Gå til innhold
Hundesonen.no

Å leve med en mynde


Flyfilla

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Nei, det er hun ikke for tenk...snøft...

Ja, de ER silkemyke, jeg har kjent på dem :)

Slemme begge to *furte* Æsj, æsj, æsj. Kan du ikke si at alle tispene er bestilte da, så jeg ikke faller for fristelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan ha belger og mynde i lag. I lekemåte tror jeg belgere og mynder har mer til felles enn mine to raser som er boxer og saluki. Verken belgeren eller mynden er veldig fysisk når de leker. De liker å løpe sammen, nappe i hverandre, ja slik vanlig hundelek.

Boxeren min vil gjerne leke mer fysisk, sånn rulle rundt, bokse, knurre leke vet du. Det har salukien min brukt litt tid på å forstå. Nå hender det hun er med på den måten å leke på selv om hun som oftest forsøker å få boxere med på å løpe som gærninger rundt på et jorde.

Da jeg bestemte meg for saluki så satt jeg ikke å tenkte på hvilke raser som kunne passe meg og hva jeg kunne tilby en hund liksom. Jeg ville ha saluki dermed basta. Jeg viste at jeg kunne tilby en saluki omtrent det samme som boxeren får. Stort sett daglige turer i skog og mark ispedd litt miljøtrening og enkel lydighet innimellom.

Jeg tror at om du velger enmynde av den orientalske typen (saluki, azawakh, sloughi etc) vil du oppdage at mental trening som belgeren må ha en del av ikke er så viktig for mynden. Jeg merker godt at små økter medlydighet, godbitsøk eller andre mentale utfordringer ikke sliter ut mynden spesiellt mye. Ikke bryr hun seg så veldig om det heller. Godbitsøk liker hun forsåvidt. Men skal hun være 100% fornøyd så må hun få løpe løpe løpe. Boxeren min er kjempesliten etter at vi har vært på lydighetstrening mens lukisen lurer på hvor i all verden ble det av dagens tur??

Jeg syns min saluki er rar, sær, selvstendig, søt og har masse personlighet. Hun prater masse. Omtrent som romlingene fra barne TV i gamle dager. Hun er en dyktig skuespiller som raskt har lært seg hvilke strenger hun skal spille på for å oppnå det hun vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...