Gå til innhold
Hundesonen.no

Kloklipping på redd hund


Aya

Recommended Posts

Puma sliter klørne sine veldig bra selv, og er i utgangspunktet relativt grei og klippe. Eller- han var iallefall. Nå ligger blodårer og nerver helt ut i tuppen av kloa, og fordi jeg vil ha litt korterer klør på han så må jeg jo klippe så blodet spruter hver gang. Såklart dette gjør vondt, men jeg vet ingen annen måte. Det er vel sånn at jeg MÅ klippe han så han blør hvis årene skal trekke seg litt bakover? Noen som har noen tips? Jeg kommer til å ende opp med en hund som biter bare han ser klotanga.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff det hørtes ikke noe særlig ut :)

Hvis det blør mye kan du ta potetsmel på tuppen av kloa, det skal stoppe blødningene.

Men jeg har hørt at du kan få "brendt" de hos vetrinæren, slik at nervene ikke blir så langt ute...

Du kan jo ringe å høre......?

Håper du får ordnent det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at det er lurere at du lar vetrinæren ta seg av nervene. Det er veldig smertefullt for hunden og jeg tror ikke det er noe lurt at han forbinder kloklipping med noe smertefullt.

Vetrinæren klipper eller brenner av nerven en gang også kan du klippe dem normalt etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puma sliter klørne sine veldig bra selv, og er i utgangspunktet relativt grei og klippe. Eller- han var iallefall. Nå ligger blodårer og nerver helt ut i tuppen av kloa, og fordi jeg vil ha litt korterer klør på han så må jeg jo klippe så blodet spruter hver gang. Såklart dette gjør vondt, men jeg vet ingen annen måte. Det er vel sånn at jeg MÅ klippe han så han blør hvis årene skal trekke seg litt bakover? Noen som har noen tips? Jeg kommer til å ende opp med en hund som biter bare han ser klotanga.. :)

Kan ikke du ringe veten og høre om han kan klippe klørne mens Puma sover da..? bedre enn å gjere det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan du kjøpe sånn " blodstopper" (aner ikke hva det heter egentlig, vanskelig ord). Det stopper blødningen umiddelbart! Man får kjøpt det på apoteket, tror det koster ca. 100 kr, men det varer omtrent livet ut :D Hvis du da lkipper klørne hanns 1 gang sånn at det blør (men stopper det med engang med blodstopperen) så kan du klippe regelmessig uten at det begynner å blø :) Det blir jo litt dyrt og tungvint å dra til dyrlegen hver gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan du kjøpe sånn " blodstopper" (aner ikke hva det heter egentlig, vanskelig ord). Det stopper blødningen umiddelbart! Man får kjøpt det på apoteket, tror det koster ca. 100 kr, men det varer omtrent livet ut :P  Hvis du da lkipper klørne hanns 1 gang sånn at det blør (men stopper det med engang med blodstopperen) så kan du klippe regelmessig uten at det begynner å blø :)  Det  blir jo litt dyrt og tungvint å dra til dyrlegen hver gang..

Du drar bare til dyrlegen en gang. Klipper du dem jevnlig etter det trenger du ikke å klippe nerven flere ganger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som jeg forstod det så sitter hun ikke og klipper nerven? Men klipper blodåren for at nerven skal trekke seg tilbake. Det gjør jo ikke vondt for hunden, men det ser jo utrolig ekkelt ut. Har hørt at pepper også stopper blødning veldig effektivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dyrlegen sa t meg at hvis man er uheldig å få klippet litt for langt inn, bare brenn litt på der det blør med en fyrstikk, så stopper det blødningen, ett annet alternativ var å klemme fingeren inntil neglen til det stoppa å blø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipte en gang litt for langt inn på Kali og da pep hun. Da begynte det bare å blø litt, men hun fikk vondt fordi det er veldig sjeldent hun klynker.

Det jeg har fått med meg er at det rosa inni kloen er nerven og den er det veldig vondt for hunden å klippe i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klippet en del ganger inn på nerven til Felix han sier ingenting og reagerer ikke engang :?

Det kommer sikkert an på hunden. Kali liker ikke å klippe klørene så hun overdriver sikkert for det var jammen ikke mye jeg traff. Pyse hund altså he he :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puma sliter klørne sine veldig bra selv, og er i utgangspunktet relativt grei og klippe. Eller- han var iallefall. Nå ligger blodårer og nerver helt ut i tuppen av kloa, og fordi jeg vil ha litt korterer klør på han så må jeg jo klippe så blodet spruter hver gang. Såklart dette gjør vondt, men jeg vet ingen annen måte. Det er vel sånn at jeg MÅ klippe han så han blør hvis årene skal trekke seg litt bakover? Noen som har noen tips? Jeg kommer til å ende opp med en hund som biter bare han ser klotanga.. :D

Ja! Har et kjempetips!!!!! Søk på nettet på Doberdawn. Gå i nederste venstre hjørnet på forsiden og trykk på link til How to dremel dog nails eller noe i den ordlyden. =D> (Det er også mye artikler ellers på nettet om dette).

Hadde samme problem på min hund, lange nerver helt ut og klør som ikke slites under tur. Klørne rakk ikke ned til bakken, men de var/er alt for lange for det. Kan risikere å knekke under hopping ned o.l.

Nå på FÅ dager er nerven synlig kortere og jeg har ikke truffet den. Er ikke så lenge før de er helt fine tror jeg. Null ubehag for hunden eller blodsøl (om du gjør det riktig). Helt genialt. :) Hunden min syns det er hyggelig og sovner. Har pleid å file før også, men ikke brukt hverken denne teknikken eller elektrisk sliping. Den ekstreme vinkelen man lager + stimuleringen tvinger nerven til å trekke seg tilbake for å være beskyttet og du kan ta lengre inn for hver gang selv om du ikke har truffet den.

Anbefaler den siden på det varmeste. Begge mine hater kloklipp og syns denne er helt ok. Og jeg filer (på han med lange klør) til nerven nesten stikker en millimeter ut av "skallet" i kloen foran, (hver dag). Dagen etter er den vekk (lengre inn). Er like fascinert hver dag nå hehe :roll:

Vi går for dobermannklør (null klikk) innen nyåret :P

Lykke til. Obs les nøye særlig på bildet av kloen (vertikalt snitt) om du også har hund med svarte klør, så du lærer å gjenkjenne nerven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, og tusen takk for svar!

beyond, hvor får du tak i en sånn "fil"?

Hun i artikkelen og i de andre innleggene jeg har lest har anbefalt Dremel (multiverktøymaskin fra Jernia o.l. butikker), og den oppladbare lille Dremel versjonen tror jeg bråker minst og er lettest å bruke. Oster har også en slik maskin, men ikke i Norge tror jeg. Kjøpte fra Usa, men feil strøm.. Også vært diskutert på Canis og andre hundesider (Google: dremel dog nails) hvor folk har meninger om hvilken modell, men det viktigste er visst at den er liten og nett å bruke og at slipehodet er av sånn sandpapiraktig materiale (husker ikke hva det heter), pga at sten- eller metall-hode (og eller for høy hastighet på omdreiningene) gjør at slipehodet og kloen blir glovarm, slik at det er smertefullt for hunden. Sand-versjonen skal visst ikke bli så lett varm (men kjenn ofte).

Jeg har ikke fått kjøpt meg Dremel enda, så jeg har brukt vanlig elektrisk pedikyr/manikyr slipemaskin fra Ellos :) MEN den har metallhode så det er mer risiko for ubehag. Holder den derfor inntil bare ett sekund på kloen av gangen nå som jeg er helt innpå nervene. og kjenner hele tiden med fingeren så kloen ikke blir varm. Har ikke vært vondt enda og de er vanligvis ganske pysete for labbene sine. Jeg bruker vanlig fil (for hund, eller du kan kjøpe fil beregnet på akryl negler) på undersiden (den åpne delen) av kloen (det er minimalt) og den elektriske på tuppen og vertikalt :D

klørne blir bedre for hver dag :D Har begynt å få kommentarer fra venner nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rosa man ser inne i kloen er en blodåre, men nerven ligger også der.

Greit forklart: når dere klipper klørne og det begynner å blø så er det ikke dermed sagt at dere har klippet nerven. Blodåren går lenger ut i kloen enn det nerven gjør, og klipper man nerven så vil de aller fleste hunder reagere på det, for det er smertefullt.

Hvis en hund har lange klør og har fått nerven langt ut så er det smart å dra til veterinæren for å få klippet dem helt kort. Det gjøres da under bedøvelse fordi det er smertefullt. (så smertefullt at veldig mange hunder rykker til selv i narkosen)

Når vi klipper klørne så korte på hunder så brenner vi kloen etterpå, både for å stoppe blødningen og for å "lukke" nerven.

Hvis man ikke lukker nerven så ligger jo den åpent i kloen og kan da gjøre vondt når hunden går etterpå. (tenk selv på hvordan det vil være å ha en nerve blottlagt slik at alt mulig rusk og rask kan komme inn. De fleste har vel kanskje hatt hull i tennene og kjent hvordan det er å tygge noe søtt ol på "hulltanna". Det gjør vondt fordi nerven er blottlagt)

Så det blodstoppemiddelet virker kun for å stoppe blodet, men det gjør ingenting med den blottlagte nerven.

(forøvrig fungerer potetmel på samme måte som blodstoppemiddelet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nerven i en tann er ikke blottlagt selv om man har hull:) bare hvis hullet går helt inn til nerven:) hihi

Veldig OT ja men måtte bare komentere:)hihi

Nei, og nerven i en klo er ikke blottlagt selv om det blør.

Uansett, du skjønte hva jeg mente. :wink::cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...