Gå til innhold
Hundesonen.no

Frykter at to hunder har drept 40 sauer

Guest Stella

Recommended Posts

Guest Belgerpia
Skrevet

...nå begynner det å bli nok tenker jeg. Det er da ingen grenser for hvor mye dritt om hund det skal være i disse dager.

Skrevet

Hunder har instinkter, det må folk lære, samtidig burde damen iallefall tatt imot hjelp og fått fikset gjerdet!

Utrolig trist for begge parter.

Og utrolig trist for hundeverden, føler jeg hører så mye negativt som involverer hunder idag!

Guest Stella
Skrevet

Dette er da helt og holdent hundeeiers skyld. Det er båndtvang, og bonden har til og med prøvd å hjelpe for å forebygge en slik tragedie. Nå må hundeeiere begynne å fatte at de må ta sitt ansvar. Hundene ble jo tatt på fersken, så er ingen tvil om hva de drev med.

Det kommer til å fortsette komme negative saker om hunder så lenge folk ikke passer godt nok på hundene sine og gjør sitt for å unngå slike situasjoner.

Skrevet

...nå begynner det å bli nok tenker jeg. Det er da ingen grenser for hvor mye dritt om hund det skal være i disse dager.

Du syns ikke det er nevneverdig at to hunder dreper omlag 40 sauer? Er det dritt om hund, eller er det fakta at noen folk er grenseløst slappe og uansvarlige (og at mange av de dessverre befinner seg i hundeverdenen...) ?

Skrevet

Åh, grusomt. Fy søren for et mareritt ... Det har jo virkelig bare utviklet seg til lystmord dette, sånn som de har rast fra sau til sau og tatt et jafs av hver av de. Stakkars, stakkars sauer og sauebonde, stakkars, stakkars hundeeier og hunder.

Skrevet

.. Må være grusomt frustrerende for bonden dette,med tanke på han faktisk har bedt om og få ordnet det hullet i gjerde hundene kom seg utifra :whistle: Stakkars sauer! :lol:

Guest Belgerpia
Skrevet

Du syns ikke det er nevneverdig at to hunder dreper omlag 40 sauer? Er det dritt om hund, eller er det fakta at noen folk er grenseløst slappe og uansvarlige (og at mange av de dessverre befinner seg i hundeverdenen...) ?

Ååå du missforstod meg - dette var ikke kritikk til mediene - heller ett varsko om at hundeeiere for søren får se å sparke seg selv i rævva og ta seg sammen.

Jeg tror vel det er langt mellom hver gang jeg forsvarer idioter av hunde-eiere i sånne saker. Jeg synes rett og slett det er nok dritt nå - nå får hundeeiere ta seg sammen.

Skrevet

Man merker det ute blant folk allerede... :whistle:

Skrevet

Mhm.... det er helt utrolig hvor mange ikke-hundeeiere som har fått med seg at det er båndtvang nå. Det er mye som er ulovlig som stadig blir gjort av folk flest, men går hunden fot på fortauet uten bånd - da skal folk komme bort å kjefte...!

Men jeg skjønner godt at folk blir obs på båndtvangloven når det stadig skjer slike tragedier. Det er svært uansvarlig å ikke gjerde inn hundene godt nok når man bor midt i et utmarks-beite. Eieren burde tenkt på at barn kan glemme å lukke døren.

Det hele er bare tragisk. Ja, hun burde gjerdet inne eiendommen og strømmet hunden på sau tidligere, men det er uansett er uhell. Helt greit at hundene blir avlivet og at eier må stå økonomisk ansvarlig for skadene, men jeg synes det er ille om eieren skal i fengsel.

Jeg synes bonden uttaler seg veldig rettferdig og bra - man skjønner at han kan mye om hund.

Skrevet

Jeg tror jeg ville følt meg en smule beklemt hvis mine to hadde drept førti sauer. Det ville vært litt sånn småflaut liksom.

Ja ikke sant... :lol: Aiai liksom!

Har heldigvis ikke merket noe her hos oss. Ingen kommentarer de gangene jeg har hundene løs, og kun positivt når vi har dem i bånd. Folk som kommer bort for å hilse osv.

Men nei, sånn andelsmessig sett så er det ikke mange negative nyhetene som skal til, før resten av hundenorge får merke det :)

Jeg synes bonden uttaler seg veldig rettferdig og bra - man skjønner at han kan mye om hund.

Dette reflekterte jeg også over. Så det er utrolig synd det gikk såpass som det gjorde. Her kunne eier av hundene hatt en ok sauenabo, rett og slett.

Skrevet

Ååå du missforstod meg - dette var ikke kritikk til mediene - heller ett varsko om at hundeeiere for søren får se å sparke seg selv i rævva og ta seg sammen.

Jeg tror vel det er langt mellom hver gang jeg forsvarer idioter av hunde-eiere i sånne saker. Jeg synes rett og slett det er nok dritt nå - nå får hundeeiere ta seg sammen.

Aha :blink: DA er jeg helt enig!

Skrevet

Ser med skrekk på det som kommer, feriene har enda ikke begynt og sommeren er jo bare så vidt i gang!

Håper folk tar til vett og tar bikkjene sine under kontroll snart, saker som dette beviser at det ligger noen innstinkter latent i alle hunder. Uansett om de er jakthund eller ei!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...