Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lage regnfrakk til hunden?


Recommended Posts

Hei!

Har en helly hansen jakke som ikke passer lengre, og tengte å lage en type regndekken/frakk til powderpuff tispa mi.

Noen som har en oppskrift på dette?

Det skal være uten bein, men dekke hele hunden ellers.

Kjempeflott om noen kan linke til nettsted, eller har en oppskrift eller idè på lur :getlost:

hun er ca 26 cm høy, 4,5 kg og 30 cm fra haleraot til skulderblad.

her er ett bilde av det regnhatende pelsmonsteret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min link

Denne lagde eg av en gammel regnkåpe. Lagde til begge hundene. Jeg tok et gammel dekken, tegnet a mønstret på matpapir og festet matpapiret til regnkåpen. Superenkelt:-) Brukte ingen oppskrift.

wow, den ble jo hjempebra :getlost: imponert jeg.

Skal forsøke en runde med symaskina...wrrrooommm :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSC00180.JPG-for-web-normal.jpg

DSC00177.JPG-for-web-normal.jpg

Jeg kan jo forklare litt mer. Jeg har mer eller mindre symaskinskrekk og tror ikke jeg kan sy i det hele tatt. Det stemmer jo ikke helt når jeg bare tør å sette meg bak maskinen.

Jeg kjøpte borrelås og kantbånd utenom stoffet jeg hadde. Regnkåpen jeg brukte var av en type tynt regnstoff, altså ikke oljehyr.

Jeg tok utgangspunkt i et dekken jeg fikk engang jeg kjøpte hundemat. Tror det var Proplan sitt. Et helt ordinært dekken med bredt bånd rundt magen som festes med borrelås over ryggen.

Jeg tegnet av dekkenet på matpapir og la over regnkåpen. La til litt ekstra lengde til boxeren. Klippet ut og satte meg ved maskinen. Jeg hadde hele tiden dekkenet liggende ved siden av slik at jeg kunne se hvordan det var gjort. Jeg plagdes litt foran ved halsen. Der skulle liksom både krave, bukstykke og sidestykker syes sammen om du skjønner.

Da det var gjort sydde eg kantbånd rundt hele dekkenet og sydde borrelås på den delen som går rundt hunden. Jeg tror ikke jeg brukte en halv time engang. Nå skal det sies at om du ser på regndekkene mine på innsiden så ser det ikke særlig pent ut. Men hvem skal vel se på baksiden??

Jeg fikk litt dilla og har fått lyst å sy flere dekken nå :lol:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSC00180.JPG-for-web-normal.jpg

DSC00177.JPG-for-web-normal.jpg

Jeg kan jo forklare litt mer. Jeg har mer eller mindre symaskinskrekk og tror ikke jeg kan sy i det hele tatt. Det stemmer jo ikke helt når jeg bare tør å sette meg bak maskinen.

Jeg kjøpte borrelås og kantbånd utenom stoffet jeg hadde. Regnkåpen jeg brukte var av en type tynt regnstoff, altså ikke oljehyr.

Jeg tok utgangspunkt i et dekken jeg fikk engang jeg kjøpte hundemat. Tror det var Proplan sitt. Et helt ordinært dekken med bredt bånd rundt magen som festes med borrelås over ryggen.

Jeg tegnet av dekkenet på matpapir og la over regnkåpen. La til litt ekstra lengde til boxeren. Klippet ut og satte meg ved maskinen. Jeg hadde hele tiden dekkenet liggende ved siden av slik at jeg kunne se hvordan det var gjort. Jeg plagdes litt foran ved halsen. Der skulle liksom både krave, bukstykke og sidestykker syes sammen om du skjønner.

Da det var gjort sydde eg kantbånd rundt hele dekkenet og sydde borrelås på den delen som går rundt hunden. Jeg tror ikke jeg brukte en halv time engang. Nå skal det sies at om du ser på regndekkene mine på innsiden så ser det ikke særlig pent ut. Men hvem skal vel se på baksiden??

Jeg fikk litt dilla og har fått lyst å sy flere dekken nå :lol:

Lykke til!

takk for inspirasjonen!

Jeg har tatt meg en prøverunde med sypaskinen ,og lagd en "pilotutgave" med et gamelt laken :lol:

Skal forsøke meg på the real thing nå...da kommer det bildet av vidunderet! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg lånte boka "Sy og strikk til hunden" fra biblioteket. Ulempen med den boka, er at de fleste målene er beregnet på små hunder.

Har en Bichon Havanais som trengte all-round dekken, så sydde et i bevernylon med speiderteppe som for.

Denne fungerte bra både høst, vinter og vår :thumbs:

Det jeg brukte:

-sort bevernylon, ganske vind og vannavisende, kan kjøpes på stoffogstil.no

-speiderteppe, kan også bruke fleece el. kjøpes billig på jysk eller clas ohslon

-bomulstoff, til for mot kroppen

-satengbånd, for å penere skjule flere lag med stoff

-refleks, som ble klippet opp og sydd på

-borrelås, til å feste rundt halsen (del 1) og rundt magen (del 2)

-knapper, til å justere ettersom valpen vokser (da må del 2 flyttes i forhold til del 1, slik at delen mellom bena ligger midt på og ikke på siden.) knapper til både del 1 og del 2 for å forbinde disse to delene ilag. Man kan også velge å sy delene fast, men da mister du justeringsmuligheter.

Del 1:

post-6486-1277143540,8598_thumb.jpg

Del 2:

post-6486-1277143565,3896_thumb.jpg

Delene satt sammen:

post-6486-1277143589,5177_thumb.jpg

post-6486-1277143606,9873_thumb.jpg

Beklager rare bilder, de blir ekstra store og brede her :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Om det er flere som har innspill med erfaringer eller fremgangsmåte er det bare å dele 🙂
    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...