Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger råd - båndtrening og hopping


labbababba

Recommended Posts

Hei hundemennesker:)

Jeg har da en Alaskan Malamute hannvalp som er 6 mnd nå,snill og go hund.Men har et lite problem som håper noen kan komme med råd til.

Når vi er ute og går tur og han ser folk komme i møte eller i nærheten så begynner han og dra veldig og VIL hilse på dei,ikke bare det,men han er veldig til og skal hoppe opp etter og.Dette er jo en ganske stor hund,men baby i hodet fortsatt.

Han er blitt MYE sosialisert når han var mindre,mye i sentrum og hilste på alle mulige folk.Vi bor på landet,så her er ikke mange folk liksom,men møter på en og annen når vi er på tur.

Han er kjempe gla i mennesker,litt for masse :icon_redface:

Eg vil prøve og få vent han av med at han hopper sann opp etter folk,hvordan skal jeg gjøre det best mulig?

Og at han ikke nødvendigvis skal bort til alle forbigående.Virker som han blir litt frustrert når han ikke får lov og begynner og tulle med bandet og tar det i munnen.

Ble veldig lei meg idag..vi var ute og gikk turen vår..så kom en mann gående ut fra tunet sitt da,og han begynner og drar i bandet med en gang og vil bort og hilse,men ga han ikke lov.Og gikk videre..men Vargo som valpen min heter,VIL og går forsatt mot den fremmede mens jeg går videre på ferden,så jeg liksom må dra han litt med meg videre.Har flexi line så det er litt og gå på.

Så sier han mannen plutselig "vil han ikke vere med deg"!Herlighet...hver sin måte og oppfatte situasjoner på(kan vel se sann ut for folk som ikke har meir peiling).Men det er jo litt leit og høre sant da.Hunden min er bare veldig gla i mennesker.

Er dette bare noe typisk unghunder,og kommer han til og vokse av seg dette?For eg vil ikke ha en fullt utvokst AM som hopper på mennesker osv.

:innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare trene videre, men han kommer også til å modnes i hodet sitt, sånn at ved trening og alder, så vil det gå over.

Tispa mi var sånn da hun var valp, men etter at hun fylte året, gikk det gradvis over. Og nå kan hun passere hva det skal være ved å gå fot. Så mye kommer med modning.

Vi trente spesifikt på møtesituasjoner, slik at når hun skulle hilse, så måtte hun forholde seg rolig. Begynte hun å hoppe og styre når vi nærmet oss, så snudde jeg og gikk andre veien. Eller den vi skulle hilse på snudde idet hun begynte å hoppe og styre.

Kun når hun greide å være rolig, fikk hun hilse. Det tok litt tid, men det gikk inn til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og råd :)Godt og høre at det ikke bare er her :icon_redface: Så da antar jeg at det er en valpeting,og at det går over med tiden.

Jeg har gjort som du skriver og oversett det og bare går videre,men Vargo blir ikke helt ferdig med det med en gang,og vil bort til fremmede.kanskje jeg skal ha godbiter med,så når vi kommer i situasjonen, smatter jeg på han i det øyeblikk han vil bort og hilse, sann at han får fokusen bort og når når han kommer til meg så får han godbiten?For han er veldig lærevillig med noe godt :innocent: Men mulig han bare vil ta godbiten, og gå for og hilse igjen.

Så er det jo enkelte mennesker som synest det er gøy viss han begynner og hoppe og herje,og øser han enda mer opp til det,men andre synest det er irriterende(noe som jeg skjønner godt).

Skal jeg begynne og si til alle vi møter og forklare hvordan de skal opptre osv?Og hva vil de mene om jeg bare snur og går når han vil hilse på?

Skal ikke tenke noe på det da men,jeg gjør det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og råd :)Godt og høre at det ikke bare er her :icon_redface: Så da antar jeg at det er en valpeting,og at det går over med tiden.

Jeg har gjort som du skriver og oversett det og bare går videre,men Vargo blir ikke helt ferdig med det med en gang,og vil bort til fremmede.kanskje jeg skal ha godbiter med,så når vi kommer i situasjonen, smatter jeg på han i det øyeblikk han vil bort og hilse, sann at han får fokusen bort og når når han kommer til meg så får han godbiten?For han er veldig lærevillig med noe godt :innocent: Men mulig han bare vil ta godbiten, og gå for og hilse igjen.

Så er det jo enkelte mennesker som synest det er gøy viss han begynner og hoppe og herje,og øser han enda mer opp til det,men andre synest det er irriterende(noe som jeg skjønner godt).

Skal jeg begynne og si til alle vi møter og forklare hvordan de skal opptre osv?Og hva vil de mene om jeg bare snur og går når han vil hilse på?

Skal ikke tenke noe på det da men,jeg gjør det likevel.

Hehe, jeg brukte frivillige hundefolk da jeg trente dette med hilsing, så de var innforstått med å snu og gå andre veien. Og de gjorde også det hvis det var de som nærmet seg oss. Altså var det i en treningssituasjon, men det hjalp veldig godt videre :whistle:

Tror nok kanskje andre hadde syntes det var litt rart ja :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..ja :icon_redface: Må få med meg noen som vil trene med oss på det.Er ikke så mange hundemennesker her i området men :/

Føler det bare så ækkelt når vi er på tur og møter folk,som av og til jeg føler ser rart på meg når Vargo står på bakbeina å hopper, heser å bleser etter og vil hilse på dei forbikommende,noen blir redde og.Han er jo bare en forvokst valp :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...