Gå til innhold
Hundesonen.no

Førstehjelpguide


PsychoLynx

Recommended Posts

Altså, seriøst folkens... Nå er det FOR lenge siden Bridie har vært i Vi Med Hund, og jeg syns det er på tide med et lite comeback i sommer :P Sant? *ler*

Altså, jeg har en plan da. Eller, en av to. Og jeg trenger hjelp av dere her inne til å fullføre den.

Spørsmål 1:

Skal jeg lage en førstehjelpsguide for mennesker eller hunder?? Altså, Bridie som utøver førstehjelp på Lars? Eller Bridie som utøver førstehjelp på Gry? (veeeeeeeldig skeptisk på hvor mye Gry klarer å gjøre for meg her, men)

Og hva trengs av momenter?

-munn mot munn

-stabilt sideleie (gjelder dette på hunder også?)

-hjertekompresjoner

-løsne ting som sitter fast i hals (ai, ser for meg problemet med Bridie som skal holde Gry opp etter bakbeina og riste henne da men.... Delen med å ta "Bridie sin versjon av Heimlich" er dagligdags, så den er det ikke noe problem med)

-spjelke brudd

-stoppe blødninger

-hoggorm bitt

Hum. Tenk høyt med meg folkens! Satse på å få tatt noen bilder på hytta i helgen :P

(det faktum at jeg klarte å drepe Nikon objektivet mitt er selvfølgelig IKKE med på å avgjøre at jeg syns Bridie trenger ny spalteplass og jeg er ekstra inntekt.... :P . Dere vet at alternativet blir kronerulling, sant? :D *ler* )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal fokusen være på at folk skal kunne lære førstehjelp på hunder av dette? Altså reelle gode råd? Eller skal det være Bridie gjør førstehjelp på mennesker? Ser for meg at det siste kanskje kan bli lettere å få til, men sikkert mange som ville sette pris på gode råd også.

For mennesker gjelder jo det med få overblikk over situasjonen, ring etter hjelp, sjekk pasient for bevissthet (om mistanke om at personen har fått støt, av drill eller noe feks, så må man trekke ut kontakt osv for å ikke få støt selv også), frie luftveier, og så sjekker man ikke puls lengre for det kan være vanskelig og ta mye tid, puster vedkommende så har h*n puls også, hjerte-lunge-redning, fortsette til hjelp ankommer evt legge i stabilt sideleie. Ellers så har du jo behandling av kuttskader, pulsåreblødninger og andre. Og behandling av sjokk. Om noen får i seg giftige ting. Hmmmmm...

Edit: Kraftige allergiske reaksjoner kan jo også bli akutt. Vepsestikk feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...