Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergihund erfaringer, tips og råd?


Recommended Posts

Heisann..

Jeg har en dobermann gutt på 2 år som har husstøv og husstøvmiddallergi.. Har snakket med en dyrlege på Dr.Baddakys hvor de analyserte blodprøven hans, og hun sa at han hadde heldigvis ikke kjempe stort utslag på allergien, men nok til at han klør,etc og det slo IKKE ut på noe annet enn husstøv og husstøvmidd..

Han klør seg ikke til blods eller noe, men virker veldig tørr i huden nå, flasser litt og har mindre pels på toppen av ryggen.. Har behandlet han med kortison og atarax tidligere. Men har kuttet ut det nå, da jeg ikke synes det hadde så kjempe fin effekt, da han ble ekstremt matvrak og overvektig pga kortisonen og jeg fikk beskjed om at ved langvarig bruk så kunne det nedsette levetiden hans med noen år fordi det hadde endel bivirkninger på sikt, begynte isteden på et homeopatisk middel og Norwegian Polar som jeg synes hadde en kjempe fin effekt.

Har også brukt V&H mat, men synes ikke det hjalp mye,mulig jeg har gitt han feil type,noen tips her???

Er nøye på støvsuging etc her hjemme, og det hjelper mye.. PS: har ikke fått støv på hjernen for det hehe..

Men det jeg lurer på er om den kløen han har nå er rett og slett fordi han er veldig tørr i huden, og jeg har kjøpt Optima hudspray og hudvask her.. Prøvd sprayet han bare et par ganger, og han klør litt intenst noen min etterpå men så virker det som hele hunden slapper av etterpå.. Er det noen som har både gode og dårlige erfaringer med dette middelet??????

Så at en skal spraye 2 ganger om dagen i 14 dager og vaske jevnelig med hudvasken, har ikke prøvd det i lengre tid enda, men vil gjerne høre folks erfaringer tips,råd etc om hunder med denne type allergi..

På forhånd tusen takk til dere alle:)

Mvh

Matmor og Dollar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allergihund. En amstaff.

Han ble sjekket for allergi med den vanlige veterinærtesten som sendes til Baddaky, og iflg den testen reagerte han svakt på lagermidd (som finnes i alt av tørrfor) og husstøvmidd, men ingenting annet.

Den "lure" veterinæren jeg var hos ønsket at han skulle gå på et allergitørrfor ("for det er så bra for hunder som er allergiske mot lagermidd" :ahappy: )

I ettertid har jeg funnet ut at han ikke tåler: korn(tørrfor, brød, kjeks olign.), fisk(fiskeolje), mye svinekjøtt og kjøttboller brukt som godbiter over flere dager.

Hos ham begynner det som regel under haka og i halsbåndområdet. (Han tåler heller ikke nikkel i halsbåndet, det gir væskende sår). Hvis jeg da ikke er obs og kutter ut det han ikke tåler klør han småsår ved øret og rett bak framføttene( i "armhulen").

Han gikk på 3 antibiotikakurer i løpet av ett halvt år, og var "bra" så lenge han var på kuren og ett par uker etter kuren.

Etter ett par uker var det på'n igjen, med kløe og sår.

Veterinæren kunne tilby imunterapi eller noe sånn, men den var det bare 50% sjanse skulle virke, og den var meget meget dyr.

Jeg tok kontakt med hundehomeopatene i Sandvika og var der nede til kontulasjon med dyret. Kom ut med noe som lignet sukkertabeletter som skulle gis i 10 dager. Man kan sikkert si mye rart om homeopatmedisin, men det fungerte på mitt dyr. Etter 6 mnd hadde han skiftet ut alt av hud og pels.

I dag har han skinnende blank pels og ligner overhodet ikke på den forvokste kinesiske nakenhunden jeg vurderte å avlive.

Min hund fores nå med Vom & Hundemat nr. 33, får rå ribben av ku, og en blåbærtabelett hver dag (skal vistnok hjelpe imunsystemet iflg Hundehomeopatene). Han får også gulerot, pære og annen frukt. Dette har han gått på i 5 år, sånn ca.

Han klør veldig sjelden, kun når noen har vært "snille" og gitt ham noe han ikke tåler. Er ikke bestandig så enkelt å få folk til å forstå at en liten kjeks faktisk kan føre til intens kløe, og at det da ikke er så snilt å gi ham den. Selv om han sitter der med "Sad Sam" øyne, og inntrukne kinn, som tilsier at han aldri får mat.

Og.. alt av matter, tepper olign som han er i kontakt med vaskes kun med vaskepulver. Jeg bruker ikke skyllemiddel, siden enkelte hunder reagerer på det.

Ble litt rotete dette... men det er 17 mai i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig gode erfaringer med Optima. Både hudsprayen og hudvasken. Jeg innbiller meg at det bådeb roer ned huden og også er effektiv på eksem og overflatiske hudbetennelser. Hudsprayen kan med fordel brukes mange ganger daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bad hunden jevnlig med en klødempende shampoo. Selv har jeg god erfaring med epi-soothe, kjøpt hos veterinæren. Få hunden ut av soverommet om den ligger der, og over i seng som er enkel å rengjøre (Biabed?). Støvsug ofte, luft ut jevnlig og ha hunden mye utendørs.

Gi Omega 3 og 6 tilskudd. (Triomega funker bra her, ellers hadde jeg god effekt av Viacutan på schæfern).

Om hunden har tørre partier i huden som klør, så smør med sinksalve. (sånn rompesalve ja :ahappy:)

Dette er de generelle rådene jeg iallefall har plukket opp som positive etter 7 år med allergisk schæfer, og nå med en svakt kløende aussie i hus. Og for all del, IKKE FOR MED LABB! *ler*

Buffy, schæfern, hadde sterk allergi. Type klø seg til blods, 40 mg kortison daglig osv, og det var virkelig ikke noe ålreit å se henne de siste to årene hun levde. Med en voldsom sult pga kortisonen osv.

På henne testet vi ALT! Homeopati, akupunktur, alt mulig slags for, oljer osv, men det er det over her som kanskje ga resultater. Dette er jo uansett individuelt :whistle:

Bridie, svak allergi, klødde når hun kom til meg. Fikk da tørrfor, en blanding med blandt annet labb, frolic og noe annet.

Vi gikk over til vom og hundemat nr 33 umiddelbart, bader henne jevnlig og gir triomega. I tilegg er hun ute en del i frisk luft. Dette gjør at Bridie pr nå er kløfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste tørrfor til allergihund - anyone? :whistle:

Min er allergisk mot hustøvmidd, lagermidd og melmidd. Hun gikk på V&H nr 33, men jeg valgte å bytte til tørrfor, da hu fikk så innmari dårlig munnhygiene/tenner av vom. Hun går nå på Hill's Sensetive Skin, og jeg er fornøyd. Ho klør generellt lite, bæsjer ikke noe mer nå enn det ho gjorde da hu gikk på vom. Pelsen er blankere og av bedre kvalitet nå, enn tidligere.

Mye avhenger av hva hunden reagerer på, og hvor streke reaksjoner den får. Det er ikke alltid at det er fòret hunden ikke tåler, men at det er lagermidden i foret. Noen ganger er det innholdsstoffer og ingredienser , f.eks oksekjøtt, innmat, egg osv, som hunden ikke tåler. Jeg har god erfaring med Hill's, men ikke noe særlig god erfaring med Royal Canin, men V&H fungerte helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva den er allergisk mot...

...tja.... vil mene at det står ikke på fôrsekken at denne typen inneholder ikke hustøvmidd f.eks. At du derimot ikke gir fisk til en fiskeallergiker, det skjønte jeg... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er allergisk mot hustøvmidd, lagermidd og melmidd. Hun gikk på V&H nr 33, men jeg valgte å bytte til tørrfor, da hu fikk så innmari dårlig munnhygiene/tenner av vom. Hun går nå på Hill's Sensetive Skin, og jeg er fornøyd. Ho klør generellt lite, bæsjer ikke noe mer nå enn det ho gjorde da hu gikk på vom. Pelsen er blankere og av bedre kvalitet nå, enn tidligere.

Mye avhenger av hva hunden reagerer på, og hvor streke reaksjoner den får. Det er ikke alltid at det er fòret hunden ikke tåler, men at det er lagermidden i foret. Noen ganger er det innholdsstoffer og ingredienser , f.eks oksekjøtt, innmat, egg osv, som hunden ikke tåler. Jeg har god erfaring med Hill's, men ikke noe særlig god erfaring med Royal Canin, men V&H fungerte helt greit.

Takk for svar! Har du bare prøvd Hill's og Royal Canin? Andre som har erf. med andre fôrtyper for allergikere? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun prøv RC og Hill's sine fòr, Royal Canins sitt Sensible fòr og Hill's Sensetiv Skin. Dyret gikk på Eukanuba som valp, og reagerte aldri på det, men det var valpefor da.

Det finne mange fòr typer å velge i mellom, noen er bra, andre er ikke fullt så bra. Mye kommer ann på hunden man har.

'Spesific' har et allergifòr, en venn av meg bruker det og har kun opplevd posetive resultater. Vi prøvde et fòr som het '1st Choice' på en Boxer vi hadde, men det var ikke noe bra. Han ble mer syk enn frisk av det, da det sikkert var noe i foret han ikke tålte. Men ( ironisk nok!) er det en annen Boxer som bor oppi gata har med samme sykdom, som blir fòret på 1st Choice og tåler det kjempe bra.

Eukanuba og Proplan har også noen allergi/sensetiv fòr, men disse har jeg aldri prøvd. Om hunden reagerer mye på Lagermidd kan man fryse ned posjoner med tørrfòr til hunden. Jeg prøvde det, men merket ærlig talt ikke noe forskjell på hundens reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker RC sitt hypoalergenic til Kahlo. Hun klør av enkelte tørrfortyper (spesific) og får kronisk diare (eucanuba, spesific, andre royal canin varianter og hills). Hun er ikke allergitestet så nøyaktig hva hun ikke tåler vet jeg ikke. Men RC allergifor fungerer fint, samme gjør V&H. Eneste er at hun må ha ganske store mengder tørrfor for å holde vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er allergisk mot hustøvmidd, lagermidd og melmidd. Hun gikk på V&H nr 33, men jeg valgte å bytte til tørrfor, da hu fikk så innmari dårlig munnhygiene/tenner av vom. Hun går nå på Hill's Sensetive Skin, og jeg er fornøyd. Ho klør generellt lite, bæsjer ikke noe mer nå enn det ho gjorde da hu gikk på vom. Pelsen er blankere og av bedre kvalitet nå, enn tidligere.

Jøss, den er det første gangen jeg har hørt faktisk. Men litt "godt" å høre den siden av det også :whistle: Intr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, den er det første gangen jeg har hørt faktisk. Men litt "godt" å høre den siden av det også :whistle: Intr.

Ja, er mange som stusser på det når jeg sier det. Tennene til bikkja ble gule, mer plakk, begynnelse på tannstein osv.. Og utrolig dårlig ånde!. Hun får bein ja, og jeg pusser tennene på henne (ikke hver dag, men ca annehver dag) men det hadde ingen effekt. Nå har hu gått på tørrfor siden mars, og tennnene/munnen er mye bedre! Forhandleren min (de jeg kjøper hundefòr hos) mente at bikkja fikk dårlige tenner pga manglende tyggemotstand osv (vom er jo våtfòr).. Men jeg vet ikke :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg har hatt motsatt effekt på v&h her i huset. Både på Bridie og Buffy. MYE mindre tannstein på begge. Rart det der.

Men liten OT... Ang å pusse tenner på hundene. Var på royal canin foredrag her, og han sa at om man ikke pusset tenner HVER dag, så kunne man like gjerne la være, for da hadde det ikke nok virkning. Snedige saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste tørrfor til allergihund - anyone? :D

Hei!

En hund som har forallergi er oftest alergisk mot proteinene da de er for store for kroppen å bryte ned. jeg ville satsen på et tørrfor som har spaltede proteiner noe som gjør det mye vanskeligere for kroppen og identifisere ( å reagere på) proteinet. Tørrfor jeg har god erfaring med er specifcs COD-HY. Ellers fungerer utrolig nokk noen på råforing, eks V&H. noe som er utrolig nok etter som det ikke mangler på proteinene...

når man sliter med forintoleranse så opplever de fleste at det blir MYE prøving med ulike fòr. Jeg ville begynt i en ende og prøvd meg frem...

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er mange som stusser på det når jeg sier det. Tennene til bikkja ble gule, mer plakk, begynnelse på tannstein osv.. Og utrolig dårlig ånde!. Hun får bein ja, og jeg pusser tennene på henne (ikke hver dag, men ca annehver dag) men det hadde ingen effekt. Nå har hu gått på tørrfor siden mars, og tennnene/munnen er mye bedre! Forhandleren min (de jeg kjøper hundefòr hos) mente at bikkja fikk dårlige tenner pga manglende tyggemotstand osv (vom er jo våtfòr).. Men jeg vet ikke :S

Det er riktig tørrfor forebygger plakk bedre enn bløtfor pga den mekaniske påvirkningen når hunden knasker i seg maten. Uansett, V&H kan ikke sammenlignes med alminnelig våtfor pga råforing inneholder enzymer som hjelper til med nedbrytingen av bakteriene som er med i dannelsen av plakk( og dernest tannstein) Ett tørrfor har ikke disse naturlige enzymene, men enkelte spesialfòr som f.eks Hill`s t/d er tilsatt enzymer som ødelegger miljøet "plakkbakteriene" trives i. sånn grovt forklart;O) Og kulene er jo også en del større en vanlig tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg har alltid fått høre at en gang i uka er nok, annenhver dag er optimalt, og hver dag er perfekt.. Men avhenger kanskje av hvem man spør :s Også avhenger det kanskje av individet også.. ? :poke:

Tipper dette har mest å si :rolleyes2: hehe. Jeg aner virkelig ikke hva som stemmer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...