Gå til innhold
Hundesonen.no

Nakenhund, bare med hår (pudderkvast)


julnil

Recommended Posts

Jeg synes nakenhundene som har masse hår, er spennende hunder.

Noen som kan fortelle meg mer om denne? Gemytt, egnet bruk etc?

Hvor lett er det å finne slike? Pris i forhold til varianten uten pels?

Legger ut noen linker jeg har fått, om også andre lurer på det samme som meg, så kan de gå inn her og lese :rolleyes2:

www.ccsnakk.com

www.chinesecrested.no

www.norskccklubb.no

Er det forskjell på en power puff og en chinese crested med hår?

Jeg er litt forvirret på det området...

Er for eksempel dette en nakenhund, bare i varianten power puff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste bilde der er vel bare en valp Power Puff. Så den har ikke fått sin fulle lengde på pels enda, men vil få det. Tror ikke det finnes varianter av PP, men om jeg har forstått rett, så finnes det tre varianter av de nakne. Helt naken, litt naken, og nesten ikke naken, men vil allikevel ikke kunne bli fullpelset som en pp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forskjell på en power puff og en chinese crested med hår?

Jeg er litt forvirret på det området...

Er for eksempel dette en nakenhund, bare i varianten power puff?

Rasen heter chinese crested og chinese crestet powderpuff, ikke nakenhund. Det fødes for det meste begge varianter i samme kull og parres med hverandre.

De er morsomme hunder syns jeg, ikke noe spesielt stort aktivitetsbehov, men går gjerne så langt som eier går. Har hatt min med på både skitur og toppvandringer. Den går like langt som de store hundene.

Er mange oppdrettere av rasen så du kan jo sjekke i ditt område og dra å besøke noen. Kan jo og lese på http://www.norskccklubb.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chinese crested med pels er en powderpuff, men det finnes jo nakne med veeeldig masse pels/hår, men de regnes alikevel som nakne, og de barberes før utstilling.

De nakne har dårligere tannstatus enn powderpuff'en, men det har forbedret seg betraktelig de siste årene.

Man ser som regel forskjellen på en naken med mye hår og en powderpuff på pelskvaliteten.

Det er jo samme rase chinese crested og chinese crested powderpuff, og det finnes forskjellige grader av nakenhet.

Du har fra grad 1 ekte naken, til grad 5 hvor de er noen pelsmonstre, men alikevel ikke samme pelskvaliteten som en puff.

Vanskelig å finne ett bilde av en naken med masse hår for å vise forskjellen, da folk barberer de,

http://www.chinesecrested.no/no/articles/breeding/Nakengenet.+nedarving+og+egenskaper.html

Edit: Den på bildet du linket til er en chinese crested powderpuff.

Kanskje Snaffa her inne vil være snill å legge ut bilde av sin nakenhund med pels. :P

Edit: Tora: aktivitetsbehovet føler jeg er inviduelt og ikke rasebetinget.

Snaffa her inne sine nakne er to vidt forskjellige hunder aktivitetsmessig.

Den ene går i veggen hvis den ikke får tur en dag, og den andre fortrekker egentlig sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel dalmatineroppdrettere og eiere som også har cc(pp) og, så hvis du lurer på likheter og forskjeller iht til dalmatiner kan du jo spørre dem. Hun som driver Kennel Shandor (Ann Kristin på forumet) oppdretter også chinese crested (cc og pp) , kennel house of fun (også kom jeg ikke på flere i farta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Tora: aktivitetsbehovet føler jeg er inviduelt og ikke rasebetinget.

Snaffa her inne sine nakne er to vidt forskjellige hunder aktivitetsmessig.

Den ene går i veggen hvis den ikke får tur en dag, og den andre fortrekker egentlig sofaen.

Derfor jeg skrev aktivitetsbehov. Jeg tenker egentlig ikke på det som tur, siden jeg syns enhver hund skal mosjoneres daglig uansett. Det er ikke sunt å purke på sofan 24/7. Men jeg har vel enda til gode å møte en kineser som er avhengig av å trenes i den forstand at den må bruke hodet og jobbes med jevnlig for å trives. Min er rimelig glad i sofan men går jo likevel en time til to om dagen, og mer i helgene, men den har ikke noe stort aktivitetsbehov av den grunn. Den er storfornøyd med bare tur den og løpe i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det skjedd en del, hehe.. Kopierer svaret jeg sendte på pm til julnil.

Kort kan jeg si at rasen er en meget allsidig hund, og flere bruker de til bl.a agility. Selv har jeg prøvd både agility, freestyle og blodspor med mine, og de elsker det. Rasen er også en forholdsvis frisk rase, men viktig å få se papirer på at foreldrene er sjekket fri for Patella lux, PRA og ksc (tørre øyne). Det finnes også noen useriøse oppdrettere på markedet, så ta deg god tid til å undersøke rundt og bli godt kjent med oppdretteren du vil ha valp fra. Gemyttet til rasen er i alle versjoner, noen har ræva gemytt og andre har veldig godt. Derfor ville jeg funnet en oppdretter som prioriterer gemytt i sitt avlsprogram, og som ser viktigheten av god sosialisering.

Det er ikke vanskelig å få tak i en powder puff i dag, og prisen ligger ca på 13- 14 tusen. Det er nakentispene som kan være litt vriene å få tak i.

Og så vil jeg også si med en gang at aktivitetsbehovet varierer ifra individ til individ. Hun ene jeg har må få slite hodet sitt flere ganger i uka for å trives, hun er helt ekstrem. Hun har vanvittig jaktinstinkt, noe vi sliter mye med for øyeblikket. For hun så holder ikke 1-2 timers tur. Mens hun andre jeg har er mer enn fornøyd med bare en tur. Duracell kaninen jeg har (hun med stort aktivitetsbehov) har jeg bare sett skikkelig sliten 1 gang, og det var etter ett fullt blodspor. Så hun er en utfordring. Så jeg mener bestemt at dette er en rase som bør få bruke hodet sitt, ikke bare morsjoneres. Men at det finnes individer innen rasen som synes det er helt greit med bare tur.

Her ser dere bilder av den ene frøkna mi, der hun ikke er stelt på ett par uker. Hun er genetisk naken, men en veldig hårete en.

graceogcalypso.jpg

Powderpuffen har heldekkende pels på hele kroppen, og har en helt annen pelskvalitet enn den nakne. Den nakne har oftere striere pels.

Edit: Og så vil jeg bare legge til at pudderkvast ikke er feil benevnelse av den varianten med hår. Men det er ikke ett ofte brukt navn på rasen i miljøet i Norge. Chinese Crested og Chinese Crested Powderpuff er de navnene som blir brukt på rasen. På norsk Kinesisk nakenhund og Kinesisk pudderkvast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye å legge til annet enn at det er en hærlig rase, og jeg legger også merke til at det er flere dalmatiner-eiere som også har Chinese Crested, hmmm... hva kan det komme av, tro? :P

Uansett, her er et bilde av min feilpelsa powder puff:

17052010355.jpg

IMG_0687.jpg

Jeg har ikke møtt andre feilpelsa powderpuffer enda, så jeg tror de er rimelig sjeldne. Hvis du skal drive med utstilling må du sørge for at du ikke får deg en sånn en :P

Frøya (Tufsa/Hufsetufsa) kan godt ligge inne en hel dag i senga si (ikke i sofaen, ellers takk) og nøye seg med litt inne-trening (spesielt om det regner ute), men om vi tar på dekken så går hun gjerne lang tur i dårlig vær også. Jeg har ikke dratt henne med på topptur enda, men det er ikke tvil om at hun hadde takla det veldig fint, hun liker seg i skauen:)

Vi trener agility en gang i uka og det er det artigste som fins, hvis bare fører/matmor får med seg beina sine like fort som tufsa får med seg sine :P

Det skal nevnes at dette er en rase som ikke er glad i å være alene hjemme, og, ja, gemyttet er varierende. Jeg har sosialisert som bare det og min er helt ok, men jeg har møtt eksemplarer som har "vært inne hele vinteren og tisset på avis, for det er jo så kaldt ute!" (seff i den viktigste sosialiseringsperoiden når de er unge), og de er ikke spesielt artige å møte:(

Etter løpetiden har dog tufsa begynt å bjeffe på andre hunder, samt naboene om de er ute. Usikker på om det er varsling eller vokting, men vi kan prøve å trene det vekk uansett:p

En rase å anbefale! Mye fart og futt og samtidig late dager foran peisen;) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt chinese cresetd powderpuff fordi jeg syns de mentalt sett er en salig forening av puddel og mynde...utholdende, raske, sprettne, inteligente og meget smarte hunder er min erfaring.

Treningsmessig er border collie det eneste valget for meg, men jeg¨og hunden må også trives i lag i hverdagen derfor følte jeg kineseren passet meg ypperlig. Praktisk størrelse også.

Jeg tror som det er nevnt at aktivitetsbehovet er ganske individuelt, men har intrykk av at nakenvarienten er noe mere aktive en puffen. er også det oppdrettere fortalte meg i min søken etter rett oppdretter.

Bris har ingen problemer med å følge min veninnes whippeter og er mye kjappere i akselering, svinger og stopp. Hun er VELDIG motivert av lek/leke som belønning og det hjelper en hel del i agility treninga :P

Ønsker du en puff i full pels bør du regne med litt tid til pelsstell, særlig i 6mnd alder hvor flokene går på tolmodigheta løs!

Jeg har ikke sett noe til hjemmealene problemer som det er nevnt her..filmer henne hver gang hun er alene, opp til 6 timer ad gangen. sover og tygger bein :P

Her var det skjedd en del, hehe.. Kopierer svaret jeg sendte på pm til julnil.

Kort kan jeg si at rasen er en meget allsidig hund, og flere bruker de til bl.a agility. Selv har jeg prøvd både agility, freestyle og blodspor med mine, og de elsker det. Rasen er også en forholdsvis frisk rase, men viktig å få se papirer på at foreldrene er sjekket fri for Patella lux, PRA og ksc (tørre øyne). Det finnes også noen useriøse oppdrettere på markedet, så ta deg god tid til å undersøke rundt og bli godt kjent med oppdretteren du vil ha valp fra. Gemyttet til rasen er i alle versjoner, noen har ræva gemytt og andre har veldig godt. Derfor ville jeg funnet en oppdretter som prioriterer gemytt i sitt avlsprogram, og som ser viktigheten av god sosialisering.

Det er ikke vanskelig å få tak i en powder puff i dag, og prisen ligger ca på 13- 14 tusen. Det er nakentispene som kan være litt vriene å få tak i.

Og så vil jeg også si med en gang at aktivitetsbehovet varierer ifra individ til individ. Hun ene jeg har må få slite hodet sitt flere ganger i uka for å trives, hun er helt ekstrem. Hun har vanvittig jaktinstinkt, noe vi sliter mye med for øyeblikket. For hun så holder ikke 1-2 timers tur. Mens hun andre jeg har er mer enn fornøyd med bare en tur. Duracell kaninen jeg har (hun med stort aktivitetsbehov) har jeg bare sett skikkelig sliten 1 gang, og det var etter ett fullt blodspor. Så hun er en utfordring. Så jeg mener bestemt at dette er en rase som bør få bruke hodet sitt, ikke bare morsjoneres. Men at det finnes individer innen rasen som synes det er helt greit med bare tur.

Her ser dere bilder av den ene frøkna mi, der hun ikke er stelt på ett par uker. Hun er genetisk naken, men en veldig hårete en.

graceogcalypso.jpg

Powderpuffen har heldekkende pels på hele kroppen, og har en helt annen pelskvalitet enn den nakne. Den nakne har oftere striere pels.

Edit: Og så vil jeg bare legge til at pudderkvast ikke er feil benevnelse av den varianten med hår. Men det er ikke ett ofte brukt navn på rasen i miljøet i Norge. Chinese Crested og Chinese Crested Powderpuff er de navnene som blir brukt på rasen. På norsk Kinesisk nakenhund og Kinesisk pudderkvast.

godt å høre at det ikke bare er meg som har hund med VANVITTIH motor og ikke minst jaktlyst! hvor i all hverden komme denne jaktlysta fra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har også en del jaktlyst. Satt etter ett rådyrspor ut i skogen her i vinter :P Jager alt som rører seg av fugleliv i skogen.

Er ikke så ekstremt at hun ikke kommer på innkalling heldigvis. Hun blir veldig stressa hvis hun ikke får en time+ tur 3-4 ganger i uka. Har henne også med på joggeturer, det synes hun er kjempegøy!

Snø om vinteren er morro, men hun må pakkes godt inn hvis vi skal gå mer enn tyve min. Funker ikke hvis det ikke er brøyta.

EDIT: har nakenvarianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye å legge til annet enn at det er en hærlig rase, og jeg legger også merke til at det er flere dalmatiner-eiere som også har Chinese Crested, hmmm... hva kan det komme av, tro? :P

Uansett, her er et bilde av min feilpelsa powder puff:

17052010355.jpg

IMG_0687.jpg

Jeg har ikke møtt andre feilpelsa powderpuffer enda, så jeg tror de er rimelig sjeldne. Hvis du skal drive med utstilling må du sørge for at du ikke får deg en sånn en :P

Frøya (Tufsa/Hufsetufsa) kan godt ligge inne en hel dag i senga si (ikke i sofaen, ellers takk) og nøye seg med litt inne-trening (spesielt om det regner ute), men om vi tar på dekken så går hun gjerne lang tur i dårlig vær også. Jeg har ikke dratt henne med på topptur enda, men det er ikke tvil om at hun hadde takla det veldig fint, hun liker seg i skauen:)

Vi trener agility en gang i uka og det er det artigste som fins, hvis bare fører/matmor får med seg beina sine like fort som tufsa får med seg sine :P

Det skal nevnes at dette er en rase som ikke er glad i å være alene hjemme, og, ja, gemyttet er varierende. Jeg har sosialisert som bare det og min er helt ok, men jeg har møtt eksemplarer som har "vært inne hele vinteren og tisset på avis, for det er jo så kaldt ute!" (seff i den viktigste sosialiseringsperoiden når de er unge), og de er ikke spesielt artige å møte:(

Etter løpetiden har dog tufsa begynt å bjeffe på andre hunder, samt naboene om de er ute. Usikker på om det er varsling eller vokting, men vi kan prøve å trene det vekk uansett:p

En rase å anbefale! Mye fart og futt og samtidig late dager foran peisen;) Lykke til!

hvordan vet du at det er feilpelsa puff og ikke veldig hårete hairless? Faren til Bris var en veldig hårete naken, og har like mye hår som din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan vet du at det er feilpelsa puff og ikke veldig hårete hairless? Faren til Bris var en veldig hårete naken, og har like mye hår som din.

Det sikreste tegnet er tennene. Puffene og de nakne har forskjellige tenner. De nakne har mer bue på hjørnetennene, og ofte mye tynnere tenner. Og ofte så mangler den nakne noen tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sikreste tegnet er tennene. Puffene og de nakne har forskjellige tenner. De nakne har mer bue på hjørnetennene, og ofte mye tynnere tenner. Og ofte så mangler den nakne noen tenner.

ja dette har jeg hørt en del si, men jeg har da med egne øyne ( under tannstell på klinikken) både sett cc hairless med hjørnetenner fremmover, og normalt. De fleste nakenhunder har riktig tannstilling, men en del har tannmangel .

At du sier at puff og hairless har forskjellig tenner stemmer ikke, og om hunden er naken eller ikke bestemmes ikke av tannstatus...

De fleste hairless har normale tenner.

Det er kun en gentesting( om det fins) som kan identifisere naken og pels-genet.

nederste bilde av faren til bris, CC-HHL( hairy hairless) øverste av bris CC-PP(powderpuff)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du sier at puff og hairless har forskjellig tenner stemmer ikke, og om hunden er naken eller ikke bestemmes ikke av tannstatus...

Forskjellige tenner i form av at de nakne ofte har tynnere tenner, og denne buen som det snakkes om,

og mangel på tenner. Men heldigvis er oppdretterene nå til dags beviste på tenner, og tannstatusen på

den nakne har bedret seg betraktelig.

Når det fødes en valp som er veldig hårete, og oppdretterene er usikre på om den er naken eller puff,

så er det ofte tennene som er med for oppdretteren for å finne ut om det er naken eller puff. Om hunden

er naken eller puff er genetisk betinget, men tannstatusen har en sammenheng med nakengenet.

Og ja, så vidt jeg vet finnes det nå en gentest i Finland som man kan ta for å sjekke hva hunden er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandra har rett i den hun skriver.

Og så er det jo oppdretters jobb å avle på en slik måte at rasen beholder sine to varianter, en med og en uten pels.

Ikke 2 med pels hvor den ene fjernes før utstilling!

Feilpelsa puffer, alt fra helt korthårede til de som har feil pelskvalitet er slettes ikke uvanlig og dukker opp på alle linjer innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man titter på innsiden av lårene på en naken vil den ikke ha pels der, uansett hårgrad, men en puff har :banana:

^What she said...

Sandra har rett i den hun skriver.

Og så er det jo oppdretters jobb å avle på en slik måte at rasen beholder sine to varianter, en med og en uten pels.

Ikke 2 med pels hvor den ene fjernes før utstilling!

Feilpelsa puffer, alt fra helt korthårede til de som har feil pelskvalitet er slettes ikke uvanlig og dukker opp på alle linjer innimellom.

Merkelig, jeg surfa på forskjellige private kennel-sider i flere år før jeg fikk hund, pluss leste i rasebøker (bøker kun om CC), og aldri har jeg hverken hørt eller sett noe om feilpelser før jeg fikk min i hus. Det kanskje snakkes ikke så mye om...

Dette med å ikke kunne være alene hjemme leser jeg om over alt på denne rasen, pluss at eiere/oppdrettere nevner det.

Gjelder seff ikke alle, og dere skal være lykkelige om dere har en hund som kan være alene hjemme uten stress og hyling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er to hunder, regnes det da som å være alene hjemme når vi andre er på jobb?

Er helt klart en ccpp jeg ønsker meg, ikke en veldig hårete cc :whistle:

Storm&meg: den på det øverste bildet var vakker!

Jeg har hatt to hunder i mange år, og ja, jeg regner det som alene hjemme. Det har de bevist mange ganger at de er også.... På ulike vis ed tygging + + + .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to hunder i mange år, og ja, jeg regner det som alene hjemme. Det har de bevist mange ganger at de er også.... På ulike vis ed tygging + + + .

Kommer mye pent i bur, om de absolutt må tygge i stykker saker...

Skulle tro to hunder var nok selskap, eller er det det at de trenger en "overvåker"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke noe problem når de er to, helt alene er ikke så populært, da klarer hun ikke mer enn to-tre timer. Har aldri hatt noe problem med hverken valpebiting eller ødelegging av ting. Hun gikk på soverommet og stjal truser når hun var valp da :whistle: (hadde ikke kommode)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...