Gå til innhold
Hundesonen.no

Mosseutstillingen 2010

SusanneL

Recommended Posts

På hjemmesiden til Moss og Omegn Hundeklubb (http://www.mohk.no/) har de nå lagt ut dommerlisten for utstillingen 24-25/7.

Vi har fått norsk dommer på beardisen og jeg synes det hadde vært spennende å stille for han (har aldri stilt for han før).

Men denne utst. kolliderer med Åsnes og Om. HK + Eurasierklubben på Våler - så jeg må se an hvilke dommere vi har der der før jeg tar noen avgjørelse hvor man faktisk skal reise.

Husker når denne var en tradisjonsrik utstilling som var et fast innslag i hundefolks sommerferie. Da utstillingen spredte seg utover i Mosseparken - javel, langt å gå fra elendig parkering - men flott når man vel var på plass ringside, da!

Den ble aldri seg selv igjen etter flyttingen for en årerekke siden, dessverre.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 91
  • Created
  • Siste svar
Guest Belgerpia

Jeg tipper jeg forsøker å få med meg begge jeg - en dag i Moss og en dag på Våler - kanskje - Noah er litt ute av pels, men vi får se hvordan det barker i vei allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker når denne var en tradisjonsrik utstilling som var et fast innslag i hundefolks sommerferie. Da utstillingen spredte seg utover i Mosseparken - javel, langt å gå fra elendig parkering - men flott når man vel var på plass ringside, da!

Den ble aldri seg selv igjen etter flyttingen for en årerekke siden, dessverre.

Det husker jeg også - det var liksom litt stas å reise på Mosseutstillingen den gangen. Husker jeg brukte å reise sammen med oppdretteren min og vi hadde det alltid så trivelig :ahappy:.

Typisk nok er det vel de beste dommerne søndag begge dagene for oss også - dommeren på lørdag på Åsnes stiller jeg iallefall ikke for (aner ikke hva han vil ha, men han er fryktelig sær på håndteringen av hundene). Jeg husker en gang en hund ble stilt for ham. Hunden så bort såvidt det var da han skulle kikke på tennene - og da ble det blått gitt! Hunden var utilgjengelig... (det stor på kritikken).

Tror jeg skal avvente litt mht om Willersen får sitt championat eller ikke i løpet av de to neste utstillingene vi skal på - om han blir champion da så gidder jeg ikke å stille på noen av de to utstillingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått Zorica Salijevic, en veldig trivelig dame. Ikke stilt for henne men oppdretteren stilte for hun i Førde.

Så dette blir veldig spennende :whistle: Mosseutstillingen blir vår første junior utstilling :ahappy: Så vi er kjempespent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finner ikke dommere til mosseutstillingen, står det offentligjøres når den er ferdig :whistle: Noen som veit dommeren på GD??

Grand danois dømmes av Svein Helgesen.

Ingen spennende dommer for berner, så da reiser jeg ikke så langt for en "endagers".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grand danois dømmes av Svein Helgesen.

Ingen spennende dommer for berner, så da reiser jeg ikke så langt for en "endagers".

Takk :whistle: Greit å vite hvem som dømmer, men vi reiser nok til rasespesialen i Sverige da :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X'en skal røyte, og får trolig utstillingsfri fra juni og ut august :whistle: Mange utstillinger i den perioden med bra dommere for henne, men litt pels skal de jo ha, disse dyra, for å kunne hevde seg... Det er på tide at jeg får meg berner nummer to, så kan de røyte annen hver gang, og jeg har alltid noe å stille :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet sannelig ikke, jeg. Det frister jo med to-dagers, men med tanke på alt klusset på vålerutstillingen i fjor (de sa ikke fra om dommerbytte, og arrangøren ringte meg andre for å få oss til å endre bilder/tekst fra våre hjemmesider i etterkant) Så vet jeg neimen ikke om jeg vil støtte klubben.

Må tygge litt på det, men heller foreløpig mot Mosseutstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet sannelig ikke, jeg. Det frister jo med to-dagers, men med tanke på alt klusset på vålerutstillingen i fjor (de sa ikke fra om dommerbytte, og arrangøren ringte meg andre for å få oss til å endre bilder/tekst fra våre hjemmesider i etterkant) Så vet jeg neimen ikke om jeg vil støtte klubben.

Må tygge litt på det, men heller foreløpig mot Mosseutstillingen.

Serriøst?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan parkeringen er i forhold til selve utstillingen?

På japanspesialen i helga var det jo en drøm. Man kunne jo kjøre til dit man satte teltet :wub:

Har vi så flaks at det er sånn i Moss å? :)

Var der i fjorsommer, da var det ganske greit :wub: Vi parkerte på grusbanen (fikk ikke parkere på gresset) Men det er jo ikke så langt å gå uansett :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan parkeringen er i forhold til selve utstillingen?

På japanspesialen i helga var det jo en drøm. Man kunne jo kjøre til dit man satte teltet :wub:

Har vi så flaks at det er sånn i Moss å? :)

Om det blir som tidligere får du nok ikke parkert så nærme nei, men det er kort vei å gå i forhold til mange andre utstillinger :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...