Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på tog,

Ane

Recommended Posts

Hei! Idag skal jeg ta tog til Drammen fra Bergen, 7 timer, MED hund. Jeg lurer på om det er noe jeg bør huske, eller ta med? Er det mulig at hunden får en liten titt ut og inn igjen?

Håper dette går bra! Hun er ganske livlig.. haha :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Ta med vann og vannskål, og teppe som hunden kan ligge på. Det er bare varmt/lunkent vann på toget :rolleyes2: Spør konduktøren etter lengre stopp hvor du kan lufte. De pleier å ha 4-5 min stopp på f.eks Finse, med mindre de ligger etter skjemaet. Har tatt masse tog med livlige hunder, men de er vant til det og slapper veldig av. Har hatt med Memphis og andre hunder også som ikke er vant til det, men det har gått veldig bra selv om. Og jeg gidder ikke å lufte de engang på turen :whistle: 7 timer klarer de fint, hvis ikke sier de ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei! Tusen takk :wub: Er litt spent, men det går nok fint :rolleyes2:

Ja, da skal jeg huske skål, og teppe.

Sitter man i sånne "stolrader"? Hvor ligger hunden da? Med beina dine?

Og vann! :whistle:

Det kommer an på hvilket type tog du tar, men det er greiest å ha hunden ved beina uansett. Jeg pleier å ta med bur, for da slipper hunden å bli klappet av alle ungene som løper forbi, og jeg får som oftest gjemt unna hunden før konduktøren ber om billetter :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, glemte å skrive vann!

Jeg tar ikke med bur, håper ikke det kommer unger å vil klappe på hele tiden, da får jeg si den har drept noen før, hold avstand. :rolleyes2:

Jaja, ellers, så er det NKK Drammen jeg skal på, med HundeHeidi! Gleder oss :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok tog fra hamar til kristiansand da Casper var 5 mnd gammel, gikk supert. Fikk tisset ham i oslo, også spurte jeg konduktøren om han kunne si fra når vi kom til en stasjon der de skulle stå noen minutter, så han fikk tisset på perrongen. Gikk som en drøm. Han fikk bare littegranne frokost, også fikk han vann iløpet av turen, og tyggeben. Husk teppe som den kan ligge på, og som du kan ha i setet, mange konduktører er greie der.

På toget jeg tok var det hundekupe, altså tre plasser med bord imellom, så vi var ganske i fred. Eller egentlig ikke, for alle gikk frem og tilbake fordi de skulle til spisevognen (hvorfor legger ikke nsb hundevognen helt bakerst??), men da fikk bare folk tråkke over ham altså, når han breiet seg i gangen...

I de togene der vanlige kupeer blir brukt til hund, må Casper ligge i midtgangen, jeg har ikke sjangs til å ha ham mellom beina, da må han sitte hele turen og jeg sitter ubehagelig. Så igjen, da får folk bare tråkke over ham (og han leer ikke på øyenlokket engang, så det er jo bra).

Synes NSB er dårlige på hund rett og slett, iallefall når man har stor hund. Og hva betaler man for liksom? Man får jo ikke et eget sete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På toget jeg tok var det hundekupe, altså tre plasser med bord imellom, så vi var ganske i fred. Eller egentlig ikke, for alle gikk frem og tilbake fordi de skulle til spisevognen (hvorfor legger ikke nsb hundevognen helt bakerst??),

På de togene er sjeldent spisevognen bak hundevognen. Hundevognen pleier å være nest bakerst. Bakerst er familievognen med lekeplass for barna osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de togene er sjeldent spisevognen bak hundevognen. Hundevognen pleier å være nest bakerst. Bakerst er familievognen med lekeplass for barna osv.

Nettopp - spisevognen er foran hundeplassene, så alle de som skal fra familievognen til spisevognen må tråkke over bikkjedyrene (dvs ungene løper over dem, da), og dessuten er konduktørens "hule" rett ved siden av, så han kan sende deg stygge blikk hver gang han skal sette seg der. :rolleyes2:

Det er forholdsvis trangt å ta tog med hund, men med tanke på at jeg aldri betaler for å ha med hunden, og at jeg har en trygg og rolig hund, syns jeg det går ganske greit, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp - spisevognen er foran hundeplassene, så alle de som skal fra familievognen til spisevognen må tråkke over bikkjedyrene (dvs ungene løper over dem, da), og dessuten er konduktørens "hule" rett ved siden av, så han kan sende deg stygge blikk hver gang han skal sette seg der. :rolleyes2:

Det er forholdsvis trangt å ta tog med hund, men med tanke på at jeg aldri betaler for å ha med hunden, og at jeg har en trygg og rolig hund, syns jeg det går ganske greit, egentlig.

Også er toalettet i hundevognen, så alle tissetrengte i dokø skal hilse på hundene :whistle:

Men ja, jeg betaler heller aldri for mine, og det er jo helt greit. Hundene mine er steike godt miljøtrent på tog :wub: Tror de har forstått at det da gjelder å sove i mange timer, og å være så liten som mulig. Cita kan puttes inn i sånne kofferthyller og sitte der, eller begge to kan presse seg sammen under setet. Togturen blir hva man selv gjør det til, vi har det hvertfall greit på tur :ahappy: Når folk lar hunden ligge i halve midtgangen, så er det kanskje ikke så rart at det blir stress heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Zaira når hun var 14 uker gammel valp med på 10 timers togtur til Trondheim uten problemer, uten uhell og faktisk uten luftetur. Hun sov igjennom det hele nesten. Jeg hadde med bur til henne da. Men null problem på tilbakeveien heller :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk lar hunden ligge i halve midtgangen, så er det kanskje ikke så rart at det blir stress heller.

Noen har for store hunder til å ligge andre steder enn midtgangen... Har bare tatt tog med Valpis en gang, aldri mer om vi ikke får sitte i lastevogna! Hun var ikke fullvoksen engang, men hadde ikke nubbesjans til å ligge ved bena mine da jeg hadde to medpassasjerer som også ville ha plass til bena sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har for store hunder til å ligge andre steder enn midtgangen... Har bare tatt tog med Valpis en gang, aldri mer om vi ikke får sitte i lastevogna! Hun var ikke fullvoksen engang, men hadde ikke nubbesjans til å ligge ved bena mine da jeg hadde to medpassasjerer som også ville ha plass til bena sine!

Nå er det forskjell på en grand danois og en golden retriever f.eks. Men jeg har hatt med to mellomstore og en stor hund på tog sammen, uten å ha tatt plass til verken medpassasjerer eller breiet meg over midtgangen. En i bur sammen med bagasjen, en i bur i midtgangen og en bak setet. Men det er også den eneste gangen jeg har betalt for hund.

Er de fleste labradorer under 40 cm? For dere har da ikke førerhunder alle sammen?

Nei, 50cm+. Men jeg har kun betalt en eneste gang for hund på tog, og vi har reist utrolig mye. Det med hunder mellom 50-70 cm. Men en venninne reiste med den ene hunden min, og måtte betale. Så det er tydelig hva man gjør det til. Konduktøren ser ikke engang mine hunder når vi er ute og reiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de fleste labradorer under 40 cm? For dere har da ikke førerhunder alle sammen?

Tinka er også ca. 50 cm, og jeg har betalt for henne kun én gang, og det var på lokaltog hvor jeg kjøpte billett ombord. Jeg kjøper ellers alltid billett på forhånd og kjøper da billett bare til meg selv - konduktørene har aldri sagt noe på det, men hadde de gjort det, så hadde jeg jo bare kjøpt billett for bikkja direkte fra konduktøren.

Edit: Og jeg tar nesten alltid regiontog (som oftest Trondheim-Oslo) når jeg tar tog med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dere reiser mye lokaltog, men tror ikke jeg hadde satset på å komme på langdistanse-tog uten å ha kjøpt billett til 40+cm-hunden... :rolleyes2:

Og hvorfor ikke? Jeg reiser sjeldent med lokaltog, tar mest langdistanse.

Om man ikke har kjøpt billett til hunden på forhånd, så får man ikke bot eller noe. Det er ikke slik det foregår på hunder. Om konduktøren kommenterer det, så sier du at du ikke visste det, og du får kjøpt billett om bord. Når man ringer inn og bestiller togbilletter, og sier at man har med hund og må få sitte i dyrevognen, så er det faktisk sjeldent at de spør hvor høy den er.

Men om du har lyst til å tape masse penger så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip* eller breiet meg over midtgangen. *snip* en i bur i midtgangen

Et bur i midtgangen tar vel endel plass det også?

Ikke for å være vrang altså (joda, pittebittelitt) men om jeg skulle hatt Valpis i bur i midtgangen hadde INGEN kommet forbi.

Jeg er sjeleglad for at det er tillatt med hund på tog, men det burde definitivt vært bedre tilrettelagt for alle slags hunder, og også for oss med de største. Jeg ville heller reist med begge på tog enn å kjørt selv, da Gubben er stille på tog, men ikke i bil.. :rolleyes2:

Men dessverre vil de ikke la oss reise i godsvogna, bare katta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor ikke? Jeg reiser sjeldent med lokaltog, tar mest langdistanse.

Om man ikke har kjøpt billett til hunden på forhånd, så får man ikke bot eller noe. Det er ikke slik det foregår på hunder. Om konduktøren kommenterer det, så sier du at du ikke visste det, og du får kjøpt billett om bord. Når man ringer inn og bestiller togbilletter, og sier at man har med hund og må få sitte i dyrevognen, så er det faktisk sjeldent at de spør hvor høy den er.

Men om du har lyst til å tape masse penger så...

Det er vel ikke så mye snakk om å tape masse penger, som å betale det man faktisk skal, for den tjenesten man får. Jeg pleier å betale for meg på bussen også jeg. Nå er hunden min under 40 cm, så det er ikke noe issue, men kommer nok til å betale for nestemann, ja. Det er ikke som at NSB vasser i penger, jeg ser ingen grunn til å snyte dem, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drasser ikke med meg bur på tog, det er uaktuelt. På toget til oslo er det da heller ikke noe sted jeg får plass til buret uansett. Så om jeg ikke får dobbeltsete, som jeg ofte ikke får, så blir Casper pent nødt til å sitte/ligge i midtgangen. Skjønner godt du ikke toger med Valpis lenger jeg tulip, en dalmatiner er liksom i største laget...

Jeg har hoppet på toget et par ganger, og konduktøren har sagt at egentlig må jeg betale for hund, men siden det ikke er fullt så slipper jeg. På langdistanse kjøper jeg alltid billett, jeg synes det blir for flaut å prøve å snike, er skikkelig pyse på akkurat det :flowers: Han er jo 20 cm over grensen og. Man må kjøpe bilett i god tid for å få plass i hundekupe på de togene det bare er 3 plasser, så å påstå at jeg ikke er klar over at man må betale for hunden føler jeg blir for dumt. Men jeg synes det burde være gratis ja, for det er alt for dårlig tilrettelagt. Når man blir sittende i et pittelite rom i 7 timer med en sur tispe, burde man få betalt...

Om man hadde tatt en vanlig kupè, tatt bort annen hver seterad og erstattet med et bur hadde det vært perfekt synes jeg. Da hadde jeg betalt med glede. (Stort bur, med plass til store hunder såklart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bur i midtgangen tar vel endel plass det også?

Ikke for å være vrang altså (joda, pittebittelitt) men om jeg skulle hatt Valpis i bur i midtgangen hadde INGEN kommet forbi.

Jeg er sjeleglad for at det er tillatt med hund på tog, men det burde definitivt vært bedre tilrettelagt for alle slags hunder, og også for oss med de største. Jeg ville heller reist med begge på tog enn å kjørt selv, da Gubben er stille på tog, men ikke i bil.. :flowers:

Men dessverre vil de ikke la oss reise i godsvogna, bare katta..

Det er ikke snakk om å bur i midtgangen. Det er stor plass til hundebur i hundevognen (rød tog). Er man tidlig ute, noe man bør dersom man skal ha hunden i bur, så er det ledig der. Jeg er alltid på plass i toget 1 time før, eller når det åpner, på langdistanser. Da får vi alltid plass. På de grå togene er det også stor plass til bur like innenfor neste vogn, eller man kan spørre om å få ha buret i samme vogn, bare utenfor toalettet.

Det er vel ikke så mye snakk om å tape masse penger, som å betale det man faktisk skal, for den tjenesten man får. Jeg pleier å betale for meg på bussen også jeg. Nå er hunden min under 40 cm, så det er ikke noe issue, men kommer nok til å betale for nestemann, ja. Det er ikke som at NSB vasser i penger, jeg ser ingen grunn til å snyte dem, heller.

Jeg har ingen planer om å gjøre NSB den tjenesten. På lik linje betaler jeg heller ikke billett for hundene mine på t-bane ellet trikk. Jeg har blitt stoppet i mange billettkontroller uten billett til mine hunder, og det har gått helt greit, selv om Ruter også sier at man må kjøpe barnebillett til hundene. Så inntil NSB eller Ruter blir konsekvent på det og gir hunder et eget sete, så kommer jeg til å fortsette som jeg gjør. Hadde jeg skulle betale for hver hund på t-banen hver morgen, så hadde det blitt 12kr i barnebillett + retur= 24kr x 3 hunder = 72kr, og så kommer min billett i tillegg.

Jeg ser overhodet ingen grunn til å betale for mine hunder, når konduktøren ikke engang legger merke til at de er der. Enten tror konduktøren at buret er bagasje, eller de ser ikke hunden under setet mitt. Og jeg skjuler de ikke nødvendigvis bevisst, men jeg gjør minst mulig ut av dem siden de faktisk får reise gratis.

På toget til oslo er det da heller ikke noe sted jeg får plass til buret uansett.

Jo. Jeg har enda ikke vært på et eneste tog hvor det ikke er plass til buret. Da er det i så fall fullt, men da er man ikke tidlig nok ute.

Man må kjøpe bilett i god tid for å få plass i hundekupe på de togene det bare er 3 plasser, så å påstå at jeg ikke er klar over at man må betale for hunden føler jeg blir for dumt

Så du mener at alle de passasjere hvor konduktøren må påpeke at man egentlig skal betale for hund, er dumme?

For jeg tar hele tiden tog med andre passasjerer med hund, og det er faktisk veldig, veldig mange som ikke er klar over at hundene skal betales for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasser ikke i penger jeg heller, og når konduktøren ikke kommenterer hunden i det hele tatt (eventuelt setter seg ned på huk og hilser på og godsnakker med bikkjedyret uten å nevne noe om at hun egentlig skal ha egen billett), ser jeg liksom ingen grunn til å betale et par hundrelapper for å ha hunden min klemt under setet mitt. Det syns jeg ikke er noen tjeneste å betale for, akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hunden kommer seg fra a til b, som oss andre. Det koster å ha hund, og det er et valg man tar når man skaffer seg den. Jeg gjør meg jamen ikke til lovbryter for hverken en eller to hundrelapper. Men det er nå meg. At konduktørene ikke er mer konsekvente på det har vel lite med saken å gjøre. Dersom det skulle bli kontroll har det faktisk heller ingenting å si at konduktøren ikke har tatt billett, man har selv plikt til å sørge for at det er i orden! (og har man ikke billett så får man vanligvis ikke være med...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Jeg har enda ikke vært på et eneste tog hvor det ikke er plass til buret. Da er det i så fall fullt, men da er man ikke tidlig nok ute.

Så du mener at alle de passasjere hvor konduktøren må påpeke at man egentlig skal betale for hund, er dumme?

For jeg tar hele tiden tog med andre passasjerer med hund, og det er faktisk veldig, veldig mange som ikke er klar over at hundene skal betales for.

Men hvor skal buret stå? I vanlige vogner er det plass til bur i midten av de 4-seterne, men som regel er det jo folk der. Men uansett, jeg blir fryktelig stresset av å ha med meg masse ting, så skipper nok buret uansett :hyper:

Nei nei, mener ikke at passasjerer som ikke påpeker at man skal betale er dumme. Jeg mener bare at JEG føler meg dum hvis jeg bestiller meg plass i hundevogn (der det er 3 seter) fra oslo til trondheim, og later som jeg ikke har fått med meg at jeg må betale for hunden og. Men altså, jeg har tatt den turen uten å betale en gang, da var det ikke jeg som kjøpte billettene, så da lot jeg være å si noe. Konduktøren kommenterte det heller ikke.

Isj nei jeg vet ikke jeg, kanskje jeg burde bli litt tøffere og la være å betale på forhånd neste gang, er jo ikke krise. Og jeg føler jo at jeg betaler for mye for for lite. :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...