Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhund og tispe under løpetiden

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

Dere som har både tispe og hannhund, hvordan er løpetiden hos dere? Hvordan oppfører hannen seg og hvor lenge?

Jeg så en markant forskjell på Nitro igår og han ble mye mer stressa og masete. Da så jeg at Chanti hadde sluttet å blø og har ståperioden. Nitro maser og maser hele tiden og går rundt og vandrer og klarer ikke å slå seg til ro. Hvis han kommer i nærheten av Chanti begynner han å styre masse og skal ned i lekestilling og så prøver han å ta tak og skal opp. Piper og er fustrert. :whistle: Han er litt besatt av henne.

Så vi prøver å holder dem mest mulig adskilt, gå separerte turer osv. Inatt lå Nitro på soverommet vårt, og Chanti på sin vanlige plass i buret ute i gangen, men han pep endel inatt, så da bytta vi og tok Chanti inn på rommet vårt, og Nitro ut. Det gikk bedre.

Nå har han stått ute i hagen og pepet konstant siden kl halv 9. Litt irritert ja, men lever i håpet om at det snart skal gå over :lol:

Så fortell hvordan deres hannhunder er og hva dere gjør! Er det en påkjenning for hannhunden? er han sliten etter løpetiden? Spiser han?

Skrevet

Da vi hadde hannhund og tispe sammen så stod hannhunden å ulte, peip, skrapte på dører, spiste ikke, nektet å gå tur, skalv og ja i det hele tatt.. Og slik begynte han før hun begynte å blø... Så når løpetiden var over så hadde han gått ned noen kilo og var totalt utslitt. Kjempekjekt :whistle:

Skrevet

Vi har jo nettopp vært gjennom dette her hos oss nå, og det gikk vel egentlig veldig greit. Willy viste jo interesse for Babs litt før hun begynte å blø, men det var mest sjekking av ståa liksom. Babs inviterte jo til "lek og moro" stadig vekk, men Willy var ikke spesielt interessert eller stressa før det brått ble riktig dag :whistle:. Da ble han veldig ivrig på Babs selvsagt, men det var heldigvis ikke noe styr og mas med piping og bjeffing. Jeg holdt dem adskilt og bytta på å ha dem inne på stua sammen med meg, og det gikk fint. Lufta hundene hver for seg selvsagt også.

Om natta lå Willy inne på mitt soverom og da var han rolig og avslappet stort sett. Han mista nok matlysta sånn innimellom når det stod på som verst, men med litt håndmating gikk da maten ned også. Jeg hadde ham med meg på jobb da, bare for å være dønn sikker på at noe ikke skjedde.

Jeg synes dette gikk rimelig uproblematisk for seg iallefall :lol:.

Skrevet

Her er alt helt avslappet. Pippin sniffer på stjerten til Symra et par ganger hver dag, og det er alt som skjer. De går sammen gjennom hele løpetiden, selvsagt under oppsikt. Symra er nettopp ferdig med en løpetid nå, og jeg prøver å tenke etter om han har vært noe mer stressa enn vanlig, men det tror jeg faktisk ikke han har vært. Jeg har nok vært veldig heldig, jeg var nokså bekymret for dette da jeg skaffet tispe mens jeg hadde hannhund fra før. Noen ganger har man flaks.

Skrevet

Tja, nå har jo jeg tispe og tispe da :) men jeg har en stykk tispe som tydligvis tror hun er hanne :whistle:

Jackie merker jeg ikke til at hun har løpetid utenom blodet og ett og annet spøkelse. Emma derimot, stresser, jokker, sutrer, kobler ut og det verste av alt er at hun går rundt å hakker tenner å sikkler når hun lukter på jackie eller tisseflekker ute :lol:

Skrevet

Her rådet fred og fordragelighet frem til stå-dagene. Det var endel sutring innimellom kan man si, men Decoy mistet ikke matlysten eller noe sånt. Vi har muligheten til å skille av stua med en "trekkspillvegg", og på den ene siden har TJ skrivepulten og datamaskinen sin og jeg på den andre siden, så vi byttet på hvem som gikk sammen med ham og hvem som var sammen med meg. Om natta var Vixen på soverommet. Med en gang stå-dagene var over ble Decoy rolig igjen. Buster var flink denne løpetiden (forrige gang var han håpløs *ler*) og forholdt seg rolig. Helt til nå etterpå. Litt treig i oppfattelsen blitt. :whistle:

Skrevet

Da jeg hadde hannhund og tispe med løpetid var det ikke noe særlig styr, det ble litt piping akkurat i stå-dagene og litt lite spising på hannen, men det varer jo ikke lenge. Håper jeg får det like enkelt med de jeg har nå, Zofia har ikke hatt sin første løpetid enda, men det begynner vel å nærme seg tenker jeg.

Skrevet

Bor ikke med hannhunden men foreldrene mine har ham, og de bor rett over gaten (literelt!). Og han var med Tinka igår og det var null stress, i det hele tatt. Mens andre hunder reagerte litt, jeg sjekket henne da jeg kom hjem, og så at hun var såvidt begynte å hovne litt.

Idag når jeg kom hjem var hun ferdig hoven og det var litt blod der.

Skal hilse på mammas hund imorgen, får se åssen han reagerer. Men jeg tror han kun er interessert i ståperioden.

Skrevet

Tispa mi har løpetid nå, og Elias reagerer ikke i det hele tatt. Han vil bare bort å snuse litt og evtentuelt hjelpet til å vaske :lol: Men så er han kastrert da, så har nok mye med det å gjøre, selv om han ikke brydde seg om løpetisper før han ble kastrert heller :whistle:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...