bak deg, og gi Ellie positive opplevelser framover i treningen. Vi blir jo kanskje en gjeng på torsdag, vi kan kline litt med bikkja di da :banana:

Åh så bra :innocent:

Og takk det hadde vært supert med litt klinings :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I LP1 har jeg startet for seks forskjellige dommere offisielt de siste årene, og ingen av disse har hatt en så "brutal" tannvisning som dere opplevde på lørdag.

Min erfaring er at dommerne generelt er veldig greie, og tar hensyn til hunder som er litt engstelige/skeptiske. Jeg har et par-tre ganger sett dommere som tar seg god tid om hunden er usikker, ved å f eks sette seg ned på huk med ryggen til og la hunden ta kontakt på egen hånd.

Dere var nok bare litt uheldige på lørdag, dette er ikke vanlig praksis blant dommere såvidt jeg har sett i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal debutere i LP 1 på søndag. (gruer meg ja!)

Men hva skjer hvis hunden blir litt overlykkelig når dommern kommer bort for og se på tennene?

Si at den sitter og loggrer med hele kroppen, sleiker dommern på hånda, sjelver av forventninger over hvor gøy det skal bli og leke med dette mennesket, og til slutt ikke klarer mer, spretter opp og plasserer et stort flott kyss midt på nesa til dommern?

Ser for meg noe sånt noe til lørdag nemlig. Bikkja er så glad i folk at det blir alt for mye av det gode :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...