Gå til innhold
Hundesonen.no

Mops syken

Guest Jonna

Recommended Posts

Min bror sin hund hadde ett epileptisk anfall i dag som for meg høres ut som ett epileptisk grand mal anfall.

Hos veterinæren får han beskjed om at dette er en sykdom mopsen har som heter "Mopse syken" (vet ikke hva de sa på engelsk). Der da hjernen til hunden blir overopphetet og koker over og dør i løpet av 2-3 dager. Det dukker opp når hunden er 2-3 år.

Jeg har aldri hørt om dette, finner ikke noe på nett om dette. Og for meg høres det ut som veterinæren "sier" dette for å ikke behandle og at det faktisk er ep.

Men jeg er jo ikke helt inni rasen og vet det er flere her inne som har Mops. Har dere hørt noe om en sånn sykdom som bare finnes på Mops der hjernen koker over og har ett eget navn? :lol:

Og der fant jeg det desverre alikavel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:(Huff. Når skal mopseoppdrettere skjønne at de ikke kan fortsette å lage slike stakkars dyr som lider? Møter man mopseeiere så forteller de fleste at jo dyret har en eller annen lidelse eller "feil" . Men noen mener jo da at de ikke lider av det, så da fortsetter de bare å produsere dem. Snakk om dårlig dyrevelferd... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:(Huff. Når skal mopseoppdrettere skjønne at de ikke kan fortsette å lage slike stakkars dyr som lider? Møter man mopseeiere så forteller de fleste at jo dyret har en eller annen lidelse eller "feil" . Men noen mener jo da at de ikke lider av det, så da fortsetter de bare å produsere dem. Snakk om dårlig dyrevelferd... :lol:

Kanskje droppe å lage dette til en slik type tråd?

Jeanette:

Betyr det da at vetrinæren sa at din brors hund skulle dø iløpet av noen dager da eller? Det høres jo helt forferdelig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror sin hund hadde ett epileptisk anfall i dag som for meg høres ut som ett epileptisk grand mal anfall.

Hos veterinæren får han beskjed om at dette er en sykdom mopsen har som heter "Mopse syken" (vet ikke hva de sa på engelsk). Der da hjernen til hunden blir overopphetet og koker over og dør i løpet av 2-3 dager. Det dukker opp når hunden er 2-3 år.

Jeg har aldri hørt om dette, finner ikke noe på nett om dette. Og for meg høres det ut som veterinæren "sier" dette for å ikke behandle og at det faktisk er ep.

Men jeg er jo ikke helt inni rasen og vet det er flere her inne som har Mops. Har dere hørt noe om en sånn sykdom som bare finnes på Mops der hjernen koker over og har ett eget navn? :lol:

Og der fant jeg det desverre alikavel...

Denne sykdommen har jeg ikke hørt tilfeller av her i Norge. Det påståes at den kommer av dårlig avl av det lille jeg har hørt om den. Vi ser ikke på denne sykdommen som noen risiko her i Norge da det finnes utrolig mange mops av svært forskjellige linjer her til lands.

Syns utrolig synd på din brors mops og selvsagt din bror som har vært så uheldig å få en hund med denne sykdommen.

OT:

Huff, når skal man lære at det ikke er særlig snilt å dra alle under samme kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sykdommen har jeg ikke hørt tilfeller av her i Norge. Det påståes at den kommer av dårlig avl av det lille jeg har hørt om den. Vi ser ikke på denne sykdommen som noen risiko her i Norge da det finnes utrolig mange mops av svært forskjellige linjer her til lands.

Syns utrolig synd på din brors mops og selvsagt din bror som har vært så uheldig å få en hund med denne sykdommen.

OT:

Huff, når skal man lære at det ikke er særlig snilt å dra alle under samme kam.

... det er ikke snakk om å være snill eller ikke her. det er snakk om hva man synes er akseptabelt kanskje? Såklart forekommer ikke alle lidelser hos alle mopser. Men vi kan starte en egen diskusjon om Mopsehelse, og droppe den her. Trådstarter mente sikkert ikke å lage en diskusjon om dette, Jeg bare svarte rett fra levra. uten filter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har lest meg fram til så er det umulig å si om det er den betennelse tilstanden eller ep med mindre man tar CT/MR. Det vil de ha 20000,- for å gjøre. Utfaller om han har sykdommen er at han vil dø innen 2-3 dager ja..

Men ettersom det er umulig å si så har jeg bedt min bror dra til veterinær igjen og starte behandling for EP. Hvis det "bare" er EP så vil han evt ha nytte avbehandlingen. Er det ikke EP så vil det jo ikke være noen forsjell på utfallet (desverre)

Foreløpig er han hjemme igjen og har ikke hatt noen flere anfall.

Kan jo alltid håpe han "bare" er forgiftet. Foreløpig er det eneste veterinær ha gjort å ta blodprøve.. (noe som irriterer meg jo voldsomt, men jeg får ikke gjort så mye ettersom hunden er i England)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så trist for broren din. Er så vondt når slikt skjer, uansett hvilken rase det gjelder.

Jeg har heller ikke hørt om dette i Norge eller Sverige. Men jeg har hørt om det både i USA og UK.

Siden man vet lite om årsakene til denne sykdommen er det heller ikke alltid så lett å unngå den. Ikke at jeg forsvarer Mopseavlen på noen som helst måte, men sykdommen er i hvertfall ikke utbredt på linjer i Skandinavia. EP i mar ordinær form forekommer også her i Skandinavia, men heller ikke det er spesielt utbredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlie har heldigvis ikke hatt flere anfall siden det i morges. Så nå er håpet at han "bare" har epilepsi tilstede (selv om ikke akkurat det er den beste diagnosen eller fremtidsutsikten så er det iallefall "bedre")

Om det var PDE så ville han antagelivis raskt forverret seg.

Hunden er Britisk og bor i UK. (og vist nok etter en av de mest vinnene mopsene, men jeg vet ikke helt hva jeg skal legge i det når min bror sier sllikt :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlie har heldigvis ikke hatt flere anfall siden det i morges. Så nå er håpet at han "bare" har epilepsi tilstede (selv om ikke akkurat det er den beste diagnosen eller fremtidsutsikten så er det iallefall "bedre")

Om det var PDE så ville han antagelivis raskt forverret seg.

Hunden er Britisk og bor i UK. (og vist nok etter en av de mest vinnene mopsene, men jeg vet ikke helt hva jeg skal legge i det når min bror sier sllikt :lol: )

Vel, mestvinnende betyr jo ikke nødvendigvis friskeste. Så vidt jeg vet kan man vel ikke teste avlsdyr for PDE, så det er vanskelig å vite. Mange er jo også veldig flinke til å avskrive slike ting som engangstilfeller og ikke noe man skal bry seg med i forhold til avl. Britene er ikke kjent for å være flinkest i klassen når det gjelder å ta hensyn til helse heller. Uten at jeg vet noe om den aktuelle oppdretter og dens avlsarbeid.

Krysser fingrene for at det "bare" er Ep og at han kan få noen gode år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, mestvinnende betyr jo ikke nødvendigvis friskeste. Så vidt jeg vet kan man vel ikke teste avlsdyr for PDE, så det er vanskelig å vite. Mange er jo også veldig flinke til å avskrive slike ting som engangstilfeller og ikke noe man skal bry seg med i forhold til avl. Britene er ikke kjent for å være flinkest i klassen når det gjelder å ta hensyn til helse heller. Uten at jeg vet noe om den aktuelle oppdretter og dens avlsarbeid.

Krysser fingrene for at det "bare" er Ep og at han kan få noen gode år til.

Fult klar over at mestvinnende betyr ikke friskeste. :lol:

Men jeg regner med at noen raseentusiaster lurer på linjene (det hadde jeg gjort om det var "min" rase), men jeg vet faktisk ikke mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hunden er fortsatt i live og har ikke hatt flere anfall. Så da er det nok "bare" EP.

Han er fortsatt sliten og støl, ikke helt seg selv, men det går framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...