Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i Spania

giggi

Recommended Posts

Skrevet

Jeg og min forlovede har lenge lekt med tanken om 1år i Spania, nå begynner ting å tar form, men så var det hundene da.

En liten oppdatering, det er Sasha på6år, 7år når vi reiser, en Border Collie tispe. En dverg pinsher på 5år, 6år når vi reiser, og en Chihuahua gutt på 5mnd, 8mnd når vi reiser.

De to minste blir med, men så er det Sasha, er det rett ovenfor henne? Hun hater varme, hun er veldig var ovenfor nye omgivelser og folk, og har vel egentlig ikke den beste psyken. Jeg vil selvsagt hun ha henne med, men har hun det bedre her mens vi er der, for hun bli.

Også er det alle reglene da, jeg har ringt rundt å sett på nettet men alle sier jo forskjellig :lol: Så hvis noen kan oppdatere meg her så hadde det vært veldig fint :lol:

Også var det å bo med hund i Spania, noen som har erfaring :lol:?

Håper noen kan hjelpe meg litt her :lol: Kommer sikkert fler spørsmål etterhvert også kjenner jeg meg rett, hehe.

Skrevet

3mnd kan fort bli veldig kort. Du skulle sjekket det for lengre tid siden syns jeg.

Ifølge mattilsynet skal du:

Skaff skriftlig informasjon fra veterinærmyndighetene i det aktuelle landet om hva som kreves for å ta inn dyret.

Vetrinærmyndighetene i Spania:

Spania

Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentacion

Tel: +34-91-34 75 00 0 Fax: +34-91-36 51 015

www.mapya.es/

Skrevet

Reglene for innførsel av hund til Spania må du kontakte Spania for å få, for å være sikker på at det er de rette og sist oppdaterte reglene.

Kontakt også det norske Mattilsynet for å få klare regler for tilbakeførsel til Norge etter så lang tid.

Det er bedre, lettere og mer fornuftig å ta to kjappe telefoner, enn å søke rundt og finne litt info her og litt info der, som kanskje ikke er oppdatert eller relevant.

Skrevet

Skal si som så at om jeg har skjønt mapa.es korrekt så skal du ha rabies, mikrochip og alt det som du skal ha inn til Norge igjen. Da skulle du startet for over 6mnd siden. Men ta en tlf til vetrinærmyndigheten/eventuellt mail.

Inn til Norge er det klart på mattilsynet at det skal vaksiner, rabies, chipping, ormkur før og etter som er reglementet :lol:

Skrevet

Skal si som så at om jeg har skjønt mapa.es korrekt så skal du ha rabies, mikrochip og alt det som du skal ha inn til Norge igjen. Da skulle du startet for over 6mnd siden. Men ta en tlf til vetrinærmyndigheten/eventuellt mail.

Inn til Norge er det klart på mattilsynet at det skal vaksiner, rabies, chipping, ormkur før og etter som er reglementet :lol:

Mange nå om dagen som tar rabies vaksine på hundene sine fast. Så kan jo hende TS har gjort det her også.

Ang. Border Collien.. hva er alternativene?

Skrevet

Takker for svar :lol:

3mnd kan fort bli veldig kort. Du skulle sjekket det for lengre tid siden syns jeg.

Skaff skriftlig informasjon fra veterinærmyndighetene i det aktuelle landet om hva som kreves for å ta inn dyret.

Spania

www.mapya.es/

Takk for link. Vi tenker å ha pass av hundene her slik vi kommer litt på plass imens rabies vaksinen holder på.

Men vet noen om det kan vær at den ikke tas opp ?

Reglene for innførsel av hund til Spania må du kontakte Spania for å få, for å være sikker på at det er de rette og sist oppdaterte reglene.

Kontakt også det norske Mattilsynet for å få klare regler for tilbakeførsel til Norge etter så lang tid.

Det er bedre, lettere og mer fornuftig å ta to kjappe telefoner, enn å søke rundt og finne litt info her og litt info der, som kanskje ikke er oppdatert eller relevant.

Hehe, jeg har prøvd å ringt rundt men ikke så lett når man ikke helt vet hvor man skal ringe :lol: Men takk for svar :lol:

Også en ting til, er det løshunder i spania? :)

Edit:

Mange nå om dagen som tar rabies vaksine på hundene sine fast. Så kan jo hende TS har gjort det her også.

Ang. Border Collien.. hva er alternativene?

Nupp, jeg har ikke vært så smart gitt :)

Det er å prøve å få pass til henne 1år. :lol: Ikke det kjekkeste men.

Skrevet

Nupp, jeg har ikke vært så smart gitt :lol:

Det er å prøve å få pass til henne 1år. :lol: Ikke det kjekkeste men.

Grunnen til at jeg spørr er jo fordi jeg er i samme situasjon selv. Altså Tinka må enten settes bort et år, eller omplasseres.

En ting er jo, er det rettferdig ovenfor hunden.. bare fordi man skal gjøre noe man har lyst til!?

Også kommer det andre, er omplassering best, eller bare å sette bort et år?

For å si det sånn, så føler jeg med deg! :lol:

Skrevet

Hunder i Spania har det vel som kattene har det her i Norge. Ellers kommer det kanskje litt an på hvor i landet du skal være.

Skrevet

Spania

www.mapya.es/

Hvor står det 3 mnd?

Ihvertfall, nesten uansett hvor i Spania dere skal bo så vil det være løshunder.

Skrevet

Hvor står det 3 mnd?

Ihvertfall, nesten uansett hvor i Spania dere skal bo så vil det være løshunder.

"det er Sasha på6år, 7år når vi reiser, en Border Collie tispe. En dverg pinsher på 5år, 6år når vi reiser, og en Chihuahua gutt på 5mnd, 8mnd når vi reiser."

Skrev ho i første innlegg.

Guest Peersen
Skrevet

Hei

For innreise TIL Spania, må hundene ha Pet Passport, være grunnvaksinert + rabiesvaksine og microchippet.

Hunden må være over 3 mnd.

Det er når du skal tilbake til Norge, at du må ha blodprøven klar :D

Hvor i Spania skal du bo ? Det er masse veterinærer her nede som kan reglene vedr. blodprøvet etc. til Norge, Sverige og England, så blodprøven kan du ta her nede, om du ikke rekker å få alt klart i Norge før avreise.

Veldig greit å bo i Spania med hund !

Vi har bodd her i over 10 år, og har hatt hund hele tiden.

Selvsagt er det løshunder her... men mengden er litt avhengig av hvor i Spania du skal bo.

Vi bor i Berja, utenfor Almeria, og her er det ikke mer løshunder enn det er i Norge.

Hilsen Anne Merethe

Skrevet

Hei

For innreise TIL Spania, må hundene ha Pet Passport, være grunnvaksinert + rabiesvaksine og microchippet.

Hunden må være over 3 mnd.

Det er når du skal tilbake til Norge, at du må ha blodprøven klar :D

Hvor i Spania skal du bo ? Det er masse veterinærer her nede som kan reglene vedr. blodprøvet etc. til Norge, Sverige og England, så blodprøven kan du ta her nede, om du ikke rekker å få alt klart i Norge før avreise.

Veldig greit å bo i Spania med hund !

Vi har bodd her i over 10 år, og har hatt hund hele tiden.

Selvsagt er det løshunder her... men mengden er litt avhengig av hvor i Spania du skal bo.

Vi bor i Berja, utenfor Almeria, og her er det ikke mer løshunder enn det er i Norge.

Hilsen Anne Merethe

Tusen takk for svar :) Betyr det at vi bare trenger å ta rabiesvaksinen å reise? Har hørt man må ha tatt blodprøven for å få pass jeg ?

Vi skal bo i Alicante :D

SoppenCamilla; Ja det var vår hunder. Aldri gi en kvinnes jobb til en mann, hehe. De skal inok kke bli gitt bort nei. :lol:

Men mest sannsynlig blir Sasha i Norge imens, har funnet folk, å går det fint så blir hun der imens :P

Guest Peersen
Skrevet

Tusen takk for svar :) Betyr det at vi bare trenger å ta rabiesvaksinen å reise? Har hørt man må ha tatt blodprøven for å få pass jeg ?

Vi skal bo i Alicante :D

SoppenCamilla; Ja det var vår hunder. Aldri gi en kvinnes jobb til en mann, hehe. De skal inok kke bli gitt bort nei. :lol:

Men mest sannsynlig blir Sasha i Norge imens, har funnet folk, å går det fint så blir hun der imens :P

Nei, du behøver ikke blodprøve for å få Pet Passport.

Hunden må ha sine grunnvaksiner + rabies + microchippet.

Alicante er ett veldig hyggelig strøk av Spania, dere kommer sikkert til å trives :D Det er bare ett par timer herfra :D

Siden området her har masse engelskmenn og skandinavere, er veterinærene i Alicante vant med reglene inn til Norge. Ingen problemer å få tatt blodprøve der .

God tur !

Skrevet

Nei, du behøver ikke blodprøve for å få Pet Passport.

Hunden må ha sine grunnvaksiner + rabies + microchippet.

Alicante er ett veldig hyggelig strøk av Spania, dere kommer sikkert til å trives :) Det er bare ett par timer herfra :P

Siden området her har masse engelskmenn og skandinavere, er veterinærene i Alicante vant med reglene inn til Norge. Ingen problemer å få tatt blodprøve der .

God tur !

Takk for svar :D Så kjekt å høre, vet du om det er noe hunde-milljø der eller :D? Må nesten ha et treff en gang da, hehe :lol:

Guest Peersen
Skrevet

Takk for svar :) Så kjekt å høre, vet du om det er noe hunde-milljø der eller :D? Må nesten ha et treff en gang da, hehe :lol:

Javisst :P Vi må jo treffes når dere kommer til Spania !

Mail adressen står på hjemmesiden min .

Når det gjelder hundemiljø i Alicante vet jeg ikke så mye ... men Lotta Brun ( Kennel Caravan ) bor i Castalla, bare 15 min unna.

Hun er norsk, og oppdretter på Sheltie , Saluki og Affe :D

Skrevet

Når det gjelder hundemiljø i Alicante vet jeg ikke så mye ... men Lotta Brun ( Kennel Caravan ) bor i Castalla, bare 15 min unna.

Hun er norsk, og oppdretter på Sheltie , Saluki og Affe :)

Også er hun veldig hyggelig, ikke sant, Peersen :D

OT; mine "valpekjøpere" har fortalt at dere har det veldig hyggelig sammen på utstilling i Spania :lol:

Guest Peersen
Skrevet

Også er hun veldig hyggelig, ikke sant, Peersen :)

OT; mine "valpekjøpere" har fortalt at dere har det veldig hyggelig sammen på utstilling i Spania :lol:

Hei :D

Ja, vi har det veldig kos her i Spania, når vi er på utstilling .

om valpen din er sort grizzle og gjør det skarp i gruppene her nede, så vet jeg kanskje hvem du er ?

Men så kan det jo også være at Tøfflus bor i Castalla ? Hva vet jeg :D:P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...