Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasenavn skrives med liten forbokstav!


simira

Recommended Posts

  • Svar 143
  • Created
  • Siste svar

*gulp*

New Foundlandshund (oversatt fra engelsk New Foundland dog, altså er det stedsnavnet som "bestemmer"), labrador (fordi det her brukes som betegnelse på en gruppe hunder; ergo ikke for å benevne stedet (landet, byen, fylket????), napolitansk mastiff, Clumber spaniel... :P hvis Clumber er et stedsnavn??? Hvis ikke; liten c... cocker spaniel skrives med liten c, f.eks. mens Fell spaniel skrives med stor pga. stedsnavn igjen...

Unnskyld, men mener du field spaniel? I så fall tviler jeg på at "field" er et rasenavn, men heller en betegnelse på hvor hunden opprinnelig ble brukt på jakt. :P

Bør ikke språkrådet snart kontaktes? Artig diskusjon! :P:P

:P

---

Jeg fatter og begriper ikke hvorfor dysleksi må dras inn i bildet hver bidige gang noen nevner gramatikk??! :D Det er da visselig ikke sånn at alle som ikke har dysleksi skriver så inni hampen korrekt hele tiden vel? :P Mulig jeg er dum nå, sannsynligvis er jeg det, men jeg forstår bare ikke hva dysleksi har med denne opplysningen å gjøre.. :P Da jeg gikk på skolen, var det i alle fall sånn at hele klassen, til og med de som ikke hadde dysleksi - fikk undervisning i rettskrivning. :P

---

Jeg visste vel kanskje inni meg et sted at Engelsk Springer Spaniel skrives engelsk springer spaniel, men jeg ville helst ikke se det i hvitøyet.. :D Synes det er litt mer "staselig" å skrive med store bokstaver, men nå må jeg vel bare skjerpe meg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter og begriper ikke hvorfor dysleksi må dras inn i bildet hver bidige gang noen nevner gramatikk??! :D Det er da visselig ikke sånn at alle som ikke har dysleksi skriver så inni hampen korrekt hele tiden vel? :P Mulig jeg er dum nå, sannsynligvis er jeg det, men jeg forstår bare ikke hva dysleksi har med denne opplysningen å gjøre.. :P Da jeg gikk på skolen, var det i alle fall sånn at hele klassen, til og med de som ikke hadde dysleksi - fikk undervisning i rettskrivning. :P

Fordi da går det ann å rakke ned på en gruppe uten å tenke på seg selv og sine feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er en spøk. Hva gjør man på et diskusjonsforum om man ikke vil ta til seg læring, hunderelatert eller ikke? :D

Jeg forstår at man ikke skal lage en ny tråd om kommaregler og orddelingsregler hver gang noen har en lite fin overskrift, for disse reglene har man jo hørt hele livet. Men veldig mange har aldri hørt at rasenavn skal skrives med små bokstaver før, og jeg trodde bikkjefolk var interessert i å vite slikt jeg. De fleste bikkjefolk blir glad for å lære hvordan cane corso skrives, schäferhund og retriever, men ikke hvordan rasenavn generelt skal skrives? :P

Sorry altså hvis du føler deg fornnærmet men jeg tar til meg den læringen som jeg trenger ikke noe mere, hvis dette var norsk læring så hade det vært noe annet liksom. når man diskuterer hund så synes jeg det er litt rart å henger seg opp i hvordan folk skriver rasenavn på raser i en setning men greit nok. Noen liker jo å pirke på andre. Selv føler jeg meg ferdig utlært når det gjelder akkurat lsikt som diskuteres her, men skulle jeg finne på å begynne på skole igjen i voksen alder så skal jeg heller ta det til meg. og har jeg skireleif så unnskylder jeg for at det ligger til slekten, har få i familien som ikke har det problemet liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi da går det ann å rakke ned på en gruppe uten å tenke på seg selv og sine feil.

Kanskje? :D

Jeg synes det virker som om dyslektikere blir satt i en slags ufrivillig offerrolle; "jammen vi må huske på de stakkars dyslektikerne som ikke kommer til å klare alle disse rettskrivningene" - og merkelig nok er det ofte folk UTEN dysleksi som drar inn slike argument - forstå det den som kan. :P Jeg synes det er dårlig gjort ovenfor folk med dysleksi å tilegne de slike "stakkarslige egenskaper" helt uten deres velsignelse. Hvis dyslektikerne gjerne vil ha den rollen, be my guest, men da kan de vel få lov å oppsøke den selv uten å få den prakket på seg av andre "velmenende" folk? :P

Hva vet vi? Alle skriver feil en gang iblant, noen mer enn andre av forskjellige grunner. Andre har dysleksi, og synes rettskrivning kan være vanskeligere enn folk flest. Men alle må jo en eller annen gang få høre hva som er riktig skrivemåte og hva som er feil? Hvordan skal folk ellers lære hvordan ting skal skrives? Det har da ingenting med saken å gjøre at noen er dyslektikere! Vi som ikke har dysleksi er ikke født med korrekt rettskrivning innabords, vi må faktisk få høre det vi også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje? :blink:

Jeg synes det virker som om dyslektikere blir satt i en slags ufrivillig offerrolle; "jammen vi må huske på de stakkars dyslektikerne som ikke kommer til å klare alle disse rettskrivningene" - og merkelig nok er det ofte folk UTEN dysleksi som drar inn slike argument - forstå det den som kan. :lol: Jeg synes det er dårlig gjort ovenfor folk med dysleksi å tilegne de slike "stakkarslige egenskaper" helt uten deres velsignelse. Hvis dyslektikerne gjerne vil ha den rollen, be my guest, men da kan de vel få lov å oppsøke den selv uten å få den prakket på seg av andre "velmenende" folk? :)

Hva vet vi? Alle skriver feil en gang iblant, noen mer enn andre av forskjellige grunner. Andre har dysleksi, og synes rettskrivning kan være vanskeligere enn folk flest. Men alle må jo en eller annen gang få høre hva som er riktig skrivemåte og hva som er feil? Hvordan skal folk ellers lære hvordan ting skal skrives? Det har da ingenting med saken å gjøre at noen er dyslektikere! Vi som ikke har dysleksi er ikke født med korrekt rettskrivning innabords, vi må faktisk få høre det vi også. :P

Det er jo som med alle minoriteter i samfunnet: nordmenn er så forbasket opptatt av å ikke støte noen at man i en hver diskusjone kan bli hetset for å være rasistisk/ homofob/ antidyslektisk (slemt navn på folk med skriveproblemer forøvrig)/ osv osv.

Om folk føler seg støtt (enten på egne eller andres vegne) fordi noen faktisk synes folk skal skrive korrekt norsk får de bare være det. Eventuelt kan de gå litt i seg selv og spørre om hvorvidt det kanskje er de som er over sensitive? Det mer man skriker "ulv, ulv" det mindre verdi får det når man faktisk har en situasjon der stigamtisering blir trakkasering og noe å ta opp. Jeg får litt lyst til å rope. "slutt og grin!" og ikke minst "slutt å plage oss som tilfeldivis ikke har samme "skavanker" som deg. Jeg synes hverken homofili, annen etnisk bakgrunn, skriveproblemer, stamming eller whatever er en skavank, men slik folk skriker og sutrer skulle man jammen tro det til tider. Er ikke alle mennesker egentlig samme sak? "normale" folk har da også sine små og store saker som gjør at man til tider kan føle seg stigmatisert og trakkasert, uten at man trenger å lage en stor sak av det...

Og stor eller liten forbokstav er vel kanskje ikke helt det en dysletiker sliter med?....

Selv skriver jeg gjerne Gordonsetter eller Gordon setter... men det varierer litt egentlig, av og til blir det uten stor bokstav også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje? :blink:

Jeg synes det virker som om dyslektikere blir satt i en slags ufrivillig offerrolle; "jammen vi må huske på de stakkars dyslektikerne som ikke kommer til å klare alle disse rettskrivningene" - og merkelig nok er det ofte folk UTEN dysleksi som drar inn slike argument - forstå det den som kan. :lol: Jeg synes det er dårlig gjort ovenfor folk med dysleksi å tilegne de slike "stakkarslige egenskaper" helt uten deres velsignelse. Hvis dyslektikerne gjerne vil ha den rollen, be my guest, men da kan de vel få lov å oppsøke den selv uten å få den prakket på seg av andre "velmenende" folk? :)

Hva vet vi? Alle skriver feil en gang iblant, noen mer enn andre av forskjellige grunner. Andre har dysleksi, og synes rettskrivning kan være vanskeligere enn folk flest. Men alle må jo en eller annen gang få høre hva som er riktig skrivemåte og hva som er feil? Hvordan skal folk ellers lære hvordan ting skal skrives? Det har da ingenting med saken å gjøre at noen er dyslektikere! Vi som ikke har dysleksi er ikke født med korrekt rettskrivning innabords, vi må faktisk få høre det vi også. :P

Jeg har flere venninner med dysleksi, og jeg veit at samtlige av dem holder seg unna forum - enten det er hunderelatert eller andre forum - fordi at folk gnåler om skrivefeil, vi har vel MINST en sånn diskusjon i året, om ikke flere, i tillegg til mugging i andre tråder.

Nå var det heller ikke det at TS påpeker at rasenavn skrives med liten forbokstav jeg reagerte på, men jeg antar du har skjønt det, du har jo ikke dysleksi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere venninner med dysleksi, og jeg veit at samtlige av dem holder seg unna forum - enten det er hunderelatert eller andre forum - fordi at folk gnåler om skrivefeil, vi har vel MINST en sånn diskusjon i året, om ikke flere, i tillegg til mugging i andre tråder.

Nå var det heller ikke det at TS påpeker at rasenavn skrives med liten forbokstav jeg reagerte på, men jeg antar du har skjønt det, du har jo ikke dysleksi?

Da er det kanskje viktig å få frem at dette bygger mer eller mindre på en misforståelse. Når folk skriver tråder om rettskrivning, så er det sjelden direkte rettet mot de med dysleksi. Eller hva?

Jeg tror folk flest har mer aksept for skrivefeil hvis den som skriver har dysleksi. Problemet er vel heller at dysleksi er "usynlig" inntil personen selv forteller at det er det som er grunnen til skrivefeilene. Personlig vet jeg ikke om dette med store- eller små forbokstaver er det største problemet...

Jeg synes ikke det skal bety at vi ikke skal kunne skrive tråder hvor vi forteller folk hvordan de skal gjøre/skrive forskjellige ting. Jeg synes heller at folk, uansett hvilket problem de har, skal kunne ta velmente råd med en klype salt hvis de vet de ikke er i den direkte målgruppen.

Edit: Fikk bare noen tanker..

Jeg syns det er trist at folk holder seg unna forum fordi de er redd for hets. Jeg har selv flere venner med dysleksi som ikke bryr seg fletta om feilene deres blir påpekt eller ikke.

Slik er vi mennesker. Noen er følsomme, andre ikke. Men faktum er at har man en eller annen "skavank", hvor liten eller stor den enn er, så vil man på enkelte arenaer være en målskrive for hets. Det er opp til hver enkelt hvordan man vil forholde seg til det.

Som Huldra sier, så er det ganske komisk å se hvordan et lite rettskrivningsråd utviklet seg til en kjempediskusjon mellom folk uten dysleksi, for de med dysleksi! Kanskje det er en grunn til at de holder seg unna tråder som denne, fordi ingen av oss egentlig har et clue om hva vi snakker om? Det er individuelt hvordan folk opplever det. Og jøss, kanskje noen til og med setter pris på tips...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere venninner med dysleksi, og jeg veit at samtlige av dem holder seg unna forum - enten det er hunderelatert eller andre forum - fordi at folk gnåler om skrivefeil, vi har vel MINST en sånn diskusjon i året, om ikke flere, i tillegg til mugging i andre tråder.

Nå var det heller ikke det at TS påpeker at rasenavn skrives med liten forbokstav jeg reagerte på, men jeg antar du har skjønt det, du har jo ikke dysleksi?

Der er du inne på noe. Merker for min egen del at eg ikke er så aktiv her inne som eg gjerne skulle ønske.

Eg for min del tar gjerne i mot tips på små feil, men her inne er det gjerne overfall når det er skriveleifer.

Tror vi hadde kommet langt med bare å tenkte seg litt om når en sier noe i den banen så det hadde vært en mer inkluderende miljø her inne. For det er stor forskjell på å skrive sms språk og en feil her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er vi mennesker. Noen er følsomme, andre ikke. Men faktum er at har man en eller annen "skavank", hvor liten eller stor den enn er, så vil man på enkelte arenaer være en målskrive for hets. Det er opp til hver enkelt hvordan man vil forholde seg til det.

Hah.. Den der skal jeg leite opp igjen neste gang vi diskuterer hvor slemme og lite inkluderende den "harde kjerne" på sonen er - igjen. For da er det plutselig ikke måte på hvor innmari hensyn man skal ta, og man skal ihvertfall ikke være sarkastisk eller ironisk, for det er det ikke alle som forstår, og da blir det trist for dem. Da skal jeg skrive "Ok, du skjønner ikke ironi, og det er jo et lite handicap. Men hvordan du velger å forholde deg til det, er jo opp til deg, du må jo ikke være så innmari følsom, vettu".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo som med alle minoriteter i samfunnet: nordmenn er så forbasket opptatt av å ikke støte noen at man i en hver diskusjone kan bli hetset for å være rasistisk/ homofob/ antidyslektisk (slemt navn på folk med skriveproblemer forøvrig)/ osv osv.

Om folk føler seg støtt (enten på egne eller andres vegne) fordi noen faktisk synes folk skal skrive korrekt norsk får de bare være det. Eventuelt kan de gå litt i seg selv og spørre om hvorvidt det kanskje er de som er over sensitive? Det mer man skriker "ulv, ulv" det mindre verdi får det når man faktisk har en situasjon der stigamtisering blir trakkasering og noe å ta opp. Jeg får litt lyst til å rope. "slutt og grin!" og ikke minst "slutt å plage oss som tilfeldivis ikke har samme "skavanker" som deg. Jeg synes hverken homofili, annen etnisk bakgrunn, skriveproblemer, stamming eller whatever er en skavank, men slik folk skriker og sutrer skulle man jammen tro det til tider. Er ikke alle mennesker egentlig samme sak? "normale" folk har da også sine små og store saker som gjør at man til tider kan føle seg stigmatisert og trakkasert, uten at man trenger å lage en stor sak av det...

Og stor eller liten forbokstav er vel kanskje ikke helt det en dysletiker sliter med?....

Selv skriver jeg gjerne Gordonsetter eller Gordon setter... men det varierer litt egentlig, av og til blir det uten stor bokstav også.

:blink:

---

Edit:

Jeg tror ikke noen her inne er ute etter å "ta" dyslektikere, men det må da være høyde for at det finnes folk med "skavanker" så går ut på å påpeke rettskrivning også? På lik linje med at vi alle selvsagt må tåle en skrivefeil her og der?

Jeg leste startinnlegget og tenkte "åja, jammen da vet jeg det". Å automatisk tro at all rettskrivningspropaganda er ment for å disse dyslektikere er mildt sagt paranoid - på deres vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet:

Unnskyld, men mener du field spaniel? I så fall tviler jeg på at "field" er et rasenavn, men heller en betegnelse på hvor hunden opprinnelig ble brukt på jakt. :P

:)

---

Jada, jeg mener field spaniel (blanda Fell ponny og field spaniel oppi huet mitt :lol: ) :P

Har du funnet fler skrivefeil hos meg - jeg har funnet mange nå i ettertid? Merkelig at det ikke reageres på at jeg skriver "rekti" blant annet? Er skrivefeil greit så lenge den som skriver skriver dialekt? *cola og popcorn* :blink:

Edit: skrivefeil igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet:

Jada, jeg mener field spaniel (blanda Fell ponny og field spaniel oppi huet mitt :lol: ) :)

Har du funnet fler skrivefeil hos meg - jeg har funnet mange nå i ettertid? Merkelig at det ikke reageres på at jeg skriver "rekti" blant annet? Er skrivefeil greit så lenge den som skriver skriver dialekt? *cola og popcorn* :blink:

Edit: skrivefeil igjen...

:P

Aner ikke om du har flere skrivefeil eller ikke. Jeg ser stort sett skrivefeil når jeg leser, men det er liksom ikke noe jeg noterer meg og fører statistikk over.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah.. Den der skal jeg leite opp igjen neste gang vi diskuterer hvor slemme og lite inkluderende den "harde kjerne" på sonen er - igjen. For da er det plutselig ikke måte på hvor innmari hensyn man skal ta, og man skal ihvertfall ikke være sarkastisk eller ironisk, for det er det ikke alle som forstår, og da blir det trist for dem. Da skal jeg skrive "Ok, du skjønner ikke ironi, og det er jo et lite handicap. Men hvordan du velger å forholde deg til det, er jo opp til deg, du må jo ikke være så innmari følsom, vettu".

Vær så god! Det jeg skrev der bør på ingen måte leses som at det er greit å hetse folk. Det tror jeg du egentlig forstår, ikke sant? Men hets FINNES, og sånn vil det nok fortsette så lenge folk fortsetter å reprodusere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah.. Den der skal jeg leite opp igjen neste gang vi diskuterer hvor slemme og lite inkluderende den "harde kjerne" på sonen er - igjen. For da er det plutselig ikke måte på hvor innmari hensyn man skal ta, og man skal ihvertfall ikke være sarkastisk eller ironisk, for det er det ikke alle som forstår, og da blir det trist for dem. Da skal jeg skrive "Ok, du skjønner ikke ironi, og det er jo et lite handicap. Men hvordan du velger å forholde deg til det, er jo opp til deg, du må jo ikke være så innmari følsom, vettu".

*flir* Er det ikke nettopp det dere gjør da?! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ser penere ut å skrive BC med store forbokstaver, fordi jeg synes liten "b" er en stygg bokstav å se på :blink: Det samme gjelder bokstaven "t"

Haha! Alle skal ha noen særheter :lol:

Psssssst.... *dytte borti og peke på nick* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når man diskuterer hund så synes jeg det er litt rart å henger seg opp i hvordan folk skriver rasenavn på raser i en setning men greit nok.

Bør jo være nettopp da man er interessert i det?

Hadde trådstarter laget en tråd om rettskrivning generelt kunne jeg forstått litt flere her inne, men når det kun er snakk om rasenavn skrives med liten eller stor forbokstav fatter jeg ikke reaksjonene til folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...