Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundesporter


tm100001

Recommended Posts

Jeg vil prøve flere hundesporter/aktiviteter når hunden blir voksen. Kanskje lydighet, rallylydighet, agility, sykling, ski, jogging, spor, feltsøk, lavine, utstilling, rundering, kløving eller freestyle.

Jeg er jo forberedt på at en sheltie er litt liten til kløving osv., men er jo fint å ha muligheten til å prøve :D

Hvordan kan jeg legge et best mulig grunnlag for hunden når den vokser opp, så jeg har mulighet til å gjøre dette?

Hvilke aktiviteter må jeg vente med til hunden har blitt en viss alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La hunden være valp! :D

Ikke ha for store forventninger til valpen når den er liten, starter man med mye når valpen er umoden og det blir mye nyinnlæring på samme tid, så kan det fort bli krøll. Sørg for riktig miljøtrening og sosialisering, så er du godt i gang. Tren mye kontakt og bygg opp lek :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at du har tenkt å gi hunden et aktivt liv i alle fall! :D

En del av det du lister opp, slik som sykkling, jogging, kløving og ski er ting det i utgangspunktet ikke trengs veldig mye forberedelser til mens hunden er valp, og det er aktiviteter du må vente med til hunden er litt eldre. Aktiviteter som går på ren fysisk styrke og utholdenhet må gradvis bli vanskeligere, slik at hunden hele tiden har nok muskler og kondis til å takle det. :D

Resten av de hundesportene du nevner kan man bygge grunnlag for med en gang :D Det som er gjennomgående viktig er kontakt og grunnferdigheter. Spor og feltsøk kan man begynne med nesten med en gang. Men pass på at du ikke sliter ut valpen, eller "brenner den ut", om du forstår hva jeg mener. Den skal få tid til å være valp, og jeg ville satset på å legge mest vekt på grunnferdigheter, kontakt osv før jeg begynte å trene mot noen som helst spesifikk hundesport. Når det gjelder agility bør du vente en stund med de øvelsene som er mest belastende for hunden, og også her er det masse grunntrening som skal læres inn før hunden trenger å hoppe så mye som et hinder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv prøvd en del forskjellig og har tenkt å prøve mer. Etterhvert har jeg innsett at god kontakt og grunnleggende lydighet er det beste grunnlaget for enhver sport. Det er ingen motsetning i å lære hunden forskjellige ting (sitt i lydighet, stå til utstilling, foran i sporet, bak på ski...) , det viktige er at du og hunden lærer å samarbeide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La hunden være valp! :D

Ikke ha for store forventninger til valpen når den er liten, starter man med mye når valpen er umoden og det blir mye nyinnlæring på samme tid, så kan det fort bli krøll. Sørg for riktig miljøtrening og sosialisering, så er du godt i gang. Tren mye kontakt og bygg opp lek :D

Har du tips til hvordan man sosialiserer og miljøtrener riktig? Evnt. forslag til gode bøker om emnet? :D Er lek noe man kan bygge opp på alle hunder? :D

Ser ut til at du har tenkt å gi hunden et aktivt liv i alle fall! :D

Blir nok å prøve litt, men i det daglige blir det nok ikke mer en normalt :D

En del av det du lister opp, slik som sykkling, jogging, kløving og ski er ting det i utgangspunktet ikke trengs veldig mye forberedelser til mens hunden er valp, og det er aktiviteter du må vente med til hunden er litt eldre. Aktiviteter som går på ren fysisk styrke og utholdenhet må gradvis bli vanskeligere, slik at hunden hele tiden har nok muskler og kondis til å takle det. ;)

Resten av de hundesportene du nevner kan man bygge grunnlag for med en gang :D Det som er gjennomgående viktig er kontakt og grunnferdigheter. Spor og feltsøk kan man begynne med nesten med en gang. Men pass på at du ikke sliter ut valpen, eller "brenner den ut", om du forstår hva jeg mener. Den skal få tid til å være valp, og jeg ville satset på å legge mest vekt på grunnferdigheter, kontakt osv før jeg begynte å trene mot noen som helst spesifikk hundesport. Når det gjelder agility bør du vente en stund med de øvelsene som er mest belastende for hunden, og også her er det masse grunntrening som skal læres inn før hunden trenger å hoppe så mye som et hinder :D

Grunnferdigheter, er det de som er omtalt i Lydighet i teori og praksis? Vil det være lurt å bestille agilityutstyr denne sommeren når den er valp, for å begynne å øve så smått på gå gå igjennom tunnel osv., eller burde jeg vente til neste sommer når den er 1 år?

Hadde vært fint med en liten oversikt over aktiviteter som må ventes med, og når man kan begynne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, grunnferdighetene er godt forklart i den boken :D

Jeg ville nok ventet med å kjøpe inn agilityutstyr, men for all del, det skader jo ikke å kjøpe en tunell. Jeg tror du vil finne ut at grunnferdighetene og grunnleggende hunndevett som valpen må lære seg, vil gi dere et veldig godt utgangspunkt. Ved å lære valpen at folk er allrighte skapninger har du allerede et greit utgangspunt for lavinne. Ved å lære den at å holde kontakt med deg, og følge med på deg og dine signaler har du et flott utgangspunkt til absolutt alt av hundesporter. Ved å ta med deg valpen rundt, presentere den for nye miljøerog situasjoner får du mest sannsynlig en selvsikker hund som takler det meste, og dermed ikke vil ha problemer med miljøet rundt seg. Ved å lære den hvordan den skal oppføre seg rundt andre hunder slipper du å slite med en hund som ikke kan konsentrere seg på oppgaven, men som bare fokuserer på de andre hundene. Lek med den og finn ut hvilke belønningsformer som fungerer best for akkurat din hund. Alt dette er basic valpetrening. Det er sagt tre-fire ganger i tråden nå - valpen skal ha tid til å være valp, og tid til å utvikle seg, både mentalt og fysisk. :D Du har mange, mange år på å prøve ut alle de hundesportene, ingen grunn til å begynne med alt på en gang, selv om det er veldig fristende.

En slik liste kan ingen gi, for det kommer veldig an på hvilken hund du har og hvor fort den utvikler seg mentalt og fysisk. Det som gjelde for alle er at tunge fysiske belatsninger ikke skal forekomme før hunden er utvokst og har muskulatur til å utføre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv prøvd en del forskjellig og har tenkt å prøve mer. Etterhvert har jeg innsett at god kontakt og grunnleggende lydighet er det beste grunnlaget for enhver sport. Det er ingen motsetning i å lære hunden forskjellige ting (sitt i lydighet, stå til utstilling, foran i sporet, bak på ski...) , det viktige er at du og hunden lærer å samarbeide!

Jepp, grunnferdighetene er godt forklart i den boken :D

Jeg ville nok ventet med å kjøpe inn agilityutstyr, men for all del, det skader jo ikke å kjøpe en tunell. Jeg tror du vil finne ut at grunnferdighetene og grunnleggende hunndevett som valpen må lære seg, vil gi dere et veldig godt utgangspunkt. Ved å lære valpen at folk er allrighte skapninger har du allerede et greit utgangspunt for lavinne. Ved å lære den at å holde kontakt med deg, og følge med på deg og dine signaler har du et flott utgangspunkt til absolutt alt av hundesporter. Ved å ta med deg valpen rundt, presentere den for nye miljøerog situasjoner får du mest sannsynlig en selvsikker hund som takler det meste, og dermed ikke vil ha problemer med miljøet rundt seg. Ved å lære den hvordan den skal oppføre seg rundt andre hunder slipper du å slite med en hund som ikke kan konsentrere seg på oppgaven, men som bare fokuserer på de andre hundene. Lek med den og finn ut hvilke belønningsformer som fungerer best for akkurat din hund. Alt dette er basic valpetrening. Det er sagt tre-fire ganger i tråden nå - valpen skal ha tid til å være valp, og tid til å utvikle seg, både mentalt og fysisk. :D Du har mange, mange år på å prøve ut alle de hundesportene, ingen grunn til å begynne med alt på en gang, selv om det er veldig fristende.

En slik liste kan ingen gi, for det kommer veldig an på hvilken hund du har og hvor fort den utvikler seg mentalt og fysisk. Det som gjelde for alle er at tunge fysiske belatsninger ikke skal forekomme før hunden er utvokst og har muskulatur til å utføre det.

Tusen takk for svar alle sammen :D Kontakt, grunnferdigheter, ha valpen med overalt, treffe mange snille hunder og mennesker, leke og bare la valp være valp skal vi nok få til :D

Får se det an med de krevende aktivitetene da kanskje :D

Den kommer i juli, og båndtvangen er ferdig i august. Skal jeg ta hensyn til den? :D Et friområde på fjellet åpner i juli, men i forhold til sentrale strøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvang er båndtvang - ingen unntak selv om du har valp. Nå er det jo svæært varierende hvor mye hensyn folk tar til båndtvangen. Jeg ville vel egentlig ikke brydd meg så lenge jeg har innkalling på hunden, går i områder med lite folk og absolutt ingen sau eller annet bufe. Hekkeområder for fugl ville jeg også selvsagt styrt unna. Om du i "sentrale strøk" refererer til boligområder, populære turområder og lignende ville jeg alltid holdt den i bånd, både av hensyn til valpen og folkene rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvang er båndtvang - ingen unntak selv om du har valp. Nå er det jo svæært varierende hvor mye hensyn folk tar til båndtvangen. Jeg ville vel egentlig ikke brydd meg så lenge jeg har innkalling på hunden, går i områder med lite folk og absolutt ingen sau eller annet bufe. Hekkeområder for fugl ville jeg også selvsagt styrt unna. Om du i "sentrale strøk" refererer til boligområder, populære turområder og lignende ville jeg alltid holdt den i bånd, både av hensyn til valpen og folkene rundt.

Med sentrale strøk mente jeg på turstier og lignende. Tror jeg blir å se an situsjonen, om valpen kommer til å forstyrre andre dyr eller mennesker. Hvis det ser rolig og oversiktelig ut kan jeg jo vurdere å ha den løs, det bli dumt å ha den i bånd hele tiden synes jeg :D Langline er jo også et alternativ :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg vekt på å utvikle gode belønninger, god sosialisering og god miljøtrening. Det er vel "grunnsteinene" for alle aktivitetene du har listet opp.

Du kan lese litt om valpeutvikling her eksempel. Se om du finner deg et valpekurs å gå i nærheten også. Selv om du kan det meste som læres bort der, så er det en yppelig måte å få sosialisert valpen på.

Ang agilityutstyr, så hadde jeg heller ventet med det og brukt penger på og melde på et kurs der du lærer hvordan du skal lære inn de forskjellige hinderne. Så får du det riktig fra starten av. Det er lettere å lære inn ting riktig med en gang, enn å endre på det i voksen alder. Plutselig blir du bitt av basillen av en av hundesportene, og det er kjedelig om det er masse som må rettes opp før du skal konkurrere. Det er jo ikke mange hinder en valp kan utføre egentlig, så like greit å vente med å bruke penger på slikt.

Det å kunne ha hunden løs i diverse miljøer er også viktig. Veldig mange av aktivitetene foregår med løs hund, og da er det greit å ha en hund som ikke stikker av.

Bruk skogen til hva den er verdt. Lær valpen å balansere på falne trestokker, krype under ting, klatre over etc. Og kos dere. La den vær valp rett og slett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg vekt på å utvikle gode belønninger, god sosialisering og god miljøtrening. Det er vel "grunnsteinene" for alle aktivitetene du har listet opp.

Du kan lese litt om valpeutvikling her eksempel. Se om du finner deg et valpekurs å gå i nærheten også. Selv om du kan det meste som læres bort der, så er det en yppelig måte å få sosialisert valpen på.

Ang agilityutstyr, så hadde jeg heller ventet med det og brukt penger på og melde på et kurs der du lærer hvordan du skal lære inn de forskjellige hinderne. Så får du det riktig fra starten av. Det er lettere å lære inn ting riktig med en gang, enn å endre på det i voksen alder. Plutselig blir du bitt av basillen av en av hundesportene, og det er kjedelig om det er masse som må rettes opp før du skal konkurrere. Det er jo ikke mange hinder en valp kan utføre egentlig, så like greit å vente med å bruke penger på slikt.

Det å kunne ha hunden løs i diverse miljøer er også viktig. Veldig mange av aktivitetene foregår med løs hund, og da er det greit å ha en hund som ikke stikker av.

Bruk skogen til hva den er verdt. Lær valpen å balansere på falne trestokker, krype under ting, klatre over etc. Og kos dere. La den vær valp rett og slett!

Valpekurs har ikke klubben planlagt, men valpetreff og fellestrening blir det :D Skal også prøve å være med på de andre kursene klubben planlegger :D Tusen takk for svar, det hjalp mye :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...