Gå til innhold
Hundesonen.no

Vektoppgang ved sterilisering ?


Jane

Recommended Posts

Nå er det 2 år siden Sara ble sterilisert og vekten viser 6 kg mere, lille Boxeren min som veide 23 kg veier i dag 29 kg, 2 år etter steriliseringen.

Noen flere før og etter vekt på steriliserte tisper ?

Før : sarak.jpg

Etter : saara.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min la også på seg litt, gitt :D Virker som om hun har fått lavere forbrenning, for uansett hvor mye mosjon hun får blir hun liksom ikke så "fast i fisken" som hun var før :D

Ja, Sara får mere mosjon nå enn før og samme mengde mat. Jeg vil ikke sulte hunden min, plager ikke meg at hun ikke er slank som før så lenge det ikke er helsemessig farlig. Er nok forbrenningen som har sviktet helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at min hund også la på seg litt etter steriliseringen... Tror nok det er vanlig for enkelte hunder:)

Men totally OT: :D:D Vakker hund har du uansett! :D)

Tusen takk, 6 kg mere deilig Boxer enn tidligere! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før sterilisering veide Vida rundt 27 kg. 1/2 år etter så veide hun vel rundt 22-23 kg. Og nå veier hun rundt 27 kg igjen (2 år siden hun ble sterilisert).

Så Vida hadde en kraftig vektnedgang... :D Hun så ikke mye pen ut da med bein stikkende ut her og der. Men nå er hun stabil på samme vekt som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka hadde ingen vektoppgang etter kastrering, men hun har vært mye lettere å holde stabil nå i ettertid (det er vel 3,5 år siden hun ble kastrert nå). Da hun ble kastrert veide hun ca. 28-29 kg, nå ligger hun på 23-24, og det har hun gjort lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vektoppgang på de jeg har kastrert. Men jeg passer på at de ligger på sin idealvekt også.

Noen tisper vil legge på seg uten at eier kan gjøre så veldig mye med det, kanskje du bare har vært heldig med at dine ikke har lagt på seg ?! Veldig ovenpå og ned holdning det der syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gikk fra 17 til 18 kg, men er nå nede på 17 kg igjen. Fikk vite av veterinær at dette er veldig normalt. Kjenner ei med hen phalene som ble kasterert (hannhund) som gikk og 1 kg, men gikk ned igjen etter noen mnd. Vil mene at både jeg og ho jeg kjenner passer på vekten til bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merethe (labrador) har kun lagt på seg drøye1 kg etter sterilisering.

Før lå hun på ca 21 og nå ligger hun stort sett på ca 22,2 kg. Her fores og mosjoneres det etter rene Grete Rohde -metoden, alt av "ekstra" digg trekkes fra kveldsen og hvis det blir flere rolig dager på rad trekker jeg gjerne av litt på kveldsen.

Dersom hunden er frisk og har en normal forbrenning, er det fult mulig å holde en sterilisert tispe (kastrert hanne for den saks skyld) slank, men det skal veldig lite til for at hunden legger på seg og mye til for å få den ned igjen i vekt.

Jeg treffer en dame med 2 labrador-hanner avogtil i skogen. Første gang jeg snakket men henne drev hun hele tiden å kom med unnskyldninger for at de stakkars hundene så ut som tønner med bein på... "ja du skjønner, de er kastrert", det er min hund også sa jeg... "Ja også begynner de å bli gammel da", javel, det gjør min hund og.... :D

Disse to er jevngammel med Merethe, jeg har etter sterilisering fort på light og senior fòr, men hun fortsatte som før med vanelig voksen fòr. Ikke så rart at de 2 tønnene så ut som de gjorde da? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tisper vil legge på seg uten at eier kan gjøre så veldig mye med det, kanskje du bare har vært heldig med at dine ikke har lagt på seg ?! Veldig ovenpå og ned holdning det der syns jeg.

Du sier jo selv at du gir samme mengde mat som før på hunden din. Og selv om hun får mer mosjon enn før, så er det tydeligvis ikke nok til at det kompanserer for endringene fysisk i hunden. Siden det er vi som oftest styrer mattilgangen til hunden, så er det eier som også har mulighet for å gjøre noe med vekta på hunden. De færreste går vel opp i vekt "ut av det blå" uten at man gir de mer mat enn de klarer å forbrenne?

Hundene mine får også like mye mat i mengde som før kastrering, men begge to har økt andelen av "magefyll" (dvs grønnsaker) og mindre kjøtt. Og jeg er enda mer nøye på dette med godis. Dager vi skal trene en del, så får de som oftest bare en gulrot til frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier jo selv at du gir samme mengde mat som før på hunden din. Og selv om hun får mer mosjon enn før, så er det tydeligvis ikke nok til at det kompanserer for endringene fysisk i hunden. Siden det er vi som oftest styrer mattilgangen til hunden, så er det eier som også har mulighet for å gjøre noe med vekta på hunden. De færreste går vel opp i vekt "ut av det blå" uten at man gir de mer mat enn de klarer å forbrenne?

Hundene mine får også like mye mat i mengde som før kastrering, men begge to har økt andelen av "magefyll" (dvs grønnsaker) og mindre kjøtt. Og jeg er enda mer nøye på dette med godis. Dager vi skal trene en del, så får de som oftest bare en gulrot til frokost.

Ja, samme mengde med mat ja, men det betyr ikke at det bare et fetende kost som ligger i skåla. Sara var for tynn før så jeg ble faktisk litt glad at hun endelig gikk opp i vekt, men i mange tilfeller så legger tispene på seg på feil steder etter sterilisering, så hvis eier skal gjøre noe med det må de nesten sulte hunden, for en hund kan legge på seg av grøntför også når forbrenningen er lik 0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tisper vil legge på seg uten at eier kan gjøre så veldig mye med det, kanskje du bare har vært heldig med at dine ikke har lagt på seg ?! Veldig ovenpå og ned holdning det der syns jeg.

Det synes ikke jeg. Man blir hva man spiser, sies det.

Det er faktisk så enkelt at hvis man får for lite mosjon og for mye mat, så legger man på seg. Blir for dumt å skylde overvekt på kastrering, synes jeg. At ideell mengde fôr varierer før og etter kastrering, kan godt hende. Da må man også regulere det etter behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen traff tydligvis et ømt punkt!

Jeg må si at jeg ser ikke helt problemet... :D

Jeg har en 11 år gammel sterilisert labrador tispe, alt taler for at hun burde være smellfeit, noe hun ikke er. Så det går an! *

*Med forbehold om at hunden er frisk*

Edit:

Hvor gammel var Sara når hun ble sterilisert?

Kan noe av vektøkningen skyldes at hun har satt seg mer i krobben, bygd mer muskler osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med det, lagde bare tråden for å høre dere andres erfaringer med vektoppgang.

Edit : Sara var 3 år når hun lå under kniven, er nå 5 år og har økt i muskelmasse, men har også fått bredere hofter og der har vi ikke bygget muskler akkuratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Never mind, jeg glemte et sekund at det var så mange "veterinærer" her :D

...og med det mener du?

Er ikke "rocket science" dette her. Trenger ikke å være veterinær for å skjønne at en overvektig hund trenger mindre mat og mer mosjon.

Poenget mitt er at veldig mange bruker kastrering som en unnskylding. "Det bare er sånn. Ikke noe å gjøre med det." :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og med det mener du?

Er ikke "rocket science" dette her. Trenger ikke å være veterinær for å skjønne at en overvektig hund trenger mindre mat og mer mosjon.

Poenget mitt er at veldig mange bruker kastrering som en unnskylding. "Det bare er sånn. Ikke noe å gjøre med det." :D

Nå snakker vi kanskje om 2 forskjellige ting, fordi jeg snakker ikke om overvekt, men vektoppgang. Poenget mitt er at noen steriliserte tisper legger på seg på steder som ikke er de første stedene en hund som spiser mere mat enn den kan forbrenne legger på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke lenge siden Kahlo ble kastrert, men hun gikk opp tre kg ganske kjapt, men er fremdeles vanskelig å holde vekten stabil på, så sist hun ble veid hadde hun gått ned et kg igjen og lå på 28kg som jeg mener er idealvekten hennes nå. Hun er fremdeles ung da, så med mer masse som kommer dette året og mer muskler så tipper jeg hun ender på 30-31 kg som pefekt.

Aro hadde jeg i halvannet år etter at han ble kastrert - han la også kjapt på seg endel, fra 17 til 23 og så stabilisert det det seg en stund før han stoppet på 25 kg, jeg ville ha han ned i 24,5 som jeg syns var perfekt for han, justerte matmengden bittelitt og da lå han stabilt der til han ble syk.

På mine har det hvertfall påvirket dem vektmessig å bli kastrert - men har ikke vært noe problem å kontrollere vekta dems. Eneste hunden jeg har hatt overvektsproblemer på var cavalieren min som måtte begrenses fysisk. Hun la på seg bare hun så en frolic, og det helt uten å være kastrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte at de 3-4 kjappe første kiloene på en ny kasterert hund kommer plutselig pga hormonene som løper løsk, de 3 første kiloene kom kjempe kjapt på her også. Men så klart, alle hunder får ikke lik reaksjon, hadde nok syns det var mere ille dersom min tispe ikke var tynn fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tisper vil legge på seg uten at eier kan gjøre så veldig mye med det, kanskje du bare har vært heldig med at dine ikke har lagt på seg ?! Veldig ovenpå og ned holdning det der syns jeg.

Var ikke ment som en ovenifra og ned holdning. Jeg ville bare påpeke at jeg var veldig nøye med å holde vekten på mine hunder, slik at du kunne ta med det i konklusjonen din etter alle svarene du får. Om jeg ikke hadde passet på, så kan det jo være de hadde gått opp i vekt. Eller, la meg omformulere: Jeg har golden, de hadde vært bælfeite om jeg ikke passet på. De er aldri mette og konstant sultne.

Som de andre her sier, det er ikke rakettforskning å holde vekt på en hund. Heldig eller ei, du spurte om vektoppgang og jeg svarte deg bare på spørsmålet ditt. Jeg har tilsammen hatt 4 kastrerte tisper og holdt vekta på alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...