Gå til innhold
Hundesonen.no

Øyekatar

Recommended Posts

Heisann.

Lillegutt har fått øyekatar på ene øyet og har litt brunt puss liggende i underkant. Prøver og vaske 2 ganger for dag med øyeskyllevann og ser ut som at eg klarer og holde det i sjakk med dette. Ble anbefalt av veterinær og gå til innkjøp av kamillete som eg skulle koke, tilbrede og avkjøle for så og dryppe i øyene (skulle vist ha en vis desinfiserende effekt). Lurte på om det var noen som hadde noen tips/råd rundt dette. Kan selvfølgelig ta meg ein tur til veterinæren på en ordinær time men var vannskelig og komme til på dagtid nå i forige uke siden det er mye stordyr oppdrag for tiden.

Noen som forresten og vet hvorvidt dette trekker på en eventuelt utstilling (valpeshow)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyll med saltvann eller kamille tre mye oftere enn to ganger dagen, så blir du kvitt det på en-to-tre. Så lenge gugga ikke er skikkelig gul eller grønn går det som regel finfint å kurere det hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyekatarr er utrolig smittsomt. Katten til søsteren min fikk det i fjor sommer, og vil ble smittet alle mann. Jeg ble faktisk direkte syk, fordi jeg ikke gikk til legen før jeg hverken kunne åpne øynene eller se. Jeg ville IKKE dratt på utstilling med hunden, og ville dratt til veterinær for å fått øyesalve. Da forsvinner det raskt. Øyekatarr smitter fra dyr til mennesker og mellom dyr... God bedring til bisken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, det er ikke alle typer øyekatarr som smitter, og jeg har aldri opplevd å bli smittet til tross for at jeg har pillet på mange mange hunder med øyekatarr. Men hvis det er smittsomt, bør man holde seg unna utstilling ja. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Og takk for svar. Tror nokk ikkje dette er snakk om noe smitsom øyekatar iogmed at vet mente eg ikkje hadde brukt for noe reseptbelagt medisin. Ikkje kan eg sei at det har smittet over på noen av dem andre hundene vi har daglig kontakt med. Heller ikkje til meg som bruker mye tid sammen med dyret.

Skal skylle og vaske litt oftere en 2 ganger for dag en periode og sjå om det hjelper. Men og holde fast en makuleringsmaskin er ikkje altid like lett.

Noen som forresten vet om dommerene gir trekk for katar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...