Gå til innhold
Hundesonen.no

OCD - noen med erfaring?


Recommended Posts

Hunden til noen jeg kjenner ble operert for OCD i skulderen for ca. 8 uker siden. Han er nå bra de fleste dager, men han kan halte noen dager inni mellom. Da halter han ikke hele dagen, men ca et par timer.

Er det noen som har hatt hund med OCD som vet sånn ca. hvor lang tid det tar før hunden er 100 % bra igjen?

De skal ringe og snakke mer med veterinæren, men greit å høre andres erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er OCD = Obsessive Compulsive Disorder, så jeg ble litt overrasket da jeg så overskriften din, var ikke klar over at hunder kan få det liksom.. :ahappy:

Men så googlet jeg OCD hund, og lærte noe nytt i dag også.. Har ikke noe svar på spørsmålet ditt altså, men ønsker god bedring til vovvsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden til noen jeg kjenner ble operert for OCD i skulderen for ca. 8 uker siden. Han er nå bra de fleste dager, men han kan halte noen dager inni mellom. Da halter han ikke hele dagen, men ca et par timer.

Er det noen som har hatt hund med OCD som vet sånn ca. hvor lang tid det tar før hunden er 100 % bra igjen?

De skal ringe og snakke mer med veterinæren, men greit å høre andres erfaringer.

Hvor gammel er hunden?

Det kan ta opptil 6 mnd før den er helt frisk, avhengig av alder (skulderens utvikling) og hvor flinke de er til å rehabilitere. Det er innmari viktig at skulderen ikke får belastning av støt (hopp) og statisk belastning som lenge på asfalt. Svømming er veldig bra, samt tur og etterhvert lett jogging i løs sand/snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden til noen jeg kjenner ble operert for OCD i skulderen for ca. 8 uker siden. Han er nå bra de fleste dager, men han kan halte noen dager inni mellom. Da halter han ikke hele dagen, men ca et par timer.

Er det noen som har hatt hund med OCD som vet sånn ca. hvor lang tid det tar før hunden er 100 % bra igjen?

De skal ringe og snakke mer med veterinæren, men greit å høre andres erfaringer.

det er jo helt umulig å svare på hvorfor hunden halter, det er bare behandlene veterinær som kan svare på.

Det kan være mange årsaler til haltingen, infeksjon på operasjonsstedet, ikke fulgt gjennopptreningen riktig, halter på motsatt fot pga den avlaster den syke,væesleoppsamlig på operasjonsstedet ,kanskje er det normalt med halting en viss periode etter inngrepet ?? etc. En hund som er operert mot osteochondrose blir aldrin 100% bra igjen, og det er vanlig at hunden etter en stund utvikler artritt, som også kan gi symptomer på halting.

Det kan jo også være at den har helt andre problemer...f.eks kloknekk, såre poter..osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hunden?

Det kan ta opptil 6 mnd før den er helt frisk, avhengig av alder (skulderens utvikling) og hvor flinke de er til å rehabilitere. Det er innmari viktig at skulderen ikke får belastning av støt (hopp) og statisk belastning som lenge på asfalt. Svømming er veldig bra, samt tur og etterhvert lett jogging i løs sand/snø.

Takk for svar :ahappy: Han var 8 mnd. når han ble operert, og er snart 10 mnd.

det er jo helt umulig å svare på hvorfor hunden halter, det er bare behandlene veterinær som kan svare på.

Det kan være mange årsaler til haltingen, infeksjon på operasjonsstedet, ikke fulgt gjennopptreningen riktig, halter på motsatt fot pga den avlaster den syke,væesleoppsamlig på operasjonsstedet ,kanskje er det normalt med halting en viss periode etter inngrepet ?? etc. En hund som er operert mot osteochondrose blir aldrin 100% bra igjen, og det er vanlig at hunden etter en stund utvikler artritt, som også kan gi symptomer på halting.

Det kan jo også være at den har helt andre problemer...f.eks kloknekk, såre poter..osv.

Vel, nå lurer jeg ikke på grunnen til at han halter. Jeg lurer på om noen har erfaring med hvor lang tid det tar før en hund blir frisk etter en slik operasjon eller hva sjansen er for at de blir helt bra igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :ahappy: Han var 8 mnd. når han ble operert, og er snart 10 mnd.

Vel, nå lurer jeg ikke på grunnen til at han halter. Jeg lurer på om noen har erfaring med hvor lang tid det tar før en hund blir frisk etter en slik operasjon eller hva sjansen er for at de blir helt bra igjen..

oj, ser det., gikk nok litt fort i svingene :lol:

Jeg har ikke selv hund med slike problemer, men møter da en del på klinikken. Med velykket operasjon,rehabilitering og medisinering så vil jeg si hunden kan leve et ganske normalt liv igjen, det varierer stort fra hund til hund hvor lang tid det tar. Men det skal da i allefall være bedre i løpet av noen måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lucy, 25 mai 2010 - 15:51 skrev:

For min del er OCD = Obsessive Compulsive Disorder, så jeg ble litt overrasket da jeg så overskriften din, var ikke klar over at hunder kan få det liksom..

Men så googlet jeg OCD hund, og lærte noe nytt i dag også.. Har ikke noe svar på spørsmålet ditt altså, men ønsker god bedring til vovvsen!

Nå måtte jeg google litt for å finne ut hva du snakket om. Jeg har aldri hørt om hunder med den type OCD

oj, ser det., gikk nok litt fort i svingene :ahappy:

Jeg har ikke selv hund med slike problemer, men møter da en del på klinikken. Med velykket operasjon,rehabilitering og medisinering så vil jeg si hunden kan leve et ganske normalt liv igjen, det varierer stort fra hund til hund hvor lang tid det tar. Men det skal da i allefall være bedre i løpet av noen måneder.

Takk for svar :lol: Han er stort sett bra, men noen dager inni mellom halter han litt på den foten som er operert. Men det er mye mulig at han han overbelastet foten på en eller annen måte. De får følge med på hva han gjør de dagene han halter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han er av liten rase, er skuldra ferdigutviklet rundt 12-14 mndr, så han har ennå en stund igjen. Om han halter på vondfoten, så er det et tydelig tegn på overbelastning/smerte.

Han må ikke få herje og leke villmann med andre hunder, da vil han i iveren overbelaste seg. Det er viktig at man tar det veldig rolig og pent nå (mye lydighet og neseøvelser er flott) slik at sjansene for forkalkninger blir minst mulig. Blir det forkalkninger er ikke veien lang til gikt, og til sist daglig smertelindring/avlivning. Jeg ville ikke brukt kløv/trekke med denne hunden før skuldra var røntget for forkalkninger ca 2år etter operasjonen.

Jeg ville sjekket grundig i linjene hans om andre har fått samme diagnose/operasjon, og hvordan det gikk med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han er av liten rase, er skuldra ferdigutviklet rundt 12-14 mndr, så han har ennå en stund igjen. Om han halter på vondfoten, så er det et tydelig tegn på overbelastning/smerte.

Han må ikke få herje og leke villmann med andre hunder, da vil han i iveren overbelaste seg. Det er viktig at man tar det veldig rolig og pent nå (mye lydighet og neseøvelser er flott) slik at sjansene for forkalkninger blir minst mulig. Blir det forkalkninger er ikke veien lang til gikt, og til sist daglig smertelindring/avlivning. Jeg ville ikke brukt kløv/trekke med denne hunden før skuldra var røntget for forkalkninger ca 2år etter operasjonen.

Jeg ville sjekket grundig i linjene hans om andre har fått samme diagnose/operasjon, og hvordan det gikk med dem.

Takk for bra svar :) Dette er en stor rase (ca 35-40 kg). De som eieren han har snakket med oppdretteren, og det ligger ingenting på linjene. Men hvordan er det med OCD, noen steder står det at det er arvelig mens andre steder står det at det er miljøbasert. Det kan kanskje variere fra situasjon til situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Takk for bra svar :wub: Dette er en stor rase (ca 35-40 kg). De som eieren han har snakket med oppdretteren, og det ligger ingenting på linjene. Men hvordan er det med OCD, noen steder står det at det er arvelig mens andre steder står det at det er miljøbasert. Det kan kanskje variere fra situasjon til situasjon.

OCD ligger helt klart på linjene, når det gjelder hoffene i alle fall (ca 30-45 kg). Jeg ville aldri ha brukt en hund som har kullsøsken (eller halvsøsken) i avl om noen der hadde OCD.

Et vennepar av oss i Sverige har en hannhund som er operert i frambenene for OCD, de måtte bære hunden i trappene i over 7 mnd innen hunden fikk lov til å gå selv (bodde i 4de etasje). Samt at hunden mistet alt av sosial trening. Eierne har sakt rett ut til meg at om de nå hadde visst hva de bega seg ut på (vet'n deres sa at hunden kom til å bli helt frisk etter operasjonen), så hadde de heller avlivet :) Utenom denne hunden så vet jeg om flere hunder som er avlivet istedet for å pine hunden med mange måneders rehabilitering (og ditto mangel på sosialisering i ung alder).

Dette ble vel kanskje litt for negativt, men jeg synes at de sidene ved operasjoner også bør bli belyst... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OCD ligger helt klart på linjene, når det gjelder hoffene i alle fall (ca 30-45 kg). Jeg ville aldri ha brukt en hund som har kullsøsken (eller halvsøsken) i avl om noen der hadde OCD.

Et vennepar av oss i Sverige har en hannhund som er operert i frambenene for OCD, de måtte bære hunden i trappene i over 7 mnd innen hunden fikk lov til å gå selv (bodde i 4de etasje). Samt at hunden mistet alt av sosial trening. Eierne har sakt rett ut til meg at om de nå hadde visst hva de bega seg ut på (vet'n deres sa at hunden kom til å bli helt frisk etter operasjonen), så hadde de heller avlivet :) Utenom denne hunden så vet jeg om flere hunder som er avlivet istedet for å pine hunden med mange måneders rehabilitering (og ditto mangel på sosialisering i ung alder).

Dette ble vel kanskje litt for negativt, men jeg synes at de sidene ved operasjoner også bør bli belyst... :wub:

Her også ble det gitt veldig gode prognoser før operasjon, men etter fikk man høre at det tok lang tid og at ikke alle ble bra. Så de er jo litt skuffet over at de ikke fikk ordentlig informasjon før de valgte å ta operasjon. Han har kommet seg såpass at jeg har tro på at han vil bli bra, men at det tar tid og at det er viktig at han kun gås med i bånd.

Det som blir spennende er å se hvordan det vil utvikle seg når han blir eldre. Ut i fra det jeg har lest er det noen som får forkalkning senere.

Edit: Det jeg syns er vanskelig med sånne sykdommer er at det ikke blir registrert noe sted. Oppdretteren vet at han har det, og eieren er ærlige om det. Men hvis noen vurderer og bruke søsken i avl er det jo viktig at de får slik informasjon.

Edit2: Vet du om hunden til venneparet ditt ble operert i skulderen eller albuen? Jeg har forstått det slik at det er bedre prognoser ved operasjon i skulderen enn det er i albuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Her også ble det gitt veldig gode prognoser før operasjon, men etter fikk man høre at det tok lang tid og at ikke alle ble bra. Så de er jo litt skuffet over at de ikke fikk ordentlig informasjon før de valgte å ta operasjon. Han har kommet seg såpass at jeg har tro på at han vil bli bra, men at det tar tid og at det er viktig at han kun gås med i bånd.

Det som blir spennende er å se hvordan det vil utvikle seg når han blir eldre. Ut i fra det jeg har lest er det noen som får forkalkning senere.

Edit: Det jeg syns er vanskelig med sånne sykdommer er at det ikke blir registrert noe sted. Oppdretteren vet at han har det, og eieren er ærlige om det. Men hvis noen vurderer og bruke søsken i avl er det jo viktig at de får slik informasjon.

Edit2: Vet du om hunden til venneparet ditt ble operert i skulderen eller albuen? Jeg har forstått det slik at det er bedre prognoser ved operasjon i skulderen enn det er i albuen.

Jeg vet om hunder som har blitt operert begge plasser og enda flere som har blitt operert en av plassene.

Hunden til vårt vennepar hadde en operasjon i albuene og den andre i skulderen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...