Gå til innhold
Hundesonen.no

Rykk i hals/nakke ved lineslutt.


trulte

Recommended Posts

Vi har inngjerdt hage med gangfeltet rett forbi på ene siden. Skal Cairn-en vår være ute i hagen har han på seg line og halsbånd (får ikke tak i han om han forstår vi skal ha han inn ellers..)

Det hender samboeren min binder han fast med lina hvis han skal ha litt mer kontroll på han ute. Linen vi bruker nå er vel ca 10 meter.

Jeg liker ikke at han blir bundet fast i hagen, i halsbandet, for om det da går noen forbi, så skal han "ta dem" (driver å trener det bort..) og springer mot dem. Bryr seg ikke om at halsbandet er på, og blir "kasta rundt" når det er slutt på lina. (Ser sååå vondt/skadelig ut. Kan jo umulig være bra for nakken/ryggen.)

Jeg mener han kan ta på han en sele om han skal binde han fast, så Kompis slipper rykkene i nakken/halsen. Samboeren min mener det er bare tull, og at hunden slutter hvis han syns det er ondt. Siden han alltid har linen på i hagen, så tviler jeg på "at han sjekker" om han er bundet før han setter avgårde :rolleyes2:

Er jeg hønemor som mener dette? (Hører det ofte at jeg har litt "hønemor-tendenser" :poke: )

Tanker anyone..?

Og bare spør om noe er uklart, er dårlig på å formulere meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsbånd ved bruk av line, eller når hunden uansett rykker i kortere bånd, er en uting. Det gjør heller ikke så vondt der og da kanskje, men kan gi nakkeskader på sikt.

Kan dere ikke sette opp en løpestreng (Trixie og Kennel har sett med plastbelagt vaier som spennes opp mellom to punkter, og en som festes på denne vaieren som går ned til hunden)? Og ha på hunden sele!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å bruke sele på hunden når den står i line. Jeg har selv opplevd flere ganger at hunden har løpt avsted og fått skikkelig rykk. En gang tok den salto pga stoppet. :rolleyes2: (men det ble ingen skader av det)

Jeg var spesiellt nøye på dette med sele i valpetiden til Nitro, pga mynder har en svakere nakke enn andre. (fordi den er så lang)

Et rykk eller to, går nok somregel bra, de tåler mer enn man skulle tro, men greit å prøve å unngå dette ved å bruke sele, eller ha den i løpestreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde store dyrlegeutgifter etter en slik skade; hunden min stod ute i halsbånd og line, mens vi ironisk nok drev og bygget gjerde.. :P Hun ruser frem fordi moren min kommer på besøk; og der skjedde det tydeligvis noe idet hun får dette rykket.. I dagene og ukene etterpå, hoster og harker hun, og dyrlegen tar masse røntgenbilder og undersøkelser. I ettertid må vi være veldig nøye med valg av sele, fordi hun tåler mindre press på luftrøret nå enn før. En slik "skade" kan skje når som helst, og er ikke spesielt gøy.. Dyrt kan det bli også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Guest

Jeg bruker Y-sele på cairn-terrieren vår når han er ute i hagen. I tillegg har jeg en kraftig strikk på 50cm med krok i ene enden og ring i andre enden (kjøpt i dyrebutikk) som jeg fester mellom selen og linen. Det demper rykket i linen hvis han finner på å løpe etter en skjære el lign. som han synes bør jages bort :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om hunden gnager av seg selen? Og hvordan demper løpestreng rykket?

Jeg kan bare svare for meg selv der. Mine er aldri ute uten oppsyn av meg. Har nemlig sett at om hun går seg fast rundt ei busk eller noe med selen på så klarer hun å vri seg ut av den. Ellers så syns jeg løpestreng er greit for jeg slipper så mye tau på bakken som kan sette seg fast overalt. Kjekt at båndet kommer høyt ovenfra.

Løpestrengen i seg selv demper jo ikke noe rykk. Men om man har ei trekkline med strikk i på enden av løpestrengen så vil jo et rykk dempes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpestreng vil også dempe rykk, fordi et tau eller en vaier ikke vil være så bombastisk som f.eks. et tre eller en krok i veggen. Det vil gi etter og "vibrere" ved et rygg. Line med strikk i tillegg gir en ekstra trygghet. Om hunden gnager av seg selen er det vel ikke noe bedre med halsbånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om hunden gnager av seg selen? Og hvordan demper løpestreng rykket?

For vår del gjør det ingenting om han hadde gnagd av seg selen(men det gjør han ikke), han er jo inngjerdt uannsett .

Med løpestreng trenger han ikke lina etter seg som blir våt og ekkel, og setter seg ikke fast i ting og andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja jeg ville valgt det jeg hadde brukt om hunden skulle få lov å trekke litt på tur. Altså ikke nødvendigvis treeeekke! men få lov å dra litt i båndet.

Og da ville jeg ikke brukt halsbånd, tvert imot, heller en sele. Om man har problemer med at hunden kommer seg ut av selen så er det jo bare å bytte sele, eks nomesele med et ekstra feste (en snor) bak buken.

Dere som har hunder som gnager av seg selen, ville ikke de gnagd over linen, i tilfelle av vaier, prøvd å bite over den? Isåfall kan man vel heller bruke litt sitronspray eller anti-bit.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig bør han ikke stå i halsbånd. En annen ting er at han ikke bør få anledning til å hive seg mot forbipasserende i det hele tatt. Særlig ikke når du (som du sier) driver og trener på at han skal slutte. Nå vet jeg ikke hvordan dere trener, men det er alltid lurt å trene preventivt. Kjeftbruk og annen straff når han framviser atferden er bare tull. Nå var det jo ikke det du lurte på, men jeg sa det likevel. Det er virkelig en uting med alle disse bikkjene som står i hagene bortetter og får kick av å skremme vannet av forbipasserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig bør han ikke stå i halsbånd. En annen ting er at han ikke bør få anledning til å hive seg mot forbipasserende i det hele tatt. Særlig ikke når du (som du sier) driver og trener på at han skal slutte. Nå vet jeg ikke hvordan dere trener, men det er alltid lurt å trene preventivt. Kjeftbruk og annen straff når han framviser atferden er bare tull. Nå var det jo ikke det du lurte på, men jeg sa det likevel. Det er virkelig en uting med alle disse bikkjene som står i hagene bortetter og får kick av å skremme vannet av forbipasserende.

Kan godt ta det her i denne tråden, siden det kom opp.

Har drevet å trent han til å ikke springe etter/bjeffe på det som går forbi i snart 2 år. Hadde hørt at det tok tid, så jeg har bare fortsatt. På under en uke så trente jeg bort samme bjeffinga på de 2 andre hundene vi har. (Samme metode- Inn HVER gang det bjeffes, og får komme ut igjen når de er rolige. Godbit/lek om de klarer å være stille)

Har jo begynt å forstå at den metoden kanskje ikke virker like godt på Kompis, men vet ikke hva annet jeg kan prøve...så gjerne kom med tips på det :-) Eller fortell meg at det kommer å virke tilslutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...