Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekstremt hissig flåttbitt!


Recommended Posts

Dette gjelder ikke min egen hund, men en venn av meg sin hund. I dag ble det opdagte en flått ved hunden sitt øre, denne ble straks fjernet, og under der flåtten hadde sittet var den en liten hevelse. Ikke noe rødt eller irritert, bare en hudfarget liten kul. Nå i kveld ble denne kulen igjen inspisert, og da hadde den blitt betydelig større og endret farge til en slags irritert-rødfarge.

De undersøkte kulen litt nærmere, og tok kanskje litt hardt på den, for den sprakk og ut sprutet det gul væske, som kunne minne om værk. Etter at værken var 'klemt ut', begynte hunden å blø litt. Da renset de såret, som nå har sluttet å blø.

Jeg har kun sett bilde, og synes det er rart ut. Jeg har aldri sett et så hissig flåttbitt.. Eieren er bekymret, og kommer seg ikke til veterinær før tidligst mandag morgen. Jeg legge ut bildet her, og lurer på om noen her har opplevd/sett/hørt om noe lignende.. Kan det ha vært borrelia på den flåtten?

post-239-1275170975,0801_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Ellie fikk en lignende reaksjon ( - verk som sprutet) men det var rødt, lilla og hovent over et stort område. Veterinæren kunne ikke gjøre annet enn å tilby betennelsesdempende mot den lokale innflammasjonen (det har ikke noe å si for evt. utvikling av borreliose.)

Det eneste veterinæren kan gjøre (ettersom jeg har forstått) er å vente tre uker, ta blodprøve for å se etter antigen (om hunden er smittet med borreliose.), men ingenting å gjøre forebyggende.

Betennelsen går forhåpentligvis raskt ned igjen, uten videre behandling :wub: Den kan være kort og kraftig, men også forsvinne like raskt.

Behandlingen mot borreliose er omfattende antibiotikabehandling med en god del bivirkninger, så får virkelig håpe det ikke er det.

Men reaksjon på selve bittet trenger ikke å bety borreliose altså :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjangsen for at hunden er smittet av borreliose er veldig liten så lenge flotten har sittet under 24 timer.

Smitten skjer gjennom flottens spytt som kommer i blodet vårt og inkubasjonstiden er 3-32 dager etter flottbittet.

Fra 3 dagen etter flottblittet så kan man evnt se tegn på borreliose ( ikke før dag 3!) ved at det er en lokal rødme rundt bittstedet.

Misstenker veterinæren borreliose så kan man ta en snap test etter 4-6 uker for å se etter antistoffer.

Om flotten var liten er sjangsen minimal for at den har sittet over 24 timer, og derfor liten sjangs for smitte. Om det har vært rødme rundt bittsåret fra man fjernet flotten er det også liten sjangs for at det er et symptom på borrelioe ettersom slik reaksjon ikke opptrer før tredje dagen etter flottbittet.

Borreliose er svært uvanlig i norge, og vi har enda til gode å diagnostisere denne sykdommen på klinikken jeg jobber. Men det er forskjell i den geografiske utbredelsen av sykdommen i norge.

Du kan uansett ikke gjøre noe, annet enn å gå til veterinæren for å få evnt behandlig for hudinfeksjon. Du kan jo også ta en snap test når det har gått uker for å være sikker på hunden er frisk :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...