Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synes du om borderen?


Wheaten terrier

Recommended Posts

Absolutt ikke en hund jeg kunne tenkt meg. De jeg har møtt virker nervøse og stresset. Og synes ærlig talt ikke de er noe fine, uansett farge, men det er nå min mening:)

Det er en som har BC på hjemstedet mitt, den første han hadde løp under en traktor når den rygget. Hunden løp overalt og plutselig var den under. Husker også at den gikk løs mye, og løp etter alt som kom langs veien, enten det var mennesker, sykler eller biler. Da bjeffet den og var skikkelig gal.

Nå har han en ny, og den er likedan, den løper etter alt, bjeffer og knurrer. Løper mye, og løper gjerne rett ut i veien eller bak biler som rygger...helt vilt.

Syns det at skal man ha en BC, så bør det være av en person som trener den til å være rolig og lydig, og ikke bjeffer på alt. Den bør helst også eies av folk som har erfaring med hunder, da helst andre hunderaser før de får BC`en, så de ikke "hopper rett på.." :lærer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Borderen har virkelig overrasket meg! Skulle selv ikke ha BC, før det plutselig dukket opp en som jeg skulle "passe litt". Da var jeg helt solgt. :iloveu:

Jeg har en følelse av at BCen er av de rasene der det er mest sprik i personlighet/oppførsel. Mange individer blir helt ødelagt av sine egne instinkter, tenker da spesielt på gjeting. Andre har BCer som ikke en gang reagerer på sauer og som aller helst vil ligge i sofaen og kose.

Min er nok sånn midt på treet... Har ikke problemer med uønsket gjeting, og hun er en flott og supersosial familiehund. Samtidig som hun er veldig lærevillig. Men det er veldig viktig at folk er klar over det som ble skrevet her tidligere, de lærer veldig lett, og er dermed akkurat like enkel å ødelegge som å trene. Og DET er skummelt...

Vel, jeg skulle som sagt ikke ha BC, men nå kunne jeg ikke tenkt meg noe annen rase. (OK, kanskje en aussi da... :) )

her er min Bira.

biraHEI.jpg

Jeg synes BC er en kjempe fin rase, kunne godt tenkt meg en selv engang. Nydelig hund forresten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har delte erfaringer med Border.

Jeg har møtt meget fine individer og dem mindre fine når jeg jobbet rundt på gård.

Jeg trener med mye bruks/lp folk som er høyt oppe i klassene(eller har mye erfaring) dem har lagt sin sjel i å finne rette linjer som ikke er skudd redde, sammarbeid, konsentrasjon osv osv

Dem jeg har møtt rundt om kring på gårder har ofte vært nervøse, redde, biter folk ved kontakt osv alt som er ikke ønsket.

Så hvorfor er det så sprikene: Jo pga alle som har sau på gården må ha en border, den kjøper vi av naboen som har kull som er parret med nabo hannhunden. Ingen har peiling og man "slår inn" hvordan de skal oppføre seg og dem havner i fjøset/hundegården. evt under jorden også kjøper vi en annen... <_<

Border Collie er ikke en hund for nybegynnere. Den skal være uredd, sammarbeid, fri fra nervøse tedenser, (gjerne stress, man trenger ofte det for å få en bra konkurranse hund, men det må være akkurat passe) utseende gir jeg "pokker i vold" i så lenge eksteriøre er vellfungerende og ikke belaster hunden.

Får jeg borde Collie? Vel jeg tviler, men jeg skal aldri si aldri... Jeg trives med den gjeteren jeg har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel aldri Nap vært den perfekte border collie...? Men det kommer vel ann på øye som ser :)

I mine øyne- og utseendemessig. Jeg kjenner selv ikke hunden (han er bestefaren til min da), men jeg liker BC'ene litt store, litt kraftige og med mye pels =)

Mentalt børe de ha gode av og på-knapper, ikke være fryktelig myke, ha masse egen initiativ og være trygge og nervefaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borderen min er topp!

Han er treningsvillig, førerorientert, vennligsinnet med både mennesker og dyr, han gjeter ikke sykler, biler, skygger e.l. Han er rolig hvis det ikke skjer noe, og han er vakker... (Og han er en pubertetslus :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig har alltid vært fasinert av gjeter-raser. Kunne ikke tengt meg noe annet nå.

Det er ikke bare bare å ha en Border Collie til tider, men sånn er det vel en eller annen gang med alle andre raser også. Ingen hund er perfekt! De er bare perfekte for sin eier.

Border collien er absolutt ikke rasen for alle typer mennesker!

Det har vært snakk om at det er blitt mere og mere snusk med oppdrett på Border Collien og det er vel i og for seg sant. Men da får man bare gå til en de vet eller bli anbefalt av en de stoler på så går det som regel greit.

En perfekt Border Collie for meg må være:

Snill mot barn og andre mennesker og dyr, være glad og ivrig for ikke å snakke om treningsvillig. Den kan ikke "gjete for mye" det kan bli veldig slitsomt. Og utseende er vel egentlig det samme for borderen er avlet på "Brains before beauty", men på en eller annen måte så synes jeg Blue merle, hvitdominerende og spesiell mønstret tricolor er mere charmerende enn andre igjen. Samme egentlig for meg om de er korthåret eller langhåret. Det er en fin rase uannsett.

Border collien mine er mange av de tingene over, men selvfølgelig ikke alle.

Nedenfor ser dere et bilde av Border Collie tispa mi.

Hu er ikke perfekt, men mere enn god nok for meg og det er det som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne- og utseendemessig. Jeg kjenner selv ikke hunden (han er bestefaren til min da), men jeg liker BC'ene litt store, litt kraftige og med mye pels =)

Nap er liten og spinkel, noe mange av avkommene hans er også. Men pels har han jo :rolleyes:

Nap er mye brukt i avel, og veldig mange av de norske bc'ene har Moel Nap i stamtavla et eller annet sted.

Har selv en sønne-sønn etter han, og har hatt en hannhund som var oldebarnet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nap er liten og spinkel, noe mange av avkommene hans er også. Men pels har han jo :rolleyes:

Nap er mye brukt i avel, og veldig mange av de norske bc'ene har Moel Nap i stamtavla et eller annet sted.

Har selv en sønne-sønn etter han, og har hatt en hannhund som var oldebarnet hans.

Sønnesønn ble feil... dattersønn er det jo :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke bort fra at jeg en gang kan komme til å få en border collie, men det må være om mange år og når jeg har fått mye mer erfaring. Akkurat nå ville den blitt altfor krevende.

Men denne borderen falt jeg for da :D

"Blaze" fra denne siden: http://www.creeksidebordercollies.com/id21.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jo en bc selv, og liker rasen, men noen krever sitt iblandt. Sleit jo litt me gjeting av biler å sånn før, men jeg var konsekvent og han fikk aldri lov, så nå er det ikke no særlig problem lengre. Litt urolig når vi er en del hjemme, men er en superhund når jeg er alene hjemme med han.

syns da de brune er flotte jeg da :blink: SÅ det ble en brun bc på meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har møtt EN border i hele mitt liv som har sjarmert meg! Ellers fikk jeg litt dilla når jeg fikk gå med en på agilitytrening, men slo det fra meg igjen.

Borderen er ikke for meg så spesiell at jeg snur meg etter den på gata. Med mindre den hopper rett på meg fordi jeg står mellom den og en bil den skal gjete da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nap er liten og spinkel, noe mange av avkommene hans er også. Men pels har han jo :rolleyes:

Nap er mye brukt i avel, og veldig mange av de norske bc'ene har Moel Nap i stamtavla et eller annet sted.

Har selv en sønne-sønn etter han, og har hatt en hannhund som var oldebarnet hans.

Okei, jeg har faktisk ikke sett nap i levende live, så jeg har igrunn ikke noe grunnlag for å uttale meg, annet enn de bildene jeg har funnet.. :) Da tok jeg feil!

Men det som slår meg er at utrolig mange av avkommene hans har arvet den sterke brune fargen i tricoloren.. Hvis du ser på min hund, som er ganske kraftig (etter Moss, med Nap som morfar), så ser du det..Puma6.jpg ( på dette bildet er han lite pelset, ni mnd og i værste røyteperioden)

Litt nærmere topic: Jeg synes forresten at det er utrolig synd at det er så mye useriøs avl av bordere, og det er fryktelig mange som har BC som aldri skulle hatt det. Det er vanskelig å finne den riktige linjen mellom over/og understimulering, og det slår så ufattelig fort ut om man gjør noe feil. De lærer fort ja- på godet og vondet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg har faktisk ikke sett nap i levende live, så jeg har igrunn ikke noe grunnlag for å uttale meg, annet enn de bildene jeg har funnet.. :) Da tok jeg feil!

Men det som slår meg er at utrolig mange av avkommene hans har arvet den sterke brune fargen i tricoloren.. Hvis du ser på min hund, som er ganske kraftig (etter Moss, med Nap som morfar), så ser du det.. ( på dette bildet er han lite pelset, ni mnd og i værste røyteperioden)

Litt nærmere topic: Jeg synes forresten at det er utrolig synd at det er så mye useriøs avl av bordere, og det er fryktelig mange som har BC som aldri skulle hatt det. Det er vanskelig å finne den riktige linjen mellom over/og understimulering, og det slår så ufattelig fort ut om man gjør noe feil. De lærer fort ja- på godet og vondet.

Moss er jo en mye kraftigere hund... kan jeg spørre hvem moren er? Regner med det er Moss til Jon Sand?

Og ja, Nap gir den sterke brunfargen som regel videre til avkommene sine.

For å vite litt hva man får i borderen man kjøper, bør man studere linjene nøye. Moel linjene f.eks. er ikke akkurat kjent for å ha det minste stresset... men mange av disse hundene har et "innadvendt stress" som kan være vanskelig å få øye på. Noe som kan være litt vrient å hanskes med for enkelte.

Ellers blir det alltid useriøs avel på populære raser. Kjøp valp av folk som bruker hundene sine i praktisk arbeid! Min mening.. det er der man finner de "ekte" borderne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg trenger noen skikkelige svar her, så hadde vært fint om de som har litt peiling på temaet kunne hjelpe meg her ...

Vi skal skaffe oss en hund (valp) for første gang (moren min har dog hatt hund tidligere, og vi har "vokst opp" med hund i form av at mye av slekten har/hadde), og Border Collie er blant de aktuelle. Har lest masse om rasen, og satt meg litt inn i vanene og lignende. Vi har nok ikke helt optimale forhold, men lurer på hva dere synes om Border Colliens sjanser til å trives hos oss. Skal gi noen viktige opplysninger:

- Vi er tre personer i familien, ingen små barn.

- Vi bor i et rekkehus med helt normal størrelse, rundt 140-160 kvm. Vi har en terrasse og plen som hunden selvsagt skal få kose seg på, men plenen ligger ut mot en vei hvor det ferdes en del småunger og katter fra nabolaget, og hunden må derfor ikke la seg skremme av barn og må heller ikke være agressiv mot barn. Men dette kommer kanskje an på hunden.

- Vi har et ganske greit turområde, men litt mye bilvei. Men det er litt skog rett rundt her, og det finnes veldig fine områder litt lenger unna.

- Vi vil gå mye tur og leke mye med hunden, men det som bekymrer er Border Colliens gjeterinstinkt. Ønsker ikke at hunden skal fare rundt og gjete syklister, biler, folk, osv.

Vi vil selvsagt gi hunden et utmerket hjem, og elske ham/henne mer enn noe annet. Problemstillingen er om en Border Collie vil fungere fint under våre forhold? Det finnes nok ikke fasitsvar, og kommer mye an på den individuelle hunden, men jeg skulle gjerne ønske å høre noen meninger fra dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet ikke helt hva jeg skal svare.. hva skal du bruke hunden til? En Border Collie ER en gjeterhund, og hvis du ikke bruker hunden masse, masse i aktiviteter som spor/søksarbeid, gjeting eller lydighet/agility vil du fort få en superstressa hund som gjeter alt av barn og biler. Hvorfor vil du ha en Border Collie? Hva er det som gjør at den er aktuell for deg? Skal du satse spesielt innenfor en sport? En border collie, i likhet med bruksschäfer, malle, belger og aussie, er en brukshund, en hund som er avlet for å jobbe masse. Får ikke BC'en nok å tenke på og bryne seg på, så finner den på ting selv. Det er ikke nok for en Border Collie å bli lekt med, og gått tur med, den må ha masser av hjernetrim.. Og aller helst bør den jo bli brukt til gjeting, det er det den er ment for..

Men hvis du HAR tenkt til å bruke den så mye, jobbe aktivt og sette av noen timer hver dag til trening og hjernetrim, drive med bruks, lydighet/agility, redning eller gjeting- ja, da kan kanskje en BC være noe for deg.. Hvis ikke kan jeg heller anbefale at du vurderer andre raser. Veldig mange fine hunder rundt omkring, og de aller fleste vil finne en som passer dine behov og ditt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns border collie er en helt herlig rase og jeg elsker de ;) har en selv og jobber hos en med 12. kan ikke få nok av de arbeidsvillige dyra! og det at de ikke er blitt ødelagt (gjeteregenskapene dems) av noe som helst. f.eks utstilling. det syns jeg er bra. men det er jo noen (kanskje mange) som ikke skulle hatt denne rasen. Her kommer 2 eksempler på perfekte border collier i mine øyne:

hemp_4_270404.jpg

dette er faren til min hund. Bwlch Hemp :D

nap-1.jpg

Dette er Moel Nap. Han er verdens herligste og morsomste hund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boarder Collien er en herlig rase, ja. Rett og slett nydelige. Etter mye undersøkelse har jeg dog dessverre kommet frem til at Border Collie ville vært et veldig dårlig valg for mitt vedkommende, så det ble ikke noe av det. Synd med tanke på selve hunden som er fantastiske på alle måter, men må tenke på både hundens og våres beste, en Border Collie ville nok fungert langt fra optimalt.

Derimot har jeg nå bestilt valp, og det ble en Lassie-farget (sobel) Collie fra en veldig seriøs oppdretter jeg har hatt mye kontakt med. Tror det er så nær den perfekte hund for vårt bruk og under våre hundeforhold som man kan komme. Valpen kommer i slutten av mars, gleder meg helt enormt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Høres ut som du fattet en riktig beslutning der.. Og colliene er jo herlige hunder de og, spesielt hvis defår nok sosialisering når de er valper (men det gjelder jo de fleste raser da..) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvklart er dette den fineste BC (hun er blandig da :thumbs: )

DSCF0243.jpg

alle BCene er jo fine da :) Men Jade er min yndlings BC!Men hun er jo blandig med BC så det gjør vel ingen ting at jeg sitter bilde av hun her vel? ;)

Sisste og fineste bilde av gullet mitt kommer her

DSCF0247.jpg

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må nåkk tilstå :P det er ingen andre raser for meg en bc :) jeg rett å slett elsker dem.

noe av det jeg liker best ved dem er bevegelsene å den arbeidsviljen de har.

men noe av det jeg ikke liker,er folk som kjøper en bc fordi de er lett å trene!har sett mer en 1 bc som er blitt ødelagt på den måten,dette er jo som sagt ikke en rase som passer for alle,å de krever mye.

har selv hatt bc i over 5 år å er super fornøyd.

har nå en bc tispe på 7 mnd.som jeg trener lydighet å agillity med å om 2 mnd.så begynner vi å konkurere

tilsammen på hele dagen får hun ca.4 timers trening å hun er en kjempe fornøyd hund :D

(min gamle døde desverre etter å ha blitt påkjørt,det var en tispe i nabo laget med løpetid å han ville dit,men den 1 av 2som kjørte på han gjorde det med vilje så han gikk i bilen som kjørte på han som nr.2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger noen skikkelige svar her, så hadde vært fint om de som har litt peiling på temaet kunne hjelpe meg her ...

Vi skal skaffe oss en hund (valp) for første gang (moren min har dog hatt hund tidligere, og vi har "vokst opp" med hund i form av at mye av slekten har/hadde), og Border Collie er blant de aktuelle. Har lest masse om rasen, og satt meg litt inn i vanene og lignende. Vi har nok ikke helt optimale forhold, men lurer på hva dere synes om Border Colliens sjanser til å trives hos oss. Skal gi noen viktige opplysninger:

- Vi er tre personer i familien, ingen små barn.

- Vi bor i et rekkehus med helt normal størrelse, rundt 140-160 kvm. Vi har en terrasse og plen som hunden selvsagt skal få kose seg på, men plenen ligger ut mot en vei hvor det ferdes en del småunger og katter fra nabolaget, og hunden må derfor ikke la seg skremme av barn og må heller ikke være agressiv mot barn. Men dette kommer kanskje an på hunden.

- Vi har et ganske greit turområde, men litt mye bilvei. Men det er litt skog rett rundt her, og det finnes veldig fine områder litt lenger unna.

- Vi vil gå mye tur og leke mye med hunden, men det som bekymrer er Border Colliens gjeterinstinkt. Ønsker ikke at hunden skal fare rundt og gjete syklister, biler, folk, osv.

Vi vil selvsagt gi hunden et utmerket hjem, og elske ham/henne mer enn noe annet. Problemstillingen er om en Border Collie vil fungere fint under våre forhold? Det finnes nok ikke fasitsvar, og kommer mye an på den individuelle hunden, men jeg skulle gjerne ønske å høre noen meninger fra dere!

Vil ikke anbefale border collie for deg.. Border collien trenger mosjon som alle andre (kanskje litt mer enn en god del andre raser da), men ikke minst trenger de mental trening! Helst 1 timer hvaer dag (gjennomsnittlig). I tillegg ser jeg du er "bekymret " på gjeterinstinktet. Dette frustrer meg litt... Hvorfor ha akurat den hunderasen med best bevart intinkt når du IKKE skal bruke den i gjeting?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...