Gå til innhold
Hundesonen.no

Mops syken

Guest Jonna

Recommended Posts

Skrevet

Min bror sin hund hadde ett epileptisk anfall i dag som for meg høres ut som ett epileptisk grand mal anfall.

Hos veterinæren får han beskjed om at dette er en sykdom mopsen har som heter "Mopse syken" (vet ikke hva de sa på engelsk). Der da hjernen til hunden blir overopphetet og koker over og dør i løpet av 2-3 dager. Det dukker opp når hunden er 2-3 år.

Jeg har aldri hørt om dette, finner ikke noe på nett om dette. Og for meg høres det ut som veterinæren "sier" dette for å ikke behandle og at det faktisk er ep.

Men jeg er jo ikke helt inni rasen og vet det er flere her inne som har Mops. Har dere hørt noe om en sånn sykdom som bare finnes på Mops der hjernen koker over og har ett eget navn? :lol:

Og der fant jeg det desverre alikavel...

Skrevet

:(Huff. Når skal mopseoppdrettere skjønne at de ikke kan fortsette å lage slike stakkars dyr som lider? Møter man mopseeiere så forteller de fleste at jo dyret har en eller annen lidelse eller "feil" . Men noen mener jo da at de ikke lider av det, så da fortsetter de bare å produsere dem. Snakk om dårlig dyrevelferd... :lol:

Skrevet

:(Huff. Når skal mopseoppdrettere skjønne at de ikke kan fortsette å lage slike stakkars dyr som lider? Møter man mopseeiere så forteller de fleste at jo dyret har en eller annen lidelse eller "feil" . Men noen mener jo da at de ikke lider av det, så da fortsetter de bare å produsere dem. Snakk om dårlig dyrevelferd... :lol:

Kanskje droppe å lage dette til en slik type tråd?

Jeanette:

Betyr det da at vetrinæren sa at din brors hund skulle dø iløpet av noen dager da eller? Det høres jo helt forferdelig ut!

Skrevet

Min bror sin hund hadde ett epileptisk anfall i dag som for meg høres ut som ett epileptisk grand mal anfall.

Hos veterinæren får han beskjed om at dette er en sykdom mopsen har som heter "Mopse syken" (vet ikke hva de sa på engelsk). Der da hjernen til hunden blir overopphetet og koker over og dør i løpet av 2-3 dager. Det dukker opp når hunden er 2-3 år.

Jeg har aldri hørt om dette, finner ikke noe på nett om dette. Og for meg høres det ut som veterinæren "sier" dette for å ikke behandle og at det faktisk er ep.

Men jeg er jo ikke helt inni rasen og vet det er flere her inne som har Mops. Har dere hørt noe om en sånn sykdom som bare finnes på Mops der hjernen koker over og har ett eget navn? :lol:

Og der fant jeg det desverre alikavel...

Denne sykdommen har jeg ikke hørt tilfeller av her i Norge. Det påståes at den kommer av dårlig avl av det lille jeg har hørt om den. Vi ser ikke på denne sykdommen som noen risiko her i Norge da det finnes utrolig mange mops av svært forskjellige linjer her til lands.

Syns utrolig synd på din brors mops og selvsagt din bror som har vært så uheldig å få en hund med denne sykdommen.

OT:

Huff, når skal man lære at det ikke er særlig snilt å dra alle under samme kam.

Skrevet

Denne sykdommen har jeg ikke hørt tilfeller av her i Norge. Det påståes at den kommer av dårlig avl av det lille jeg har hørt om den. Vi ser ikke på denne sykdommen som noen risiko her i Norge da det finnes utrolig mange mops av svært forskjellige linjer her til lands.

Syns utrolig synd på din brors mops og selvsagt din bror som har vært så uheldig å få en hund med denne sykdommen.

OT:

Huff, når skal man lære at det ikke er særlig snilt å dra alle under samme kam.

... det er ikke snakk om å være snill eller ikke her. det er snakk om hva man synes er akseptabelt kanskje? Såklart forekommer ikke alle lidelser hos alle mopser. Men vi kan starte en egen diskusjon om Mopsehelse, og droppe den her. Trådstarter mente sikkert ikke å lage en diskusjon om dette, Jeg bare svarte rett fra levra. uten filter.

Skrevet

Så vidt jeg har lest meg fram til så er det umulig å si om det er den betennelse tilstanden eller ep med mindre man tar CT/MR. Det vil de ha 20000,- for å gjøre. Utfaller om han har sykdommen er at han vil dø innen 2-3 dager ja..

Men ettersom det er umulig å si så har jeg bedt min bror dra til veterinær igjen og starte behandling for EP. Hvis det "bare" er EP så vil han evt ha nytte avbehandlingen. Er det ikke EP så vil det jo ikke være noen forsjell på utfallet (desverre)

Foreløpig er han hjemme igjen og har ikke hatt noen flere anfall.

Kan jo alltid håpe han "bare" er forgiftet. Foreløpig er det eneste veterinær ha gjort å ta blodprøve.. (noe som irriterer meg jo voldsomt, men jeg får ikke gjort så mye ettersom hunden er i England)

Skrevet

Huff, så trist for broren din. Er så vondt når slikt skjer, uansett hvilken rase det gjelder.

Jeg har heller ikke hørt om dette i Norge eller Sverige. Men jeg har hørt om det både i USA og UK.

Siden man vet lite om årsakene til denne sykdommen er det heller ikke alltid så lett å unngå den. Ikke at jeg forsvarer Mopseavlen på noen som helst måte, men sykdommen er i hvertfall ikke utbredt på linjer i Skandinavia. EP i mar ordinær form forekommer også her i Skandinavia, men heller ikke det er spesielt utbredt.

Skrevet

Charlie har heldigvis ikke hatt flere anfall siden det i morges. Så nå er håpet at han "bare" har epilepsi tilstede (selv om ikke akkurat det er den beste diagnosen eller fremtidsutsikten så er det iallefall "bedre")

Om det var PDE så ville han antagelivis raskt forverret seg.

Hunden er Britisk og bor i UK. (og vist nok etter en av de mest vinnene mopsene, men jeg vet ikke helt hva jeg skal legge i det når min bror sier sllikt :lol: )

Skrevet

Charlie har heldigvis ikke hatt flere anfall siden det i morges. Så nå er håpet at han "bare" har epilepsi tilstede (selv om ikke akkurat det er den beste diagnosen eller fremtidsutsikten så er det iallefall "bedre")

Om det var PDE så ville han antagelivis raskt forverret seg.

Hunden er Britisk og bor i UK. (og vist nok etter en av de mest vinnene mopsene, men jeg vet ikke helt hva jeg skal legge i det når min bror sier sllikt :lol: )

Vel, mestvinnende betyr jo ikke nødvendigvis friskeste. Så vidt jeg vet kan man vel ikke teste avlsdyr for PDE, så det er vanskelig å vite. Mange er jo også veldig flinke til å avskrive slike ting som engangstilfeller og ikke noe man skal bry seg med i forhold til avl. Britene er ikke kjent for å være flinkest i klassen når det gjelder å ta hensyn til helse heller. Uten at jeg vet noe om den aktuelle oppdretter og dens avlsarbeid.

Krysser fingrene for at det "bare" er Ep og at han kan få noen gode år til.

Skrevet

Vel, mestvinnende betyr jo ikke nødvendigvis friskeste. Så vidt jeg vet kan man vel ikke teste avlsdyr for PDE, så det er vanskelig å vite. Mange er jo også veldig flinke til å avskrive slike ting som engangstilfeller og ikke noe man skal bry seg med i forhold til avl. Britene er ikke kjent for å være flinkest i klassen når det gjelder å ta hensyn til helse heller. Uten at jeg vet noe om den aktuelle oppdretter og dens avlsarbeid.

Krysser fingrene for at det "bare" er Ep og at han kan få noen gode år til.

Fult klar over at mestvinnende betyr ikke friskeste. :lol:

Men jeg regner med at noen raseentusiaster lurer på linjene (det hadde jeg gjort om det var "min" rase), men jeg vet faktisk ikke mer enn det.

Skrevet

Huff, for en grusom sykdom. :lol: Sjelden jeg krysser fingra for en epilepsi diagnose - men det gjør jeg faktisk her.

Guest Jonna
Skrevet

Hunden er fortsatt i live og har ikke hatt flere anfall. Så da er det nok "bare" EP.

Han er fortsatt sliten og støl, ikke helt seg selv, men det går framover.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
    • Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...