Gå til innhold
Hundesonen.no

MacBook eller en god pc?


Wilma

Recommended Posts

MACBOOK!

Kommer aldri til å gå over til pc, på et eller annet tidspunkt blir altid pcen treige, fulle og så slår de seg av når du ikke ønsker det og nekter å slå seg av når du ønsker.

Macen har fint utseende, er mindre enn en vanlig pc (greit når du er student) men ikke så liten at du ikke kan se mer en 1/5 av en skriveside, rask, oversiktlig, enkel å lære seg (finnes masse info på nett om snarveier og ligende som er nyttig å kunne med en mac), trenges ikke byttes ut etter 3 år og har veldig god batteri kapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PC selvsagt.. :D

Macbook er dyrt, spesielt iforhold til hva du får for pengene, du binder deg til Itunes(?) og det er Apple.

Du kan ikke ta ut batteriet i en macbook (du kan ikke åpne den overhode), batterikapasitet har aldri vært apple sin sterke side, og en macbook blir da like full som en vanlig pc?

Men nå kan ikke jeg gi en subjektiv mening da jeg rett og slett misliker Apple.

Er det CD/DVD-leser/brenner i den?

Er macbook det samme som mini-pc/nettpc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent no litt!

Eg sitter no her med en macbook, uten batteri, med strømmlednign og det funker fint! Eg kan og sitte her med batteri og skrive i 3 timer uten å gå tom for batteri, mens samboer ikke kan sitte en halv time med sin pc uten strøm.

Min macbook er full av bilder (med høykvalitet) og filmer, serier, musikk (mer enn samboers som har like mye minne) og jobber mye fortere enn hans pc.

og ja, eg kan brenne cder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macbook er dyrt, spesielt iforhold til hva du får for pengene, du binder deg til Itunes(?) og det er Apple.

Du binder deg på ingen måte til iTunes - du kan kjøpe musikk andre steder. F.eks spotify. Du kan ha andre musikkprogrammer som spiller av sangene dine, om du ikke har iPod.

Du får hva du betaler for, ikke bare kvalitet, men design, gode programmer, utrolig god prosessorkraft og så videre...

Du kan ikke ta ut batteriet i en macbook (du kan ikke åpne den overhode), batterikapasitet har aldri vært apple sin sterke side, og en macbook blir da like full som en vanlig pc?

Du kan ikke ta ut batteriet av Macbook Pro, men på vanlige macbooker kan du det (iallefall min gamle 1 gen MB white)

På min nye Macbook Pro 15" kan jeg sitte en hel hverdag med itunes, nettsurfing og msn (inkludert youtubevideoer og flashsider) uten å måtte ladde den.

Men nå kan ikke jeg gi en subjektiv mening da jeg rett og slett misliker Apple.

Hvorfor uttale seg da?

Er det CD/DVD-leser/brenner i den?

Jepp

Er macbook det samme som mini-pc/nettpc?

Macbook kommer i mange versjoner, men ingen er direkte like SMÅ som disse små minipcene. Du har jo Macbook Air :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAC er stabilt,raskt og dyrt. Du finner test av de siste Macbook Pro her:

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10000537

Det er bedre kvalitet og mindre feil på disse (vanligvis) enn windows maskiner(HP, dell, lenovo etc)

Har du råd ville jeg gått for en macbook pro, men husk at det er mindre utvalg på spill & programmer på MAC enn PC så finn ut hva du skal bruke den til å se om det finnes til Mac før du eventuelt kjøper.

Windows / PC

Har blitt mye bedre etter Windows 7 ble lansert. Som er ett stabilt og bra OS.

Støtter det meste av programmer og spill.

Anbefaler og titte på dell da de har veldig bra supportavtale. En kamerat av meg har ødelagt sin Dell mange ganger og hver gang har de kommet på døren hans og fikset maskinen.

Det er egentlig litt smak og behag, du kan jo også titte litt på denne artikkelen før du kjøper:

http://www.dinside.no/807264/ny-baerbar-mac-eller-pc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst ville jeg valgt bort mac (Apple) pga. etikken deres, uten at jeg nødvendigvis kjenner etikken til de ulike pc-produsentene så veldig godt... men de er veldig sterke på proprietær programvare, og krever at du må kjøpe det ene eller andre eller dyre oppgraderinger for å få ting til å funke sammen. I tillegg må du lete evt håpe på mac-versjoner av all ymse småprogramvare som mange bruker, og mange filer og programvare er ikke kompatibelt med mac-programmvare. Bruker du kun epost-leser, skriveprogram og nettleser så er det jo ikke noe problem, men de fleste bruker mer enn det.

"PC" er jo mye mer enn bare det, du får maskiner med god batterikapasitet, og maskiner med dårlig batterikapasitet. 4 timer er minimum for mine valg av laptoper ihvertfall... Generelt sett flere valgmuligheter på det meste. Og uansett om du har Linux eller Windows så er det mye lettere å finne programvare som funker til det du trenger det til. Etter min mening, basert på de få i min omgangskrets som har mac og ofte ikke kan lese eller åpne ting som jeg har sendt til dem eller prøver å vise dem...

Er du spill-interessert er vel mac heller ikke en slager.

(Dell er forøvrig frarådet på det sterkeste her i huset. De er kanskje gode på service, men det er jo en grunn til at de trenger så mye av det...) HP og IBM/Lenovo er faste gjengangere her i huset og har aldri skuffet (de har også god service, om man skulle trenge det. Gubben fikk nytt tastatur til sin IBM på døra dagen etter bestilling, da han hadde slitt det ut (han reiser mye og bruker maskin ca. 12-14 timer i døgnet...)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva du skal bruke den til... Og hvor mye penger du har...

(Mac og Windows er begge PC'er)

Mac har langt fra samme utvalg i programmer som Windows,

altså man er litt låst til et mindre utvalg programmer,

å aller helst Apple sine egne programmer så klart...

Macbook er dyrt, til halve eller mindre får du en bedre Windows PC i spesifikasjoner...

Har du penger å blås bort på Merkenavn og hippe produkter så kjøp Mac.

Angående batterilevetid så kommer det an på alt annet en type PC,

en Mac kan ha 3timer og en Windows PC kan ha 8timer batterilevetid

(Windows XP PCn jeg bruker på jobb har 7-8timer batterilevetid i bruk)

Angående lagrinsplass så får man ikke mere en 500Gb på den dyreste Macbook Pro (16.450kr),

mens windows laptops leveres med foreksempel 1Tb (1024Gb) (eksempel 10.995kr)

Mac kan ikke brukes til spilling, stort sett bare World Of Warcraft og Sims som er gitt ut til Mac,

mens Windows har et ukjent antall hundetusen spill...

Apple lever på hype og markedsføring av blingbling produkter, men har man et behov litt utover internett-surfing og

photoshop så bør man begynne å se litt på annet en mac...

Mac er for spesielt interesserte....

Det er Relativt stabilt, relativt pene, relativt kjapt (fordi det ikke finnes så programmer å dill å dall mye å putte innpå en mac)

Relativt dyrt og relativt låst...

EDIT : Etikken til Apple er forøvrig forkastelig ja, enig med Simira der...

Windows 7, er dønn stabilt, eneste problemet jeg har hatt med min Windows 7 er når jeg skulle fjerne itunes etter jeg solgte den helvetes iphone, Apple kan virkelig ikke å lage programmer til Windows...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore. Nå er altså ikke PC synonymt med Windows. :D (ok, kanskje for brukere flest, men dog. Linux får en stadig større markedsandel)

Jeg har fortsatt til gode å se den markedsandelen på annet en Servere og hos Meganerder,

ikke engang jeg er nerd nok til å gidde å bruke linux... :D

Man har 100 forskjellige OS, snart og straks kommer også nettbooks med Android (og/eller Google OS), det blir spennende... :D

BOOM stort bilde

600px-Operating_system_usage_share.svg.png

Microsoft Windows has about a 91% share, Apple Mac OS 6% and Linux 1%
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva dette behovet utover nettsurfing og photoshop alle skal ha er? Som student har jeg aktiv bruk av Macbook Pro'en min. Jeg har hatt mange forskjellige emner hvor jeg har brukt pc'n. Når jeg tok emner innen informatikk brukte læreren vårs macbook pro, og syntes det var best å programmere både i c, java og no anna dilldall på mac. Har ingen problemer med å bruke programmer for modellering innen geofysikk, cd-rom'en som fulgte med boka har støtte for både windows og mac. Trenger man excel eller annet til office går det an å kjøpe, og ellers er det lite jeg savner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva dette behovet utover nettsurfing og photoshop alle skal ha er? Som student har jeg aktiv bruk av Macbook Pro'en min. Jeg har hatt mange forskjellige emner hvor jeg har brukt pc'n. Når jeg tok emner innen informatikk brukte læreren vårs macbook pro, og syntes det var best å programmere både i c, java og no anna dilldall på mac. Har ingen problemer med å bruke programmer for modellering innen geofysikk, cd-rom'en som fulgte med boka har støtte for både windows og mac. Trenger man excel eller annet til office går det an å kjøpe, og ellers er det lite jeg savner :D

Hadde jo tatt seg ut om en PC ikke skulle kunne brukes av studenter eller i jobbsammenheng (noe vi ikke kan i firmaet jeg er i pga alle programmene vi må bruke som er laget for windows), eller til å se en film eller høre på musikk...

Elementære ting som internett, musikk, film, kontor, notater og slikt har jo alle PCer klart siden 90tallet (-film og musikk)

Det er bare at apple får ting "nå kan du kopiere tekst!", og ; "snart får vi multitasking på nye iphones!" til å høres ut som enorme revolusjonære ting, ting 16år gamle PDA-er hadde som en selvfølge... (iPhone)

Noe behov utover kan være behov for veldig mange spesifikke programmer, behov for maskinvare som takler tyngre oppgaver, PC-spill i alle varianter, kompitabilitet med eksterne ting (slikt går så klart mye på at utviklere driter i mac)

Har man ført lært seg å leve innen for rammene til en mac så går det selvfølgelig kjempefint, man kan ikke savne ting man ikke trenger eller vet man ikke får...

De 6% som har mac er meget fornøyde, nettopp fordi behovet til brukeren ikke er større en rammene til mac leverer, er det nok, så har man en god PC i mange år :D dog en dyr PC i mange år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mange tyngre spesifikke programmer bruker hvermannsen i gata til hverdags? Hvis du har mac hjemme og jobben krever bruk av windowsprogrammer da har du jo rett til å få en computer som fungerer til de programmene. Ellers kjenner jeg til flere som har måttet få seg mac pga at jobben bruker macprogrammer enn vice versa, men det kan være tilfeldig...

PC-spill er en isolert ting, eksterne komponenter har jeg så langt ikke møtt på motstand hos - og som sagt er jeg gjennomsnittlig student som trenger scanner, skriver, nettbank, norsk tipping, usb-tilkoblinger, 3 forskjellige eksterne harddisker og annet jeg ikke kommer på i farta.

Så nei, jeg klarer virkelig ikke se argumentet "mac kommer for kort til "dette behovet utover nettsurfing og så videre" - for det behovet det må være ekstremt snevert i forhold til den generelle befolkning og må i så måte sies å være neglisjerbart. Eller for å si det enklere: det er et dårlig motargument :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ikke lov å uttale seg pga man misliker Apple??? :D

De spør jo etter folks mening her.

Apple ER dyrt, og jeg er enig med Tore her.

Det han sier er hva jeg ville frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man har lov å uttale seg, men man kan jo gjerne uttale seg relevant, argumentert eller liknende. Å spe ut møkk om at apple er teit og dårlig og dyrt fordi man har noe i mot apple er ganske irrelevant og unødvendig når folk spør om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er man ekstremist i en retning ellers så er man det i en annen retning, sant?

Har man først kjøpt en macbook så må man bare være fornøyd og blind for argumenter..

Jeg ser ingen argumenter for hvorfor macbook er BEDRE en andre...?

Hva forsvarer den svimlende prisen?

Batterilevetid ble nevnt, det er like mye løyn og møkk som det jeg kom med i så tilfelle... :D

Spill er langt fra isolert, det er meget viktig i valget av PC for veldig mange, 15% kanskje?

(noe som er veldig mange sammenlignet med Mac's markedsandel på 6%)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man lyst har man lov? Ser ikke noe problem med prisen, man betaler det man vil. Noen synes at Norwegian og SAS leverer et likt produkt, andre mener den ene er bedre enn den andre og betaler dertil mer :D Ikke noe galt med det. Jeg bare legger fram hva jeg mener er logisk, slapp helt av, ingen som påkaller seg fasiten.

Spill er EN isolert ting, var det jeg mente. Isolert er ikke synonymt med "liten markedsandel" eller liknende. Det er snakk om en konkret ting, som er som du sier, et stort marked. Altså er det helt klart et argument mot å kjøpe en apple-pc, selv om mange populære spill som the sims nå er tilgjengelige.

Også skjønner jeg ikke hva du mener med batterilevetid, var fornøyd med min gamle 13" 1gen macbook og er rett og slett knallfornøyd med MBP'en min. Det har vært en del grums hvor noen pcer har dårlig batterilevetid, men dette tas på garantien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er man ekstremist i en retning ellers så er man det i en annen retning, sant?

Har man først kjøpt en macbook så må man bare være fornøyd og blind for argumenter..

Spill er langt fra isolert, det er meget viktig i valget av PC for veldig mange, 15% kanskje?

Jeg har macbook. Har hatt det nå i tre år, og jeg er ikke sikker på hva jeg vil velge neste gang.

Jeg spiller ikke, så det bryr jeg meg ikke om, men det er irriterende at en del gode programmer ikke fungerer på mac. Ellers så har vel min macbook vært inne på reparasjon rundt fem ganger på eplehuset for ulike ting, og jeg behandler den pent... Det er mye med macen jeg liker, men det er vel kanskje ikke nok til å forsvare ulempene.

Når det gjelder trådstarter så vil jeg kanskje si at er du usikker, så er det greit å velge bort macen. Det er kjipt å irritere seg over eventuelle begrensninger macbooken gir deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apple er dyrt, og ja - man betaler nok en god del for design. Jeg tror allikevel at jeg aldri vil finne på å gå tilbake til Windows og en møkkamaskin fra HP, Dell eller tilsvarende. Det jeg først og fremst liker med Mac-en, er hvor logisk og enkelt alt er. Folk sa det til meg hele tiden før jeg selv skaffet meg Mac, og jeg forstod aldri helt hva de mente - er ikke en datamaskin en datamaskin, liksom?

Allikevel har jeg altså selv blitt overrasket over hvor logisk alt er. Maskinen fungerer på samme måte som hjernen min, og ting er alltid der jeg håper de skal være. Hjelp- og søk-funksjonene fungerer faktisk, og er forståelige, og programmer jobber uavhengig av hverandre, så slik at om et program av en eller annen grunn skulle henge seg opp, risikerer man ikke fullstendig shut-down av hele systemet. Ellers er det mange små detaljer som bare fungerer så fantastisk at man nesten ikke tror det, for eksempel styreflaten på MacBook Pro som er rett og slett genial.

Jeg er faktisk villig til å legge i et par tusenlapper ekstra for å få det jeg får i en Mac, men som jeg ikke får i en vanlig PC - stilrenhet, effektivitet, hurtighet og enkelhet. Jeg syns det er en stor fordel at Mac-en er så elegant og stilren, uten å bli klumpete og svær fordi de skal presse inn kontaktåpninger til ledninger man aldri bruker også videre. Jeg liker et maskineri som fungerer utmerket til det jeg trenger den til - internett, musikklytting, filmseing, fotoredigering, skriving og alle de andre, hverdagslige tingene man faktisk bruker datamaskinen til. Ja, det er dustete å kjøpe seg Mac om man er spillnerd, men det er jeg jo heller ikke.

Angående batteritid, kan jeg forøvrig sitte kun på batteriet i underkant av sju timer når jeg gjør vanlige ting som å surfe, høre på musikk, skrive og styre med bilder. Forøvrig kan man jo også styre batteritiden litt etter lysstyrke på skjermen og bakgrunnslys under tastaturet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man har lov å uttale seg, men man kan jo gjerne uttale seg relevant, argumentert eller liknende. Å spe ut møkk om at apple er teit og dårlig og dyrt fordi man har noe i mot apple er ganske irrelevant og unødvendig når folk spør om hjelp.

At Apple er dyrt er ikke å spe ut møkk, Apple ER dyrt, det er fakta.

Du får en PC med samme spesifikasjoner som Appe sin mye billigere.

Du er jo like ihugga AppleFAN som jeg er motstander, da bør vi begge holde kjeft egentlig. :lol:

Og hvor mye i innlegget mitt var lite relevant?

Macbook air har ikke cd/dvd-brenner/leser, du kan ikke ta ut batteriet, du kan ikke sette inn mer ram og ting fra Apple er kjent for å ikke har beste batterikapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner Mac'en min..

Rett og slett fordi den hadde fantastiske programmer for lage filmer, og bilder kunne man bruke Photoshop til. Den hadde et utrolig enkelt musikkprogram som selv jeg klarte å bruke.

Når det gjelder programmer, så kan alle lages til Mac, men her er det jo etterspørsel som limiterer det. Hadde et stort firma etterspurt programmet de bruker for både Mac og Windows, så hadde de fått det.

Men hvis du surfer litt rundt, og får litt hjelp av Mac-eiere, så finner du mange programmer som fungerer utmerket på Mac. Når det gjelder det å åpne exe-filer som man har fått på mail, så kan det i mange tilfeller være likegreit, da man slipper unna masse virus. På den annen side, er jeg sikker på at det finnes et program som lar deg spille av exe-filer.

Du har også programmer som Parallels (eller noe sånt) som lar deg kjøre to desktopper samtidig, Windows og Mac. Eller sånne programmer hvor du må reboote for å starte Windows og samme for å få Mac tilbake. På denne måten kan du bruke Windows på akkurat de programmene du ikke finner til Mac, som er utrolig viktige, samtidig som det faktisk er en Mac du har.

Jeg syntes Mac'en er bedre fordi den er enklere, mer oversiktelig enn en vanlig PC. Skal du inn i kontrollpanel på vanlig PC, så sliter man nok litt med å finne frem, samme når man skal søke frem dokumenter eller bilder.

Ting ser også utrolig mye penere ut, og det gir det også et mye ryddigere inntrykk. Man har også programmer som Time Capsule, som gjør at du aldri "mister" noe.

Ang. harddisk, så er det sånn at de fleste nå for tiden velger 160GB og over. Men grunnet redsel for PC'er som streiker, og ønske om å ha mye filmer/bilder osv. så har mange gått til innkjøp av ekstern harddisk. Gjerne flere forskjellig, en stasjonær disk som fungerer som backup, en litt mindre portabel som man kan ha filmer i når man er ute og reiser. Og en vanlig til bilder.

Så harddisk størrelse burde ikke være noe problemtema, med mindre vi virkelig snakker om back to the 80'sGB, og det ikke fungerer til små daglige ting engang.

Altså, hvis du liker enkle ting. Pene design, orker å lete litt ekstra rundt for å finne programmer (det er jo som regel bare de gode som lages til Mac, så du slipper sånn "dritt-programmer".) og syntes det å lage film kan være litt gøy, men ikke orker å kjøpe et dyrt program som du må sette deg inn i.

Og selvfølgelig, du har de ekstra kronene.. da sier jeg Go for It!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Apple er dyrt er ikke å spe ut møkk, Apple ER dyrt, det er fakta.

Du får en PC med samme spesifikasjoner som Appe sin mye billigere.

Du er jo like ihugga AppleFAN som jeg er motstander, da bør vi begge holde kjeft egentlig. :lol:

Og hvor mye i innlegget mitt var lite relevant?

Macbook air har ikke cd/dvd-brenner/leser, du kan ikke ta ut batteriet, du kan ikke sette inn mer ram og ting fra Apple er kjent for å ikke har beste batterikapasitet.

Jeg har ikke sagt noe negativt om windowsbaserte computere, har kun holdt meg til macbook. Altså har jeg kun uttalt meg om ting jeg har kunnskap om (selv om jeg har to gamle bærbare windowsbaserte pc'er i hus, i tillegg til 2 macbooker). Poenget er at jeg ikke orker å basere en diskusjon/anbefaling på min egne dårlige innstilning. Når man attpåtil viser at man ikke har kunnskap nok om objektet skjønner jeg ikke hvorfor man uttaler seg (ref dine spørsmål som feilaktig ble stilt om f.eks mangel på cd/dvd-brenner - da må du spesifisere modellnavn. Macbook Air er en liten nisje av Macbooknavnet, og man kjøper den av spesiell interesse. Den kan forøvrig kobles til eksterne komponenter som kompanserer for manglene gjort av estetiske grunner) - jeg sammenlikner det med å f.eks kalle alle bullehunder for kamphunder som mangler sosiale evner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal ikke de som ikke liker Apple få lov å si noe? :lol:

Dette er ikke en skrytetråd for MAC, men en person som spør hva hun burde velge.

Alle skal få lov til å si noe. Men man bør holde seg unna kommentarer som, ikke kjøp Mac fordi jeg ikke liker det-sjangeren.

Kan man ikke noe om Mac (om den har CD/DVD-brenner f.eks) så kan man unngå å uttale seg om den. Og heller uttale seg om hva som er bra med OS Windows.

Til TS, er det OS du vil diskutere? For hvis det er utseende til en Mac du vil ha, så kan du kjøre Windows på samme maskinen. Dermed får du utseende, men det OS du vil ha.

Eller er det OS fra Apple du vil ha, ryddigheten, lettheten (utenom programmer) og det pene designet til selve operativ systemet du vil ha? Kanskje liker du ikke utseende på maskinen en gang. Da går det an å kjøpe en Dell/HP eller noe og kjøre OS'et til Apple på den også, forutsatt at den har de riktige spesifikasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg skal prøve meg på et saklig innlegg :wub:

Det fine med mac, er at kjerneprogrammene er native, altså lagd for mac spesifikt. De fleste andre programmer som kjøres på windows, er lagd for mange platformer: ulike microsoft os, linux, freebsd, etc. Derfor må det massevis av generaliteter og hvisomattedersomatte ting til på slike programmer, og det gjør at maskiner som kjører Windows kræsjer oftere. Og grundigere. Og er mindre effektive.

Dessuten finnes det et veldig godt miljø av macelskere, som gjør at du kan laste ned omtrent hvilket som helst program, gratis (feks gjennom versiontracker.com). Dette gjelder selvsagt bare freeware, men det finnes mye bra freeware for mac.

Du vil knapt være utsatt for virus; jeg har aldri hatt virus på mine mac'er, kjenner ingen andre som har hatt det heller.

Videre er brukergrensesnittet på en mac veldig godt, hvilket betyr at den gjennomsnittlige bruker rett og slett får mer ut av maskinen sin, fordi h*n faktisk er i stand til å finne ut av hvordan innstillinger kan settes, programvare installeres, skrivere legges til, osv osv. Hvis man er sykt god på data, og liker å bruke terminal, sier mine datateknikkingeniørvenner at apples OS er mer praktisk enn windows. Hvis man er sånn midt på treet, altså vil ha rimelig stor grad av selvstyring på alt mulig, men ikke bruke terminal (i terminalen må man bruke et sånn DOS-aktig språk - darwin heter det hos Mac OS), er det tross alt flere valgmuligheter på Windows OS; og har du lært deg den litt ulogiske oppbygningen der, så er det jo greit.

Alle spill fra Blizzard (som tross alt er de beste :P ), og endel EA spill som feks SIMS kjører minst like godt på Mac OS som på Windows; men klart, er du en hakket mer seriøs gamer og vil ha muligheten til å spille omtrent alle spill, kan det lønne seg å enten ha en Windowspartisjon på macen din - eller rett og slett ha en maskin som bare kjører Windows.

Mighty Mouse suger dessverre, men heldigvis finnes fantastiske Magic Mouse, og Logitech har gode tastaturer og mus for Mac. Selv om elever, studenter og lærere får 10 % rabatt på mac, er nok en del av macmodellen temmelig dyre (unntatt de store maskinene - som er noen ordentlig villdyr og i forhold til ytelsen billige, sier mine nerdevenner. javel, sier jeg og tviholder på imacen min :)). Men maskinene er tynne og lette.

Om du bør ha mac eller windowsbasert maskin, kommer nok an på dine egne preferanser og hva du vil bruke maskina til. Mac er spesielt populært (og velegnet, vil jeg påstå) til designere, arkitekter og folk som driver endel med foto og film, men de siste årene har mac-maskinene blitt veldig populære blant programmerere også (da spesielt de små macbookene og råe Mac Pro), bl.a. pga god ytelse og lang batteritid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...