Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisper som går over tiden


Benedicte

Recommended Posts

Hvor lenge bør en tispe gå over termindatoen før det begynner å bli alvorlig? Da tenker jeg på tisper som ikke har hatt kraftig temperaturfall enda etc.

Også lurer jeg på en annen ting. I det ene kullet vi har er det en valp som er veldig svak. Ved fødsel var vekten 530g (og søskene på ca det samme og opp til 650g) og etter 7 dager veier den bare 560gram. Søskene veier nå over 1 kilo.

Valpen suger bra og jeg prøver hele tiden å sørge for at den får nok tilgang på melk, og det får den (de er 7 stk i kullet). Vi har fått veterinær til å se på den, men de kan ikke gjøre stort mer. Den virker forresten ikke veldig fysisk svak, bare veldig liten! Hvor stor er sjansen for at denne overlever? Pleier slike valper å dø, vokser de opp og blir minst i kullet eller er det fortsatt mulighet for at den kan komme seg? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ingen fasitsvar, jeg bare svarer utifra erfaringer.

Hvor lenge de kan gå over tid før det er alvorlig vet jeg ikke. Det er jo individuelt hvilke dag tispen føder på osv.

Angående liten valp, så trenger det ikke bety at den dør, så lenge dere er flinke til å se til at han får i seg nok mat. Sannsynligheten tilsier (erfaringen min det samme) at denne muligens vil kunne bli mindre en de andre i kullet. Dog har vi opplevd det omvendte.

I fjor hadde vi en valp i et kull på 89gram, idag er denne valpen normal i størrelse.

I år har vi kun hatt et kull, og der har vi en som hele tiden har vært litt mindre en de andre, dog ligger hun ikke langt unna (valp 1 er 2,8 - valp 2 er 2,7 - valp 3 er 2,5 - valp 4 er 2,5 - og siste valpen er 2,3 kg) i størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også lurer jeg på en annen ting. I det ene kullet vi har er det en valp som er veldig svak. Ved fødsel var vekten 530g (og søskene på ca det samme og opp til 650g) og etter 7 dager veier den bare 560gram. Søskene veier nå over 1 kilo.

Valpen suger bra og jeg prøver hele tiden å sørge for at den får nok tilgang på melk, og det får den (de er 7 stk i kullet). Vi har fått veterinær til å se på den, men de kan ikke gjøre stort mer. Den virker forresten ikke veldig fysisk svak, bare veldig liten! Hvor stor er sjansen for at denne overlever? Pleier slike valper å dø, vokser de opp og blir minst i kullet eller er det fortsatt mulighet for at den kan komme seg? :)

Jeg tror ikke den trenger å dø. My var jo en utrolig liten valp da hun ble født, veide bare 130g og jeg tror oppdretteren hennes så mørkt på det. Men My var akkurat som valpen du beskriver - ikke svak eller uten "liv" - heller motsatt, hun prøvde konstant å få i seg mat og var smart nok til å holde seg i matfatet hele tiden så å si og trengte sjeldent å jobbe for maten - siden hun var der først :) De andre valpene kunne forville seg rundt i valpekassa og bak mammaen, men My lå å spiste og spiste og spiste...

My vokste jo hun og, men ikke like fort og like mye som søskene sine. Men da de begynte å bli 4-5 uker gamle hadde hun begynt å tatt dem litt igjen, og som 8 uker gammel valp var hun bare litt over 1kg under den nest minste tispa i kullet. (2,7kg eller lignende)

3574898360_57654378ae.jpg

6 av 9 nyfødte halloweenvalper

3574896206_2f98f44a09.jpg

Nyfødt My

3574088471_6ee9f7c752.jpg

My er den lille sorte kladden som blir vasket på

3574896380_6957ac6358_o.jpg

Her må de vel være noen dager gamle? My er enda pitteliten... Hun ligger og varmer seg på en av de "store" sorte valpene.

3574898456_4812fbbe35_o.jpg

Her ser det jamen ut som de har åpnet øynene, og My er enda pitteliten i forhold til søskene sine, men man ser at hun har vokst hun også :ahappy:

3574896962_77c63d65a2.jpg

Her har de begynt å blitt ordentlige små hunder, er vel rundt 5-6 uker. Den blå valpen er den valpen som var nærmest My i vekt da jeg hentet henne hjem. Man ser at My er en god del mindre enn henne her og.

3574898266_1a9a9846f9.jpg

Men HER har det kommet seg - her er de 8 uker gamle. My er den lille valpen fremst, og den store valpen på siden er den største valpen i kullet og den eneste gutten i kullet - Jack. Han veier rundt 25kg nå som voksen :lol: My veier 16... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Tispen er nå 3 dager over termin, men sist kull var hun to dager over. Hun har ligget ganske jevnt på 37,6 hele tiden, bortsett fra i går. Da var hun nede i 37,2 og i løpet av 3 timer opp i 37,8. Deretter gikk hun ned igjen til 37,5 og er nå oppe i 37,8. Det er jo små temperaturforskjeller, men det virker ikke som hun skal føde med det første heller :ahappy: Hun tar livet fullstendig med ro. Slik hun er nå så vil hun nok heller ikke føde i natt, og da er hun plutselig 4 dager over.

Edit: Aussieglis: Betryggende å høre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Tispen er nå 3 dager over termin, men sist kull var hun to dager over. Hun har ligget ganske jevnt på 37,6 hele tiden, bortsett fra i går. Da var hun nede i 37,2 og i løpet av 3 timer opp i 37,8. Deretter gikk hun ned igjen til 37,5 og er nå oppe i 37,8. Det er jo små temperaturforskjeller, men det virker ikke som hun skal føde med det første heller :ahappy: Hun tar livet fullstendig med ro. Slik hun er nå så vil hun nok heller ikke føde i natt, og da er hun plutselig 4 dager over.

Edit: Aussieglis: Betryggende å høre!

ble denne tispen parret flere dager på rad? om du er sikker på parringsdagen, så ville jeg ikke ventet mer en 5 dager over terminen. flott at du måler tempen! Håper hun før i natt, om ikke ring veterinøren.

Ang lite valp så ser jeg en del forskjellig på klinikken. har vert borti en del tilfeller av små valper uten at de har vert syke på noen måte. Det har også desverre hendt at slike valper har dødd plutselig uten at man har visst hvorfor.

Når en valp skiller seg så mye ut fra resten av kullet er det lett å tro at det også er noe annet som feiler valpen. Det er det på en måte ikke godt å si...

fortsett å vei valpen regelmessig og se at den har en like stor vekstkurve som resten av kullet. Altså om de andre går fra 500gram til 1000gram på en gitt periode, bør den minste også ha doblet sin vekt.

Det positive er at valpen er frisk i klinisk undersøkelse, du får bare vente å se.Fortsette med den jobben du gjør :lol:

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, moro at det ikke bare er meg og oppdretteren hun har gjort inntrykk på :) Hun var også favoritten til flere av de som var å så på valpene, skjønner dem godt jeg :lol: Det passet liksom så godt at hun het "May" hos oppdretteren også, for da reagerte hun jo allerede på navnet som hun fikk hos oss i Norge - nemlig lille My :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...