Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan regner man ut innavlsgrad?


Midas

Recommended Posts

Sitter å ser igjennom stamtavlen til Dina her, og oppdaget at farfaren til Dinas far, altså Dinas oldefar, er også morfaren til Dina. Dvs at han er farfaren til Dinas far, og Faren til Dinas mor. Er ikke dette litt nærme da? Jeg blir bare forvirra av å tenke på det. Hvertfall på denne tiden av døgnet... Det er vel en viss prosent som er maks for innavl, men hvordan regner man ut dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge Dina er frisk og rask, er det ikke så mye å bry seg om, annet enn kanskje å finne en hanhund uten denne samme stamfaren dersom du skulle ville ha valper på henne en gang. Nå i dag oppleves vel stamtavla hennes som litt "tett", men bare for få år siden var sånne stamtavler litt av et ideal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :whistle:

Jeg stusset litt på at det var såpass nære ja. Dina er kastrert og skal uansett ikke ha kull. Den ene kullsøstra hennes derimot skal brukes i avl, og jeg har fulgt med litt på hvilke hunder de har brukt til henne... Dina er frisk hun, virker ikke som hun har noen mén av det nei :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Om hun er registrert inne hos NKK så finner du innavlsgraden på henne der. Ikke noe uvanlig at en hund dukker opp 2 ganger på en stamtavle :whistle:

Edit: Og om jeg ikke tar helt feil er det i alle fall minst en annen tråd inne her på forumet ang beregning av inavlsgrad :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...