Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere som trener med klikker

Midas

Recommended Posts

Jeg bruker positiv treningsmåte når jeg trener hund, men jeg har ikke brukt klikker på Dina, og heller ikke lært henne klikkeren. Nå ønsker jeg å gjøre det fordi jeg føler klikkeren blir mer presis i enkelte øvelser enn mitt stemmebruk. Jeg har en tendens til å skravle til hunden så hun ikke helt får med seg nøyaktiv når hun gjør noe bra. Hvis jeg skal lære henne inn klikker tenker jeg å klikke for kontakt for å vise henne hva det betyr liksom. Men bør jeg velge enten klikker eller BRA eller kan jeg bruke begge dele til forskjellige ting? Ønsker å bruke klikker til pirkingen, den sliter vi veldig med, og jeg tror hun ikke forstår fordi jeg er for upresis. Dessuten vil jeg bruke den til innlæring av utstillings stå. Så vi kan jobbe inn en bedre stå. Er det dumt å plutselig bruke klikker til noen øvelser og noen øvelser ikke? Vil hun skjønne det like bra som hunder som er trent kun med klikker?

Håper på noen tips her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, jeg går på valpekurs hvor vi bruker klikker, og der har vi ihvertfall fått beskjed om å bruke klikk + BRAAAA i lys stemme, sånn at HVIS hunden gjør noe bra en gang, og man ikke har med klikkeren, så skjønner den fortsatt at den har vært flink. Enkelt fortalt. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prater som en tulling jeg. En uting, egentlig. Men ja, et "bra" i tillegg funker helt fint. Jeg bruker klikker til pirking og shaping, og mye mer stemme på trening av momenter generelt. Når du blir bedre kan du helt fint klikkertrene uten klikker. :wub: Når jeg kommer tilbake til Norge i august er det på igjen med treninger, da er du velkommen til å joine oss, vi er to som klikkertrener alt mulig rart sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan jo bruke begge deler i starten kanskje så Dina skjønner hva jeg mener når jeg klikker. Jeg er bare redd for at hun vil bli mer forvirra hvis jeg starter å bruke klikker i noen sammenhenger og bra i andre. Kanskje jeg skal bruke klikker til alt når vi går ut for å trene, mens jeg kan bruke bra når vi er på tur og jeg skal belønne henne liksom...

Edit for å si at jeg har gått klikkerkurs, og lest endel bøker som omhandler klikkertrening, så jeg kan litt om klikkertrening. Jeg er bare litt redd for at hun kan bli litt forvirra når jeg plutselig introduserer klikkeren. Må kanskje bruke det i ulike settinger liksom... Vil gjerne være med å trene med klikker ja :wub: Jeg tror jeg kommer til å bruke endel klikker når jeg skal begynne å trene med valpen. Da kommer jeg også til å lære inn ulike kommandoer med fløyte. Med Dina tror jeg det vil lønne seg å bruke klikker til pirking. Pirking er hennes værste aktivitet. Vi får inn øvelser, men når jeg vil ha henne fem cm lenger frem i på plass for eksempel så sliter hun. Hun blir møkk lei. Dessuten må jeg klikke inn kontakt, for det må vi jobbe mye mer med. Dette ble mye gitt :) Hun er en vrien sak å trene altså, fordi hun blir så fort lei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker aldri klikkeren, men det hender at jeg bruker den. Jeg har lært inn "bra" på lik måte som jeg har lært inn klikket (sier "bra!" og belønner like etterpå). Hunden blir ikke forvirret om du veksler på å bruke bra/klikk/flink jente whatever. De lærer seg fort at klikket alltid betyr belønning, at f.eks "flink jente" betyr belønning kun noen ganger og at f.eks "bra" også betyr at det alltid vanker godbiter.

edit: du kan bruke klikkeren eller som helst i hvilken situasjon du vil uten at hun blir forvirret, så lenge hun alltid får belønning etter klikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da skal jeg prøve å trene på de pirketingene med klikker. Jeg bruker også bra, men jeg skravler så mye til henne at det hender seg jeg sier bra uten at det er belønning i sikte liksom... Når vi trener sier jeg bra --> godbit, og da sier jeg ikke bra i hytt og pine, men føler det blir mer presist med klikker i de situasjonene vi sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da skal jeg prøve å trene på de pirketingene med klikker. Jeg bruker også bra, men jeg skravler så mye til henne at det hender seg jeg sier bra uten at det er belønning i sikte liksom... Når vi trener sier jeg bra --> godbit, og da sier jeg ikke bra i hytt og pine, men føler det blir mer presist med klikker i de situasjonene vi sliter.

Hunder er mestre i å skille på toneleie og situasjon også. Så om du sier "FlinkDinajenteduersåBRAduatte" så forstår hun nok forskjell på det og når du sier "BRA!" klart og tydelig. Jeg har nesten alltid likt toneleie når jeg sier bra!. Men klikkeren er som oftest mer presis ja :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan bare legge til her at når du begynner med klikker, så må du betinge den. Klikk-godbit-klikk-godbit eks 4-5 rep. pause og på igjen. når du f.eks klikker når hunden ser en annen vei, så se om den tar kontakt da. (gjør den det, så skjønner den at klikk betyr godbit)

når den vet dette,så kan du begynne å klikke for adferder =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker positiv treningsmåte når jeg trener hund, men jeg har ikke brukt klikker på Dina, og heller ikke lært henne klikkeren. Nå ønsker jeg å gjøre det fordi jeg føler klikkeren blir mer presis i enkelte øvelser enn mitt stemmebruk.

Ja det er en fordel med klikketren. Den er den alltid nøytral. Din stemme blir påvirket av hvordan du føler deg og blir dermed noen ganger ulogisk for hunden.

Hvis jeg skal lære henne inn klikker tenker jeg å klikke for kontakt for å vise henne hva det betyr liksom.
Husk at du ikke skal klikke for å få kontakt, men du skal klikke fordi du får kontakt som en tilbudt handling fra hunden uten å vise den.

Men bør jeg velge enten klikker eller BRA eller kan jeg bruke begge dele til forskjellige ting?Ønsker å bruke klikker til pirkingen, den sliter vi veldig med, og jeg tror hun ikke forstår fordi jeg er for upresis. Dessuten vil jeg bruke den til innlæring av utstillings stå. Så vi kan jobbe inn en bedre stå. Er det dumt å plutselig bruke klikker til noen øvelser og noen øvelser ikke? Vil hun skjønne det like bra som hunder som er trent kun med klikker?

Håper på noen tips her.

Finn gjerne noe annet enn ordet bra. Allerede her skriver du BRA med store bokstaver det indikerer at det blir for følelsesbetont. "Smatt" med tungen, eller ett annet nøytral signal gjør samme nytten. På mange kurs rundt om så lærer elevene å rose med høy lys stemme. Hensikten er å formiddle til hunden at mor/far er fornøyd. Ikke gå i den fella der. Når du bruker ett signal, ord, eller annet, så må det være nøytralt og kun formiddle at: belønning er på vei. Intet annet. Hunden gir i utgangspunktet en god dag i om du er glad eller ikke. Det som er avgjørende er hva det får for konsekvenser for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn gjerne noe annet enn ordet bra. Allerede her skriver du BRA med store bokstaver det indikerer at det blir følelsesbetont. Det skal det ikke være. På mange kurs rundt om så lærer elevene å rose med høy lys stemme. Hensikten er å formiddle til hunden at mor/far er fornøyd. Ikke gå i den fella der. Når du bruker ett signal, ord, eller annet, så må det være nøytralt og kun formiddle at: belønning er på vei. Intet annet. Hunden gir i utgangspunktet en god dag i om du er glad eller ikke. Det som er avgjørende er hva det får for konsekvenser for den.

Selvfølgelig skal det ikke være følelsesbetont, men det gjelder jo alle ord, ikke bare BRA. Jeg har samme toneleie på BRA enten jeg er gretten en dag (da prøver jeg helst ikke å trene) eller er glad. Selv om hundene også har et eget jackpot-signal (da er det plutselig BRAAAA). Jeg kan ikke se noe galt i det. Hadde jeg sagt KAKE hadde det være like mye/like lite følelsesbetont som BRA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hva er vi egentlig uenige om?

Hvorfor skal ikke TS bruke BRA som betinget forsterker? Fordi hun skriver det med store bokstaver betyr ikke det at det er mer følelsesbetont enn andre verbale signaler (jeg skriver jo med store bokstaver selv).

Selvfølgelig vil aldri et verbalt signal være likt fra gang til gang, alt ettersom hvilket humør man er i (selv om man ikke skal prøve å la det komme til uttrykk, så er det jo små endringer der). Det virket som om du er imot bruk av verbale signaler som betingede forsterkere, men jeg foretrekker allikevel å bruke et verbalt signal fremfor f.eks smatting med tungen, knipsing etc. Selv om mitt verbale signal alltid høres likt ut, så hører hvertfall hunden det på 30 meters avstand :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker aldri klikkeren, men det hender at jeg bruker den. Jeg har lært inn "bra" på lik måte som jeg har lært inn klikket (sier "bra!" og belønner like etterpå). Hunden blir ikke forvirret om du veksler på å bruke bra/klikk/flink jente whatever. De lærer seg fort at klikket alltid betyr belønning, at f.eks "flink jente" betyr belønning kun noen ganger og at f.eks "bra" også betyr at det alltid vanker godbiter.

edit: du kan bruke klikkeren eller som helst i hvilken situasjon du vil uten at hun blir forvirret, så lenge hun alltid får belønning etter klikket.

Litt OT men jeg har hørt deg si 'flink jente' så regner ikke med at det er et tilfeldig eksempel. Bruker du det på konkurranser / som et ledd i konkurransetrening? :wub:

Ja det er en fordel med klikketren. Den er den alltid nøytral. Din stemme blir påvirket av hvordan du føler deg og blir dermed noen ganger ulogisk for hunden.

Husk at du ikke skal klikke for å få kontakt, men du skal klikke fordi du får kontakt som en tilbudt handling fra hunden uten å vise den.

Finn gjerne noe annet enn ordet bra. Allerede her skriver du BRA med store bokstaver det indikerer at det blir for følelsesbetont. "Smatt" med tungen, eller ett annet nøytral signal gjør samme nytten. På mange kurs rundt om så lærer elevene å rose med høy lys stemme. Hensikten er å formiddle til hunden at mor/far er fornøyd. Ikke gå i den fella der. Når du bruker ett signal, ord, eller annet, så må det være nøytralt og kun formiddle at: belønning er på vei. Intet annet. Hunden gir i utgangspunktet en god dag i om du er glad eller ikke. Det som er avgjørende er hva det får for konsekvenser for den.

Jeg kom bort i klikkertrening gjennom hest / Ellen Ofstad og der brukes svært sjeldent klikker, og da gjorde jeg det slik med hunden min og. Hestens klikkerord er KLIKK og hunden min sitt er KOKO. (Store bokstaver kun for å fremheve ordet.)

Noen ganger trener jeg dem samtidig, da er det også greit å ha forskjellig lyd syntes jeg.

Men uansett, sier ordene med nøytral stemme vansligvis og med kjempeglad stemme når det er jackpot.

Er det noe galt med det? Syntes det fungerer veldig bra iallefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skriver at jeg skal klikke for kontakt betyr det at jeg skal klikke når hun gir meg kontakt for å lære inn klikkeren. Når hun ser på meg når jeg klikker etter flere repetisjoner vet jeg at hun har skjønt hva klikk betyr.

Jeg bruker samme toneleie når jeg sier bra når vi trener, men når jeg snakker til henne kan jeg si braduersåflinkoggodogblablabla og da varierer det nok i toneleie. Men samtidig så ser jeg jo at hunden reagerer når jeg bruker et presist BRA under trening, enn når jeg sier bra i en setning med hundre andre du-er-så-flink ord. Hunden merker forskjell på når BRA betyr belønning eller det bare er muttern som jabber ivei liksom. Poenget her er at jeg tror jeg vil bli flinkere til å være presis hvis jeg bruker klikker istedet for ord. Klikket er så kort og presist, og jeg kan ikke feile med toneleiet eller med lengden på ordet liksom... Mulig jeg formulerer meg så det er vanskelig å forstå hva jeg mener, er ikke så lett å forklare :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT men jeg har hørt deg si 'flink jente' så regner ikke med at det er et tilfeldig eksempel. Bruker du det på konkurranser / som et ledd i konkurransetrening? :wub:

Bruker ofte "flink jente", men det betyr ikke alltid godbit :) Så jeg bruker flink jente når det er snakk om variabel forsterkning, derfor bruker jeg også flink jente på konkurranse mellom øvelsene.

Jeg bruker samme toneleie når jeg sier bra når vi trener, men når jeg snakker til henne kan jeg si braduersåflinkoggodogblablabla og da varierer det nok i toneleie. Men samtidig så ser jeg jo at hunden reagerer når jeg bruker et presist BRA under trening, enn når jeg sier bra i en setning med hundre andre du-er-så-flink ord. Hunden merker forskjell på når BRA betyr belønning eller det bare er muttern som jabber ivei liksom. Poenget her er at jeg tror jeg vil bli flinkere til å være presis hvis jeg bruker klikker istedet for ord. Klikket er så kort og presist, og jeg kan ikke feile med toneleiet eller med lengden på ordet liksom... Mulig jeg formulerer meg så det er vanskelig å forstå hva jeg mener, er ikke så lett å forklare :D

Hehe, ja, med litt trening vil nok klikkeren bli et veldig presist hjelpemiddel. Men dersom du nylig har begynt å trene med klikkeren på øvelser som krever stor nøyaktighet, så tar det som oftest litt tid før du klarer å bli veldig nøyaktig selv. Men jeg har sett klikkertrenere som er helt rå på timing! Prøv å klikkertren en høne, da lærer du deg det :D Når jeg startet å bruke klikker trente jeg mye timing for meg selv også, f.eks ved å kaste en ball opp i luften og forsøke å klikke akkurat i det ballen står stille i luften og faller ned mot bakken igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv deg opp en bedre timing steder du ikke har med hunden. Jeg har kjørt mye rundt med klikkeren på jobb faktisk, og klikket for skifting av lys, når dører smeller igjen, hva personer som passerer gjør. Bare finn noe du kan klikke for (om du bruker i-click i lomma høres det ikke heller, om du ikke sitter inne i en bil eks :wub: ). Men ikke om hunden er med selvfølgelig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...