Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruksspor og blodspor


Benedicte

Recommended Posts

Jeg har lenge trent litt bruksspor for moroskyld, og det samme gjelder blodspor, men jeg vil gjerne høre deres erfaringer med å kombinere dette. Planen er jo å konkurrerere innen bruksspor hvertfall, og har ikke trent blodspor på ett år nå. Burde jeg kunne blande disse uten problemer? Vi har trent bruksspor på stedet med mye vilt i det siste, og de første gangene fikk vi litt problemer med at hun heller ville følge viltsporet. Men det kan kanskje ikke sammenlignes? Eller?

Jeg vet jo om flere som trener begge deler og lykkes, allikevel hører jeg om mange hunder som ikke starter blodsporkarrieren sin før de er pensjonert og ferdig med brukssporet.

Jeg vil gjerne drive med begge deler, men satser mest på brukssporet med henne nå og vil ikke skape unødvendige, store konflikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt fersk på spor og slikt, men på kurset jeg var på nå, sa instruktøren (Geir B. Larsen) at det gikk helt fint å kombinere både blodspor og menneskespor. Det han sa var at det er lurt å først lære hunden den ene sportypen, også lære inn den andre, slik at hunden har forståelse for feks bruksspor før den begynner med blodspor. En av de andre kursdeltakerne konkurrerer også både i blodspor og i bruksspor, uten problemer :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har trent på både id spor, blod spor, kantarell søk :whistle: og generelt søk - men bare for morro :ahappy:

Spurte instruktøren om det var dumt å blande, og fikk til svar at hundene forsto forskjellen - men at det var lurt å bruke ulike dekken el til de ulike søkene

Så nå prøver jeg å være konsekvent i å bruke ulike kommandoer og seler og eller dekken - og gutten ser ut til å forstå poenget :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente begge deler og hadde ingen problemer med det på Lyng. Hadde heller ingen problemer med å gå bruksspor først og blodspor rett etterpå heller (eller omvendt). Det er så utrolig mange smårutiner som gjør at sporene blir forskjellige, selv med helt likt utstyr, og de lærer det like fort som forskjellen på rundering og feltsøk (som også kan se likt ut når en står på linja for å sende ut første gangen). På blodspor blir hunden som oftest satt direkte på sporet, gjerne med fertgrop først, mens på bruksspor trener man som oftest med oppsøk i en eller annen variant. Så er jo alderen på sporet også vidt forskjellig. De lærer fort forskjellen.

Det eneste jeg så, som jeg ser på mange hunder som har gått bruksspor først, er at de går på menneskelukta mer enn på blodlukta. For Lyng var det aldri opphold i sporet (blodopphold), siden han gikk menneskesporet, men han brukte blodet som "støtte". Noen vil si det er juks, og vel, kanskje er det det, men feks på et reelt ettersøk så går heller ikke hundene etter kun blodet, de går primært etter viltet med støtte i blodet, så de jukser jo litt de også :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente begge deler og hadde ingen problemer med det på Lyng. Hadde heller ingen problemer med å gå bruksspor først og blodspor rett etterpå heller (eller omvendt). Det er så utrolig mange smårutiner som gjør at sporene blir forskjellige, selv med helt likt utstyr, og de lærer det like fort som forskjellen på rundering og feltsøk (som også kan se likt ut når en står på linja for å sende ut første gangen). På blodspor blir hunden som oftest satt direkte på sporet, gjerne med fertgrop først, mens på bruksspor trener man som oftest med oppsøk i en eller annen variant. Så er jo alderen på sporet også vidt forskjellig. De lærer fort forskjellen.

Det eneste jeg så, som jeg ser på mange hunder som har gått bruksspor først, er at de går på menneskelukta mer enn på blodlukta. For Lyng var det aldri opphold i sporet (blodopphold), siden han gikk menneskesporet, men han brukte blodet som "støtte". Noen vil si det er juks, og vel, kanskje er det det, men feks på et reelt ettersøk så går heller ikke hundene etter kun blodet, de går primært etter viltet med støtte i blodet, så de jukser jo litt de også :rolleyes2:

Takk for svar :poke: Jeg er egentlig litt redd for at hun vil følge menneskespor ved blodspor (selv om hun har gått blodspor før vi startet med bruksspor), og dermed få erfaringen at det lønner seg å følge gamle menneskespor. Og jeg vil jo ikke at hun foretrekker det på konkurranse. Men det blir kanskje ikke et problem siden vi alltid ellers trener bruksspor som er maks 2 timer gamle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Takk for svar :rolleyes2: Jeg er egentlig litt redd for at hun vil følge menneskespor ved blodspor (selv om hun har gått blodspor før vi startet med bruksspor), og dermed få erfaringen at det lønner seg å følge gamle menneskespor. Og jeg vil jo ikke at hun foretrekker det på konkurranse. Men det blir kanskje ikke et problem siden vi alltid ellers trener bruksspor som er maks 2 timer gamle?

Men da er jo heller problemet at hun bytter spor underveis, og ikke hvor lenge sporet har ligget. Så hvis det blir et problem at hun bytter over til gamle spor (jeg tviler egentlig på det, men...) så får du bare trene på kryssende spor og at noen av de kryssende sporene er vesentlig eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :rolleyes2: Jeg er egentlig litt redd for at hun vil følge menneskespor ved blodspor (selv om hun har gått blodspor før vi startet med bruksspor), og dermed få erfaringen at det lønner seg å følge gamle menneskespor. Og jeg vil jo ikke at hun foretrekker det på konkurranse. Men det blir kanskje ikke et problem siden vi alltid ellers trener bruksspor som er maks 2 timer gamle?

Men da er jo heller problemet at hun bytter spor underveis, og ikke hvor lenge sporet har ligget. Så hvis det blir et problem at hun bytter over til gamle spor (jeg tviler egentlig på det, men...) så får du bare trene på kryssende spor og at noen av de kryssende sporene er vesentlig eldre.

Enig med Therese her. Om hun finner på å bytte spor så vil hun gjøre et uansett. Det kan jo fort traske en sopp-/bærplukker igjennom sporet ditt på en nbf konkurranse, og selv om det krysser ditt spor og kanskje er ferskere, eller ca like ferskt, så skal hun ikke bytte av den grunn heller.

Jeg er "slem" med mine hunder, kunne godt legge et 24t blodspor, for deretter legge ett 2t bruksspor kryssende til Lyng. Jeg hadde lagt begge, og Lyng gikk begge. Startet med brukssporet som krysset blodsporet 2-3steder, og deretter gikk vi blodsporet senere... Kanskje for mye å be en hund om, men Lyng byttet aldri spor i alle fall, hverken før, da eller senere, men jeg har bevist trent litt på det også fra han var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :rolleyes2: At hun bytter spor er ikke noe problem, så da blir det vel kanskje ikke noe problem når jeg blander inn blodspor også. Jeg tror jeg er litt redd for at hun vil foretrekke en av delene foran den andre, og dermed bytte. Men jeg tror ikke det blir et reelt problem. I så fall burde det ikke bli den vanskeligste jobben å fikse på det, siden hun ikke bytter noe særlig spor. Men jeg blir litt nysgjerrig på hvorfor så mange fraråder å trene begge deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sporer menneske, blod og elg med min, han bytter ikke mellom dem, selv om sporterrenget er overstrødd med både elg, blod og mennesketråkk. Han bytter heller ikke elgspor når jeg har satt han på ett spor. Siden elg er det morsomste han vet så markerer han ofte elgspor i andre spor, men følger dem ikke.

Syns ganske mange er veldig redde for kryssende spor, men sånn til vanlig i skogen så har vi jo faktisk ingen anelse om hva som har foregått der uten om i akkurat det tidspunktet vi passerte. Så man går nok mer merkelige kryss en man aner :rolleyes2:

Syns jo ofte problemet er større om fører vet det krysses, enn om bare hunden vet det...

Klart enkelte hunder kan ha lettere for å bli nysgjerrig og velge å bytte spor, så en får jo legge opp treningen etter sin egen hund og hva den klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe litt*

Men jeg blir litt nysgjerrig på hvorfor så mange fraråder å trene begge deler?

Jeg vet ikke hvorfor så mange fraråder det. Jeg fikk beskjed om at jeg aldri kom til å få en god brukshund om jeg gikk blodspor med ham også. Det eneste jeg tenker på er å ikke variere for mye samtidig i nyinnlæring. En trenger jo ikke gå både blodspor og bruksspor på samme dag når det er første gang hunden går spor.

Det er jo mange meninger om mye rundt om. Jeg har fått høre at jeg ikke burde la gjeterhundene mine gjete, for da blir de ikke gode brukshunder.. Uansett legger man jo opp treningen så hunden skal lære mest mulig rett. Om ett spor går skeis så er ikke det verdens undergang, da får man legge opp så hunden lærer hva som er "rett" senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...