Gå til innhold
Hundesonen.no

Ha med seg hunden ut på 17.mai


ipadda

Recommended Posts

Jeg ser at endel skriver

"Hunder skal ikke være med på store

arrangementer 17.mai. For de aller fleste hunder er dette en traumatisk

opplevelse siden de ikke er sosialisert til å være med på slike

tilstelninger. La hunden slappe av hjemme og ta den istedenfor med på

små sammenkomster hvor den kan få gradvis sosialisering i små doser.

Slik får du en trygg og stabil hund! Vær så snill og kopier dette slik

at også hundene får en fin 17.mai!"

på statusen sin på facebook.

Hva mener sonenfolket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hunden problemer med korpsmusikk og høye plutselige lyder, så må den gjerne være med for min del.

Jeg tar ikke med hunden fordi det er så mye folk i sentrum, og da blir det mer et strev for meg å sjekke at hun ikke slikker litt på isen til barnet i vognen, eller finner noe hun ikke skal ha på bakken.

Men de gangene jeg syns det er litt dumt er når jeg ser hunder som tydelig mistrives mens eier ikke tar hintet.

De hundene som kikker rundt og sniker til seg kos her og der må gjerne feire 17.mai for meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midt i tjukkeste sentrum er vel ikke det mest ideelle stedet å ta med bikkjene. Men på lokalskolen burde jo ikke være noe problem, forutsatt at hunden er godt sosialisert og miljøtrent, og tidligere har bevist dette.

Jeg hadde ikke tatt med min nyhentede valp akkurat!

Men Tinka skal være med ned på skolen og se toget sammen med meg og familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aïda digger all oppmerksomheten hun får på 17. mai! Hun blir glad av å se alle ungene, og virker ikke stresset.

Så hun får bli med :rolleyes2:

Gikk tur her forleden dag og møtte på korpset som var ute å øvde, da logret hun med hele kroppen og ville bort å

hilse på :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orry kan være med på Karl Johan i Oslo på den travleste tiden på 17. mai, og storkose seg. Han synes det er stas med det meste han *flir* Norma derimot hadde ikke trivdes med såpass mye folk - hun hadde nok vært rolig og grei, men samtidig veldig ukomfortabel med situasjonen. Hun har ikke problemer med lyder eller bråk, men hun blir mer usikker rundt fremmede mennesker og i store folkemengder.

For min del er altså dette med 17. mai og hund veldig individsavhengig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde med Casper på 17 mai i fjor jeg, med korps og russebråk. Da var han ett år gammel. Gikk supert det, han er en miljøsterk hund og jeg ser det overhodet ikke som noe problem, synes det er koselig at folk tar med hundene sine i tog jeg, liker folk som involverer hunden i det meste :rolleyes2:

Casper hadde det som plommen i egget han, ble klappet og kost på av barn og voksne, og masse å se på. Midt i blinken for ham. Jeg vet ikke om jeg skal se på toget i år, men om jeg skal så drar jeg ikke uten ham iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde bodd landlig til, og skulle vært på et lite sentrum eller en liten skole så hadde jeg nok tatt henne med. Jeg skal i Karl Johan og se på toget, og da tror jeg Dina har det bedre hjemme. Vi skal i stallen på ettermiddagen 17. Mai, og da får hun være med. Tror Dina hadde blitt litt skeptisk på så mye folk og styr. Dessuten hadde jeg nok måtte bære henne så hun ikke skulle bli trampet på. Vil ikke utsette henne for det. Selv om jeg mener at hunder som er trygge har godt av å være med på sånt. Har henne med til byen, og går hvor det er mye folk og styr ofte, men 17. Mai blir kanskje litt overkill for hennes del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke at det kan være stressende for en del hunder, men jeg tror nok at denne karen ville elsket det :rolleyes2: "Juhuuuu! Så mange mennesker som kan gi meg koooos!"

Men har alltid latt hunden være hjemme på 17. mai de gangene jeg har vært i byen. Jeg pleier sjelden å være i byen på 17. mai, så da har problemstillingen sjelden vært særlig aktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann pleier å være med på 17 mai, han elsker all oppmerksomheten han får :rolleyes2: Minstemann har aldri opplevd 17 mai før, og hun blir nok ikke med i år heller ettersom jeg skal dra og se på lillebroren min i russetoget og deretter ut å spise i byen. Men neste år kanskje hvis jeg ikke drar inn til byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke, når man har en hund som tar det knakende med ro? Jeg tror ikke Tia ville hatt store problemer med det hun heller, men jeg hadde ikke risikert det. Cita derimot, hun har vært med på 17. mai (midt i byn, ja), i demonstrasjoner og andre steder hvor det er mye bråk og støy. Ikke blir hun stresset av lydene eller de tette mengdene med folk, for da hadde jeg sett det på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarek skal være med i barnetoget i bygda. Eller han skal se på da. Må venne seg til korps og lyd først som sist. Blir han redd trekker vi oss bare unna. Vi har kort vei hjem og da kan han få ligge hjemme å slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med Wilma nesten over alt, så ja, hun skal være med. :rolleyes2: Hun er ikke redd for store folkemengder, og har allerede vært med i 1. Mai toget uten problemer. Jeg bor jo ikke i verdens største by, men det er mange folkt og lyder her også. :rolleyes2: Gulla er ikke redd noe, og hun har alltid vært med så dette året er ikke noe unntak. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke unormalt at hundeklubber har oppdredner i folketoget? Husker jeg gikk i det selv med Rikke i sin tid. Hun hadde ingen problemer med det. Kahlo hadde jeg nok ikke dratt med på sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke hatt noen problemer med å ha med Baghera, men jeg får se hva vi gjør, er ikke sikkert jeg gidder, bare fordi jeg er lat. Er egentlig ikke så interessert i å valse rundt i byen selv, men jeg får besøk, så vi får se hva vi gjør. Nemi hadde jeg ikke orka, fordi ho er så gretten på andre hunder (og fordi ingen har lært ho å gå pent i bånd), og Lima ville jeg ihvertfall ikke tatt med aleine. Måtte evt blitt sammen med Baghera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi møtte også på et korps her om dagen, og Marvin brydde seg ikke om det, enda de gikk helt ved siden av oss. Jeg kommer ikke til å ta han med til byen, men det er mest fordi jeg synes det blir styr når det er så mange folk over alt. Marvin hadde nok bare storkost seg, jo fler folk jo bedre :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tidligere da jeg hadde barn som gikk i tog var det en selvfølge å ta med hunden. Han elsket korps, stortromme og alle menneskene og all pølsene og isen og ... som han "fant"/fikk. Men hadde jeg hatt en hund som kunne vise misstrivsel hadde den fått blitt hjemme. Nå er barn store så nå tar ejg med hundene på skogen med noe god mat og feirer på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen problemer med det så lenge man kjenner sin egen hund. Noen hunder syns 17 mai er kjempegøy mens andre kan bli nervøse.

Det eneste som får meg til å tvile på om det er en lur ide er noen barns oppførsel. Husker fra tidligere år at jeg hadde lyst til skjelle ut et par foreldre som tydligvis syns det var helt greit at ungene deres skjøt med knall pistoler, som de het før, inn i hundenes øre. :rolleyes2:

Og ja ungene sprang faktisk etter fremmede folks hunder! Stakkar hundene ble jo vettskremt! :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde med mira det første året jeg hadde henne, altså for 2 år siden på barneskolen i bygda. Hun hadde ikke noen problemer med det, gikk kjempe bra hun ELSKER folk og barn, men hun blir veldig stresset av det. Så i år har vi ikke noen planer for den 17, men tror ikke hun skal være med, heller gå en god tur med henne i skogen hvor hun kan hente pinner og gnage de i tusen biter.. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gah, skal man nå måtte slite med folk som tror du mishandler bikkja om du har den med til byen på 17 Mai... Jesus. Jeg vet hva som er best for bikkja mi selv, trenger ikke Facebook til å fortelle meg sånnt :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rex har til nå alltid vært med på 17.mai feiring. Det inkluderer En morgentur i skogen etterfulgt av barnetog m/ korps, leikaringoppvisning, is+ pølsespising og diverse sosialisering på folkemuseet. Etter tilstrekkelig med pølser, is, korps, dans og annet "tradisjonelt" går vi den obligatoriske turen rundt museet blant de gamle bygningene. Her møter vi gjerne løpske barn og vogntrekkende hester før vi nok en gang prøver å få ett fantastisk og nasjonalistisk bilde av oss forran ett gammelt laftehus med meg i bunad og bikkja med 17.mai sløyfe.

Med dette er vel egentlig selve feiringen over for Rex sin del og han tilbringer som oftest resten av dagen i hundegården med sin bestevenn Tjappo, mens de tobeinte spiser rømmegrøt og spekemat før en liten bytur. På kvelden er vi alle lei alt som har med 17. mai å gjøre og tar ett fellesprosjekt for innsamling av flagg i hagen (mamma har MANGE og jeg trenger faktisk bærehjelp på dette oppdraget :rolleyes2: ). Dagen avsluttes med nok en tur i skogen for utømming av pølser og is.

Å ha med Rex på dette har aldri vært noe problem, blir verden skummel flytter han nærmere meg og om ikke tar han bare gladelig i mot pølser og og opplevelser. Egentlig tror jeg han synes photshoot og barnetog er noe tull, men ingen har vondt av å kjede seg litt? :D

men man må se ann den hunden man har. Rex er stødig hund som takler de fleste slike situasjoner godt så lenge han kan støtte seg på meg. Andre hunder vil kanskje få panikk, men jeg tror man må ha en holdning på rett plass også. Jeg regner med at Rex takler alt slik og dermed gjør han det stort sett også. Tenker man at alt kan gå galt er det nok også større sannsynlighet for at det gjør det. Energier og slikt vet dere... :jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv hvor miljøsterk N stort sett er, trodde han at han skulle dø på seg da 1. mai toget gikk forbi, så han skal nok ikke ned i byen og se på 17. mai-toget i år :rolleyes2: (jeg vil!) Derfor har vi også dratt til Lillehammer, for det er nemlig klin umulig å bo i Trondheim sentrum og unngå 17. mai hele dagen...Men ut han, og jeg kommer nok til å ta ham med så nær toget som mulig uten at han blir redd; og jeg har spilt Gardemusikken for full guffe på Spotify de siste dagene. Begynner å bli litt :D i hodet selv, men det ser ut til å virke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må vurdere hva som er riktig for den enkelte hund.

Min hund er med meg stort sett over alt (inkl. puben), og det vil også inkludere 17. mai-tog om jeg vil gå i/se på det.

Det er julaften og bursdag osv på en gang med slike anledninger her, jeg har en hund som digger mennesker, jo flere jo bedre.. Bråk og støy bryr han seg ikke mer om enn at han gjerne er med ut for å se på fyrverkeri når det smeller som verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommet akkurat hjem fra sentrum, og så noen virkelige tragiske syn der. Hunder som var ekstremt redde. Skalv, siklet, halen mellom beina og så rett og slett paniske ut. Lurer på hva som foregår i hodet på eierne som tar med hunder som absolutt ikke takler dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...