Gå til innhold
Hundesonen.no

Et spørsmål til oppdrettere


Margarita

Recommended Posts

Vi (jeg + samboer) vurderer å skaffe oss hund, men et par praktiske ting gjenstår før det kan bli aktuelt.

Vi jobber begge doble dager hver tredje helg, og trenger derfor en løsning på dette før vi kan anskaffe hunden (det vil sannsynligvis gå greit å ha med hunden i bilen på sommeren, og lufte underveis, men dette går jo ikke når det er kaldt).

Løsningen må jo enten bli at vi ikke skaffer oss hund, eller at den kan være hos noen som tar godt vare på den og som den kjenner . Av erfaring vet jeg at jeg skal være svært sikker på at en "pass-ordning" som er så nødvendig, er varig og stabil før jeg stoler på at det vil fungere nok til å kjøpe hund. Jeg har derfor begynt å tenke på om kanskje noen oppdrettere vil være mer villige til å ha hunden hos seg noen helger, enn andre.

Jeg lurer derfor på hva dere som oppdrettere synes om å "passe" valpene deres såpass jevnlig? Jeg tenker på én måte at dette er litt frekt å spørre om, men kanskje er det ikke så uvanlig som jeg ser for meg? Jeg har hørt om noen som har en slik ordning, men jeg tar det helt klart ikke som en selvfølge. Hadde vært greit å høre om ulike meninger og ordninger dere har om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke oppdretter da, men jeg ser større problemer med å ha hunden i bilen om sommeren enn om vinteren. Det er innmari vanskelig å holde en hund kjølig i en bil i forhold til å holde den varm. Et alternativ dere kan se på er å ha den på pensjonat/kennel de helgene dere jobber. Hunden har en fast plass å være, dere får fokusert på jobb.

Dere kan ikke basere dere på å velge oppdretter bare på nærhet og vilje til å passe hunden på fast basis, det er andre ting som er mye viktigere enn det. Men om dere får i pose og sekk, fint for dere. Men regn med at de ønsker betalt for passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke oppdretter da, men jeg ser større problemer med å ha hunden i bilen om sommeren enn om vinteren. Det er innmari vanskelig å holde en hund kjølig i en bil i forhold til å holde den varm. Et alternativ dere kan se på er å ha den på pensjonat/kennel de helgene dere jobber. Hunden har en fast plass å være, dere får fokusert på jobb.

Dere kan ikke basere dere på å velge oppdretter bare på nærhet og vilje til å passe hunden på fast basis, det er andre ting som er mye viktigere enn det. Men om dere får i pose og sekk, fint for dere. Men regn med at de ønsker betalt for passet.

Det er gode muligheter for å ha hunden på et egnet sted om sommeren, med tanke på å unngå for sterk varme. Uten å gå mer inn på dét her - poenget er at vi vil få problemer med at vi er lenge borte endel helger i løpet av året. :ahappy:

Det er selvfølgelig ikke snakk om å velge oppdretter bare på nærhet/vilje til å passe hunden. Men det er for oss en viktig faktor (dersom det blir eneste utvei, riktignok) for om vi kan kjøpe hund eller ei. Derfor tenker vi at det kan være lurt å sjekke litt flere muligheter på forhånd, uten at det betyr at vi dermed ikke bryr oss om andre hensyn. Denne tråden handler jo om akkurat dette, ikke om hundekjøp generelt. Og ja, vi regner med at de tar betalt for en tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange oppdrettere er selv opptatt i helgene med utstilling, stevner, konkurranser, lengre treningsøkter, også videre - dermed vil de kanskje ikke kunne gi hunden noe særlig mer enn det dere kan: Lang tid hjemme alene.

Jeg ville som oppdretter ikke vært veldg interessert i en slik avtale for flere år framover - det ville binde meg mer enn jeg er interessert i. Det å få en annen hund inn i flokken gjør noe med balansen og harmonien, og selv om hunden er eget oppdrett er den ikke en del av flokken når den kommer og går på den måten. Den hunden kommer til meg med sine rutiner og vaner, og vil nødvendigvis gjøre noe med helgene våre - selv om jeg er hjemme og ikke på utstilling eller annet. Noen tenker at en hund fra eller til når oppdretter har mange hunder, men det er forskjell på fem egne hunder versus fire egne og en på besøk.

Men det er sikkert andre med motsatt mening av meg :ahappy:

Ellers er jeg enig med Tulip - sommeren er vanskeligere enn vinteren. Det skal bli veldig kaldt før det er problematisk å ha hunden i bilen. Men ettersom hva jeg forstår, har dere mulighet til å la bilen stå svalere på sommeren enn på en parkeringsplass, så da har dere vel en løsning for hele året da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange oppdrettere er selv opptatt i helgene med utstilling, stevner, konkurranser, lengre treningsøkter, også videre - dermed vil de kanskje ikke kunne gi hunden noe særlig mer enn det dere kan: Lang tid hjemme alene.

Jeg ville som oppdretter ikke vært veldg interessert i en slik avtale for flere år framover - det ville binde meg mer enn jeg er interessert i. Det å få en annen hund inn i flokken gjør noe med balansen og harmonien, og selv om hunden er eget oppdrett er den ikke en del av flokken når den kommer og går på den måten. Den hunden kommer til meg med sine rutiner og vaner, og vil nødvendigvis gjøre noe med helgene våre - selv om jeg er hjemme og ikke på utstilling eller annet. Noen tenker at en hund fra eller til når oppdretter har mange hunder, men det er forskjell på fem egne hunder versus fire egne og en på besøk.

Jeg ser absolutt det du sier her. Innser at det for de fleste nok ikke er noen særlig god løsning.

Men det er sikkert andre med motsatt mening av meg :ahappy:

Jo, men jeg spør her for å få ulike oppfatninger og litt innsikt fra oppdretters synspunkt, så jeg er veldig glad for svar (selv om de ikke går "min vei" :wub:).

Ellers er jeg enig med Tulip - sommeren er vanskeligere enn vinteren. Det skal bli veldig kaldt før det er problematisk å ha hunden i bilen. Men ettersom hva jeg forstår, har dere mulighet til å la bilen stå svalere på sommeren enn på en parkeringsplass, så da har dere vel en løsning for hele året da?

Ja, på sommeren skal vi klare å få parkert bilen på et egnet sted (dobbeltsjekker alle slike praktiske ting før evnt. kjøp). Jeg tenker at på vinteren blir det for kaldt uansett (så lenge den ikke er innendørs), men jeg tar kanskje feil? Blir det ikke fryktelig kaldt å ligge i en bil på vinterstid i x antall timer?

Siden dere begge ikke ser helt problemet med dette tar jeg kanskje feil mtp hvor vanskelig dette er på vinterstid. Spesielt siden det sannsynligvis er snakk om en Shiba. Det er jo i tilfelle bra for oss - skal også høre litt med andre som har hund på samme arbeidsplass, om hvordan de gjør det. Kanskje det finnes gode muligheter på annet vis enn å finne fast hundepass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere begge ikke ser helt problemet med dette tar jeg kanskje feil mtp hvor vanskelig dette er på vinterstid. Spesielt siden det sannsynligvis er snakk om en Shiba. Det er jo i tilfelle bra for oss - skal også høre litt med andre som har hund på samme arbeidsplass, om hvordan de gjør det. Kanskje det finnes gode muligheter på annet vis enn å finne fast hundepass.

Det har vært diskutert her før, jeg husker ikke detaljene i hva som ble sagt da, men du kan jo søke litt på hund i bil vinterstid eller så. Med et godt og varmt teppe i bunnen av buret, som kanskje dekker litt av sidene oppover, og med et dekke over buret for å isolere litt, gjør det mye for varmen. Du kan jo også ha dekken på hunden. Selv om det er femten minus ute, er det jo ikke femten minus når du setter deg inn i bilen din. Jeg husker ikke hvor langt ned på minusgradene folk hadde hund i bilen en hel arbeidsdag, men det finner du sikkert om du søker litt.

En shiba er vel relativt robust og med god pels. Og hundene blir jo "herdet" litt om de er vant til å ligge ute, slik at det blir gradvis kaldere/varmere.

Nå aner jeg jo ikke hva du jobber med, ellers er det jo mange "kontorrotter" av hunder i dette landet også - jeg har selv ei som er med på jobb når det passer meg best. Jeg reduserer det nå på våren pga en kollega med kraftig pollenallergi, og da blir hennes hundeallergi verre. Men ellers på året gjør det ikke noe for henne at hunden ligger på kontoret mitt, men jeg er takknemlig for kollegaenes holdning, det er jo ikke mulig på alle arbeidsplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært diskutert her før, jeg husker ikke detaljene i hva som ble sagt da, men du kan jo søke litt på hund i bil vinterstid eller så. Med et godt og varmt teppe i bunnen av buret, som kanskje dekker litt av sidene oppover, og med et dekke over buret for å isolere litt, gjør det mye for varmen. Du kan jo også ha dekken på hunden. Selv om det er femten minus ute, er det jo ikke femten minus når du setter deg inn i bilen din. Jeg husker ikke hvor langt ned på minusgradene folk hadde hund i bilen en hel arbeidsdag, men det finner du sikkert om du søker litt.

En shiba er vel relativt robust og med god pels. Og hundene blir jo "herdet" litt om de er vant til å ligge ute, slik at det blir gradvis kaldere/varmere.

Nå aner jeg jo ikke hva du jobber med, ellers er det jo mange "kontorrotter" av hunder i dette landet også - jeg har selv ei som er med på jobb når det passer meg best. Jeg reduserer det nå på våren pga en kollega med kraftig pollenallergi, og da blir hennes hundeallergi verre. Men ellers på året gjør det ikke noe for henne at hunden ligger på kontoret mitt, men jeg er takknemlig for kollegaenes holdning, det er jo ikke mulig på alle arbeidsplasser.

Jeg har ingen mulighet til å ha med hunden på jobb, dessverre (det hadde jo vært ideelt), men jeg tenker på å undersøke muligheten for å kunne ha den inne på et eller annet rom (jeg har jo en kontorrotte-sjef, da blir han sikkert fornøyd :ahappy: ) - jeg skal forhøre meg.

Tusen takk for input angående kulde i bil. Skal søke og se hva som har blitt skrevet om temaet. Jeg har riktignok 12 timers arbeidsdag de helgene det er snakk om, men med et par timers pause på midten.

Setter veldig pris på konstruktive svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo veldig ann på hvilke oppdretter du kommer borti, tror jeg. Nå er ikke jeg oppdretter selv, men jobber for en oppdretter med 12 hunder hjemme. For oss blir det ekstra arbeid med tanke på fôring, tur gåing, aktivisering osv med en ekstra hund i flokken. De hundene som for oss er best å passe, er de som har vært her noen ganger, og er kjent med flokkens rangsystem. De hunden vi gjerne ikke passer mer en én gang, er de som ikke klarer å finne seg i det rangsystemet som er, og som går inn for å klatre eller presse noen ned i rang, sånt blir det naturligvis uroligheter av...

Jeg er nok litt kynisk og tenker at "denne hunden er solgt, jeg har derfor ikke noe ansvar for å passe denne i hytt å pine"; men det er sikkert bare meg. Det er sånn jeg er, jeg orker ikke drive veldedighet.

Det som også er en problemstilling i denne saken, er jo avstand mellom deg og oppdretter. Du MÅ nesten bo i nærheten for å bringe og hente, så jeg tror jeg ville tatt meg en titt rundt for å se hva som finnes av (shiba??) oppdrettere i nærheten av der du bor, og rett å slett spørre om det du har spurt om her. Det trenger ikke bli et problem for andre oppdrettere, selv om jeg ikke hadde syntes noe om å ha hundene ut å inn hele tiden.

Lykke til. Håper det ordner seg for dere :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med hundegård? Hvis dere har mulighet til å bygge en hundegård med et hus der dere kan ha varme om vinteren så ville jo det vært en god løsning.

(nå har jeg bare skumlest tråden, så kan jo hende du allerede har skrevet noe om det :ahappy: )

Men altså, dette hjelper jo bare på at hunden før luftet seg og gjort ifra seg, selskap hjelper det ikke på. Så kanskje dere får skaffe dere to :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo veldig ann på hvilke oppdretter du kommer borti, tror jeg. Nå er ikke jeg oppdretter selv, men jobber for en oppdretter med 12 hunder hjemme. For oss blir det ekstra arbeid med tanke på fôring, tur gåing, aktivisering osv med en ekstra hund i flokken. De hundene som for oss er best å passe, er de som har vært her noen ganger, og er kjent med flokkens rangsystem. De hunden vi gjerne ikke passer mer en én gang, er de som ikke klarer å finne seg i det rangsystemet som er, og som går inn for å klatre eller presse noen ned i rang, sånt blir det naturligvis uroligheter av...

Jeg er nok litt kynisk og tenker at "denne hunden er solgt, jeg har derfor ikke noe ansvar for å passe denne i hytt å pine"; men det er sikkert bare meg. Det er sånn jeg er, jeg orker ikke drive veldedighet.

Jeg synes ikke det er kynisk i det hele tatt, og forstår det veldig godt! Det er også derfor jeg ville lufte spørsmålet her, siden jeg føler litt på at det vil være i overkant mye å spørre om. Ser det enda bedre etter at dere har påpekt hvorfor det vil være problematisk.

Som du sier må vi i tilfelle bo i nærheten av oppdretter, men jeg tror kanskje jeg dropper hele spørsmålet etter å ha tenkt meg om etter denne tråden og sett det fra oppdretters side. Jeg vil ihvertfall se an flere muligheter, så får det eventuelt være en siste løsning å ta kontakt med aktuelle oppdrettere for å høre deres syn på saken - trur eg!

Hva med hundegård? Hvis dere har mulighet til å bygge en hundegård med et hus der dere kan ha varme om vinteren så ville jo det vært en god løsning.

(nå har jeg bare skumlest tråden, så kan jo hende du allerede har skrevet noe om det :ahappy: )

Vi satt faktisk akkurat og snakket om det! :wub:

Det spørs om ikke det faktisk vil være løsningen for oss. Har ikke tenkt på det før, siden vi ikke har plass her vi bor nå - men vi skal flytte i nærmeste fremtid, og kan derfor ta hensyn til nettopp dette.

Takk igjen for alle svar, det setter vi stor pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har ikke vært inne på tanke om å være fôrvert da? Litt lettere å svelge for en oppdretter å passe fôrhund, en én hund som er solgt. I tillegg er det jo også viktig (litt avhengig av kjønnet på hunden selvfølgelig) at hunden blir intigrert i flokken slik at den fungerer hjemme hos oppdretter. Bare en tanke som slo meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RTL:

Har ikke tenkt så mye på det egentlig, og har ikke sett noen etterlyse forverter på de oppdretterhjemmesidene jeg har vært innom heller.

Jeg er litt sær og liker nok best å eie hunden selv - liker ikke helt å måtte sende den tilbake i perioder. Men jeg skal ha det i bakhodet dersom det blir siste utvei. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet ville jeg ikke bundet meg til en slik ordning nei. Det er utrolig slitsomt å ha valp (over 7 uker), også for en oppdretter. Og kanskje har oppdretter valp/valper selv. Flere valper er trippelt mye styr.. Jeg ville nok at valpekjøperen skulle funnet andre alternativer; familie, venner, naboer osv. Man bør i alle fall betale for det, og man kan ikke regne med at oppdretter "gjør" noe med valpen disse helgene. Oppdretter har jo ofte flere andre hunder som trenger sitt, og helger finnes det ikke flust av i utgangspunktet, og kanskje jobber oppdretter helger selv? Jeg er enig med både Emma og RTL; en slik avtale er ikke gunstig for oppdretter, og i grunn uinteressant. Dessverre. Og det finnes massevis av gode argumenter for hvorfor, man trenger ikke være en "useriøs" oppdretter av den grunn. :ahappy:

Hva med å prøve å ordne turnus sånn at dere disse helgene var hjemme på forskjellige tidspunkt dersom det er mulig? At den ene jobber morgen/dag, og den andre kveld/natt? Joda, det er kjipt for dere, dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...