Gå til innhold
Hundesonen.no

testikkelmangel, vanlig beløp for hund?

blafra

Recommended Posts

Skrevet

Ikke jeg som har kull, men en nabo av meg lurte. Hun har et valpekull og skal levere sine i neste uke. Lurte derfor på hvor mye av kjøpesummen som er normalt å tilbakebetale den nye eieren før ett-års perioden er gått ut

Skrevet

Jeg vet bare hva som er vanlig på vår rase, og det er 10% av kjøpssummen. Men vi pleier å tilbakebetale 2000,- ved testikkelmangel - mot at valpekjøperene har en vetrinær attest ved 18 mnd alder.

Skrevet

Jeg vet bare hva som er vanlig på vår rase, og det er 10% av kjøpssummen. Men vi pleier å tilbakebetale 2000,- ved testikkelmangel - mot at valpekjøperene har en vetrinær attest ved 18 mnd alder.

Jeg selger "einsteinere" til full pris. Har de fremdeles bare en sten etter fylte 12 mndr, får kjøper tilbake kr. 3000,- mot fremvisning av vetr/dommerattest.

Skrevet

Vi sa 2000 kr ved 18 mnd alder. I NKK kjøpekontrakten forholder man seg til 18 mnd, ikke 12 mnd forresten. Prisen setter man selv, men om man ikke setter noe der, er det halv pris av kjøpeprisen.

Skrevet

Jeg fikk avslag på 2000 kroner da jeg kjøpte han. Da var det jo fortsatt sannsynlig at steinen ville dukke opp etterhvert, men oppdretter valgte å gjøre det slik.

Skrevet

Tror det var vanlig med 2000,- for sånn seks år siden. Det står et punkt om dette på nkk sin kontrakt hvor du selv må fylle inn beløpet. Vet ikke om beløpet har økt med prisen på hunden.

Skrevet

Ei jeg kjenner fikk tilbake 6000 kr, begge testikklene manglet da, hunden kostet 12 000 kr...Synes det egentlig er rimelig å få tilbake halvparten av kjøpesummen når hunden må kastereres pga balllemangel.

Guest Dratini
Skrevet

Om en valp er monokid/kryptokid når den leveres, så gir vi avslag i prisen. Om begge ikke har kommet ned til hunden er 18 mnd, så får kjøperen tilbake mer, slik at det totale beløpet tilsvarer 50% av hva en ordinær valp ville ha kostet. Vi har ikke hatt noen hannvalper som har hatt dette problemet.

Skrevet

Er steinen en "hopper" som man kjenner, men som forsvinner litt opp og ned ved 8 ukers alder er min erfaring at den kommer på plass før 12 mnd alder. Dette har jeg opplevd ved et par anledninger.

Jeg tilbakebetaler kr 3000.- av kjøpesummen dersom ikke begge testiklene er nede ved 18 mnd alder. Heldigvis har dette aldri vært nødvendig før.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ikke snakk om en av rasene som er overrepresentert. Det er ingen gentest eller test utenom individuel allergi testing for dette. Som sagt har ingen av besteforeldrene, søsknene og ingen av foreldrene det. Så for meg er det vanskelig å si om det er arvelig eller ikke. Derfor er det vanskelig å si at jeg burde ha vist at hunden ville utvikle denne sykdommen. Takk for tipset, jeg skal kontakte dem for råd.
    • Jeg kjenner ikke sykdommen nok til å vite, men om den er arvelig så kommer det jo an på om det er noe man burde visst om eller testet for. Jeg vil anbefale deg å kontakte NKK om dette, de har advokater med kunnskap om kjøp og salg av hund og konflikter rundt det.  Hundehelse.no sier: "Tilstanden er arvelig. Raser som er predisponert er Shar-Pei, Labrador retriver, Golden retriver, Dalmatiner, Boxer, Boston terrier, Fox terrier, Skotsk terrier, West Highland White terrier, Lhasa Apso og Shih Tzu. Tilstanden oppdages som regel når hunden er mellom 6 måneder og 3 år gammel."  
    • Hei! Jeg trenger råd angående en situasjon jeg befinner meg i nå. Jeg solgte en hund (1 år gammel) for 2,5 år siden. Hunden ble sjekket av veterinær før flytting. Jeg mottok nå en melding om at eieren har avlivet hunden på grunn av alvorlig atopisk dermatitt. De krever pengene tilbake for hunden, som ble solgt for 7000 kr. Problemet jeg har med dette er at hunden først begynte å utvikle symptomer 1,5 år etter at den forlot meg, ifølge veterinærjournalene, og verken foreldrene eller søsknene er berørt. Uten noen bevis i det hele tatt har veterinæren skrevet i alle journalene at den er "arvelig". Hva ville du gjort i denne situasjonen? Selv om jeg ikke er imot å refundere dem, synes jeg det faller inn under den generelle risikoen ved å eie et dyr. De kontaktet meg ikke på noe tidspunkt da hunden fikk symptomer for å tilby meg å kjøpe den tilbake.
    • Jeg håper jo at folk som velger å ta med hundene sine på Oslo Dog Show har trygge hunder som takler omgivelsene der. Hvis du er ute etter å vite mer om rasen så anbefaler jeg å kontakte raseklubben eller oppdrettere av rasen.
    • Chodsky Pes virka så rolige på Oslo Dog Show.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...