Gå til innhold
Hundesonen.no

Rykk i hals/nakke ved lineslutt.

trulte

Recommended Posts

Vi har inngjerdt hage med gangfeltet rett forbi på ene siden. Skal Cairn-en vår være ute i hagen har han på seg line og halsbånd (får ikke tak i han om han forstår vi skal ha han inn ellers..)

Det hender samboeren min binder han fast med lina hvis han skal ha litt mer kontroll på han ute. Linen vi bruker nå er vel ca 10 meter.

Jeg liker ikke at han blir bundet fast i hagen, i halsbandet, for om det da går noen forbi, så skal han "ta dem" (driver å trener det bort..) og springer mot dem. Bryr seg ikke om at halsbandet er på, og blir "kasta rundt" når det er slutt på lina. (Ser sååå vondt/skadelig ut. Kan jo umulig være bra for nakken/ryggen.)

Jeg mener han kan ta på han en sele om han skal binde han fast, så Kompis slipper rykkene i nakken/halsen. Samboeren min mener det er bare tull, og at hunden slutter hvis han syns det er ondt. Siden han alltid har linen på i hagen, så tviler jeg på "at han sjekker" om han er bundet før han setter avgårde :rolleyes2:

Er jeg hønemor som mener dette? (Hører det ofte at jeg har litt "hønemor-tendenser" :poke: )

Tanker anyone..?

Og bare spør om noe er uklart, er dårlig på å formulere meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsbånd ved bruk av line, eller når hunden uansett rykker i kortere bånd, er en uting. Det gjør heller ikke så vondt der og da kanskje, men kan gi nakkeskader på sikt.

Kan dere ikke sette opp en løpestreng (Trixie og Kennel har sett med plastbelagt vaier som spennes opp mellom to punkter, og en som festes på denne vaieren som går ned til hunden)? Og ha på hunden sele!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å bruke sele på hunden når den står i line. Jeg har selv opplevd flere ganger at hunden har løpt avsted og fått skikkelig rykk. En gang tok den salto pga stoppet. :rolleyes2: (men det ble ingen skader av det)

Jeg var spesiellt nøye på dette med sele i valpetiden til Nitro, pga mynder har en svakere nakke enn andre. (fordi den er så lang)

Et rykk eller to, går nok somregel bra, de tåler mer enn man skulle tro, men greit å prøve å unngå dette ved å bruke sele, eller ha den i løpestreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde store dyrlegeutgifter etter en slik skade; hunden min stod ute i halsbånd og line, mens vi ironisk nok drev og bygget gjerde.. :P Hun ruser frem fordi moren min kommer på besøk; og der skjedde det tydeligvis noe idet hun får dette rykket.. I dagene og ukene etterpå, hoster og harker hun, og dyrlegen tar masse røntgenbilder og undersøkelser. I ettertid må vi være veldig nøye med valg av sele, fordi hun tåler mindre press på luftrøret nå enn før. En slik "skade" kan skje når som helst, og er ikke spesielt gøy.. Dyrt kan det bli også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Guest

Jeg bruker Y-sele på cairn-terrieren vår når han er ute i hagen. I tillegg har jeg en kraftig strikk på 50cm med krok i ene enden og ring i andre enden (kjøpt i dyrebutikk) som jeg fester mellom selen og linen. Det demper rykket i linen hvis han finner på å løpe etter en skjære el lign. som han synes bør jages bort :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om hunden gnager av seg selen? Og hvordan demper løpestreng rykket?

Jeg kan bare svare for meg selv der. Mine er aldri ute uten oppsyn av meg. Har nemlig sett at om hun går seg fast rundt ei busk eller noe med selen på så klarer hun å vri seg ut av den. Ellers så syns jeg løpestreng er greit for jeg slipper så mye tau på bakken som kan sette seg fast overalt. Kjekt at båndet kommer høyt ovenfra.

Løpestrengen i seg selv demper jo ikke noe rykk. Men om man har ei trekkline med strikk i på enden av løpestrengen så vil jo et rykk dempes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpestreng vil også dempe rykk, fordi et tau eller en vaier ikke vil være så bombastisk som f.eks. et tre eller en krok i veggen. Det vil gi etter og "vibrere" ved et rygg. Line med strikk i tillegg gir en ekstra trygghet. Om hunden gnager av seg selen er det vel ikke noe bedre med halsbånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om hunden gnager av seg selen? Og hvordan demper løpestreng rykket?

For vår del gjør det ingenting om han hadde gnagd av seg selen(men det gjør han ikke), han er jo inngjerdt uannsett .

Med løpestreng trenger han ikke lina etter seg som blir våt og ekkel, og setter seg ikke fast i ting og andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja jeg ville valgt det jeg hadde brukt om hunden skulle få lov å trekke litt på tur. Altså ikke nødvendigvis treeeekke! men få lov å dra litt i båndet.

Og da ville jeg ikke brukt halsbånd, tvert imot, heller en sele. Om man har problemer med at hunden kommer seg ut av selen så er det jo bare å bytte sele, eks nomesele med et ekstra feste (en snor) bak buken.

Dere som har hunder som gnager av seg selen, ville ikke de gnagd over linen, i tilfelle av vaier, prøvd å bite over den? Isåfall kan man vel heller bruke litt sitronspray eller anti-bit.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig bør han ikke stå i halsbånd. En annen ting er at han ikke bør få anledning til å hive seg mot forbipasserende i det hele tatt. Særlig ikke når du (som du sier) driver og trener på at han skal slutte. Nå vet jeg ikke hvordan dere trener, men det er alltid lurt å trene preventivt. Kjeftbruk og annen straff når han framviser atferden er bare tull. Nå var det jo ikke det du lurte på, men jeg sa det likevel. Det er virkelig en uting med alle disse bikkjene som står i hagene bortetter og får kick av å skremme vannet av forbipasserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig bør han ikke stå i halsbånd. En annen ting er at han ikke bør få anledning til å hive seg mot forbipasserende i det hele tatt. Særlig ikke når du (som du sier) driver og trener på at han skal slutte. Nå vet jeg ikke hvordan dere trener, men det er alltid lurt å trene preventivt. Kjeftbruk og annen straff når han framviser atferden er bare tull. Nå var det jo ikke det du lurte på, men jeg sa det likevel. Det er virkelig en uting med alle disse bikkjene som står i hagene bortetter og får kick av å skremme vannet av forbipasserende.

Kan godt ta det her i denne tråden, siden det kom opp.

Har drevet å trent han til å ikke springe etter/bjeffe på det som går forbi i snart 2 år. Hadde hørt at det tok tid, så jeg har bare fortsatt. På under en uke så trente jeg bort samme bjeffinga på de 2 andre hundene vi har. (Samme metode- Inn HVER gang det bjeffes, og får komme ut igjen når de er rolige. Godbit/lek om de klarer å være stille)

Har jo begynt å forstå at den metoden kanskje ikke virker like godt på Kompis, men vet ikke hva annet jeg kan prøve...så gjerne kom med tips på det :-) Eller fortell meg at det kommer å virke tilslutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...