Gå til innhold
Hundesonen.no

Sover valper lenger hvis de legger seg senere

pernilsh

Recommended Posts

Hallo -

nå ser alt mye lysere ut med tanke på soving og vår lille KLM tispe (12 uker nå)...vi bestemte oss for at hun skulle sove i buret sitt, i spisestua/kjøkkenet, og det har hun gjort i snar to uker, Hyl og skrik (ikke panikk, bare missfronøyd) særlig den første natten hun fikk ligge helt alen (vi flyttet opp i egen seng), men siden har det bare vært maks 5 min "knurring/piping" før hun aksepterer situasjonen og sover naten igjennom (uten tissepauserm vi kuttet ut det også). Våkner ltt tidlig ennå, men det gir seg sikkert...

Men; spm - vi håper jo at hun etterhvert skal sove til huset våkner...nå får jhun bjeffe litt fra kl 05.30, til og fra, til jeg står opp kl 06.45...men vi lurer litt på om de som regel sover lenger hvis de legger seg litt sent, og hvis vi prøver å holde henne våken om kvelden?

Hun sover som regel MYE om f.m og dagen, og blir naturlig nok trøtt ved 8-9 tida på kvelden...men vi prøver å ikke legge henne i buret før 22.30 (siste tissetur). Prøver å holde henne oppholdt med noe om kvelden ,slik at hun ikke sovner. Går en tur, f.eks. (ifølge oppdretter går KLM fint på turer allerede nå, og hun storkoser seg i skogen...)

Spm er altså - sover valpen lengre netter hvis hun legger seg senere, og ikke sover mye om kvelden? Eller kan vi la henne slumre til allerede kl 8, om hun vil (hun våkner i øpet av kvelden da, tipper jeg...har aldri sovnet så tidlig og sovet natta igjennom...)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp er også 12-13 uker, men heldigvis sover han litt lenger enn til 5.30 :getlost: Jeg vet ikke om det har så mye sammenheng hvor sent de "legger seg" og hvor tidlig de våkner.. Det er litt vanskelig å svare på synes jeg. Men hvis natten begynner tidlig må de jo holde seg lenger da, så mulig de sover lenger hvis de får siste tissetur ganske sent.

Jeg ville ikke prøvd å holde valpen våken om kvelden. Min erfaring er at det er vanskeligere for valper å roe seg ned og sovne hvis de har vært aktive helt til leggetid. Jeg prøver heller å roe ned på kveldene, vil jo også i framtiden at han skal lære seg at kvelden som regel er roligtid. Jeg vekker han uansett for å gå ut å tisse en siste gang, rett før jeg skal legge meg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig enig med tidligere innlegg. Ikke hold valpen våken, la henne sove til dere legger dere. Ta henne med en tur ut da, og så legg dere for natten. Valper trenger mye søvn, og hvis hun klarer å roe seg på kvelden med å sove før dere legger dere, så er det bare positivt. Sett på klokken på halv seks, tisse med henne, og legg dere igjen. Da kan dere ignorere pipingen, fordi dere vet at hun ikke må på do. Bra at det går bedre da :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg er litt individuelt fra valp til valp.

Men jeg føler utrolig mye med deg, og fra en som sleit med det samme til en annen - det som fungerte best for meg var at jeg selv var oppe lenge. Det gjør ikke noe om valpen direkte sover eller hva den ellers gjør inne sammens med deg - det som teller er når du tar siste tisse/bæsjeturen. Det var det som hunden min i stor grad kvein om om mårran, at den måtte på toalettet. Dermed sov den lengre jo lengre jeg var våken på kvelden. Og jeg kunne også tenke for meg selv "nei, jeg VET hun ikke må på toaletten nå klokka 03.00 - det er bare 2 timer siden vi la oss. Nå er det bare bæs - lukk ørene og sov videre".

Om du dermed sover middag på dagen så vil du få mer søvn til logiske tider på døgnet, enn om du prøver å legge deg tidlig og valpen lager baluba 05.00.

Tør påstå det er lettere å venne en valp fra å legge seg sent - enn å stå opp senere. Spesielt siden det ikke har noe med eier at den begynner å kvine på morgenen, mens det har noe med eieren om når den går inn i "natt-modus". Etterhvert kan du legge deg tidligere og tidligere - valpen blir vant med det gitte tidspunktet å stå opp hver morgen og strekker seg kanskje litt etter litt den og (i takt med blæra! )

Sist men ikke minst - det blir bedre til slutt. Hold in there, jeg lover deg at terroristen snikende går over til å bli "elskbar" :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når får hun siste måltidet sitt?

Har du prøvd å gi henne oppgaver i stedet for tur på kveldene? Søksøvelser i stua, tenkeøvelser ol. De blir kjempeslitne av slikt og kan finne på å sove litt lenger av det.

Når det er spurt om, så kan det hende at lille frøken må på do rett og slett, og ikke vil gå på do i buret sitt. Hun er jo våken om dere lufter henne, men det er bedre å våkne da, enn å få urinveisinfeksjoner og dritt.

Jeg sto opp med min valp kl 06 frem til han var rundt 14 uker, så drøyde jeg det til 0630, og nå er vi oppe i så lenge jeg gidder å sove. Jeg er a-menneske, så sjeldent lenger enn til 09.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en som gjerne er våken lenge om kvelden, og helst vil sove over morraturen. Den andre tar tidlig kveld, og er en morgenfugl. Slik har de vært fra de var valper, det er rettogslett deres biologiske klokke. Nå som voksen kan morgenfuglen drøye morran litt på fridager osv, men da er hun desto mer vilter og fjåsete utover formiddagen, det er mye hun skal rekke siden vi sov så lenge... :getlost:

Det viktigste dog er å la valpen få sove når den VIL sove, uansett om det passer deg dårlig. Det at den våkner for tidlig får du bare overse, den vil etterhvert roe seg når den skjønner at det ikke er morgen ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, bra...da tror jeg vi lar henne slumre om kveldene mens vi driver med vårt...og litt mental trening innimellom, hvis det ikke blir kveldstur (som idag, da det pøsregner...). Skal teste det ut, rett og slett, om hun sover like "lenge" (halv 5 :whistle: ...) hvis hun styrer dette med soving på kvelden selv.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, jeg har brukt silver shade-dekken til hest om sommeren, og min erfaring er positiv. Materialet reflekterer sollys godt og bidrar til å holde hesten kjøligere, spesielt på veldig varme dager. Det gir også en viss beskyttelse mot insekter, selv om det ikke erstatter et eget fluedekken. Det er viktig å velge riktig størrelse og sikre at det sitter godt, slik at det ikke gnager. Jeg opplevde at hesten virket mer komfortabel, særlig under opphold på beite i solsteiken.
    • Lyden av ordet diary..  Vurderte i går å oppdatere om suksessen med ris, havregrøt, gulrot og brokkoli mos, ren kyllingfilet og egg, med en gradvis reintrodusering av tørrfor. Etter 2x kakao kunstverk av perfekt konsistens, som bare var å plukke fra gresset uten any smear, så det ut som en suksess, og Ede fikk V&H blandet med litt gulrotmos til kvelds. I morges viste det seg at jeg var litt snar med å trekke konklusjoner i går, og min vurderingsevne før morgenkaffe er heller ikke noe å skryte av. Det første som kom ut var fint, så jeg avfeide den siste klatten med softis som ingenting. ..og jeg glemte å tenke på at Ede ikke har fått intimbarbering på en stund. Rævskjegget hadde rukket gro nok til å kunne forveksles med ansiktet på en nykonvertert islamist, noe jeg smertelig ble gjort oppmerksom på da jeg noen timer senere måtte tørke stumpen hans fra en ladning med viskositet lik brun kjøttkakesaus ved 278°K. Det som først så ut som en grei tørkejobb viste seg å være det verste tilfellet av danglebær jeg ikke har hørt om før. Ord kan vanskelig beskrive den følgende halvtimen.  Det ble tørket og vasket og lugget i det nyanlagte talibanskjegget uten antydning til å nærme seg måloppnåelse. Ede begynte bli sår i stumpen og protesterte mot behandlingen, men forstod alvoret i situasjonen og samarbeidet tålmodig for å la meg prøve fikse problemet med dobbel effileringssaks, noe som heller ikke var noen quick fix. Vurderer begynne kalle ham Harald nå, etter Harald Hårfagre. Etter at effileringssaksen hadde gjort hva den kunne, så var det fortsatt en absurd mengde småsmuler av brun sement stuck i fløyelen rundt kaviarstjerna på den heltemodige pompen. Å finne frem sjampoen hadde liknende effekt på Ede som på røverne i Kardemommeby. Den heltemodige roen og tålmodigheten slo over i engstelse og han ville ikke samarbeide mer. Fordi han er hjernevasket fra barnsben til å forbinde dusjen med mat, så gikk han allikevel med på å la meg lukke døren bak ham, i håp om lysere tider, men forstod han var fanget i en felle øyeblikket etter, da jeg skrudde på dusjen uten at det luktet mat der inne. Ikke tale om at han ville gå med på det der. Han er for stor til å kunne tvinges nå, så å få den stumpen der inn over kantene på dusjsonen var det bare å glemme. Løsningen ble å massere inn sjampoen midt på gulvet og omstendelig vaske den ut igjen med vaskekluter og håndklær i flertall, mens han benyttet anledningen til å styrketrene muskulaturen rundt halefestet for å være bedre rustet til fremtidige konflikter av samme art.  Da det begynte vibrere truende i halsbåndet var jobben heldigvis gjort.  Nå som veslefjeset er rent og pent og utenfor PSTs søkelys, så er neste oppgave på tapetet å overbevise Harald om at det å stå stille med halen hevet mens jeg romsterer rundt analåpningen hans med en oppladbar, vibrerende, rosa plastdings er nødvendig for å gjøre neste tømming av belgen til en mindre traumatisk opplevelse for oss begge. ..med gulrot- og havregrøt som "lokkemiddel". Godt han ikke kan skrive Finn-annonser for omplassering eller ringe Dyrebeskyttelsen selv. 
    • Jeg tror nok forslaget var å få ny hund umiddelbart etter du har mistet den du har, ikke før. Det er fordeler og ulemper. Og ikke minst, folk er forskjellige.  Nå kan ikke jeg få ny hund pga. sykdom, men selv om jeg hadde kunnet det hadde jeg nok brukt god tid før neste kom i hus. Nå er det to år(!) siden vi mistet våre, og jeg kjenner jeg er mentalt klar for en ny hund. Men for min del sier helsa nei da, så det blir ikke med det første. Uansett tenker jeg det viktigste er å sette pris på den tiden man har, og ta vare på minnene når de er borte.
    • Tankk. Skal sjekke Librela. Når det gjelder ny hund så har jeg faktisk fått det forslaget av en del. Men hu blir sjalu på andre hunder hvis jeg er for "overstrømmende" så det blir evt om lenge til.
    • Fin tradisjon! Har ikke pleid å sette noen spesielle mål for hundeholdet, men kanskje det kan hjelpe på motivasjonen for ulike ting. Så, her er mine ikke så ambisiøse mål for resten av 2025 (om enn litt sent, hehe): - Har en del hundebøker liggende som jeg gjerne vil komme gjennom. Jeg leser igrunn lite bøker generelt, så blir ganske fornøyd hvis jeg kommer gjennom 2 i løpet av de neste 5 månedene - Sydney har muligens ikke så altfor lenge igjen, så hovedmålet blir å gi henne en så god pensjonisttilværelse som mulig og gjøre mitt beste for å holde henne i god helse.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...