Gå til innhold
Hundesonen.no

Prosjekt "grooming Hoffe"


Guest Dratini

Recommended Posts

Guest Dratini

Etter endel frem og tilbake har jeg endelig klart å ta noen bilder og skal prøve å forklare.

Man tager en stk fluehue av en hoffegutt som lett blir distrahert av ei tøyte av ei tispe :lol:

2010_0524_grooming_amy.jpg

Utgangspunktet var slik:

2010_0524_grooming1.jpg

Man kammer med en "schäferkarde" for å få ut mest mulig av ull, så blåses hunden med en skikkelig pelsblåse:

2010_0524_grooming2.jpg

Etter å ha blåst hunden fri for alle mulige uhumskheter som måtte finnes i pelsen begynner vasken.

(Caroline får vel noia når hun ser disse tøflene som Odin har :) ).

2010_0524_grooming3.jpg

Jeg bruker shampo og spraybalsam fra "PCL Dog&Cat" da dette er de eneste produktene som fungerer for alle tre fargene hoffene har. Strukturen i pelsen (og mengden pels) er forskjellig på blond, sort og sort med tegninger.

Vann fra slangen (lunkent vann) og ei bøtte + svamp. Jeg trykker ut ca 10 cm av shampoen i bøtta og fyller opp med vann. Så bløtes hunden også med rent vann (jeg tar av tuten på slangen slik at strålen ikke blir for hard):

2010_0524_grooming4.jpg

Deretter bruker jeg svampen og fordeler shampo og vann i pelsen. Om man "gnir og gnukker" for mye så blir det masse tover om hunden har litt ull igjen.

Shampo og vann skylles godt ut og jeg kan evt ta enda en runde med shampo+vann om det er nødvendig.

Da er det tid for en liten tørk med ett stort håndkle. Med håndkledet så klemmer jeg ut vannet, om man frotterer mye eller om man gnir frem og tilbake så ender man opp med masse floker.

Frem med spraybalsamen, da løfter jeg pelsen og sprayer godt inn. Jeg tar for meg mindre deler av pelsen pr gang, slik at jeg kan jobbe balsamen skikkelig inn.

2010_0524_grooming5.jpg

Så får hunden lufttørke litt innen det er dags for runde 2 med pelsblåsa.

2010_0524_grooming6.jpg

Veldig fluffy her. Om hunden skal på utstilling så groomes den minst en uke før. Samt at jeg gjentar behandling med spraybalsam en gang pr dag frem til utstillingen. Dette for at pelsen skal legge seg ned slik den skal være (altså; en hoffe bør ikke vaskes dagen innen utstilling).

Her er kammer og utstyr som er mest brukt her hjemme:

2010_0524_grooming7.jpg

Fra venstre mot høyre:

- Schäferkarde: brukes til å fjærne ull

- Kam; til å kamme ut evt floker

- Kam med "rullende" tenner. Brukes rett før vi går inn i utstillingsringen, dette for å få pelsen til å ligge "pent"

- Klotang

- Effileringssaks (merke ukjent, kjøpt på Sparkjøp for mange år siden)

Slik ser hunden ut samme dag som den ble badet. Jeg kommer ikke til å oppdatere med bilder for hvordan han kunne ha sett ut om han skulle ha vært på utstilling, da han ikke skal på noen utstillinger fremover.

2010_0524_grooming_finish.jpg

(her har senior innsett at å stå bøyd for å drive med pelsstell gjør vonde rygger enda vondere, så han har fikset en stor kasse som hundene kan stå oppå :) Snilleste sambo det :) ).

Og til slutt, en liten grovklipp på potene. Jeg har aldri klippet bort all pels mellom tredeputene, men bruker effileringssaksa for å ta bort det som er for langt. Samme saks blir brukt til å få frem "kattepoter". Skal hunden stilles ut, så klipper jeg litt bak også, slik at formen på selve poten kommer mer frem.

poter.jpg

Potene er det eneste som klippes/stusses hos hoffene. Ørene skal ikke nappes og fanene skal være lange. Odin har litt kort pels på ørene, men har aldri blitt nappet. Fra hasene og ned kan jeg evt bruke effileringssaksa slik at lengden ikke blir mer enn 5-6 cm (spesielt på de hundene som har pels på 10+ cm der). Om hunden skal stilles ut, så børster jeg ut pelsen (bakover) og så legger den "flatt", slik at dommeren kan se linjene (men dette gjør jeg kanskje 1 av 20 ganger :ahappy: ).

Jeg kunne sikkert ha tatt masse flere bilder, men med 3 hunder som skulle fikses, ble det bare med disse :D

Slik blir pelsen når den har blitt groomet en uke innen utstilling:

odin_ext.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heeeisann! Dette var en informativ tråd! :lol:

Og så søøøt Odin er :ahappy:

(caroline kommer nok ikke til å svare i denne tråden da hun er lagt inn i Tøffelkoma....) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

morsomt med slike tråder =) Synes det er interessant å se hvordan rasene skal klippes/nappes osv =) Selv om jeg ikke driver med utstilling.. Enda ihvertfall..

Er jo faktisk ikke så mye som skal nappes/klippes på denne rasen. Det eneste som jeg tar på våre hunder er potene. Zuma har sykt lang pels nedenfor hasene, så hun kan få en liten "utjevning", men det er snart 2 år siden jeg gjorde det sist på henne :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke greie på dette, så bær over med meg.

Hvorfor bruker du effileringssaksa på potene? For at det ikke skal bli for "skarpe" kanter? For i tråden til Caroline blir det jo brukt vanlig saks?

Vurderer å bli litt flinkere med pelsen til schæferdyrene her, så da må man lære slikt. Ble "grinete" når jeg hørte at noen fikk "godt stelt" på kritikken og det fikk jo slettes ikke jeg :ahappy: Det må gjøres noe med og brått ble begge hundene utstillingshunder og lp var en fjern drøm *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg har ikke greie på dette, så bær over med meg.

Hvorfor bruker du effileringssaksa på potene? For at det ikke skal bli for "skarpe" kanter? For i tråden til Caroline blir det jo brukt vanlig saks?

Vurderer å bli litt flinkere med pelsen til schæferdyrene her, så da må man lære slikt. Ble "grinete" når jeg hørte at noen fikk "godt stelt" på kritikken og det fikk jo slettes ikke jeg :ahappy: Det må gjøres noe med og brått ble begge hundene utstillingshunder og lp var en fjern drøm *ler*

Jeg bruker effileringssaksa for at kantene ikke skal bli for skarpe, under så bruker jeg en vanlig klippesaks (for hår altså :lol: ), men denne var ikke tilgjengelig i helga (må slipes opp for å bli skarp nok). Det gikk mange år før vi begynte å klippe bort tøfflene på hundene før utstilling, nå gjør jeg det en gang i blandt ellers også.

Jeg har stillt noen schäfere (valper dette da), men tror ikke at det var noen kommentarer på hvordan de var stelt, men de var "rene og pene". Den ene ble sogar bis-valp (av totalt nesten 100 valper av alle raser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...