Gå til innhold
Hundesonen.no

Raser uten raseklubb

Midas

Recommended Posts

Det er jo ikke alle raser som har raseklubb. Kommer ikke på noen i farta, men... :D Vel, sennenhundene har vel ikke egen klubb, er vel bare berner sennen, om jeg ikke husker feil.

Kan ikke huske å ha lagt merke til kommentaren en gang heller jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alle raser som har raseklubb. Kommer ikke på noen i farta, men... :D Vel, sennenhundene har vel ikke egen klubb, er vel bare berner sennen, om jeg ikke husker feil.

Kan ikke huske å ha lagt merke til kommentaren en gang heller jeg. :D

Berner har egen raseklubb, grosser schweizer sennenhundklubb tilhører KSS, appenzeller sennenhund finnes ikke i landet, og entlebucher sennenhund har for liten utbredelse til å ha egen raseklubb - men henger med KSS. :D

Raser uten rasegruppe er for eksempel italiensk spinone og stabyhound i gruppe 7. Hehe, og nå kom jeg ikke på flere eksempler selv.

Men når det i utstillingsannonsen for gruppe 7 står RUR, er det raser som ikke har raseklubb - og det finnes jo setterklubb, vorstehhundklubb, også videre. Det gjelder primært for gruppe 7 og 8 - det finnes andre raser uten raseklubb også, men de får gjerne være med på utstillinger for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det forstår jeg. Jeg formulerte meg litt klønete. Jeg har sett litt på gruppe 8 da, og tollere. Der står det av og til raser uten raseklubb, og så står det nevnt noen raser, en dommer, og øvrige raser med en annen dommer. Mener de da at du ikke kan stille rasene uten raseklubb, eller mener de at raser uten raseklubb og de nevnte rasene blir bedømt av samme dommer? Hvis dere ser på hundesport som kom ut i dag, så kan dere se på annonsen til terrier og ulvehundklubben. Der står det på gruppe 7 og 8. Jeg skjønner ikke hva de mener med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den annonsen står det for gruppe 7 og 8 at raser uten raseklubb kan delta, og deretter hvilken dommer som dømmer dem.

Hvis det står raser uten rasegruppe, dommernavn, et par raser, dommernavn og øvrige - så betyr det at raser uten rasegruppe kan stille, første dommer dømmer de rasene som nevnes, og andre dommer dømmer øvrige raser av de uten rasegruppe.

Hvis du ser på gruppe 1, 5 og 6/4, i den annonsen, står det Alle unntatt... Så for hver gruppe står det alltid hvis noen raser ikke får delta, helt først.

Toller, siden du nevner den, stilles nesten utelukkende på NKKs utstillinger (alle raser deltar på NKKs utstillinger) og retrieverklubbens utstillinger. Retrieverklubben er sjelden med på andre utstillinger - og det er hver enkelt raseklubb som avgjør om de vil være med på de utstillingene de blir invitert til å være med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er fryktelig dumt spørsmål, men i utstillingsannonser så står det ofte: Raser uten raseklubb. Hva menes med det egentlig?

Parson russell terrieren har ikke egen raseklubb. De rasene som ikke har raseklubb har raserepresentant istedet...gleder meg veldig til rasen min blir stor nok i Norge til at vi får en egen klubb :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gruppe 7 er r.u.r. som regel de rasene som IKKE er tilknyttet Fuglehundklubbenes Forbund. De rasene som er tilknyttet FKF, kan som regel bare delta på utstillinger arrangert av fuglehundklubber, jeger og fiskeforeninger og naturligvis NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parson russell terrieren har ikke egen raseklubb. De rasene som ikke har raseklubb har raserepresentant istedet...gleder meg veldig til rasen min blir stor nok i Norge til at vi får en egen klubb :D

Terrierklubben dekker da alle terrierene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, dere er del av Norsk Terrier Klubb, som er en paraplyorganisasjon for alle terrierrasene - derfor har dere raserepresentant fordi det ikke er LOV å ha to klubber for en rase, i hvert fall ikke to klubber som samarbeider med NKK.

Det er det samme for Norsk Miniatyrhundklubb - hver rase i den klubben har en raserepresentant/rasegruppe, som er ansvarlig for alt fra sosiale treff til avlsregler (ikke alle raser i en flerraseklubb passer til et sett med felles avlsregler).

Klubben for Store Selskapshunder er et annet eksempel - i gamle dager var både berner, nuffe, leonberger, st. bernhardshund, pyreneerhund og grand danois medlemmer av KSS, men etter hvert som rasene fikk større utbredelse meldte de seg ut for å danne egen raseklubb. På godt og vondt :D

Så vidt jeg vet er det vel ingen av terrierne som har egen raseklubb, men at alle er med i terrierklubben. Det kan jo tyde på at det ikke er noe rasemiljø som har sett behovet for å melde seg ut og stå på egne bein - hittil, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berner har egen raseklubb, grosser schweizer sennenhundklubb tilhører KSS, appenzeller sennenhund finnes ikke i landet, og entlebucher sennenhund har for liten utbredelse til å ha egen raseklubb - men henger med KSS. :rolleyes2:

Raser uten rasegruppe er for eksempel italiensk spinone og stabyhound i gruppe 7. Hehe, og nå kom jeg ikke på flere eksempler selv.

Men når det i utstillingsannonsen for gruppe 7 står RUR, er det raser som ikke har raseklubb - og det finnes jo setterklubb, vorstehhundklubb, også videre. Det gjelder primært for gruppe 7 og 8 - det finnes andre raser uten raseklubb også, men de får gjerne være med på utstillinger for det.

Men Norsk Stabyhoun klubb er vel tilknyttet NKK, da går de vel ikke under rur? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...