Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruke utstillingsbåndet lavt på halsen i steden for opp under ørene.

Zoey

Recommended Posts

Uff nei vær så snill da,det ser ikke bra ut når man driver å heiser opp hunden,dessuten tviler jeg på at hunden får bedre bevegelser av å ikke få ha alle fire beina godt plantet på bakken.

Nei, og høyt hevet hode er ikke rasetypisk for en whippet. Orientalske, utholdende og vidtskuende mynder, som saluki, afghaner og azawakh skal ha høyt hevet hode med påfølgende løft og fjæring i bevegelsene. Whippeten er mer "jordnær" på alle sett og vis. Lange, lave, veivinnende bevegelser, og når som helst klar til å sette tenna i nærmeste kanin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å joda.. springere (og noen andre spanielraser) blir i alle fall heist opp, dette for å skjule dårlige frambeinsbevegelser. De skal kaste frambeina laaangt frem, og hos hunder som ikke gjør det "naturlig" kan man tvinge frem litt slike bevegelser ved å heise opp hunden. En dommer bør jo se at dette er tilfellet, men slett ikke alle påpeker det. Bjarte var på utstillingskurs der dette ble tatt opp. Denne dommeren likte overhodet ikke den typen handling, og slo ned på slikt. Hun sa også at det generelt var en uting å løpe med stramt bånd på den måten, og ville helst at hundene skulle få løpe mer fritt, og også bli mer fristilt - dette gjaldt også raser som vanligvis ikke fristilles i det hele tatt (feks springer). Slik jeg har forstått det, så varierer det altså fra dommer til dommer hva de foretrekker og hva de "godtar" og liker. Jeg løper ikke med båndet rett bak ørene (jeg takler ikke å ha det så stramt, så derfor sklir det ned), og jeg har aldri noen gang blitt fortalt av en dommer at jeg gjør ting "feil" av den grunn. Men nå løper min hund mye penere med litt slakkere bånd også, og hun er godt trent til å løpe fint ved siden. For folk med mer "ukontrollerbare" hunder, forstår jeg at det er en grei måte å ha mer kontroll på når man har båndet der, men jeg ville personlig satset på mer trening.. :banana:

Helt enig! Må man ha båndet oppunder øra og gå med stramt bånd for å ha kontroll burde man kanskje trene litt mere før man melder seg på utstilling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og høyt hevet hode er ikke rasetypisk for en whippet. Orientalske, utholdende og vidtskuende mynder, som saluki, afghaner og azawakh skal ha høyt hevet hode med påfølgende løft og fjæring i bevegelsene. Whippeten er mer "jordnær" på alle sett og vis. Lange, lave, veivinnende bevegelser, og når som helst klar til å sette tenna i nærmeste kanin.

Nope, en saluki skal ikke ha høyt hevet hode, ei heller påfølgende løft i bevegelsene.

Hodet skal "ligge" godt på frempart, litt lett "lutende" (dårlig på å forklare jeg :banana: ), de skal "hvile" på forpart, løpe km på km uten anstrengelse, og da kan ikke hodet være høyt. Man ser veldig ofte saluki med høyt hevet hode i ringen idag, men slik vil de aldri klare det de er ment for, nemlig lange distanser i ørkenen og/eller eksplosiv jakt, da legger de seg "nedpå". Deres bevegelser skal vise uanstrengt utholdenhet og da må de spare på energien og det gjør man ikke ved høy hodeføring.

Bevegelser skal være, klippet fra svensk oversettelse for den forklarer bedre enn den norske, "i trav skall rörelserna vara harmoniska, flytande och fria. Steget skall vara lätt och fjädrande med god räckvidd fram och gott påskjut bak, aldrig hackney-rörelser (högt lyftade framben) eller tunga rörelser."

*innbiller meg at dette ble noe rotetet, men innbiller meg også at du skjønner hva jeg sier :wub: *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, en saluki skal ikke ha høyt hevet hode, ei heller påfølgende løft i bevegelsene.

Du har selvfølgelig helt rett. Høy hodeføring er heller ikke spesifikt nevnt i azawakh-standarden, men rent faktisk holder de ofte hodet ganske høyt.

Samtidig kommer det jo an på hva man prøver å oppnå som handler - jo større fart, jo lavere hode, uansett rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det ser penere ut om båndet er bak ørene, når man løper har det ingen betydning for da er det bevegelsene dommeren ser på. Når man stiller opp, så er det best å ha båndet bak ørene, båndet trenger ikke å være stram i det hele tatt, det er nok at du bare holder båndet der. Grunnet til at man bør ha båndet bak ørene er for at da ser dommeren halsen, og overgangen til skuldre overlinje bedre, synet kan bedra dommeren om båndet ligger ned på halsen for da ser det ut som at halsen blir litt kortere enn den er. Jeg har alltid båndet bak ørene til hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

*klippe*

Grunnet til at man bør ha båndet bak ørene er for at da ser dommeren halsen, og overgangen til skuldre overlinje bedre, synet kan bedra dommeren om båndet ligger ned på halsen for da ser det ut som at halsen blir litt kortere enn den er. Jeg har alltid båndet bak ørene til hunden.

Det kommer vel an på hvordan rasen skal og bør stilles det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hvordan rasen skal og bør stilles det vel?

Jo forsåvidt,det kommer veldig ann på hvordan pels hunden har, for hvor båndet bør ligge. Men på de aller fleste hunde rasene bør man holde båndet bak ørene. Siden posteren hadde whippet så formulerte jeg det slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...