Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synes du om borderen?


Wheaten terrier

Recommended Posts

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Den "typiske" border collien er den sorte og hvite gårdshunden som følger sin gamle mann som ser etter sauene sine. :) Jeg syns de er helt greie. Mange er veldig fine, men sånn generellt er de ganske normale i mine øyne. Har sett så mange stressete individer som gjeter hele tiden på allt. Selv nå de skal leke. Dette har gitt negativt inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en selv.. Synes BC er en veldig fin rase, men det er ufattelig mange ødelgate individer. Dessuten er den veldig mmisforstått synes jeg, folk kjøper BC for å ha en hund som er lett å trene. Den er lett-trent, ja, men IKKE lett å trene. Det er veldig lett å ødelegge en BC.. Folk tror BC'er er kjedelige, enkle og lite utfordrende, men de er egentlig motsatt. Du må helet iden stoppe opp og tenke: hva skal jeg gjøre nå, hva er riktig, fordi de lærer like fort på godt og vondt.

I mine øyne skal en perfekt BC være sånn:

Ganske kraftig, veldig våken og oppmerksom, tøff- ikke den myke, krypete varianten vi ser så mye av i dag, som kun kan brukes på sau som er vandt til hund. En BC bør være hardfør, modig og avbalansert. Rolig og stille, men alltid klar for å jobbe. De skal ikke være nervøse eller stressa (men dette har jo mye med eier å gjøre). De skal være initiativrike og kunne jobbe selvstendig/løse problemer, noe som igjen fører til at hunden må aktiveres mer.

Dette er en perfekt Border Collie:

Nap.jpg

(Moel Nap)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes B.C er en fin hund. Har selv hatt en tispe, og det er den "enkleste" hunden jeg har hatt med tanke på lærevillighet.

Minuset er synes jeg at de ofte kan virke litt folkesky... Og så en ting til, etter mine år i omplasseringsforening: Har en følelse av at nesten annenhver blandingshund har B.C i seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns border collien er fin, men mange av de "kryper" for mye. Det er nok fordi de er gjetere, men jaja :lol: Hehe. Også syns jeg de har blitt litt små og lite pelset. MEN det er jo en flott hund på mange måter. Dessverre tror jeg det er alt for mange som tror at det er en flott, lettrent og enkel førstegangshund som bare trenger masse stimulans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Den perfekte BC for meg skal være korthåret. Den skal være sosial, nervesterk, ha stor "sosial kamplyst", være tøff og uredd i arbeid med sau og kveg og den skal ikke ha en krypende holdning eller luske rundt i aktiv underkastelse.

Derfor liker jeg BC av New Zealandske linjer:

king3.jpg

Store grove King - Pavlovs morfar

webmitvigg.jpg

Små "rotter" :) som Mitzi og Viggo - Pavlovs farmor og far

blandat3.jpg

Pavlov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg synes det er en VELDIG fin rase...

Skulle gjerne hatt en selv hvis jeg bodde anderledes..

Det er så mye ved rasen som gjør at jeg liker den..

det er jo en litt negative ting å..

Sett mange av rasen som er helt ødelagte...

Hvis jeg skulle hatt en boder colli ville jeg nok ha hatt langhåret..

Har falt litt for bru og hvit etter jeg så Eso på bilde

Her er noen nydelige eksemplarer..

Eso...... han er bare så nydelig...

eso_24nov_mix.jpg

Lucas er også kjempe kjempe kjempe nydelig..

Bilde090.jpg

Så her har dere to fantastiske eksenplarer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tusser av bordercollier her jeg bor..Vi har endel store sauegårder og når bøndene trenger nye valper forsyner de hele resten av bøgda med hund i samme slengen.Så her er det bare etter rene gjeterlinjer vil jeg tro og du verden hvor forkjellige de er av både gemytt og utseende..

Jeg synes noen bordercollies er direkte smellvakre ,ingen direkte stygge,men jeg liker ikke når de går så kuet.Jeg vet det er en grunn til det,menjeg liker det ikke allikevel.

Jeg ville ikke hatt en border collie selv -Belgeren dekker mitt behov bedre og skulle jeg valgt en annen gjeterhund rase ville det blitt Aussien fordi de virker mer robuste.Og så kan jeg ikke stå for merle aussie med blå øyne. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Borderen har virkelig overrasket meg! Skulle selv ikke ha BC, før det plutselig dukket opp en som jeg skulle "passe litt". Da var jeg helt solgt. :iloveu:

Jeg har en følelse av at BCen er av de rasene der det er mest sprik i personlighet/oppførsel. Mange individer blir helt ødelagt av sine egne instinkter, tenker da spesielt på gjeting. Andre har BCer som ikke en gang reagerer på sauer og som aller helst vil ligge i sofaen og kose.

Min er nok sånn midt på treet... Har ikke problemer med uønsket gjeting, og hun er en flott og supersosial familiehund. Samtidig som hun er veldig lærevillig. Men det er veldig viktig at folk er klar over det som ble skrevet her tidligere, de lærer veldig lett, og er dermed akkurat like enkel å ødelegge som å trene. Og DET er skummelt...

Vel, jeg skulle som sagt ikke ha BC, men nå kunne jeg ikke tenkt meg noe annen rase. (OK, kanskje en aussi da... :) )

her er min Bira.

biraHEI.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC ern er ingen enkel hund, den er derimot ganske så vankslei mener jeg..men når man har fått den til er det en fantastisk hund!

jeg mener det er ytterst få mennesker i dette land som takler en border collie...jeg kunne aldri ha hatt en...jeg er altfor gira og hadde ødelagt den rett og slett!!

men de som takler den er i mine øyne fantastiske hundeeiere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker de korthårede. Men de må ha dobbel pels, ikke glatthåret som enkelte er.

Ellers så må den perfekte BC være nervefast, sosial, kunne koble av når den ikke jobber, kunne takle vanskelig sau og kveg og ikke gå i aktiv underkastelse. Det må også være litt størrelse på de (men gjerne litt mindre enn min egen da...).

Min egen BC:

http://www.iskonirm.com/nirm/images/Nirm_a01.JPG

Han er ikke vakker, men har et meget behagelig og vennlig temprament.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de er flotte hunder..

Jeg har selv hatt en som jeg sleit med i 11mnd. Han skulle aldrig vert solgt til meg..Og det var en stor bommert av meg å kjøpe hann..

Dette er en border med ekstremt gjeterinstingt veldig stri og kjempe myk. Har fått det bekreftet av den nye eieren som er dyktig på rasen...Han kjøpte hunden av meg forde han så på han som en stor utfordring,hehe.

Han hadde aldri vert bort i en border som var så fokusert på søu,han beit seg fast i søuen å ville ikke slippe.

Jeg mener at en slik border er det rett å slett helt galt av en oppdretter å selge til folk som ikke skal drive med aktiv gjeting.

Men får man en border som ikke har så ekstremt mye gjeteinstinkt er det veldig flotte hunder..

Men den "risken" kommer jeg aldri mer til å ta..

Moel nap er en nydelig hund.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...