Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål som jeg håper på og få svar på.

Lizzi

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har netopp anskaffet meg en korthåret dach tispe. Og lurer litt på hva jeg må gjøre for og opprettholde at hun er innmeldt i nkk. Hun var det når jeg fikk henne. Lurer og på hva jeg må gjennom for og ha henne me til danmark?

Tusen takk på forhond kos Lizzi:)

p.s. bra forum dette her me masse søte hunder på:D

Skrevet

Flytter dette til Spørsmål om hund jeg..

hvis hunden er registrert i nkk så er den det alltid vil jeg tro.. du har jo stamtavle og slikt på den..

for å ta hunden med på ferie til danmark må du ikke gjøre noe som helst..

men for å få den med deg til norge igjen så må den være rabies vaksinert... så det må du jo gjør før du reiser.. dette tar vel mellom 6-8 mnd da du må ta vaksine og vente i 160 (?) dager på blodprøve for å sjekke at antistoffene er i orden( Tror jeg)

håper du fikk svar på litt av det du lurte på:D

håper du legger inn en presentasjon av deg og hunden din og vil være aktiv på forumet vårt:)

Skrevet
Jeg har netopp anskaffet meg en korthåret dach tispe. Og lurer litt på hva jeg må gjøre for og opprettholde at hun er innmeldt i nkk. Hun var det når jeg fikk henne. Lurer og på hva jeg må gjennom for og ha henne me til danmark?  

Tusen takk på forhond kos Lizzi:)

p.s. bra forum dette her me masse søte hunder på:P

Er hun registrert i NKK så er hun vel det for hele livet. Er dette en valp? Om det er en voksen du har overtatt så må du huske å få registrert eierskifte så du står som eier på henne. :P

Lykke til! :D

Skrevet

Jeg har tenkt på og bruke henne i avl og har da lest noe om noen regler i nkk at hunden må ha 2premie plaseringer. stemmer dette?

Skrevet
Jeg har tenkt på og bruke henne i avl og har da lest noe om noen regler i nkk at hunden må ha 2premie plaseringer. stemmer dette?

Nå veit ikkje eg helt om reglene er de samme som schäfer, men vi må ha rød sløyfe (første plass) og så må vi avlskåre hunden.. Men står ikke det noe om dette på sidene til NKK?

Skrevet

Jeg har lest men klarer ikke finne noe om det utenom angående hanne. Har aldri vert på noen utstiling hva er det du gjør me hunden da?

Skrevet
Jeg har lest men klarer ikke finne noe om det utenom angående hanne. Har aldri vert på noen utstiling hva er det du gjør me hunden da?

Det letteste for deg er å sjekke opp om det er en hundeklubb nær deg og spørre om de har ringtrening/utstillingstrening.

Da får du lære hvordan din rase skal stilles ut.

Men jeg kan jo si sånn generelt, På utstilling så er det tannvisning, dette er noe du øver på selv. Se inni munnen på hunden så den blir vandt til det. så skal de gå i ringen og stilles opp sånn som rasen skal stå. Din hund skal nok stilles opp på bord fordi den er liten. så da er det lurt at du venner hunden til det. Du kan jo og finne siden til raseklubben, der er nok litt info om diverse. Og er det noe du lurer på så send dem en mail. :)

Skrevet
hvor er den lettest og finne ut om det er en klubb nær meg?

gå på nkk og søk på klubber/lokalklubber. Trur dere har en som heter Rogaland Brukshund klubb.

Skrevet

Gikk inn for deg eg... fant NKK avd. Rogaland. Der sto postnr: 4000-44399, 446-4469. 5500-5549, 5560-5589. :)

Fant ut litt til... Rogaland Dachshundklubb 4327 Sandnes. tlf:5162280.

Skrevet
hvor er den lettest og finne ut om det er en klubb nær meg?

Ser at du bor i Sandnes, da blir du bare med oss på utstillingstrening! :)

Vi trener hver søndag ved Havanna!

(bare ta kontakt på PM hvis du vil :D)

Skrevet

Jøss, ska sei du har planane klar :D Snakke allerede om avl før du har fått na :P:)

Mener bestemt at avlsrådet i Dachshundklubben har samme regler som oss, med at du minst må ha en 1. premiering i åpen klasse :P Dette er ikke problem å finne ut, du har jo god tid :P Og som Silje sier kan du være med oss på utstillingstrening i garasjeanlegget på Havanna søndager fra kl 1800. :P

Skrevet

hurra får hente henne i mmorgen =D> gleder meg helt sykt. Å alt takket være min snille samboer som fikset det sånn at vi kan flytte imm i den nye leiligheten i dag :)

Skrevet
Lurer og på hva jeg må gjennom for og ha henne me til danmark?  

For å få henne med inn i Danmark så er det som sagt ingenting du trenger å gjøre.

Men for å få den med tilbake til Norge uten karantene så må du ha rabiesvaksine.

Da kan man velge å ta en eller to vaksiner (anbefaler 2 da det ikke er alltid man får godkjent resultat på blodprøven etter bare en vaksine). De to vaksinene tas med 4 ukers mellomrom. Deretter må du vente i 120 dager før man kan ta blodprøve (England har strengere regler, der må man ha ventet 160 dager før man tar blodprøven). Blodprøven sendes til England for å bli sjekket på en av de godkjente rabies-lab'ene der. Det tar vel alt fra 1-3 uker før man får svaret på blodprøven.

Så må du ha pass til hunden der alle vaksiner (både valpesyke og rabies) føres opp, samt prøvesvaret fra rabiestesten og evt ormebehandlinger og loppebehandlinger.

Når du kommer til Norge etter Danmarksturen så må hunden få loppe og ormebehandling innen en uke etter ankomst. Dette for å hindre spredning av f eks dødelig hjerteorm som finnes i Europa, men som vi i Norge hittil har vært forskånet fra.

Hvis det er mer som er uklart, ta kontakt med Mattilsynet for å vite regler som gjelder for innreise til Norge. Skal du til andre land i Europa så anbefaler jeg å ta kontakt med det landets respektive ambassade i Norge for å få vite nøyaktige regler for innreise. EU-reglene er bare en basis, altså ett minimumskrav for det som trengs, mens hvert enkelt land står fritt til å lage sine egne strengere regler enn det EU har. (som f eks England har gjort)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...